Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-26@03:23:03 GMT

تولید اکسیژن از ماه

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۸۷۵۹۳

تولید اکسیژن از ماه

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان اروپایی روی سیستمی کار می کنند که اکسیژن قابل تنفس را از نمونه های شبیه سازی شده گرد و غبار ماه جدا می‌کند.
«بت لوماکس» شیمیدان دانشگاه گلاسگو اعلام کرد که دستیابی اکسیژن از منابع یافت شده در ماه برای مهاجران آینده ماه، چه برای تنفس و چه در تولید محلی سوخت موشک، بسیار مفید خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان در حال نمونه برداری از ماه هستند که سرانجام می تواند به تولید اکسیژن از غبار ماه منجر شود. آنها در حال حاضر مشغول آزمایش سیستم خود در آزمایشگاه مواد و اجزای الکتریکی مرکز تحقیقات و فناوری فضایی اروپا (ESTEC) مستقر در نوردوویک هلند هستند.

آن ها در حال کار روی نمونه اولیه هستند اما تنظیماتی مانند کاهش دمای کارکرد آن لازم خواهد بود تا آن را برای استفاده در ماه مناسب کند.

جالب اینجاست که ESTEC با فلزات به عنوان یک محصول جانبی ناخواسته رفتار نمی کند. این تیم در حال حاضر به دنبال راه‌های مختلف بهره برداری از این فلزات در یک محیط ماه مانند تبدیل آنها به ترکیبات برای چاپ سه بعدی است.

آژانس فضایی اروپا خاطرنشان می کند که نمونه هایی که از سطح قمری برگشته اند از وزن 40 تا 45درصد اکسیژن ساخته شده اند.

این فرایند توسط شرکت انگلیسی«متالیسیس»(Metalysis) توسعه داده شده است جایی که در آن و طی این فرایندها اکسیژن یک محصول جانبی ناخواسته تولید شده است و به جای دی اکسید کربن و مونوکسید کربن آزاد می‌شود. بنابراین، دانشمندان مجبور به طراحی مجدد سیستم و ضبط اکسیژن استخراج شده از نمونه‌ها بودند. این سیستم اکسیژن را به داخل لوله اگزوز منتقل می کند، اما نسخه‌های آینده این سیستم اکسیژن را برای طولانی مدت ثبت و ذخیره می‌کنند.

دانشمندان اکنون در حال طراحی واحد آزمایشگاهی صنعتی (pilot plant) هستند که می‌تواند به درستی و بی‌نقص در ماه عمل کند. واحد آزمایشگاهی صنعتی یک سیستم کوچک است که برای اطلاع از رفتار یک فرآیند قبل از استفاده از آن در مقیاس بزرگ صنعتی عمل می‌کند.

توماسو قیدنی(Tommaso Ghidini) رئیس بخش ساختارها، مکانیسم‌ها و مواد آژانس فضایی اروپا گفت: آژانس فضایی اروپا و ناسا این بار که طی ماموریت‌هایشان همراه خدمه به ماه روند در آنجا خواهند ماند. بر این اساس، ما رویکرد مهندسی خود را به سمت استفاده منظم از منابع ماه تغییر داده‌ایم. ما و همکارانمان در "سازمان اکتشاف انسان و رباتیک، صنعت و آکادمیک اروپا" تلاش می‌کنیم تا رویکردهای علمی برتر و فن‌آوری‌های کلیدی مهم مانند تولید اکسیژن از خاک شبیه‌سازی شده ماه را ارائه دهیم تا بتوانیم با قاطعیت به حضور انسان در ماه و شاید روزی مریخ نزدیک شویم.

انتهای پیام/

178 / 353 ماه اکسیژن واحد آزمایشگاهی صنعتی متالیسیس

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: ماه اکسیژن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۷۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث گلخانه در جهت خودکفایی شهرداری در تولید انواع گل + فیلم

مسعود حبیبی گفت: برای افزایش تولیدات گلخانه‌ای و خودکفایی در تولید و کاهش هزینه‌های جاری دو گلخانه جدید به مساحت هزار و ۵۵۰ متر مربع و ۱۰ میلیارد ریال اعتبار در نهالستان سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد احداث شد.

وی با اشاره به تکمیل طرح احداث گلخانه گل‌های زینتی اظهار کرد: سالانه چندین هزار درختچه زینتی شامل یاس زرد، برگ نو، یاس بنفش، رز، زرشک زینتی و نشاء گل فصلی شامل بنفشه، همیشه بهار، مریم گلی، میمون، آهار، ابری، اکیناسه، کوکب کوهی، استسپروم، شاهپسند، اطلسی، جعفری و درختان و درختچه‌های زینتی در این گلخانه‌ها تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید

افتتاح گلخانه پرورش فلفل دلمه در اردل

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد با اشاره به اینکه هر ساله بیش از ۶۵ درصد گل‌های فصلی مورد نیاز در گلخانه‌های نهالستان تولید می‌گردد، گفت: گلخانه‌های تازه احداث شده تمامی تجهیزات لازم از جمله سیستم فن و پد، سیستم روشنایی، سیستم آبیاری، سیستم گرمایشی و سرمایشی، تهویه، شاسی‌های رو باز گل‌های فصلی و. را نیز دارا می‌باشند.

وی ادامه داد: احداث دو گلخانه دیگر در نهالستان با هدف افزایش تولیدات گلخانه‌ای و ارتقاء فضای سبز در سال آتی در دستور کار سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد قرار گرفته است.

خبرنگار: نگار شیخ پور

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • برگزاری بیش از ۳۰۰ برنامه هفته کار و کارگر در مازندران
  • ۳۰۰ برنامه هفته کار و کارگر در مازندران اجرا می شود
  • گرامیداشت هفته کارگر در مازندران با ۳۰۰ برنامه
  • ۳۰۰ برنامه هفته کار وکارگر در مازندران اجرا می شود
  • اروپا درصدد اعمال تحریم علیه ۱۰ شرکت مرتبط با روسیه
  • احداث گلخانه در جهت خودکفایی شهرداری در تولید انواع گل + فیلم
  • شروع هفته کار و کارگر با شعار «مشارکت کارگر، جهش تولید و ایران قوی»
  • شروع فرآیند انتخاب واحد تولیدی نمونه در خوزستان
  • رصد ۳۰ نمونه از محصولات کارخانجات خوراک دام و طیور در کرمان 
  • مجلس با تحقیق و تفحص از سازمان حفظ نباتات موافقت کرد