Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@08:41:44 GMT

بدون نگرانی شیر پاستوریزه مصرف کنید

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۸۲۱۰۴

بدون نگرانی شیر پاستوریزه مصرف کنید

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدجواد خشنود در پی انتشار مطلبی در خصوص آلوده بودن شیر‌های مصرفی در بازار ایران به سم آفلاتوکسین، گفت: بیان این موضوع بیشتر از آن که جنبه علمی و دلسوزانه برای هموطنان داشته باشد،باعث تشویش اذهان عمومی شده است.

او افزود: آفلاتوکسین یک کشف تازه نیست و بیش از ۴۰ سال است که وجود این سم قارچی در لبنیات، غلات، حبوبات، ادویه، میوه‌های خشک، مغز‌ها مانند پسته، بادام و گردو شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خشنود ادامه داد: چندین سال است که در دنیا به ویژه در ایران، نظارت‌ها بر روی محصولات غذایی به ویژه لبنیات افزایش یافته و کارخانه‌های تولیدی نیز با استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا و سالم و با تجهیز دستگاه‌ها و انجام روش‌های نوین و به روز دنیا، محصولاتی تولید و روانه بازار کنند که تمامی استاندارد‌های لازم را دارا باشد.

او با بیان اینکه صنایع غذایی کشور به ویژه صنایع لبنی پیشرفت قابل توجهی در سطح منطقه داشته است گفت: ایران یازدهمین کشور تولیدکننده لبنیات در دنیا است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در توضیح نظارت‌های انجام شده در زمینه وجود آفلاتوکسین در محصولات مختلف، افزود: پارسال، از ۴۰۲ نمونه لبنیات و سایر محصولات مانند میوه‌های خشک شده، مغز‌ها مانند گردو، بادام و پسته در آزمایشگاه مرجع معاونت دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی شیراز، فقط ۲۳ مورد موارد غیر منطبق با استاندارد مشاهده شد، همچنین امسال از ۱۶۵ نمونه لبنیات مانند شیر، دوغ و ماست، چهار مورد غیرمنطبق با استاندارد‌ها بوده که از عرضه آن به بازار جلوگیری و همه این محصولات توقیف و موسسه متخلف به مراجع قضایی معرفی شد.

خشنود اظهار کرد: هر چند آفلاتوکسین در شرایط نامناسب در انباشتگی و رطوبت و حرارت خوراک دام ها، حبوبات و غلات رشد می‌کند، اما با توجه به رعایت استاندارد‌ها در کشور و نظارت ویژه وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان متولیان و حامیان سلامت مردم، همه محصولات مورد پایش قرار می‌گیرند تا در نهایت محصولات ایمن و بدون عوارض به دست مصرف کنندگان برسد.

او یادآور شد: در ماه‌های اخیر موضوع وجود قرص و کپسول در کیک و کلوچه تولیدی کشور در بین مردم جامعه انتشار یافت که این اقدام مخل سلامت، جز آسیب به تولیدکنندگان داخلی و تشویش اذهان عمومی، هدف دیگری از سوی دشمنان در پی نداشت و مراحل قانونی پیگیری آن از سوی مقامات قضایی و سازمان‌های ذیربط در دست پیگیری است.

خشنود افزود: خوشبختانه در حال حاضر محصولات لبنی ایران به بسیاری از کشور‌ها صادر می‌شود و تاکنون موردی از مرجوع کردن محصولات لبنی به دلیل آلودگی به آفلاتوکسین گزارش نشده است، این مسئله نشان دهنده سلامت محصولات لبنی تولیدی کشور است.

معاون غذا و داروی دانشگاه بیان کرد: در موضوع آلوده بودن شیر‌های پاستوریزه هم نحوه بیان و هم نحوه انتشار آن از بی تدبیری بوده، صرفا به استناد یک مقاله بوده و عدم توجه به جمیع جهات موضوع، اظهار نظر صورت گرفته که همین مسئله باعث تنش و ایجاد نگرانی در بین مردم شد.

خشنود توصیه کرد: مردم با اطمینان کامل می‌توانند شیر‌های پاستوریزه و صنعتی را مصرف کنند، زیرا نظارت‌ها و پایش‌ها بسیار جدی و به صورت مستمر از سوی مسوولان سلامت انجام می‌شود و با توجه به پایین بودن سرانه مصرف شیر در ایران نسبت به کشور‌های دنیا، انتشار اخباری مشابه، با ایجاد تشویش و نگرانی در مردم، موجب مصرف کمتر شیر می‌شود که در نتیجه در چند سال آینده خطر ابتلا به پوکی استخوان بالا می‌رود.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علوم پزشکی مصرف شیر پاستوریزه معاون غذا و دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۲۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح پویش؛ از بین‌برنده شکاف دانشگاه و صنعت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و شرکت شیر پاستوریزه پگاه اراک به‌منظور گسترش همکاری‌‏های علمی، پژوهشی، آموزشی و کاربردی با هدف استفاده از توانایی‌های علمی و توسعه همکاری‌‏های آموزشی، تحقیقاتی، فناوری و رفاهی برای استمرار ارتباط سازمان‎‏یافته بین دو سازمان در سالن جلسات شرکت شیر پاستوریزه پگاه تفاهم‌نامه مشترک امضا کردند.

دبیر هیئت امناء و سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در این نشست با بیان اینکه «طرح پویش» طرحی دانشجومحور و در راستای تقویت توانمندی و کارورزی دانشجویان در ارتباط با صنعت است، اظهار کرد: دانشگاه با تربیت نیرو‌های انسانی ماهر و متخصص، زمینه اشتغال آنان را مهیا می‌سازد.

مرتضی قاسمی افزود: با عملیاتی شدن طرح پویش، شکاف ایجاد شده بین دانشگاه و صنعت از بین خواهد رفت و گام‌های مؤثری در آموزش‌های علمی و مهارت‌آموزی برداشته خواهد شد و در آینده شاهد تحول چشمگیر در ایجاد اشتغال و راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها خواهیم بود.

وی بیان کرد: امکانات بسیار خوبی در سطح آزمایشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی وجود دارد که می‌تواند کمک بالقوه‌ای به صنعت به‌خصوص به شرکت شیر پگاه اراک کند.

مدیرعامل پگاه اراک هم گفت: یکی از سیاست‌های این شرکت ارتباط نزدیک با دانشگاه‌ها بوده و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان مرکزی و طبق سیاست‌های شرکت صنایع شیر ایران دنبال ایجاد رابطه نزدیک همسو با سیاست‌های کلان شرکت است.

رامین طهماسبی با تأکید بر نیاز به پشتوانه علمی مناسب برای تولید، گفت: از زمان اضافه شدن این مجموعه به شرکت‌های صنایع شیر ایران پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته که می‌تواند با همکاری دانشگاه و استفاده از ظرفیت علمی و دانش فنی استادان و دانشجویان هرچه بیشتر به اهداف عالی مدنظر دست یابد.

به گزارش آنا؛ تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و شرکت شیر پاستوریزه پگاه اراک در ۱۲ ماده و ۳۹ بند به امضای قاسمی دبیر هیئت امناء و سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و طهماسبی مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه اراک رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توسعه کشور و مردمی سازی صنعت نفت و گاز بدون نیاز به مدیریت و بودجه دولت
  • هراس و نگرانی مقامات آلبانی پس از عملیات وعده صادق
  • مردم گوشت نمی‌خریدند، حالا شیر و ماست هم نمی‌خرند؛ چرا؟
  • نگرانی از فعال شدن کانون گردوغبار در مرکز ایران
  • طب ایرانی می تواند زمینه توریسم درمانی به کشور باشد
  • هدف ایران ارتباط با کشور‌های همسو و مستقل مانند سریلانکاست
  • نگرانی آمریکا از تقویت همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد
  • طرح پویش؛ از بین‌برنده شکاف دانشگاه و صنعت
  • پیش‌فروش محصول جدید سایپا بدون تعیین قیمت کارخانه
  • آبلیموی تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟ | باورهای اشتباه مردم درباره آبلیموهای سنتی