Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس ستاد معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی در این آیین با اشاره به اهمیت تامین مواد غذایی مردم گفت: اجرای کشاورزی حفاظتی اولویت نخست این وزارتخانه است.

فرزاد زلقی افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌های بزرگ بخش کشاورزی ناپایداری است که از اولویت‌های کنونی کشاورزی در راستای سیاست‌های توسعه پایدار حفظ منابع آب و خاک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با انتقاد از اینکه در چندسال گذشته مسابقه رکوردزنی برداشت محصولات کشاورزی مطرح بود اظهار داشت: برداشت محصول با افزایش راندمان و کاهش مصرف آب نابودی منابع و خاک را در پی داشت. 

زلقی افزود: در برنامه ششم توسعه برای حفظ منابع کشاورزی حفاظتی مطرح شد که براساس  قانون برنامه ششم توسعه تا پایان این برنامه سه میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور به روش حفاظتی کشت شوند که نقش مهمی در جلوگیری از فرسایش خاک دارد.

رییس ستاد معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: کشاورزی حفاظتی به عنوان اولویت اول بخش کشاورزی در قانون برنامه ششم توسعه تصویب شد و دولت سالانه ۵۰۰ هکتار زمین را برای حاصلخیزی و حفاظت از خاک به زیر کشت برد. 

وی خاطرنشان کرد: در برنامه پنج ساله باید سه میلیون هکتار از اراضی کشور زیر کشت کشاورزی حفاظتی برود که ۶۰ درصد آن در اراضی دیم و ۴۰ درصد اراضی آبی بوده است. 

زلقی عنوان کرد: سه اصل مهم در کشاورزی حفاظتی وجود دارد که شامل حداقل انجام عملیات خاک ورزی مثل شخم زدن، مدیریت بقایا و ممانعت از بدون پوشش گیاهی شدن خاک و نیز کشت متناوب و پرهیز از تک کشتی است که به حفظ منابع خاک کمک جدی می کند.

وی گفت: در حال حاضر در ۱۴ استان کشور آزمونه اجرای طرح کشاورزی حفاظتی با عنوان گندم بنیان و افزایش عملکرد در حال اجرا است که همدان یکی از استانهای پیشرو در این طرح بوده است. 

رییس ستاد معاونت زراعت وزارت جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: جهادکشاورزی همدان بدون اینکه این طرح تکلیف شود خودجوش طرح را به عنوان آزمونه انجام داد.

زلقی با بیان اینکه همدان اولین استان است که مرکز تشکیل انجمن کشاورزی حفاظتی است گفت: نهضت حفاظت از خاک در کشور راه افتاده است که همدان اولین استان در اجرای آن بوده است. 

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی همدان اراضی کشاورزی فرسایش خاک

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی همدان اراضی کشاورزی فرسایش خاک وزارت جهاد کشاورزی همدان اراضی کشاورزی فرسایش خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۹۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قلع و قمع ۱۲ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، مدیر جهاد کشاورزی آمل از قلع و قمع ۱۲ فقره تغییر کاربری غیر مجاز در اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.


مهرداد فولاد گفت: به دنبال صدور دستور قضایی، اکیپ اجرای احکام‌قضایی شامل واحد حقوقی و گشت ۱۳۱ مدیریت جهاد کشاورزی آمل با همراهی نیروی انتظامی اقدام به قلع و قمع تغییرکاربری غیرمجاز خارج از طرح هادی مصوب در روستاهای قادی‌محله و بختیارکتی این شهرستان کردند.


وی افزود: پنج بنا و هفت فقره تفکیک و دیوارکشی در قالب ماده ۳ و تبصره ۲ ماده ۱۰، قلع و قمع و ۱۲ هزار و ۳۰۰ متر‌مربع زمین کشاورزی به چرخه تولید بازگشت.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل با بیان اینکه جهاد کشاورزی با تمام قدرت در راه حفظ بستر تولید محصولات کشاورزی ایستاده است، گفت: به مالکین اراضی کشاورزی توصیه می‌شود بدون اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح اقدام به تغییر کاربری اراضی خود نکنند.

دیگر خبرها

  • تجهیز زیر ساخت‌های ۹۰ درصد روستا‌های ایران
  • صدور بیش از ۶ میلیون جلد سند مالکیت روستایی
  • اصفهان؛ میزبان اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • قلع و قمع ۱۲ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل
  • یکپارچه‌سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی به سرمایه‌گذار چینی واگذار شد
  • تخصیص اعتبارات پژوهشی نیازمند شفافیت و عدالت است
  • آغاز واردات میوه های گرمسیری از مرز باشماق مریوان
  • رئیسی: حفاظت از محیط‌زیست باید مردمی شود