Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه_فاطمه فرامرزی: بیانات تاریخی رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه ۲۶ دی ماه که با حضور خیل عظیمی از نمازگزاران ایراد شد، نکات و فرازهای متعددی را در برداشت که با بررسی دقیق و موشکافانه آن، می‌توان ریشه بسیاری از مسائل کشور و منطقه را دریافت. معظم‌له با اشاره به وقایع اخیر و به ویژه شهادت مظلومانه سردار حاج قاسم سلیمانی به دست نیروهای استکبار جهانی و از سوی دیگر واکنش مقتدرانه سپاه نسبت به این اقدام ددمنشانه عنوان کردند: «به همان اندازه‌ای که ما و ملت از این حادثه غم و غصه خوردیم، دشمنان شاد شدند چرا که مستمسکی به دست آوردند تا سپاه، نیروهای مسلح و نظام را زیر سوال ببرند اما این مکر آنها در مقابل دست قدرت خدا تأثیری ندارد و یوم الله تشییع و یوم اللهِ در هم کوبیده شدن پایگاه امریکایی‌ها از یاد نمی‌رود و به فضل الهی روز به روز زنده‌تر می‌شود».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تأکید و اشاره مقام معظم رهبری به «ایام الله» و مصادیق آن در کلام معظم‌له، حکایت از آن دارد که ملت ایران در نقطه عطف تاریخی دیگری قرار گرفته است. در این ایام دشمنان قسم خورده ایران بیش از گذشته وحدت این ملت را به چشم دیدند. در واقع این حضور میلیونی در تشییع آن شهید والامقام، نشان از آن داشت که انقلاب اسلامی در مسیری مستحکم به راه خود ادامه می‌دهد و این مردم در هر شرایطی پای آن تا به جان ایستاده‌اند و این چنین حماسه آفرینی می‌کنند، حماسه‌ای که مصداقی از یوم الله محسوب می‌شود که در قرآن به آن اشاره شده است.

بر آن شدیم ذیل بررسی تعابیر مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه هفته‌ای که گذشت، با حجت الاسلام «علیرضا پیروزمند»، عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم و استاد حوزه و دانشگاه به گفت وگو بنشینیم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید؛

*مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه اخیر مباحث متعدد و تعابیر مهمی را مطرح کردند. ایشان دو هفته گذشته را دو هفته‌ای استثنایی و پر از ماجراهای تلخ و شیرین و درس‌آموز برای ملت ایران خواندند و با تطبیق مفهوم ایام‌الله به خیزش بی‌نظیر در ایران و عراق در تکریم و تعظیم مجاهدان شهید، گفتند: «یوم‌الله یعنی روز مشاهده دست قدرت خداوند در حوادث. بنابراین آن هنگامی که دهها میلیون در ایران و صدها هزار نفر در عراق و بعضی کشورهای دیگر به‌پاس خون فرمانده سپاه قدس به خیابان‌ها آمدند و بزرگ‌ترین بدرقه جهان را شکل دادند، مصداق ایام‌الله است، چرا که این عظمت هیچ عاملی جز دست قدرت خدا ندارد». با توجه به مباحث طرح شده از سوی مقام معظم رهبری در نماز جمعه و تعبیر «ایام‌الله» که در چند فراز از بیانات رهبر انقلاب مطرح شده است، بفرمائید اساساً ایام الله در ادبیات دینی چه جایگاهی دارد؟

قبل از پاسخ مقدمه‌ای را عنوان می‌کنم؛ اساساً همه ایام در روزگار تاریخ بشر و ایجاد هستی، ایام الله هستند به این دلیل که خداوند متعال است که قدرت‌نمایی در ایجاد و استقرار عالم می‌کند و همچنین حوادثی که اتفاق می‌افتد، اما قرآن کریم از برخی موارد به صورت ویژه به عنوان ایام الله اطلاق کرده است و بنابر نظر مفسران علت این اطلاق به قدرت‌نمایی ویژه‌ای باز می‌گردد که از سوی خدای متعال پدیدار شده که فراتر از علل مادی، حوادث و رخدادهای طبیعی بوده است.

قرآن کریم از برخی موارد به صورت ویژه به عنوان ایام الله اطلاق کرده است و بنابر نظر مفسران علت این اطلاق به قدرت‌نمایی ویژه‌ای باز می‌گردد که از سوی خدای متعال پدیدار شده که فراتر از علل مادی، حوادث و رخدادهای طبیعی بوده است

در تفسیر «علی بن ابراهیم قمی» آمده که ایام الله سه روز است؛ شامل روز قیام قائم (عج)، روز مرگ و روز رستاخیز. البته این موارد بدان معنا نیست که ایام الله صرفاً همین مقاطع باشد چه اینکه خداوند در سوره «ابراهیم» فرمود: «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَی بِآیَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ» (و در حقیقت موسی را با آیات خود فرستادیم [و به او فرمودیم] که قوم خود را از تاریکی‌ها به سوی روشنایی بیرون آور و روزهای خدا را به آنان یادآوری کن که قطعاً در این [یادآوری] برای هر شکیبای سپاسگزاری عبرتهاست)، بنابراین به تبع شرایط تاریخی مقاطعی وجود دارد که خداوند اقتدار و قدرت خود را به رخ بندگان می‌کشد و نشان می‌دهد که اراده من است که فوق اراده‌ها عمل می‌کند، آن مقاطع خاص را ایام الله می‌گویند.

تبیین و تفسیرتان از آیه ۵ سوره ابراهیم که قرائت فرمودید متناسب با شرایط جامعه و بیانات رهبری چیست؟

این آیه شریفه، سه فراز به هم پیوسته دارد؛ در فراز اول این آیه آمده است: «أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ» (که قوم خود را از تاریکی‌ها به سوی روشنایی بیرون آور)، در فراز دوم آمده است: «وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ» (و روزهای خدا را به آنان یادآوری کن) و در فراز سوم آیه می‌فرماید: «إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ» (قطعاً در این [یادآوری] برای هر شکیبای سپاسگزاری عبرتهاست). این تذکر به ایام خدا و اتفاقی که خدای متعال از آن به عنوان ایام الله یاد می‌کند، همچنین خروج قوم از تاریکی‌ها و حرکت به سوی نور، به واسطه موسی (ع) است که منتج به درس عبرت برای شاکران می‌شود، اما قاعده کلی که می‌توانیم از این آیه استخراج کنیم آن است که در هر مقطع و مناسبتی که خروج از ظلمت و حرکت به سوی نور بوده باشد، ایام الله محقق شده است. بنابراین فراز اول این آیه ملاکی برای تشخیص و تبیین ایام الله در طول تاریخ است.

مقاطعی وجود دارد که خداوند اقتدار و قدرت خود را به رخ بندگان می‌کشد و نشان می‌دهد که اراده من است که فوق اراده‌ها عمل می‌کند، آن مقاطع خاص را ایام الله می‌گویند

فراز دوم آیه بعد از تعیین ملاک ایام الله، متذکر شدن به این ایام است. تذکر به ایام الله به این معناست که فراموش نکنید که چه اتفاقی رخ داد و چرا رخ داد.

البته فلسفه این تذکر می‌تواند این باشد که مردم در مقاطع مختلف زندگی فردی و اجتماعی خود اراده خداوند را حس کنند؛ چراکه اراده خداوند فوق اراده هاست، چنانچه در قرآن فرمود: «یَدُاللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ». بنابراین در هر شکل و زمانی که خداوند اراده کند، می‌تواند حوادث را به گونه‌ای غیر از آنچه که مردم انتظار دارند رقم بزند.

اما فراز سوم آیه این نکته را مطرح می‌کند که ایام‌الله آیاتی هستند برای مردمی که بسیار صبور و شکورند. ارتباط این فراز با فراز دوم را شاید بتوان یک ارتباط متقابل دانست که از سوی خداوند بیان می‌شود. خداوند در آیه یاد شده می‌فرماید کسانی که ایام الله را یادآوری می‌کنند صبر و شکرشان افزایش می‌یابد و از سوی دیگر آنان که صبر و شکیبایی دارند توان و اهلیت این را دارند که تذکر به ایام‌الله داشته باشند.

زمانی که خداوند اراده کند، می‌تواند حوادث را به گونه‌ای غیر از آنچه که مردم انتظار دارند رقم بزند

اما این مباحث مقدمه‌ای بود برای بررسی ارتباط این آیه با زمانه ما؛ واکنش مردم و جوشش عظیمی که پس از شهادت سردار سلیمانی ایجاد شد و به ویژه تشییع آن شهید گران‌قدر و از سوی دیگر واکنش مقتدرانه سپاه پاسداران که هر دو واقعه‌ای بودند که مقام معظم رهبری روی آن دست گذاشتند و با اطلاق عنوان ایام الله به این دو واقعه، در واقع می‌خواستند به این مطلب توجه دهند که اولاً این اتفاقات فراتر از ظاهر بود. حضور مردم و انگیزه‌ای که آنان را به میدان آورد چیزی جز اراده الهی نبود، این صحنه بسیار استثنایی بود که در هیچ جای دنیا و در هیچ مناسبتی جز مناسبت‌هایی که مربوط به معصومین می‌شود دیده نشده است. با هیچ هزینه‌ای نمی‌توان این چنین جمعیتی را به حرکت وا داشت و این حضور نشان می‌دهد که خدای متعال به پاس اخلاص بندگانش، به وعده خود عمل می‌کند و اینگونه «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرکُم» به منصه ظهور می‌رسد و نظام استکبار این چنین به حقارت می‌افتد.

یوم‌الله دوم پس از آن حضور گسترده، اقتدار سپاه بود. بسیاری حتی در داخل کشور برآوردشان این بود که آمریکا واکنش نشان می‌دهد و این تحقیر را تحمل نمی‌کند، البته نیروهای ما نیز در آماده‌باش بودند، اما اینکه چه اتفاقی رقم خورد که آنها حتی جرأت مقابله به مثل را از خود سلب شده دیدند، این نیز دست اراده الهی است. بنابراین یک جنبه تطبیق آیه یاد شده این موارد است، در نتیجه از این جهت است که معظم له از آنها به ایام الله یاد کردند.

همچنین جنبه دیگری که مقام معظم رهبری به آن توجه دادند و آیه فوق را به شرایط ما تطبیق می‌دهد، آن بخشی از آیه است که می‌فرماید: «صَبَّارٍ شَکُورٍ». بنابر توضیحی که در مورد آیه ارائه شد، خَلق این ایام الله و اینکه خداوند امت اسلام را به ایام الله امداد کرد به واسطه شکور بودن مردم در گذشته است. «صبار» و «شکور» صیغه مبالغه هستند، به معنای کسانی که بسیار صبر می‌کنند و بسیار شاکر هستند، یعنی به صورت ویژه و فوق العاده در شرایطی که مردم دیگر به طور متعارف صبور نیستند، مردم ما صبوری کردند و شکرگذار نعمت جمهوری اسلامی بودند و خداوند نیز نشان داد که چگونه همراه آنان است. مزد این صبار و شکور بودن در چند پرده پدیدار شد؛ از جمله در طول انقلاب اسلامی، در دوران دفاع مقدس، در خنثی کردن فتنه‌های منافقین و آخرین پرده نیز وقایع اخیر بود که بیش از پیش به مردم نشان داد که امیدوارانه تر اهداف خود را دنبال کنند.

*آنچه که مقام معظم رهبری در خطبه‌ها مطرح کردند از جنبه‌های نخبگانی و طرح در فضای علمی در چه قالب‌هایی می‌تواند بروز و ظهور پیدا کند تا جامعه علمی از بیانات رهبری در راستای اعتلای فکر و اندیشه بیش از پیش بهره مند شوند؟

فهم آیات شریفه قرآن به ضمیمه شناخت بهتر از حوادثی که در پیرامون اتفاق می‌افتد و درذ نهایت امکان تطبیق این شرایط با آیات کریمه از جمله مسائلی است که به آنها نیاز داریم و باید اطلاعات خود را در هر دو جهت افزایش دهیم. به بیان دیگر باید هم اطلاعات دینی خود را در مورد سنن الهی افزایش دهیم و هم بتوانیم مسائل روز را بررسی کنیم.

خداوند به وضوح قواعد کلی را در هدایت جوامع بیان کرده است. اطلاع از این سنن و شناخت مصادیق تاریخی مساله و مصادیق متاخر در قالب کرسی‌های آزاداندیشی، کتاب‌ها و مقالات می‌تواند در تحقق این هدف یعنی بهره مندی جامعه علمی از سخنان معظم له و تبین و شرح آن در جامعه مؤثر باشد.

کد خبر 4829043

منبع: مهر

کلیدواژه: خطبه های نماز جمعه مقام معظم رهبری قاسم سلیمانی کنفرانس بین المللی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معرفی کتاب فعالیت های قرآنی نشست علمی سردار سلیمانی آیت الله جوادی آملی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی قرآن انقلاب اسلامی ایران پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات نقد کتاب مهدویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۵۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

به گزارش صدای ایران از وزارت علوم، نیکلاس مادورو در ملاقات با معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین دبیر مجمع جهانی اهل البیت (ع) که به ونزوئلا سفر کرده اند با ابراز خوشحالی از سفر هیات ایرانی به این کشور، روابط ایران و ونزوئلا را برادرانه، عمیق و قدیمی خواند و تاکید کرد: این رابطه باید در راستای ارزش‌ها و حفظ اصول باشد.

وی با بیان اینکه در جهانی زورگو زیست می‌کنیم، خاطرنشان کرد: هوگو چاوز رئیس جمهور فقید ونزوئلا قرن ۲۱ را قرن ملت‌ها می‌دانست و ما بخشی از قرن ۲۱ هستیم.

رئیس جمهور ونزوئلا ادامه داد: قرن ۲۱ قرن ماست و هیچکس نمی‌تواند حق آزادی و استقلال و زندگی در صلح و حق پیوند معنویت و فرهنگ و دین را از ما بگیرد.

نیکلاس مادورو در ادامه این دیدار که با حضور رئیس کمیسیون ونزوئلایی همکاری با ایران، وزیر حمل و نقل ونزوئلا، وزیر امور خارجه ونزوئلا، معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا در امور فرهنگی و گردشگری و وزیر ارتباطات ونزوئلا همراه بود، ضمن ابراز خوشحالی از سفر دبیر مجمع جهانی اهل البیت (ع) به ونزوئلا، روابط دو کشور را برادرانه، عمیق و قدیمی خواند و افزود: این رابطه باید در راستای ارزش‌ها و اصول باشد.

رئیس جمهور ونزوئلا با اشاره به اهمیت ارتباط میان ملت‌ها با یکدیگر تاکیدکرد: دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت.

وی همچنین با اشاره به ملاقات‌های خود با رهبر معظم انقلاب، ایشان را فردی خردمند و فرزانه دانست و تصریح کرد: آیت الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از جهان و تحولات آن دارند و ما همواره از رهنمود‌های ایشان استفاده می‌کنیم.

مادورو با بیان اینکه جهان وارد تحول جدیدی شده است، گفت: حدود صدسال از نازیسم و فاشیسم می‌گذرد، اما امروز همین جریان نازیستی و فاشیستی در آمریکا و غرب وجود دارد.

وی افزود: همه مشکلات امروز جهان ناشی از همین نگاه فاشیستی و نازیستی است که در همه ارکان آن نفوذ دارد. امروزه صهیونیست‌ها آمریکا را اداره می‌کنند و قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی و حتی کنترل هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در دست آنها است.

نیکلاس مادورو همچنین گفت: صهیونیست‌ها دو قدرت اصلی نظامی و شبکه‌های اجتماعی را کنترل می‌کنندو با قدرت نظامی صلح را به خطر انداخته اند و با قدرت شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک و توییتر افکار عمومی را دست کاری می‌کنند.

وی اظهارکرد: البته ما امروز وارد جهان چندقطبی شده ایم که قطب‌های مختلف قدرت مانند چین، روسیه و ایران در آن شکل گرفته اند.

رییس جمهور ونزوئلا با اذعان به اینکه، ایران در حوزه نظامی پیشرفت‌های خوبی داشت است، افزود: ایران در حوزه شبکه‌های اجتماعی نیز باید مقتدرانه وارد شود.

مادورو تصریح کرد: ما نیز گام اول خود را توسعه علم و فناوری قرار داده ایم و تبادلات علمی با ایران را آغاز کرده ایم که امیدواریم گسترش یابد.

اکنون ایران از یک قدرت منطقه‌ای به قدرتی جهانی تبدیل شده است
دبیر مجمع جهانی اهل بیت (ع) نیز در این نشست به تبیین جایگاه ایران در تولید علم جهانی پرداخت و گفت: توانمندی‌های ایران در حوزه‌های مختلف ناشی از رشد و قدرت علمی آن است.

آیت الله رضا رمضانی با بیان اینکه ایران در برخی از حوزه‌های علمی جزء ۱۰ کشور برتر جهان بوده و در رتبه بندی علمی جهانی رتبه ۱۶ را داراست، افزود: ایران آمادگی دارد که تجارب و دستاورد‌های علمی خود را به اشتراک بگذارد.

وی همچنین روابط ایران و ونزوئلا را عمیق و راهبردی دانست و تأکید کرد: بر اساس مبانی دینی ما «ظلم کردن» و «پذیرش ظلم» نکوهش شده است و در مقابل بر کرامت و عدالت تاکید شده است.

دبیر مجمع جهانی اهل بیت (ع) یادآور شد: امام خمینی (ره) درس بزرگی به ملت ایران و ملل جهان داد و این درس این بود که ما می‌توانیم در برابر ظلم بایستیم و در مسیر تمدن سازی قرار گیریم.

وی با بیان اینکه، امام خمینی (ره) به چهار اصل باور و ایمان داشت؛ ایمان به پروردگار، ایمان به هدف، ایمان به مسیر و ایمان به مردم را به عنوان این چهاراصل نام برد و افزود: امام (ره) بر اساس این چهار باور و رکن ایمانی انقلاب کرد و تغییراتی را در ایران و جهان بوجود آورد و معادلات موجود جهانی را برهم زد.

رمضانی با اشاره به ظلم‌هایی که در جهان از طرف برخی از دولت‌ها صورت می‌گیرد، اذعان کرد: شرایطی که اکنون در جهان است؛ به نوعی مفهوم «بردگی مدرن» به خود گرفته و باید بساط آن را برچید. در گذشته یکصد یا هزاران نفر را به بردگی می‌گرفتند، اما امروزه ملت‌ها را به بردگی می‌گیرند از این رو باید به حقوق انسان‌ها به معنای واقعی احترام گذاشت.

وی ادامه داد: در تفکر شیعی عدالت جایگاه محوری دارد که سمبل آن امام علی (ع) است. بطوریکه متفکرانی نظیر جرج جرداق به آن توجه کرده اند.

رمضانی با بیان اینکه عقلانیت، معنویت و عدالت سه ضلع تفکر شیعی بوده که برخاسته از معارف اهل البیت (ع) هستند، گفت: مسیح (ع) نیز برای اقتدار ملت‌ها خواهد آمد. چه آنکه ما شیعیان نیز معتقدیم حضرت مهدی (عج) برای اقتدار ملت‌ها خواهد آمد و حکومت دست صالحان خواهد افتاد و مستضعفان که تحت ستم قرار گرفتند حاکم خواهند شد و ظالم و مستکبر و ستمگر حذف خواهند شد.

دبیرمجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود: آماده ایم تا تجاربی که در طول این سالیان در شرایط تحریم بدست آورده ایم در اختیار کشور ونزوئلا قرار دهیم.

رئیس جمهور ونزوئلا نیز از دبیر مجمع جهانی اهل البیت (ع) تقاضا کرد که سلام ویژه وی را به رهبر معظم انقلاب برسانند.

لزوم تعمیق روابط علمی وآکادمیک ایران و ونزوئلا
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در دیدار با معاون علمی رئیس جمهور ونزوئلا بر لزوم تعمیق روابط علمی و آکادمیک ایران و ونزوئلا تاکید کرد.

عبدالحسین کلانتری اظهارکرد: توافقات و تفاهم نامه‌های منعقد شده در حوزه علم و فناوری باید به مرحله عملیاتی برسند تا هر دو کشور از آن بهره‌مند شوند.

وی افزود: تبادلات علمی و آکادمیک موجود، متناسب با عمق روابط راهبردی دو کشور نیست و باید اقدامات ویژه و مهمی در این راستا انجام گیرد.

دیگر خبرها

  • برای تقرب به ساحت مقدس امام زمان(عج) چه کنیم؟
  • آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • عروس امام خمینی درگذشت
  • خداوند در حادثه صحرای طبس نصرت خود را آشکار کرد
  • جانشین سپاه درباره احتمال ورود به خودروسازی : هرجا معظم له صلاح بدانند، ورود پیدا می‌کند
  • عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
  • رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • صحرای طبس تابلویی از عجز قدرت‌های بشری در برابر اراده الهی
  • پیام استاندار خراسان جنوبی به مناسبت "سالروز شکست آمریکا در طبس"