Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@16:09:10 GMT

نیازمند وجود بزرگان

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۸۴۸۴۴

نیازمند وجود بزرگان

مراسم افتتاحیه کتابخانه و موزه زنده یاد نادر ابراهیمی شامگاه جمعه با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و ادبیات و همچنین همسر این نویسنده نامی برگزار شد. این مرکز فرهنگی که در منطقه فرهنگی- گردشگری عباس آباد واقع شده، با بهره‌مندی از کتابخانه شخصی ابراهیمی میزبان علاقه مندان مطالعه آثار تخصصی در حوزه‌های شعر و ادبیات خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیریت اراضی عباس آباد توجه به رویدادها و برنامه‌های کلان فرهنگی است؛ مسأله‌ای که امیدوارم خود را در قالب کمک به ارتقای سطح فرهنگی و هنری مردم نشان بدهد. در این بین یکی از موضوعات مورد توجه‌مان در حوزه ادبیات ، مجموعه باغ‌های واقع شده در اراضی عباس آباد شامل باغ موزه دفاع مقدس، باغ کتاب، باغ هنر و همچنین باغ نمایش است. در باغ هنر به‌دنبال رقم زدن اتفاقات بزرگی هستیم و خانه شعر و ادبیات هم به همین منظور در این بخش دایر شده است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در صدد توجه به کارهایی هستیم که ضمن برخورداری از جایگاهی قابل تأمل، کمتر به آنها پرداخته شده، به‌دنبال توجه به جایگاه افرادی هستیم که هر چند با زندگی وداع گفته‌اند اما آثار آنان همچنان جایگاه مهمی در ادبیات کشورمان دارد و به نوعی مدیون آنان هستیم. زنده یاد نادر ابراهیمی از جمله این افراد است که نه تنها پیش از انقلاب و در زمان حیات خود، بلکه بعد از انقلاب هم جایگاه مهمی میان اهالی فرهنگ و هنر و از آن مهم‌تر میان مردم داشته است. نویسنده، شاعر و کارگردانی که صاحب تألیفات گرانبهایی است؛ دستاوردهایی که حتی بعد از انقلاب هم تداوم یافته‌اند.همان طور که می‌دانیم در حوزه کودک حدود چهل عنوان کتاب از او به یادگار مانده، هر چند که فعالیت‌های او تنها به این بخش محدود نشده و ما درسایر بخش‌ها از جمله کتاب بزرگسال، روزنامه نگاری و حتی فیلمسازی هم شاهد انجام کارهای درخشانی از سوی او بوده‌ایم. با توجه به پیگیری‌های چند ساله همسر گرامی زنده یاد ابراهیمی متوجه شدیم یادگارهای به جای مانده از او در شرایط نامطلوبی نگهداری می‌شوند. از خواسته خانواده ایشان استقبال کردیم، چراکه با اقداماتی از این دست می‌توان به ادامه و بازنشر نگاه زنده یاد ابراهیمی و جریان حاکم بر آثارش امیدوار شد. خانه شعر و ادبیات دربردارنده کتابخانه‌ای تخصصی در حوزه شعر و ادبیات خواهد بود که بخشی از آن به موزه آثار و تجهیزات شخصی این نویسنده و شاعر شهیر کشورمان تعلق یافته است. البته این کتابخانه تنها به آثار شخصی زنده یاد ابراهیمی اختصاص ندارد و آثار بزرگان دیگری هم در آن جای خواهد گرفت که به مرور کامل خواهد شد. برای علاقه مندان شاید جالب باشد به نکات بیشتری درباره این موزه اشاره کنم، بازدید‌کنندگان در بازدید از این موزه ضمن مشاهده فضای بازسازی شده از اتاق ایشان، بخشی از دست نوشته‌ها، تحقیقات، لوح‌های تقدیر، جوایز ملی و بین‌المللی، کتاب‌های حاشیه‌نویسی شده، طرح چندین فیلمنامه، نسخ اولیه کتاب‌ها و حتی بخشی از قلم‌ها و لوازم شخصی او را هم خواهند دید. در بخش کتابخانه هم حدود چهارجلد کتاب، از کتابخانه شخصی نادرابراهیمی قرار گرفته است. حتی اشعار بسیار زیبای سروده ایشان که در میان آنها ترانه مشهور «ای وطن» که با صدای زنده یاد محمد نوری ماندگار شده هم وجود دارد. بی‌شک نادرابراهیمی را می‌توان یکی از بزرگان این مرز و بوم دانست که با درجه بالایی از خلوص خود را وقف خدمت به کشورش کرد، نگاهی که بویژه در فضای فعلی جامعه بیش از پیش به آن نیاز داریم.
 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۴۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، در راستای عملی‌سازی مأموریت‌های کتابخانه‌های عمومی همچون ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه، ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» با هدف ارائه نگاه هنرمندان ملی و بین‌المللی در این حوزه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و به دبیری سیدمسعود شجاعی طباطبائی برگزار می‌شود.

محور‌های موضوعی این دوره از جشنواره شامل «کتاب، کودک و خانواده»، «کتاب، فراغت، نشاط و آرامش»، «کتاب، عصر دیجیتال و هوش مصنوعی»، «کتاب، کتابخانه و کسب‌وکار»، «کتاب، کتابخانه و پاتوق فرهنگی و اجتماعی»، «کتاب، کتابخانه و رویداد‌های مهم اجتماعی» است. همچنین «کتاب، فلسطین و مقاومت غزه» موضوع جنبی این دوره از جشنواره خواهد بود.

علاقه‌مندان می‌توانند در دو بخش حرفه‌ای (ویژه هنرمندان حرفه‌ای) و مبتدی (هنرمندان ایرانی که تاکنون در مسابقات داخلی و بین‌المللی شرکت نکرده‌اند) به ارسال اثر بپردازند.

علاقه‌مندان به شرکت در "ششمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب" می‌توانند تا تاریخ ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ (۲۰ ژوئن ۲۰۲۴)، با عضویت در سامانه جشنواره به نشانی www.booktoon.ir آثار خود را ارسال کنند.

آثار باید به صورت الکترونیکی با فرمت JPEG، رزولوشن حداقل ۲۰۰ دی‌پی‌آی، با طول یا عرض ۲۰۰۰ پیکسل و حداکثر حجم ۱۰۰ مگابایت ارسال شود.

دیگر خبرها

  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • «هامون» داریوش مهرجویی به تئاتر می‌آید/ زنده نگه‌داشتن یاد بزرگان
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند
  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا است
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها