Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-30@14:17:14 GMT

جهش ارز، خروج سرمایه و سلیبریتی‌ها

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۷۷۶۰۷

اگر اثر نهایی افزایش نرخ ارز در مجموع به نفع تولید نهایی باشد، ممکن است در بلندمدت تولید رونق گرفته و اشتغال افزایش یابد اگرچه تجربه سال‌های گذشته کشور، موید این موضوع نیست.

گروه بورس،بانک وبیمه بازارنیوز: جهش نرخ ارز در گام نخست منجر به تشدید خروج سرمایه و گسترش صادرات مواد خام از کشور می شود چراکه انعطاف پذیری تولید به اندازه ای نیست که از فرصت افزایش نرخ ارز در کوتاه مدت (ارزان شدن کالاهای داخلی نسبت به کالاهای خارجی) در راستای افزایش تولید و صادرات بهره ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر اثر نهایی افزایش نرخ ارز در مجموع به نفع تولید نهایی باشد، ممکن است در بلندمدت تولید رونق گرفته و اشتغال افزایش یابد اگرچه تجربه سالهای گذشته کشور، موید این موضوع نیست.
از دیگر آثار جهش غیرمنتظره نرخ ارز در کوتاه مدت، خروج سرمایه انسانی است. بلافاصله پس از جهش نرخ ارز در کشور (کاهش قیمت دلاری کالاها و دستمزدها)، کسانی که به سادگی امکان تغییر محل زندگی و کار خود را دارند (خلبانان، ملوانان، مهندسان نفتی فعال در میادین نفت و گاز، نخبگان دانشگاهی و دانشمندان برتر و ...) برای حفظ ارزش دلاری دستمزد خود به خارج از کشور مهاجرت می کنند. چراکه در کوتاه مدت تعدیل دستمزدها آهسته تر و کمتر از تعدیل قیمت ها صورت می پذیرد. بنابراین اولین راهکار برای صاحبان مشاغل ذکر شده، خروج از کشور جهت حفظ درآمد ارزی خواهد بود.
سلبریتی ها نیز از این قاعده مستتنی نیستند. بخشی از هنرمندان و ورزشکاران مشهور که امکان مهاجرت و فراهم کردن شرایط اشتغال خود در خارج از کشور را دارند، اقدام به مهاجرت می کنند. تفاوت این گروه با سایر افراد این است که آنها قدرت رسانه ای داشته و از این فرصت بهره کافی را می برند. بنابراین در حالی که مانند سایر نخبگان منافع شخصی خود را در خروج از کشور جستجو می کنند، از اظهارنظرها و موضع گیری های سیاسی نیز ابایی ندارند.
در چنین شرایطی لازم است دولت با کنترل شدید نرخ ارز و پرهیز از هر گونه آزمون و خطا در این خصوص، ثبات را به این بازار برگرداند تا سایر متغیرها نیز بتوانند خود را با شرایط تعادلی جدید وفق دهند. در نتیجه این اقدام و بازگشت ثبات به اقتصاد، روند خروج سرمایه (انسانی و فیزیکی) و سوء استفاده برخی سودجویان متوقف خواهد گردید.

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Gpd برچسب ها: ارز ، قیمت ارز ، سلبریتی ، اقتصاد ، بازارنیوز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: ارز قیمت ارز سلبریتی اقتصاد بازارنیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۷۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز منفی شاخص‌های بازار سرمایه

رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه متاسفانه حدود ۸۰ درصد نماد‌ها سرخ پوش شدند. کاهش ارزش معاملات سهام و حق تقدم به زیر ۳ همت و بی رمقی و کم تحرکی در تابلوی معاملات مشهود است. 

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید:سهامداران بازار این بار اسیر بی تصمیمی دولت و مجلس در مورد نرخ نیما و مالیات شرکت‌های تولیدی هستند ارزش معاملات بازار بورس در پایان امروز به حدود ۳ هزار و ۵۴۶ میلیارد تومان رسید. حقوقی‌ها ۳۰۸ میلیارد تومان از حقیقی‌ها خرید کردند.

او افزود: امروز تعداد نماد‌های مثبت ۱۶۰ نماد و تعداد نماد‌های منفی ۶۵۲ نماد بوده است"فولاد" با ۱۸۷۵ واحد، "فملی" با ۶۷۷ واحد و "شپنا" با ۶۴۴ واحد بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشته‌اند در نهایت شاخص کل با کاهش ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحدی به ارتفاع ۲,۲۶۸,۸۴۵ واحد رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • چینی ها ۱۰ هزار میلیارد ریال در مازندران سرمایه گذاری می کنند
  • خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز منفی شاخص‌های بازار سرمایه
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز ایران با سرمایه‌گذاری ۶.۴ میلیارد دلاری
  • رئیسی هفته آینده به قم سفر می‌کند
  • معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد
  • موفقیت بانک ملی ایران در جذب سرمایه اجتماعی با پرداخت تسهیلات خرد
  • «مالیات برعایدی سرمایه» چرا صدای ۲ درصد از جامعه را درآورد؟
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی ایران در ۱۰ سال آینده