Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@12:45:03 GMT

صادرات؛ دلیل گرانی پیاز

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۹۱۱۶۱

صادرات؛ دلیل گرانی پیاز

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از ایسنا، محمدصادق ریاحی اظهار کرد: افزایش قیمت پیاز در بازار به دلیل صادرات پیاز مناطق بناب و تبریز به کشورهای هند و پاکستان است. افزایش نرخ ارز نیز موجب رغبت به صادرات و کم شدن محصول پیاز در بازار شده است.

وی همچنین دلیل دیگر افزایش قیمت پیاز را بارندگی‌های اخیر، سیل و خیس شدن زمین عنوان کرد که موجب تاخیر در برداشت این محصول شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نایب رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان اضافه کرد: در حال حاضر تب افزایش قیمت پیاز در بازار گرفته شده و پیاز سفید نو در میدان با نرخ ۶ هزار تومان و در سطح خرده‌فروشی با سود ۲۰ تا ۲۵ درصد عرضه می‌شود، همچنین پیاز قرمز به دلیل صادرات کم بوده و وارد بازار اصفهان نمی‌شود و قیمت عمده‌فروشی آن بین ۵ هزار تا ۵ و ۵۰۰ تومان است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه اتحادیه عمده‌فروشان میوه و تره‌بار به دنبال برقراری تعادل بازار بین مصرف‌کننده و کشاورزان است، جهاد کشاورزی یکی از نهادهای تصمیم گیرنده دولتی برای مقابله با صادرات پیاز است، البته در نامه‌ای به این وزارتخانه اعلام کرده‌ایم که در صورت تداوم صادرات دوباره با افزایش قیمت این محصول مواجه می‌شویم.

به گفته ریاحی، مصرف روزانه پیاز در کشور ۲ هزار تن و گوجه را حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تن است.

وی همچنین درباره افزایش قیمت موز در بازار اظهار کرد: قیمت موز امروز ۱۴ هزار تومان است که افزایش نرخ آن به دلیل نوسانات ارزی و همچنین عدم امکان گشایش اعتباری است که بازرگانان برای واردات موز ناچار به خرید از واسطه‌ها هستند.

نایب رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان همچنین دلیل دیگر افزایش قیمت موز را از بین رفتن موز ایرانی در سیل اخیر چابهار اعلام کرد.

وی اظهار کرد: در مورد وضعیت مرکبات به دلیل سرمای هوا و نزدیک شدن به پایان سال، باغداران ناچار به برداشت زودهنگام پرتقال می‌کنند که بعد از آن در اختیار واسطه قرار می‌گیرد که به طور معمول این محصول تا عید افزایش قیمت جزیی خواهد داشت.

ریاحی همچنین درباره افزایش قیمت ریحان در بازار، گفت: سرمای هوا و همچنین مشکلات گلخانه‌داران در تامین گاز موجب افزایش قیمت ریحان شده است.

کد خبر 479390 برچسب‌ها میوه و تره بار استان اصفهان صادرات غیر نفتی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: میوه و تره بار استان اصفهان صادرات غیر نفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۱۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات طلای سرخ به ۴۰۰ تن می‌رسد

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به بررسی وضعیت بازار و راهکارهای رونق صادرات طلای سرخ و کاهش قاچاق پرداخت.

وضعیت قیمت زعفران در بازار چگونه است؟

میری: هم اکنون قیمت زعفران در بازار تعدیل شده است به طوریکه نرخ هر کیلو زعفران دسته ۷۷ میلیون تومان، پوشال ۱۰۰ تا ۱۰۲ میلیون تومان و نگین ۱۰۵ تا ۱۱۰ میلیون تومان است.

با توجه به روند کاهش عرضه  زعفران طی ماه های اخیر پیش بینی می شود با ازدیاد تقاضا برای صادرات، قیمت افزایش یابد.

قیمت تمامی محصولات از جمله زعفران تعیین کننده عرضه و تقاضاست به طوریکه با ازدیاد تقاضا، قیمت افزایش می یابد.

آیا مشکلات و موانع پیش روی صادرات زعفران مرتفع شده است؟

میری: مشکلات بازگشت ارز به سامانه نیما همچنان وجود دارد و استمرار این روند، صادرات را دچار چالش کرده است. تا زمانیکه مشکلات بازگشت ارز به سامانه نیما مرتفع نشود، روز به روز بر میزان قاچاق افزوده می شود.

با توجه به جایگاه زعفران ایران در بازارهای هدف، تا زمانیکه مشکلات بازگشت ارز مرتفع نشود، زعفران بدون نظارت از کشور ما خارج و مجدد زعفران ایران به اسم دیگر‌ کشورها عرضه می شود.

از مسئولان تقاضا داریم که با بکارگیری مشورت تشکل ها مشکلات پیش رو را مرتفع کنند چرا که با توجه به وضعیت مناسب جوی، تولید زعفران نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری خواهد داشت.

از سال ۹۷ نامه‌های زیادی در خصوص تجارت زعفران و چالش‌های این بخش به نهادهای مربوطه از جمله  ریاست جمهوری، وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت، بانک مرکزی، اتاق بازرگانی و وزارت جهاد زده ولی اهمیتی داده نشده است.

راهکار اساسی رفع مشکلات صادرکنندگان زعفران چیست؟

میری: اگر به صادرکنندگان اجازه دهند که ارز حاصل از صادرات را بصورت توافقی در بازار عرضه کنند، دیگر انگیزه ای برای قاچاق زعفران وجود ندارد. این درحالی است که هم اکنون مابه التفاوت ارز سامانه نیما با بازار آزاد ۳۰ میلیون تومان است.

اگر مسئله برگشت ارز حاصل از صادرات حل شود و اجازه دهند این ارزها را با قیمت توافقی به فروش برسانیم یا به واردکننده کالاهای لوکس به قیمت توافقی بفروشیم، بسیاری از چالش‌های این بخش حل خواهد شد.

صادرکننده داخلی وقتی کالایی را صادر می‌کند، بدلیل آنکه اعتبارنامه یا اعتبار اسنادی ندارد، از این رو تا زمانی که کالا تماما به دست خریدار نرسد، ریسک عدم برگشت پول را متحمل می‌شود. یعنی اگر کالا به دست خریدار به هر دلیلی نرسد، صادرکننده هم پولی دریافت نمی‌کند.

آماری از قاچاق زعفران به بازارهای هدف وجود دارد؟

میری: براساس برآوردهای صورت گرفته  نشان می دهد ماهانه ۱۰ تن زعفران به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود.

بنابر آمار در سال ۹۹، ۳۲۵ تن زعفران به ۴۷ کشور دنیا صادر شد، درحالیکه سال گذشته حدود ۲۲۰ تن زعفران به ۶۷ کشور صادر شد و به رغم انکه مصرف زعفران در دنیا کاهش نداشته است، از این رو می توان گفت که مابقی این میزان قاچاق می شود. همچنین صادرات زعفران به ۵ قاره دنیا صورت می گیرد.

افغانستان  اعلام کرده که  ۷۹ تن زعفران صادر می کند، در حالی که براساس آمارهای اعلامی خودشان تنها ۱۲ تن تولید می کنند. متاسفانه افغانستان ۶۷ تن زعفران را به نام زعفران افغانستان در بازارهای جهانی به مشتریان ما می فروشد.

با رفع موانع صادراتی تا چه میزان امکان افزایش صادرات وجود دارد؟

میری: اگر موانع صادرات مرتفع شود، پیش بینی می شود که صادرات زعفران به ۴۰۰ تن برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • توزیع روزانه پیاز به ۴۰۰ تن رسید
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • قیمت پیاز ، اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
  • قیمت پیاز اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
  • صادرات طلای سرخ به ۴۰۰ تن می‌رسد
  • قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود
  • پیاز ارزان می شود | اعلام زمان عرضه گسترده نوبرانه ها در بازار | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت‌ فرنگی، سیب و موز را ببینید