Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-05-04@23:17:40 GMT

بررسی وضعیت اسناد زمین های فرودگاه مهرآباد

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۸۵۶۰۵

بررسی وضعیت اسناد زمین های فرودگاه مهرآباد

تین نیوز

مسئولان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور آخرین وضعیت مالکیت زمین های فرودگاه مهرآباد و اجرای طرح کاداستر را تشریح کردند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از خبرنگار مهر، کاداستر یا همان حد نگاری نوعی فهرست نقشه بردای ثبتی است که ارزش حقوقی دارد و بر اساس مرزهای تعیین شده در آن می‌توان سند مالکیت معتبر صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح که چند سالی است در حال اجرا است اگر به درستی و تمام و کمال انجام شود بسیاری از اختلافات و دعاوی بین مالکان زمین که هر کدام ادعایی دارند حل و فصل می‌شود. در همین رابطه برخی از ادعاها بین دولت و مردم عادی است.

طرح کاداستر اگر به درستی اجرا شود حریم‌های، فرودگاهی، حریم برق فشار قوی و حریم رودخانه و دریا مشخص می‌شود و دیگر امکان تجاوز به این زمین‌ها وجود نخواهد داشت و به نوعی یکی از روش‌های از بین بردن زمین خواری‌ها، ساحل خواری‌ها و کوه خواری‌ها است.

در این رابطه یکی از اختلافات قدیمی در رابطه با سند مالکیت زمین مربوط به مالکیت زمین‌های فرودگاهی در کشور بود که بخش عمده‌ای از آن از طریق همین طرح کاداستر حل و فصل شد. با این حال یکی از زمین‌های فرودگاهی ها که مشکلات بیشتری داشت زمین‌های فرودگاه تهران از جمله مهر آباد بود.

چند سال پیش کارگروهی برای رسیدگی به این اختلاف از سوی چند مرجع و متولی تشکیل شد که حسب اعلام مسئولان وقت سازمان ثبت اسناد یک کار متمرکز برای این موضوع آغاز و قرار شد مسائل مرتبط در این کارگروه بررسی شود.

در رابطه با زمین‌های پایتخت هم چندی پیش تفاهم نامه‌ای بین سازمان ثبت اسناد واملاک کشور منعقد شد که در این مراسم پیروز حناچی شهردار تهران در رابطه با مالکیت زمین‌های فرودگاه مهرآباد اعلام کرد: ادعاهای بزرگی در رابطه با مالکیت برخی املاک وجود دارد. به عنوان مثال کسی آمده و ادعای مالکیت فرودگاه مهرآباد را کرده که خنده دار است.

وی با اشاره به استعلام‌های الکترونیکی و همکاری با سازمان ثبت اسناد گفت: با این اقدام اطلاعات املاک مان را به روز می‌کنیم. حداکثر انطباق اسناد صادره یکی دیگر از اهداف این همکاری است و به دنبال این هستیم تا در مراحل بعدی این موضوع الکترونیک شود تا مردم کمتر دچار مشکل شوند.

در رابطه با اجرای طرح کاداستر ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: موضوع طرح کاداستر حسب قانون یک وظیفه ملی است که همه دستگاه‌ها و نهادها برای اجرای آن باید وارد میدان شده و همکاری‌های لازم را انجام دهند.

وی افزود: حسب این تفاهم نامه مقرر شد مقرر شد معاون شهردار در امور املاک و معاون سازمان ثبت در امور املاک نظارت بر این تفاهم نامه را داشته باشند و طبیعتاً آنچه به حوزه شهرداری بر می‌گردد از جمله فرودگاه‌ها و سایر اماکن را رصد می‌کنیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: سعی می‌کنیم حد و حدود املاک را به صورت دقیق بررسی و نسبت به صدور سند تک برگی کاداستری اقدام کنیم.

عبدالحسین رامشی مدیر کل ثبت اسناداستان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مشکلات مربوط به مالکیت و ادعای سند مالکیت فرودگاه مهر آباد گفت: بخش اعظم زمین‌های فرودگاه مهر آباد در سامانه کاداستری ثبت و پیگیر شده است.

وی افزود: قسمت کوچکی که نقشه و مستند آن ارائه نشده در حال ارائه از سوی متولیان مربوطه است.

این مقام مسئول تصریح کرد: ۶۰۰ هکتار شناسایی شده است.

سید صادق سعادتیان معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که قرار بود این اختلافات و ادعاها در یک شورای حل اختلاف و مرجعی حل و فصل شود این موضوع به کجا رسید؟ گفت: رسیدگی‌های قضائی در حوزه ثبت اسناد نیست و به حوزه مرجع قضائی بر می‌گردد، دوستان ما در آن حوزه انجام می‌دهند و اگر کسی مدعی باشد به شعبه مربوطه و سپس به شورای حفظ بیت المال می‌رود.

وی تصریح کرد: وظیفه ما این است که نقشه کاداستری را در سامانه مربوطه پیاده کنیم. همچنین وظیفه دیگر ما این است که ادعاها و اسنادی که دولت یا شرکت‌های فرودگاه‌ها دارد را بررسی کنیم و بعد از اینکه اسنادی محرز شد سند به اسم دولت صادر شود که قسمت اعظم این موضوع انجام شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۵۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکل ۵۰ ساله مردم جزیره قشم در سفر اژه‌ای به هرمزگان

مشکل ۵۰ ساله اسناد مالکیت مردم قشم در سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان رفع شد و اهالی قشم سندهای مالکیت زمین‌های خود را پس از سال‌ها چشم انتظاری از دست حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای دریافت کردند.

به گزارش مشرق و به نقل از روابط عمومی دادگستری هرمزگان، طی مراسمی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه اسناد مالکیت صدها نفر از مردم قشم پس از حدود ۵۰ سال به آن ها داده شد.

از حدود پنجاه سال پیش صدور اسنادی موسوم به رفسنجان سبب شده بود دعاوی حقوقی متعددی در جزیره قشم ایجاد شود و افراد حقیقی متعددی مدعی مالکیت بر زمین های مردم و اهالی این جزیره و حتی ساختمان های دولتی شوند.

اما هم اکنون با سفر رئیس قوه قضاییه به استان هرمزگان داد اهالی قشم پس از بیش از پنجاه سال ستانده شد و ساکنان این جزیره در آب های نیلگون خلیج فارس، سندهای مالکیت خود را از دستان حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای دریافت کردند.

مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان در این خصوص، اظهار داشت: چالش اسناد رفسنجان یکی از مشکلات مهم در جزیره قشم بود که بر اساس آن از حدود ۵۰ سال قبل هفت هزار و ۱۴۲ فقره سند موسوم به اسناد رفسنجان بدون تعیین محدود دقیق تحویل افراد شده بود که این موضوع هم مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده و هم موانعی را در پیشبرد عمران و آبادانی این جزیره ایجاد کرده بود.

وی تصریح کرد: متأسفانه محدوده اسناد موسوم به رفسنجان تعریف نشده بود و به همین دلیل طی سالیان متمادی تعارضات متعددی به وجود آمده و پرونده‌های زیادی تشکیل شده بود که این موضوع موجب کاهش ثبات مالکیت در جزیره قشم شده بود.

رئیس کل دادگستری هرمزگان افزود: بر این اساس، دستگاه قضایی استان هرمزگان با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک، دستگاه‌های اجرایی متولی و منطقه آزاد قشم به موضوع تعیین تکلیف اسناد رفسنجان جزیره قشم ورود کرد و خوشبختانه به یُمن سفر پر خیر و برکت ریاست قوه قضاییه شاهد گره گشایی از این مشکل ۵۰ ساله مردم قشم و تحویل اسناد اهالی این جزیره توسط حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای هستیم.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این با ورود دستگاه قضایی، منطقه آزاد و دستگاه‌های اجرایی به این موضوع، بودجه‌های لازم در این رابطه پیش بینی شده است و به موازات آن، تعدادی از شرکت‌های خصوصی پای کار آمدند و عملیات نقشه‌برداری و تعیین محدوده دقیق اراضی موضوع این اسناد نیز انجام شد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان یادآور شد: مردم قشم پیش از این به دلیل مشخص نبودن تعداد و محدوده اسناد موسوم به رفسنجان دچار مشکلات زیادی بودند و صاحبان آن‌ها به دلیل همین مشکلات نمی‌توانستند از اسناد و زمین ها استفاده کنند که با پیگیری موضوع توسط دستگاه قضایی، تعداد و محدوده دقیق این اسناد مشخص شد.

وی تأکید کرد: خوشبختانه با سفر ریاست قوه قضاییه به استان هرمزگان و تعیین تکلیف اسناد رفسنجان علاوه بر اینکه یک چالش مهم حقوقی از پیش روی مردم قشم برداشته شد، این موضوع موجب افزایش ثبات مالکیت در این جزیره نیز شد و با ایجاد ارزش افزوده، منافع متعددی برای مالکان این اسناد به همراه داشت.

رئیس کل دادگستری هرمزگان با تأکید بر اینکه با تعیین تکلیف اسناد رفسنجان از لحاظ مساحت و مختصات هیچ تغییری در این اسناد ایجاد نشده است، اظهار داشت: با این اقدام ضمن تعیین محدوده اراضی بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به همان میزانی که در اسناد موسوم به رفسنجان قید شده است، اسناد تک برگ برای مردم صادر شد.

دیگر خبرها

  • پرواز تهران - خرم‌آباد به فرودگاه مهرآباد بازگشت
  • تصویری متفاوت از فرودگاه مهرآباد ۶۹ سال قبل
  • حل مشکل ۵۰ ساله مردم جزیره قشم در سفر اژه‌ای به هرمزگان
  • تصویری متفاوت از فرودگاه مهرآباد ۶۹ سال قبل + عکس
  • تهران قدیم | تصویری متفاوت از فرودگاه مهرآباد ۶۹ سال قبل/ عکس
  • واگذاری هزار فقره سند مالکیت در بندر خمیر
  • بی‌هویتی اراضی به یک ابرچالش تبدیل شده است
  • صدور سند ۴۵ هکتار از زمین‌های شهرک صنعتی فجر قشم
  • صدور سند زمین های شهرک صنعتی فجر قشم
  • صدور سند ۴۵ هکتار از زمین های شهرک صنعتی فجر قشم