Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@04:22:36 GMT

شیر را از سبد غذایی حذف نکنید

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۷۶۱۵۲

معاون کل وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه مردم مصرف شیر را از سبد غذایی خود حذف نکنند، گفت: اینکه لبنیات حاوی آفلاتوکسین باشد، اجتناب ناپذیر است و همیشه و همه جا موجود بوده و هست و قاعدتا آفلاتوکسین در شیر غیر پاستوریزه به دلیل عدم کنترل بیشتر است.

به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی با بیان این که حتی در کشورهای اروپایی که سختگیرانه‌ترین کدکس‌ها را دارند هم آفلاتوکسین در لبنیات وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید توجه داشت میانگین این سم حدود ۵۰ تا ۶۰ نانوگرم در لیتر در تمام شیرهای کشور است.

معاون کل وزارت در تشریح این موضوع گفت: اگر مقیاس، کدکس اروپا باشد، خود عدد تقریبا بالاست چون عدد کدکس اروپا ۵۰ نانوگرم در لیتر است. اگر کدکس ایران باشد حدود ۱۰۰ است که قابل قبول و اگر کدکس آمریکا باشد که میزان آن ۵۰۰ نانوگرم است، با این معیار، تقریبا تمام نمونه‌ها قابل قبول هستند.

حریرچی تاکید کرد: بررسی ۵۰ مطالعه در ایران در چند سال اخیر نشان می‌دهد در طی ۱۰ سال گذشته میزان این سم در شیر رو به کاهش است. اگرچه هنوز با میزانی که با محصولات کشورهای اروپایی است قابل مقایسه نیست و حداقل ۳۰ تا ۴۰ نانو گرم در لیتر بیشتر است.

وی با بیان این که با توجه به ارزیابی خطر باید به قضاوت این موضوع نشست، گفت: همین امروز هم میزان مصرف شیر در جامعه ما پایین است و مصرف شیر در مقایسه با کشورهای اروپایی شاید یک چهارم باشد و به مردم توصیه می‌کنیم که مصرف شیر را از سبد غذایی خود حذف نکنند و نکته دیگر این که خطر جدی این ماده با دوز ۳و نیم میلی‌گرم به ازای وزن مصرف کننده دیده شده که بسیار بعید است به این میزان از دوز در بدن فرد برسد.

بنابر اعلام وبدا،‌ حریرچی در پایان تصریح کرد: سرطان کبد اولیه در ایران عمدتا ناشی از سیروز هپاتیت مزمن است و سرطان ناشی از آفلاتوکسین نادر است. حتی ابتلا به سرطان اولیه کبد هم در ایران در سال‌های اخیر رو به کاهش است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مکانیسم ماشه رابرت مک ایر سردار حاجی زاده زینب ابوطالبی شهاب حسینی سیلاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر لیگ قهرمانان آسیا شیر سبد غذایی حذف مکانیسم ماشه رابرت مک ایر سردار حاجی زاده زینب ابوطالبی شهاب حسینی سیلاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر لیگ قهرمانان آسیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۶۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با این مواد غذایی درد را فراموش کنید

آفتاب‌‌نیوز :

اگر شما هم در میان بزرگسالانی هستید که دارای دردهای مزمن مانند روماتیسم مفصلی ،میگرن یا کمردرد هستند، ممکن است غذا خوردن برایتان بیشتر شبیه به یک کار طاقت فرسا باشد تا لذت‌بخش و همیشه نگران باشید که برخی غذاها به طور ناخودآگاه ناراحتی شما را تشدید کنند.

اطلاعات آنلاین در گزارشی نوشت: تحقیقات نشان می دهد که کاهش نشانگرهای التهابی می تواند شدت درد مزمن را کاهش دهد.

رژیم غذایی برای کاهش التهاب

برخی از رژیم‌های غذایی ممکن است به کاهش التهاب کمک کند.

آنتی اکسیدان ها را فراموش نکنید

این ترکیبات در میوه ها، سبزیجات، چای، ادویه جات و مکمل هایی مانند کورکومین یافت می شوند. آنها به خنثی کردن رادیکال های آزاد آسیب رسان به سلول کمک می کنند.

مصرف اسیدهای چرب امگا ۳

این مواد در ماهی های چرب، گردو و کتان یافت می‌شوند.

کاهش کربوهیدرات های تصفیه شده، قندها و چربی های اشباع شده

اینها می توانند قند خون را بالا برده و التهاب را افزایش دهند.

مصرف محدود گوشت فرآوری شده و گوشت قرمز

اینها حاوی چربی های اشباع التهابی هستند.

هیدراته بمانید

روزانه ۲ تا ۳ لیتر آب مصرف کنید.

الکل نخورید

الکل می تواند پاسخ های التهابی را تحریک و تشدید کند.

مصرف میوه و سبزیجات

انواع میوه و سبزیجات مصرف کنید.

همچنین کمبود برخی مواد مغذی می تواند درد شما را افزایش دهد.

کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی می تواند باعث شود که التهاب شما کنترل نشود.
- ویتامین D: این ویتامین برای سلامت استخوان و عضلات شما ضروری است. سطوح پایین ویتامین D با درد اسکلتی عضلانی مرتبط است.
- منیزیم: منیزیم برای ساخت بیش از ۳۰۰ نوع آنزیم مورد نیاز است. کمبود منیزیم با میگرن، اسپاسم عضلانی و فیبرومیالژیا مرتبط است.
- ویتامین های گروه B: اینها به سلامت و عملکرد اعصاب شما کمک می کنند. کمبود این ویتامین ها با درد عصبی و نوروپاتی مرتبط است.
- ویتامین C: این آنتی اکسیدان قوی با رادیکال های آزاد مبارزه می  کند.

دیگر خبرها

  • ۴ ماده غذایی ضروری برای مردان
  • مصرف زیاد غذا‌های ناسالم باعث آسیب دائمی مغز می‌شود!
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • این غذاها را با هم نخورید!
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • ۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • شاید باور نکنید اما نوشیدن جوش شیرین این خواص را دارد!