Web Analytics Made Easy - Statcounter

خطای انسانی در میدان نبرد اتفاقی است که در صدر اسلام نیز رخ داده است، از جمله در جنگ خیبرکه پیامبر اکرم صل الله علیه و آله واکنش جالبی نسبت به آن داشتند.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا - ماجرای پیش آمده در خصوص هواپیمای اوکراینی و موضوع خطای انسانی رخ داده در آن اگر چه برای آحاد مختلف جامعه ناراحت کننده بود، اما مجالی برای ضد انقلاب و دشمنان قسم خورده ایران اسلامی فراهم کرد تا بتوانند به هجمه همه جانبه علیه ایران اسلامی ادامه دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا یادداشتی از «سید مرتضی میرسراجی» دانشجوی دکتری تخصصی الهیات و معارف اسلامی، علوم قرآن و حدیث با موضوع خطای انسانی در جنگ خیبر و تبعات آن پیش رو شماست.

گاهی در جنگ‌ها، خطاهایی ناخواسته و غیر عمدی از سوی جهادگران راه خدا اتفاق می‌افتد که ممکن است باعث کشته شدن فرد مُجاهد یا در سطح کلان‌تر باعث شهادت عده زیادی از مجاهدان راه خدا و هم قطاران وی شود. بنابراین اتفاقات این چنینی، بخشی یا همه معادلات را بر هم می‌زند. باید گفت در زمینه‌های مختلف امکان بروز و ظهور «خطای انسانی» وجود دارد و الزاما مختص به عرصه نبرد و صحنه کارزار نیست که صد البته آن چه بیشتر مد نظر ماست با «بی‌انضباطی» و «بی‌مدیریتی» متفاوت است.

در صدر اسلام نیز  نمونه‌هایی را  در این خصوص یافت می‌شود که در ذیل مجموعه خطاهای انسانی و سهوی در میدان جنگ و نبرد می‌توان طبقه بندی نمود.

جناب «عامِر بن سِنان بن عبد الله بن قُشَیر اَسلَمی» معروف به «عامِر بن اَکوَع» یا «اِبن اَکوَع» [1] یکی از اصحاب گرانقدر و هنرمند پیامبر اسلام(ص) بودند که به گواه تاریخ در زمینه هنر شعر و شاعری مهارت خاصی داشتند. آن جناب در جنگ «خَیبَر» -در سال هفتم هجری- که در واقع نبرد میان مسلمانان با یهودیانِ پیمان شکنِ «بنی نَضیر» بود، شجاعانه شرکت نمودند و در حین نبردی که با یکی از یهودیان داشتند، شمشیر ایشان به سپر آن شخص خورد و سپس مجددا به خودشان اصابت نمود و  در اثر این ضربه، زخمی و مجروح شدند و در همان نبرد به جهت همین جراحت که به خود وارد نموده بودند به فیض عظمای شهادت نائل شدند.

جناب عامر بن اَکوَع در همان هنگامه نبرد که زخمی شده بودند و ظاهرا نفس‌های آخر را می کشیدند، خطاب به همرزمان خود گفتند: [ با این اشتباهی که کردم] خودم را کُشتم! ( یعنی خودکُشی کردم). این سخن وی به محضر مقدس پیامبر(ص) رسید و آن حضرت(ص) فرمودند: [ این طور نیست و او شهید است] و برای او دو پاداش [ در نزد خداوند متعال منظور] است. [2]

«اُسَید بن حُضَیر» (م.20ق.) یکی دیگر از اصحاب پیامبر اکرم(ص) گفت: عامر بن اَکوَع با این کارش اعمال خود را تباه و نابود ساخت. این خبر به عرضِ پیامبر بزرگوار اسلام(ص) رسید و ایشان در پاسخ به این عقیده باطل فرمودند:«كذب من قال ذلك. إن له لأجرين. إنه قتل مجاهدا و إنه ليعوم في الجنة عوم الدعموص.» [3]  بدین معنی که دروغ گفته هر کس که این مطلب را گفته است. قطعا برای [عامر بن اَکوَع] دو پاداش [ در نزد خداوند متعال ثبت شده] است و بی تردید او در حال جهاد [در راه خدا] شهید شده است و  بی شک او در بهشت، همچون ماهیان و آبزیان شنا می کند. [ یعنی غرق در نعمت ها و لذت های بی پایان بهشتی است].

جالب است بدانید، اُسَید بن حُضَیر همو که چنین دروغی را در شان عامر بن اَکوَع بیان کرده بود و پیامبر(ص) نیز به شدت با عقیده باطل او مخالفت نموده بودند، با طرز فکر غلط دیگری بعد از رحلت جانسوز رسول خدا(ص) از مخالفان و دشمنان درجه یک امیر مومنان حضرت امام علی(ع) شد تا آنجا که با همراهی افراد منافق و کور دل امت برای گرفتن بیعت برای اولین خلیفه سیاسی اسلام به خانه مبارک حضرت فاطمه زهرا(س) حمله ور شد تا در صورت عدم بیعت، آن جا را بسوزاند. [4]

نقل دیگری نیز در مورد آمرزیده بودن عامر بن اَکوَع با وجود «خطای انسانی» در نبرد وجود دارد که تمجید پیامبر(ص) از وی در آن به نظر می‌رسد.

«روزی  پیامبر اکرم (ص) در مسجد نشسته بودند که از آن حضرت (ص) در مورد تصور برخی از مسلمان‌ها راجع به نابودی همه اعمال عامر بن اَکوَع به خاطر اشتباه و خطای او در کشتن خود، سئوالی مطرح شد و ایشان علاوه بر تاکید بر دو پاداش گرفتن او در نزد خداوند متعال، در خصوص مقام و منزلت او به رغم خطایی که انجام داد، فرمودند: «إنه لجاهد مجاهد و قل عربي نشأ بها مثله.» [5] به معنای اینکه بی تردید [عامر بن اَکوَع] مبارزی جهادگر بود و کمتر عربی مثل او بود.

پی نوشت

[1] امتاع الاسماع،ج9،ص 302.

[2] الطبقات الکبری،ج4،ص227.

[3] همان.

[4] تنقیح المقال،ج11،ص 66.

[5] الطبقات الکبری،ج4،ص227.

انتهای پیام/4139/

منبع: آنا

کلیدواژه: خطای انسانی جنگ خیبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۹۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نسل رویش‌های انقلاب اسرائیل را نابود خواهد کرد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل کاظمی شامگاه سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه در مراسم بزرگداشت مقام حضرت حمزه سیدالشهدا علیه‌السلام و حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام در بندرعباس، با اشاره به آیه ۱۱۲ سوره هود اظهار داشت: رسول گرامی اسلام در رابطه با این آیه که پیامبر را دعوت به مقاومت کرده است می‌فرمایند؛ این آیه مرا پیر کرده است؛ مقاومت و ایستادگی کار پیامبر اسلام (ص) است و قطعاً از این موضع مشکلی وجود ندارد اما باید به لحاظ روانشناسی نیز مورد بررسی قرار بگیرد که چرا با وجود اینکه مردم ثمرات انقلاب پیامبر (ص) را دیده بودند طبق این آیه نتوانستند در همراهی پیامبر (ص) استقامت کنند.

وی افزود: عدم همراهی مردم با امام در هر زمانی بار را به دوش امام جامعه می‌اندازد چنانچه شاهدیم وقتی ۳۲ دستگاه فرهنگی در کشور به وظایف خود عمل نکنند رهبری جامعه مجبور است به حوزه امر به معروف و نهی از منکر ورود کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مساجد و حسینیه‌ها باید به پایگاه اصلی تربیت جوانان و نوجوانان تبدیل شود؛ افزود: این حسینیه‌ها اگر سرباز برای مبارزه با اسرائیل نسازد، حسینیه نیست چرا که خروجی مکتب امام حسین علیه‌السلام تربیت افراد ظلم ستیز است؛ افرادی که برای امر ولیِ زمانشان پروپوزال می‌نویسند چنانچه زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید پاسداران انقلاب برنامه ۱۰ ساله برای تحقق این هدف نوشتند.

حجت الاسلام کاظمی عنوان‌کرد: خروجی مکتب سیدالشهدا علیه‌السلام تهرانی‌مقدم‌ها هستند که به امر ولی فقیه راه نابود کردن دشمنان اسلام را ترسیم می‌کنند.

وی با اشاره به رویش‌ها و ریزش‌های انقلاب اسلامی گفت: نسلی که اسرائیل را با خاک یکسان خواهد کرد نسل رویش‌های انقلاب اسلامی است، نسلی که می‌تواند پهپادهای پیشرفته و موشک‌های نسل جدید را بسازد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اینکه ما در صنعت دفاعی رشد می‌کنیم و به والاترین جایگاه‌ها می‌رسیم نشان از این است که در صنعت دفاعی گفتمان امامین انقلاب سر لوحه‌ی کار قرار گرفته است اما در صنعتی مانند خودروسازی به این مهم توجه نشده است و نتیجه‌اش را امروز همه شاهد هستند.

کد خبر 6087043

دیگر خبرها

  • آمادگی نیروهای مسلح کشور برای پاسخگویی خطای دشمن
  • جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی
  • کمیته انضباطی؛ خیبری‌ها 100 میلیون جریمه شدند
  • دبل عجیب به سبک مدافع پیش‌تاخته!
  • حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد
  • «عمه فائقه» یوسف پیامبر بعد از ۲۰ سال چه شکلی شده است؟ /عکس
  • «عمه فائقه» سریال یوسف پیامبر بعد از ۲۰ سال چه شکلی شده است؟ /عکس
  • ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات
  • صحنه جنجالی دربی لندن: چطور اخراج نشد! (عکس)
  • نسل رویش‌های انقلاب اسرائیل را نابود خواهد کرد