Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- کنفرانس برلین با محوریت بحران لیبی با انتشار بیانیه‌ای نه چندان امیدوار کننده به کار خود پایان داد تا این تنها کشور‌های اروپایی باشند که از تلاش خود برای حفظ نظم جهانی چندجانبه خردسند باشند. تاریخ انتشار: 09:48 - 30 دی 1398 - کد خبر: ۵۸۸۴۵۳ به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان؛ کشور‌های متاثر و مداخله کننده با منافع رقابتی در لیبیِ نفت خیز، در پایان کنفرانس «برلین» با محوریت موضوع لیبی در روز یکشنبه، خواستار آتش بس و تحریم تسلیحاتی این کشور شده و متعهد شدند به دخالت‌های خود در این بحران پایان دهند تا فضا برای آشتی سیاسی میان طرف‌های درگیر در لیبی فراهم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کنفرانس برلین به میزبانی «آنجلا مرکل»، صدراعظم آلمان، در پی شکست مذاکرات صلح ابتکاری روسیه و ترکیه در مسکو، در حالی برگزار شد که «فائز السراج»، نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی تحت حمایت سازمان ملل و «خلیفه حفتر»، فرمانده ارتش ملی لیبی، به عنوان طرفین جنگ مانند مذاکرات مسکو حاضر به انجام مذاکره چهره به چهره نشده و شرکت کنندگان در این کنفرانس به صورت جداگانه با این دو نفر صحبت کردند.
مرکل در کنفرانسی خبری در پایان کنفرانس برلین گفت: «در این کنفرانس مسیر جدیدی ایجاد شد تا روزنه امیدی برای مردم لیبی ایجاد شود. ما توافق کردیم که راه حل سیاسی مورد نیاز است و تحولات اخیر نشان داده اند که فرصتی برای راه حل نظامی وجود ندارد.»  بیشتر بخوانید:  کنفرانس برلین؛ اولین گام به سوی صلح در لیبی؟  حفتر مسکو را بدون امضای توافق صلح ترک کرد
در بیانیه پایانی کنفرانس برلین که با حضور ۱۲ کشور، سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب انجام شد، آمده است: «ما خواستار خاتمه دادن به همه تحرکات نظامی از سوی طرفین درگیری یا حمایت مستقیم و غیر مستقیم آنها از سوی سایر کشور‌ها در سراسر خاک لیبی هستیم ... ما تعهد می‌کنیم از مداخله در درگیری‌های مسلحانه یا در امور داخلی لیبی خودداری کنیم و از سایر بازیگران بین المللی نیز می‌خواهیم همین کار را انجام دهند. فقط یک روند سیاسی تحت هدایت سران لیبی می‌تواند به مناقشه پایان داده و صلح پایدار را برقرار کند.»
همانطور که پیش بینی می‌شد کنفرانس برلین نتوانست گامی در خاتمه دادن به جنگ داخلی لیبی بردارد و دستاوردش تنها به تشویق طرفین درگیری به حضور در مذاکرات صلح ژنو و درخواست آتش بس و تحریم تسلیحاتی محدود شد؛ چرا که جنگ داخلی لیبی برای آلمان و اروپا آزمونی برای جاه طلبی هایشان در راستای حمایت از نظم جهانی چندجانبه تبدیل شده است. در واقع کنفرانس برلین تلاشی برای زنده کردن دیپلماسی مذکور در عصر افول توافق‌های چندجانبه بوده است.
اما چشم انداز تبدیل این گفت‌وگو‌ها و مذاکرات صلح در لیبی به هر نوع توافق صلح پایدار در آینده وجود ندارد؛ چراکه حتی همزمان با شروع مذاکرات برلین، ارتش ملی دور جدیدی از حملات را علیه «طرابلس»، پایتخت آغاز کرد.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: لیبی تحولات بین الملل لیبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۷۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سومین دور مذاکرات مربوط به توافقنامه امنیتی آمریکا و اوکراین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، گفتگوی هیأت های آمریکا و اوکراین پیرامون توافقنامه امنیتی بلندمدت میان دو کشور از امروز سه شنبه بار دیگر آغاز شد.

بر اساس اعلام این رسانه، وزارت امور خارجه آمریکا در این ارتباط خبر داد که هیأت های ایالات متحده و اوکراین در مورد ادامه مذاکرات بر سر توافقنامه امنیتی بلندمدت بین واشنگتن و کی یف گفتگو کردند.

این سومین دور از گفتگوهای امنیتی دو طرف به شمار می آید.

بر این اساس، مقامات اوکراینی و آمریکایی دور سوم گفتگوها را برای دست یابی به یک توافقنامه امنیتی دوجانبه نهایی بین دو کشور برگزار کردند.

در بیانیه صادره از سووی دفتر ریاست جمهوری اوکراین آمده است که طرفین در مورد متن پیش نویس توافقنامه امنیتی گفتگو کردند و به پیشرفت قابل توجهی نیز در تدوین مفاد اصلی سند دست یافتند.

گفتنی است که کی‌ یف چند توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله با شماری از کشورهای عضو ناتو امضا کرده است. این توافقنامه‌ ها شامل حمایت بلندمدت از اوکراین در مقابل روسیه است.

کشورهای غربی از آغاز درگیری ها میان روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، صدها میلیارد دلار کمک به کی‌یف کمک کرده اند.

کد خبر 6093427

دیگر خبرها

  • سومین دور مذاکرات مربوط به توافقنامه امنیتی آمریکا و اوکراین
  • شکایت نیکاراگوئه از آلمان برای ارسال سلاح به اسرائیل در لاهه رد شد
  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم
  • نیوزیلند: درخواست پایان اشغالگری اسرائیل
  • دانشگاه کلمبیا: با رهبران دانشجویان درباره اعتراضات به اسراییل به توافق نرسیدیم
  • پایان چهارمین نمایشگاه دستاورد‌های وقف
  • عضو کنست صهیونیستی: هیچ چیز مهمتر از بازگشت اسرا نیست
  • تشدید انتقادها از خشونت پلیس آلمان علیه حامیان فلسطینیان
  • رسمی؛ درو مک اینتایر با WWE تمدید کرد
  • آیا چین می‌تواند؟