Web Analytics Made Easy - Statcounter

رسانه های پاکستان روز دوشنبه با اشاره به بازدید «آلیس ولز» معاون وزیر امور خارجه آمریکا که شب گذشته وارد اسلام آباد شد، می گویند: ورود فرآیند مذاکرات طالبان و واشنگتن به مرحله حساس، نگاه پاکستان به آمریکا برای کمک به خروج از لیست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و تشدید تنش ها میان اسلام آباد با دهلی نو که از نظر آمریکایی ها و همچنین پاکستان تبعات منفی بر پیشبرد فرآیند صلح افغانستان خواهد داشت، از مهم ترین اهداف سفر خانم دیپلمات آمریکایی به پاکستان به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آلیس ولز که اوایل آذرماه ماه گذشته با انتقاد از مشارکت اقتصادی اسلام آباد و پکن در قالب طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان-چین موجب عصبانیت مقامات پاکستانی و چینی شده بود، به نظر می رسد در جریان این سفر که دومین بازدید وی طی هشت ماه اخیر است، ترمیم روابط با پاکستان را در دستور کار داشته باشد.

منابع خبری گفتند: آلیس ولز طی امروز و فردا با مقامات ارشد پاکستان از جمله رهبران عالی رتبه سیاسی و نظامی این کشور دیدار و به احتمال زیاد درخصوص توافق قریب الوقوع واشنگتن و طالبان گفت وگو کرده و ابتکار آمریکا برای گسترش همکاری های اقتصادی و بازرگانی را با طرف پاکستانی رایزنی خواهد کرد.

روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» امروز به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: سفر خانم ولز پیش از توافق احتمالی صلح میان آمریکا و طالبان در افغانستان بسیار مهم است. آمریکایی ها به دنبال اطمینان از ادامه تلاش های طرف پاکستانی برای ترغیب طالبان در مسیر صلح و جلوگیری از خشونت ها هستند.

بده بستان به سبک ترامپ

پاکستان و آمریکا که زمانی به ویژه در دوران جنگ اتحاد جماهیر شوروی سابق با افغانستان و نیز دورانی که واشنگتن سرگرم طراحی حمله به افغانستان بود، دو کشور متحد محسوب می شدند، اما طی سال های اخیر به ویژه با شروع کار دولت ترامپ دیگر خبری از اتحاد میان دو کشور نیست.

بی اعتمادی اسلام آباد و واشنگتن نسبت به یکدیگر با شروع کار دولت دونالد ترامپ بیشتر شد تا جایی که ترامپ مقام‌های پاکستانی را به دروغگویی و فریب کاری متهم کرده و مدعی شد که اسلام آباد در مبارزه با تروریسم همکاری صادقانه با واشنگتن نداشته است.

در عین حال ترامپ در دیدار با عمران خان نخست وزیر پاکستان در کاخ سفید مدعی پیشرفت مثبت در روابط دو کشور شد و این موضوع شاید در تصمیم کاخ سفید برای ازسرگیری برنامه های آموزش نظامی برای پاکستان نمودار باشد اما همزمان شدن این اقدام با گفت وگوهای صلح میان واشنگتن و طالبان نیز به نوعی امتیاز دهی آمریکا به پاکستان با هدف مراقبت از منافع خود در منطقه تعبیر می شود.

به عقیده کارشناسان مسائل سیاسی در پاکستان، همکاری ها با واشنگتن برای دولتمردان اسلام آباد بیشتر شبیه بده بستان شده، موضوعی که همواره راهبرد کلیدی آمریکایی ها نیز به حساب می آید.

به عقیده آنان، پاکستانی ها تلاش برای تسهیل فرآیند صلح افغانستان را مشروط به نگاه عادلانه واشنگتن به روابط اسلام آباد و دهلی نو و همچنین کمک به خروج پاکستان از لیست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی (FATF) کرده اند.

ناظران سیاسی در پاکستان اظهارات اخیر خانم آلیس ولز درباره اوضاع کشمیر و مطالبه وی از طرف هندی برای لغو آنچه که وی اعمال محدودیت های سخت در ین منطقه خواند، را نیز تلاش دیگر واشنگتن برای جلب رضایت اسلام آباد می دانند.

وعده ترامپ

وزیر امور خارجه پاکستان که هفته گذشته به دستور عمران خان نخست وزیر این کشور با هدف کمک به تنش زدایی در منطقه به ایران، عربستان، آمریکا و قطر سفر کرده بود، پس از دیدارهای مختلف با مقامات آمریکایی در واشنگتن گفت: ما منتظر عملی شدن وعده دونالد ترامپ برای کمک به خروج از لیست خاکستری اف ای تی اف هستیم.

«شاه محمود قریشی» افزود: ترامپ در دیدار اواسط سال گذشته عمران خان در کاخ سفید گفته بود که آمریکا به دنبال خروج پاکستان از تحت کنترل FATF است، بنابراین ما از مقامات آمریکایی انتظار داریم که اقدامات عملی در این خصوص انجام دهند.

وی که به طور تلویحی به بده بستان میان اسلام آباد واشنگتن اشاره می کرد در ادامه از اقدامات پاکستان برای کمک به آمریکا در افغانستان، تسهیل در گفت وگوهای صلح با افغانستان و نقش آفرینی برای آزادی گروگان های خارجی سخن گفت و افزود: پاکستان انتظارات آمریکایی ها را برآورده کرده و اکنون ما هم انتظاراتی داریم.

برچسب‌ها FATF پاکستان دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا گروه طالبان پروندهٔ خبری پیدا و پنهان تصویب لوایح FATF

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پاکستان دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا گروه طالبان دونالد ترامپ دونالد ترامپ پاکستان دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا گروه طالبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۷۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه «ای بی سی نیوز» روز چهارشنبه به نقل از مقامات آگاه گزارش داد که با توجه به اینکه امکان حبس کوتاه مدت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل اتهامات قضائی وجود دارد، سرویس مخفی این کشور چند جلسه برای برنامه ریزی اقدامات مرتبط برگزار کرده است.

منابع آگاه اعلام کردند با این حال سرویس مخفی آمریکا هنوز برنامه مشخصی در این باره ندارد.

سرویس مخفی آمریکا مسئول محافظت از رؤسای جمهور فعلی و سابق این کشور (و همچنین خانواده‌های آنها) است، اما حفاظت از رئیس جمهور سابق در زندان یک مورد بی سابقه خواهد بود.

نامزد احتمالی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در یکی از پرونده‌های قضائی خود به جعل سوابق تجاری مربوط به پرداختی سال ۲۰۱۶ به استورمی دنیلز، ستاره سابق فیلم‌های غیراخلاقی، متهم شده است.

کد خبر 6088028

دیگر خبرها

  • وزیرخارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • سفر رئیسی حائز اهمیت است/ تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • دیپلمات سابق آمریکایی: کابینه اسرائیل روانی است
  •  دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
  • استعفای دیپلمات آمریکایی در اعتراض به جنگ غزه
  • درانی: پاکستان بیشتر از هند از ناحیه افغانستان آسیب دیده است
  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا
  • نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند
  • سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا
  • نگرانی آمریکا از تقویت همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد