Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-05@16:47:32 GMT

کارگرانی که یک‌ شبه کارمندمی‌شوند!

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۸۷۲۸۱

هر کارگر مشمول قانون کار چه حداقل‌بگیر و چه سایر سطوح، در ماه‌های پایانی امسال باید حداقل ۳ میلیون و ۳۲ هزار تومان عیدی بگیرد. در نتیجه هیچ نیروی کاری که دفترچه تامین اجتماعی دارد، نباید کمتر از این میزان به عنوان عیدی دریافت کند ناطقان: عیدی پایان سال» یکی از محدود امتیازاتِ اشتغال کارگری‌ست. شاید تنها مزیتی که کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی نسبت به کارمندان دولت دارند، مبلغ عیدیِ به نسبت بالاتری‌ست که هر سال در ماه‌های بهمن و اسفند دریافت می‌کنند؛ اگرچه باید گفت این مزیت مزدی  برای همه کارگران به درستی لحاظ نمی‌شود و اینجا و آنجا قانون‌گریزی‌هایی را شاهدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 کارگرانی که به صورت پیمانکاری در زیرمجموعه‌های دولت کار می‌کنند، گاهاً از نظر دستمزد ماهانه، «کارگر» به حساب می‌آیند ولی وقتی پای عیدی پایان سال به حساب می‌آید، به ناگاه به نیروی دولت و «کارمند» بدل می‌شوند! این در حالیست که  هر نیروی کار شاغل در هر بخشی از اقتصاد (دولتی، عمومی یا خصوصی) اگر بیمه تامین اجتماعی و کارگر باشد، باید تمام مزایای قانون کار از جمله عیدی شامل حال او شود و هر نوع پرداخت کمتر، جرم تلقی می‌شود.

محمدی، نیروی پیمانکاری یکی از ارگان‌های دولتی است که با یک واسطه برای دولت کار می‌کند؛ او می‌گوید: برای ما سیاست یک بام و دو هوا را اجرا می‌کنند؛ همه‌ی سال به ما کارگران، نصف کارمندان دولت حقوق می‌دهند حتی از نصف هم کمتر اما پایان سال که می‌رسد پیمانکار به ناگاه می‌گوید ما همگی زیرمجموعه‌ی دولتیم و باید مطابق مصوبات دولت، عیدی بگیریم!

    پرداخت عیدی کمتر از آنچه قانون کار مشخص کرده، یک تخلف آشکار است که با هیچ توجیهی، نمی‌توان بر آن صحه گذاشت.

عیدی کارمندی چقدر است؟

برای سال آینده (۹۹) عیدی دولتی‌ها تقریباً یک‌سوم کارگران است. یکی از پیوست‌های مهم بخشنامه بودجه سال بعد، ضوابط مالی تنظیم لایحه بودجه ۹۹ است که امسال با پیش‌بینی‌های مربوط به سال ۱۴۰۰ همراه است.

در بخش بودجه هزینه‌ای، مواردی در خصوص استخدام رسمی و پیمانی در کلیه دستگاه‌ها، افزایش ضریب ریالی حقوق به طور متوسط پانزده (۱۵) درصد، سقف اعتبار مربوط به سرانه اضافه کار کارکنان، مبلغ پاداش پایان سال (عیدی)، اعتبار مأموریت (داخلی و خارجی) کارکنان، سرانه کمک‌های رفاهی مستقیم و غیرمستقیم کارکنان را، حداکثر معادل اعتبار سرانه و پاداش یک ماهه، سرانه اعتبار برای قرارداد با اشخاص حقیقی برای انجام کار معین(مشخص)، اعتبار مربوط به انعقاد قرارداد با شرکت‌های خدماتی و... پیش‌بینی شده است.

در این بخش از لایحه بودجه آمده است: «مبلغ پاداش پایان سال (عیدی) را در بودجه سال ۱۳۹۹ معادل (۱۲.۰۰۰.۰۰۰) ریال پیش‌بینی نمایند. مبلغ قطعی پاداش پایان سال به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.»

اما عیدی کارگران برخلاف عیدی کارمندان، سال به سال تعیین نمی‌شود بلکه براساس یک فرمول ثابت که نسبتی از حداقل دستمزد سالانه است، مقدار عیدی در قانون کار پیش‌بینی شده است.

عیدی کارگری چقدر است؟

علی خدایی (عضو کارگری شورای عالی کار) در ارتباط با سوالات و دغدغه‌هایی که در مورد عیدی کارگران وجود دارد، به ایلنا می‌گوید: عیدی کارگران، مولفه‌ای است که نیاز به تعیین هر ساله ندارد.  سال ۷۰ ماده واحده‌ای به قانون کار اضافه شد که براساس آن میزان عیدی مشمولان قانون کار،  برابر شصت روز آخرین حقوق دریافتی است مشروط بر اینکه از نود روز حداقل مزد کارگران تجاوز نکند.

خدایی، ادامه می‌دهد: با این تفسیر حداقل عیدی سال آینده، ۳ میلیون و ۳۲ هزار تومان و حداکثر عیدی، ۴ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان است و هیچ کارگری نباید کمتر از ۳ میلیون و ۳۲ هزار تومان عیدی بگیرد.

با این حساب، عیدی کارگران همه ساله براساس فرمول ثابتی محاسبه می‌شود و هر نوع پرداخت کمتر از آن، غیرقانونی و جرم است.

خدایی در مورد زمان پرداخت می‌گوید: به زمان پرداخت عیدی در قانون اشاره‌ای نشده اما در عرف و روال اینگونه مرسوم است که اکثریت کارگاه‌ها با حقوق بهمن ماه، عیدی را پرداخت می‌کنند اما سقف زمانی پرداخت عیدی تا پایان اسفند است و نباید از اسفند ماه تجاوز کند و به آن طرف سال برود.

 با این حساب، هر کارگر مشمول قانون کار چه حداقل بگیر و چه سایر سطوح، در ماه‌های پایانی امسال باید حداقل ۳ میلیون و ۳۲ هزار تومان عیدی بگیرد. در نتیجه هیچ نیروی کاری که دفترچه تامین اجتماعی دارد، نباید کمتر از این میزان به عنوان عیدی دریافت کند.

در این بین، وضعیت کارگران زیرمجموعه دولت، هرساله یک موقعیت بغرنج را به وجود می‌آورد؛ این در حالیست که قانون به صراحت تکلیف را روشن کرده است؛ اگر فردی دستمزدش براساس مصوبات شورای عالی کار است، عیدی‌اش هم باید مطابق الزامات قانون کار باشد؛ هر چیزی جز این، فقط قانون‌گریزی است!
منبع: ایلنا برچسب ها: عیدی ، کارمند ، کارگر ، ناطقان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: عیدی کارمند کارگر ناطقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۷۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عیدی: حیف شد 3 امتیاز از دستمان رفت

به گزارش "ورزش سه"، مجید عیدی در دیدار اخیر ملوان انزلی مقابل استقلال خوزستان نفوذهای زیادی از سمت راست زمین داشت و موقعیت‌سازی پرشماری کرد که یکی از آنها توسط رضا جعفری تبدیل به گل شد تا تعداد پاس گل‌های او به عدد چهار برسد.

عیدی درباره دیدار اخیرشان برابر استقلال خوزستان گفت: با توجه به شرایط جدول، بازی برای هر دو تیم حساسیت خودش را داشت. ما برای نزدیک شدن به رتبه کسب سهمیه و تیم حریف هم برای جدا کردن خودش از منطقه سقوط از این بازی امتیاز می‌خواست. با احترام به استقلال خوزستان باید بگویم که خوب بازی کردیم و می‌توانستیم برنده شویم، اما در نهایت مساوی شد. حالا باید تلاش کنیم در بازی‌های باقیمانده نتایج بهتری بگیریم.

او درباره وضعیت تیم ملوان اظهار کرد: شرایط تیم خوب است، چراکه بازیکنان و کادر فنی با کیفیتی داریم که هر فردی به نوبه خودش برای درخشیدن نام ملوان تلاش می‌کند. خوشحالی مردم انزلی و استان گیلان تمام آن چیزی است که ما از فوتبال می‌خواهیم و تا لحظه آخر می‌جنگیم تا رتبه بهتری کسب کنیم و اگر خدا کمک کند، حتی آسیایی شویم؛ چنین چیزی دور از دسترس نیست.

عیدی در واکنش به شرایط برگزاری این مسابقه گفت: وضعیت چمن ورزشگاه می‌توانست بهتر باشد. اگر اندازه آن کمی کوتاه‌تر بود، قطعا سرعت بازی بیشتر می‌شد. با این حال به همه دست اندرکاران برگزاری این بازی خسته نباشید می‌گویم و از آنها تشکر می‌کنم که شرایط مناسبی برای برقراری این بازی فراهم کردند.

مدافع تیم ملوان انزلی در خصوص اینکه با توجه به سایر نتایج لیگ، تیمش فرصت خوبی برای نزدیک شدن به کسب سهمیه را از دست داده، ابراز کرد: یقینا اگر ما از اهواز سه امتیاز می‌گرفتیم خیلی به بالای جدول نزدیک می‌شدیم ولی واقعیت این است که بازی سختی داشتیم و می‌دانستیم شرایط این بازی متفاوت است. هر دو تیم به برد نیاز داشتیم و با این هدف وارد زمین شدیم و تلاش کردیم، اما آنچه می‌خواستیم را به دست نیاوردیم.

این بازیکن درباره پاس گلی که در این بازی داد، گفت: هر موفقیتی نتیجه زحمت همه اعضای تیم است. هیچ تفاوتی ندارد من گل بزنم یا دیگر بازیکنان. هیچ فرقی ندارد من پاس گل را بدهم یا کسی دیگر این کار را بکند. مهم موفقیت تیم است که فقط و فقط با همدلی به دست می‌آید. خدا کمک کرده و تا الان خوب پیش رفته‌ایم و ان‌شاالله در ادامه بازی‌ها هم با انگیزه بالا به مصاف حریفان خواهیم رفت.

عیدی یادآور شد: امیدوارم مسئولان شهر انزلی و استان گیلان به فکر تیم ملوان باشند. بدون اغراق می‌گویم حیف این شهر با این هواداران فهیم و دلسوز است که تیمش در سطح لیگ برتر ندرخشد. مردم انزلی لایق بهترین‌ها هستند و برای آنها هم که شده از الان باید برای فصل بعد به فکر بود و با برنامه‌ریزی پیش رفت.

دیگر خبرها

  • دولت رئیسی می‌خواهد کارگران را از مشارکت در تعیین دستمزدشان کنار بگذارد
  • جان‌فشانی در سنگر تولید
  • عیدی: حیف شد 3 امتیاز از دستمان رفت
  • بابایی کارنامی: درآمد کارگران ساختمانی طبق قانون باید از فرمول مشخصی محاسبه شود
  • خبر مهم از قانون کار و قرارداد کارگران/ وزیر کار: اصلاح قانون کار و دائمی شدن قرارداد کارگران در نوبت رسیدگی هیات دولت است
  • اسرار قانون کار؛ ۱۰ به اضافه یک راز که از کارگران پنهان می‌کنند
  • ماندگاری نیروی کار خراسان رضوی به کمتر از ۶ ماه رسید
  • نماینده کارگران: وزیر کار به دنبال کنار گذاشتن تشکل‌های کارگری است
  • بابایی کارنامی: درآمد کارگران ساختمانی طبق قانون باید از فرمول مشخصی محاسبه شود / ۱۶ هزار میلیارد تومان برای بیمه این کارگران نیاز است + فیلم
  • بابایی کارنامی : درآمد کارگران ساختمانی طبق قانون باید از فرمول مشخصی محاسبه شود + فیلم