Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@15:54:49 GMT

اردوغان نشست برلین را برای لیبی مهم خواند

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۹۲۲۳۶

اردوغان نشست برلین را برای لیبی مهم خواند

به گزارش خبرگزاری آناتولی در روز دوشنبه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در حاشیه «اجلاس لیبی» در برلین در دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روس خود گفت: تلاش‌های مشترک ما موجب آرامش نسبی (در لیبی) شده، اما نتیجه اصلی در کنفرانس برلین تحقق خواهد یافت.

اردوغان افزود: برای برقراری صلح و آرامش در لیبی، باید آتش‌بس و بازگشت به روند سیاسی در نشست برلین مورد پذیرش قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور ترکیه در این زمینه همچنین اظهار داشت: ما نسبت به مسئولیتی که برعهده گرفته و تلاش‌های شما برای آتش‌بس در لیبی آگاه هستیم. برای متقاعد کردن فائز السراج رئیس شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی هم بسیار کوشیدهایم. از او بابت انجام وظیفه در اجلاس مسکو سپاسگزارم. در نتیجه پیشنهادات ما، دولت وفاق ملی توافق آتش‌بس را امضا کرد ولی حفتر متن آن را نپذیرفت و نشان داد که طرفدار جنگ است نه راه حل سیاسی.

در این دیدار مولود چاووش‌اوغلو و خلوصی آکار وزرای امور خارجه و دفاع ملی، امرالله ایشلر نماینده ویژه ترکیه در امور لیبی هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات فخرالدین آلتون رئیس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری و براهیم کایلن سخنگوی ریاست جمهوری کشور نیز حضور داشتند.

تاکید کالین بر نقش ترکیه در اجلاس برلین درباره لیبی

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز درباره اجلاس برلین گفت دیپلماسی فعال و چندجانبه رئیس‌جمهور کشورمان، ترکیه را تبدیل به یکی از بازیگران کلیدی روند صلح لیبی کرده است.

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود درباره اجلاس لیبی در برلین با بیان اینکه اجلاس مذکور از لحاظ توقف درگیری‌ها و راه‌حل سیاسی فرصت مهمی بوده است، گفت: دیپلماسی فعال و چندجانبه رئیس جمهور کشورمان در این اجلاس، ترکیه را تبدیل به یکی از بازیگران کلیدی این روند کرده است.

کالین افزود: ترکیه به سیاست سازنده و مسالمت‌آمیز خود دربرابر جنگ‌های نیابتی ادامه خواهد داد.

ابراز امیدواری پمپئو نسبت به برقراری آتش‌بس پایدار در لیبی

وزیر خارجه آمریکا نیز جو کنفرانس برلین را امیدوارکننده ارزیابی کرده و گفت سران ترکیه، روسیه و آلمان بر اجرای آتش‌بس با کاهش خطرات تاکید کردند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا پس از شرکت در «کنفرانس لیبی» که در برلین پایتخت آلمان برگزار شد، به سوالات خبرنگاران همراه خود در هواپیما پاسخ داد.

وی جو کنفرانس لیبی را امیدوارکننده خواند و گفت: رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین روسای جمهور ترکیه و روسیه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و غسان سلامه نماینده سازمان ملل در امور لیبی تعهدات صمیمانه‌ای داده و بر اجرای آتش‌بس با کاهش ریسک‌ها تاکید کردند.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه افزود: این کنفرانس نقش مهمی در برقراری آتش‌بس فراگیر ایفا کرد. هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن هست.

پمپئو ضمن اشاره به پیگیری نزدیک روند لیبی، گفت: دیگر نسبت به کاهش خشونت امیدوار هستم و انتظار دارم تمامی طرف‌ها در لیبی تحریم‌های سلاح در این خصوص را رعایت کنند. مذاکرات غسان سلامه با طرف‌ها در لیبی ادامه خواهد داشت و امروز جو مثبت‌تری نسبت به دیروز حاکم است.

وی درباره موضع آمریکا در لیبی گفت: واشنگتن در زمینه مبارزه با تروریسم منافع مشترک با طرابلس دارد. همچنین منابع مهم انرژی در این کشور وجود دارد. تلاش‌های دیپلماتیک برای روند سیاسی در لیبی ادامه خواهد داشت.

آلمان دیروز میزبان کنفرانسی درباره لیبی در برلین بود. طرف‌های درگیر در لیبی، شماری از کشورهای منطقه‌ای، اعضای دائم شورای امنیت، آلمان، ترکیه، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا در این کنفرانس شرکت کردند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو که با هدف برکناری «معمر قذافی» دیکتاتور پیشین این کشور روی داد، ‌ با بحران سیاسی گسترده‌ای رو به روست و به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است.

یکی دولت وفاق ملی به ریاست السراج که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شود و مقر آن در طرابلس است و دیگری دولت موقت در شرق لیبی که نخست وزیر آن «عبدالله الثنی» است و پارلمان طبرق و ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال «خلیفه حفتر» از وی حمایت می‌کنند.

برچسب‌ها رجب طیب اردوغان روسیه خلیفه حفتر ولادیمیر پوتین لیبی چاووش اوغلو مایک پمپئو ترکیه پروندهٔ خبری تلاش برای صلح در لیبی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رجب طیب اردوغان روسیه خلیفه حفتر ولادیمیر پوتین لیبی چاووش اوغلو مایک پمپئو ترکیه رجب طیب اردوغان روسیه خلیفه حفتر ولادیمیر پوتین لیبی چاووش اوغلو مایک پمپئو ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۲۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: به تجارت ۹.۵ میلیارد دلاری با اسرائیل پایان دادیم

به گزارش صدای ایران از ایسنا، وزارت بازرگانی ترکیه روز پنجشنبه تایید کرد که این کشور تجارت با رژیم صهیونیستی را به طور کامل به حالت تعلیق درآورده است و این تصمیم تا زمانی که از ارسال بی وقفه کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه اطمینان حاصل نشود، لازم الاجرا خواهد بود.

اوایل روز جمعه، عمر بولات، وزیر بازرگانی ترکیه گفت که اقدامات محدودکننده تنها پس از آتش بس در غزه لغو خواهد شد.

«رجب طیب اردوعان» رئیس‌جمهور ترکیه درباره این تصمیم گفت: ما می‌خواستیم بدون عجله روند را ارزیابی کنیم و این گام را برداشتیم... کل غرب برای اسرائیل کار می‌کند. آنها برای اسرائیل کار می‌کنند، به ویژه ایالات متحده. همانطور که آنها سرمایه‌های خود را بسیج کردند، مردم فلسطین محکوم به این شدند که در برابر بمب‌های اسرائیلی بمیرند. ما نتوانستیم در مقابل این امر کاری نکنیم، بنابراین گام‌هایی برداشتیم و این در را بستیم.

بر اساس آمار تجارت خارجی ترکیه که توسط اسپوتنیک تحلیل شده است، این کشور در سال ۲۰۲۳ به ارزش ۵.۴ میلیارد دلار کالا به اسرائیل صادر و ۱.۶ میلیارد دلار کالا‌های اسرائیلی وارد کرده است.

دیگر خبرها

  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • اردوغان: هدفمان مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است
  • اردوغان: به تجارت ۹.۵ میلیارد دلاری با اسرائیل پایان دادیم
  • تعلیق مبادلات تجاری ۹.۵ میلیارد دلاری ترکیه با رژیم صهیونیستی
  • تعلیق تبادل تجاری ۹.۵ میلیارد دلاری ترکیه با رژیم صهیونیستی
  • اردوغان : دادوستد با اسرائیل را خاتمه دادیم
  • اردوغان سیاست ترکیه را «نرم» می‌کند
  • اردوغان: مرزهای دموکراسی غرب را منافع اسرائیل تعیین می‌کند
  • انتقاد اردوغان از بی‌تفاوتی غرب نسبت به نسل‌کشی در غزه توسط صهیونیست‌ها
  • زمان اجلاس «صلح اوکراین» اعلام شد/ روسیه دعوت نشد!