Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@16:10:50 GMT

کاهش هزینه تولید نفت با افزودنی نانو

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۷۸۱۱۹

کاهش هزینه تولید نفت با افزودنی نانو

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای جلوگیری از رسوب آسفالتین موجود در نفت خام، یک شرکت ایرانی، افزودنی حاوی نانوذرات اکسید آهن تولید کرده است که می‌تواند ارزش افزوده تولید نفت را افزایش دهد. در حال حاضر افزودنی‌های بازدارنده آسفالین با قیمت بالایی از خارج از کشور تامین می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شرکت موفق به تولید نانوافزودنی شده که می‌توان از آن برای کاهش هزینه تولید نفت استفاده کرد. این شرکت بازدارنده رسوب آسفالتین حاوی نانوذرات اکسید آهن را تولید کرده که در حال حاضر شرکت نفت و گاز اروندان و شرکت مناطق نفت خیز جنوب به صورت پایلوت در حال استفاده از این محصول هستند.

نگهدار حسین‌پور، مدیرعامل شرکت خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات استخراج نفت از چاه، وجود برخی ترکیبات سنگین در نفت است که موجب اختلال در عملکرد برداشت نفت از چاه می‌شود. با رسوب این ترکیبات روی ستون و دیواره چاه، اصطلاحاً چاه نیاز به تعمیر پیدا می‌کند که برای جلوگیری از این اتفاق یا به تاخیر انداختن آن، افزودنی‌هایی به چاه اضافه می‌شود. شرکت بهره افزایان زاگرس با استفاده از فناوری‌نانو، افزودنی تولید کرده که می‌توان از آن برای کاهش اثر مخرب ترکیباتی نظیر آسفالتین روی عملکرد برداشت نفت از چاه استفاده کرد.»

حسین‌پور عنوان کرد: در این محصول از نانوذرات اکسیدآهن استفاده شده است که به دلیل مساحت سطحی بالایی که دارد موجب جذب آسفالتین می‌شود در نتیجه ضمانت تولید نفت در چاه‌ها افزایش یافته که این امر به کاهش هزینه تعمیر چاه و افزایش ارزش افزوده نفت ختم می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت استفاده از این نانومحصول موجب افزایش کارکرد چاه می‌شود به طوری که اگر در حالت عادی یک چاه در طول سال باید چهار بار تعمیر شود، با استفاده از این محصول نانو میزان تعمیر به یک بار درسال تقلیل می‌یابد و جریان تولید نفت تضمین می‌شود.

به اعتقاد وی این محصول می‌تواند جایگزین مناسبی برای افزودنی‌های وارداتی باشد چرا که عملکرد بالایی داشته و نسبت به نمونه‌های واردتی از قیمت پایین‌تری برخوردار است.

حسین‌پور ادامه داد: حجم تولید فعلی نانوافزودنی این شرکت را ۲۰۰ لیتر در ماه عنوان کرد که این میزان با افزایش تقاضای بازار بیشتر خواهد شد. وی اظهار امیدواری کرد که پس از انجام تست‌های پایلوت در شرکت‌های نفتی این محصول بتواند وارد چرخه تولید نفت در کشور شود.

به گزارش مهر، آسفالتین به دسته‌ای از مولکول‌های موجود در نفت خام گفته می‌شود که اغلب به صورت حل نشده موجب رسوب در دیواره یا ستون چاه نفت شده و در نهایت باعث انسداد دهانه چاه می‌شود. بنابراین زدایش و جداسازی این ترکیبات هیدروکربنی سنگین از نفت خام ضروری است.

کد خبر 4829228 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: نفت شرکت دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری نانو نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان تحقیقات علمی ماهواره فناوری فضایی هوشمندسازی گوشی هوشمند ربات امنیت اطلاعات موبایل ایالات متحده آمریکا تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۸۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت سیزدهم کم خرج ترین دولتِ در حال توسعه شد

جدیدترین آمار منتشر شده توسط صندوق بین المللی پول از میزان هزینه‌کرد دولت‌ها در ۳۸ کشور در حال توسعه با درآمد متوسط نشان می‌دهد دولت ایران کمترین میزان هزینه‌کرد نسبت به تولید ناخالص داخلی در میان این دولت‌ها را طی سال ۲۰۲۳ داشته است.

این نهاد بین المللی در گزارش جدید خود موسوم به «دیده‌بانی مالی» نسبت هزینه‌کرد دولت ایران به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ را تنها ۱۳.۵ درصد محاسبه کرده است که کمترین رقم در میان کشورهای در حال توسعه با درآمد متوسط است.

هزینه‌کرد دولت ایران طی دو سال متوالی کاهش داشته و از معادل ۱۴.۲ درصد جی دی پی در سال ۲۰۲۱ به ۱۳.۸ درصد در سال ۲۰۲۲ و ۱۳.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

دولت کویت در میان این کشورها پرخرج‌ترین دولت شناخته شده به طوری که نسبت هزینه‌کرد دولت این کشور به تولید ناخالص داخلی در سال میلادی گذشته ۵۰.۸ درصد بوده است.

متوسط هزینه‌کرد دولت‌ها در این ۳۸ کشور نیز ۳۲.۶ درصد اعلام شده که بیش از دو برابر ایران بوده است. متوسط هزینه‌کرد دولت‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا نیز معادل ۲۹.۷ درصد تولید ناخالص داخلی منطقه بوده که بیش از دو برابر ایران است.

نسبت هزینه‌کرد دولت‌ها در برخی کشورهای دیگر به تولید ناخالص داخلی آن‌ها در سال ۲۰۲۳ عبارت است از: برزیل ۴۷.۹ درصد، چین ۳۳.۹ درصد، مصر ۲۲.۷ درصد، اندونزی ۱۶.۶ درصد، مالزی ۲۳.۳ درصد، عربستان ۳۲.۳ درصد، ونزوئلا ۱۴.۴ درصد، پاکستان ۱۹.۲ درصد، عمان ۲۶.۲ درصد، قطر ۲۴.۴ درصد، روسیه ۳۶.۸ درصد، ترکیه ۳۳.۹ درصد، امارات ۲۵.۹ درصد، و ویتنام ۱۹.۹ درصد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • چتر فناوری روی محصولات بهداشتی باز شد/معرفی ۱۳ محصول نانوسلامت فناورانه
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می‌دهد
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می دهد
  • دور سوم مسابقات فضایی در قرن بیست و یکم آغاز می‌شود
  • مشارکت شهروندان در مدیریت شهری موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود
  • ۲۰ شرکت برتر تولید کننده تسلیحات نظامی در سال ۲۰۲۴؛ از Rheinmetall تا Leonardo
  • ایرنا : دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • مقام سابق نفت آمریکا به اقدام به تبانی با اوپک متهم شد
  • دولت سیزدهم کم خرج ترین دولتِ در حال توسعه شد