Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: عین الاسد به عنوان مهمترین پایگاه ارتش آمریکا در عراق، در زمان حمله موشکی ایران، محل نگهداری و عملیات بسیاری از تجهیزات ازجمله انواع بالگردها، پهپادها، هواپیماها و ... بود که با گذشت چند روز، هنوز آمار دقیقی از میزان خسارت به آنها منتشر نشده است.

به گزارش خرداد از تسنیم، عملیات موشکی نیروی هوافضای سپاه علیه پایگاه ارتش تروریست آمریکا یکی از مهمترین اخبار نظامی و حتی سیاسی چند هفته اخیر دنیا بود که در نخستین ساعات روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه به اذعان بسیاری از کارشناسان باید مهمترین دستاورد این عملیات را ضربه به حیثیت آمریکا علی رغم انبوه تبلیغات پیرامون قدرت نظامی این کشور در چند دهه گذشته دانست، اما در کنار این ضربه و شکست ابهت آمریکا، دستاوردهای راهبردی (استراتژیک) و راهکنشی (تاکتیکی) مختلفی نیز در عملیات هجومی سپاه که به نام عملیات شهید سلیمانی نامیده شده بود، حاصل شده است. از آن جمله باید به این موارد اشاره کرد:

*اثبات مجدد دقت کم نظیر و قابلیت اطمینان بالای موشک های ایرانی
*نمایش وجود اراده استفاده از سلاح علیه دشمنی به قدرت آمریکا
*اثبات وجود اشراف اطلاعاتی بالا به امکان حساس و حیاتی داخل پایگاه دشمن
*انهدام آشیانه های مهم پشتیبانی از عملیات نظامی هواگردها
*انهدام مرکز فرماندهی و کنترل عملیات پهپادی در این پایگاه

پس از این حمله، گمانه‌زنی‌های فراونی درخصوص میزان خسارات و تلفات وارد شده به ارتش تروریستی آمریکا مطرح شد؛ خساراتی که البته در ابتدا به طور کامل از سوی مقامات آمریکایی از جمله رئیس جمهور این کشور رد شد ولی با گذشت زمان و به صورت قطره چکانی گزارش های مختلف درخصوص میزان این خسارات و تلفات در حال انتشار است که برخی از آنها در روزهای گذشته منتشر و به آن پرداخته شد.

در کنار موارد بالا و تلفات انسانی وارد شده به آمریکایی‌ها در جریان حمله موشکی ایران، اخبار مختلفی پیرامون آسیب های احتمالی یا قطعی هواگردهای موجود در این پایگاه نیز به گوش می رسد. فارغ از میزان صحت این اخبار، در این گزارش به معرفی کلی و نقش عملیاتی مهمترین هواگردهای سرنشین دار و بدون سرنشین که موجود بودن آنها در این پایگاه در زمان حمله نیروی هوافضای سپاه بنا بر اطلاعات در دسترس قطعی است می پردازیم، صرف نظر از اینکه هواگردهای موجود در نزدیکی اهداف سپاه منهدم شده یا آسیب دیده باشند و یا به علت انهدام آشیانه ها، آمریکا از استفاده از آنها تا چند وقت دیگر محروم شده باشد.

البته هواپیماهای رزمی و جنگنده ها که در زمان این حمله در داخل آشیانه های بتونی مستحکم قرار داشتند، هدف حمله سپاه نبودند و از این رو به آنها نپرداخته ایم.

 پهپاد MQ-۱C عقاب خاکستری

طبق آنچه در گزارش‌های مختلف رسانه‌های غربی نیز به آن پرداخته شد، یکی از مهمترین خسارات وارد شده به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد، هدف قرار گرفتن مراکز هدایت هواپیماهای بدون سرنشین بود که بنا بر گفته سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، برای ساعاتی توانست پرنده‌های آنها را از کنترل خارج کند.

ازجمله این پهادها، پهپاد MQ-۱C ملقب به عقاب خاکستری بود. این پهپاد که از نظر وزنی و ابعاد، در رده متوسط به بالا محسوب می شود، آخرین نسل از خانواده MQ-۱ است. سایر اعضای این خانواده در سالهای گذشته از خدمت کنار گذاشته شده اند.

گری ایگل با طول حدود ۸.۵ متر و دهانه بال ۱۷ متر، بیشینه وزن برخاست حدود ۱۶۳۰ کیلوگرم و مداومت پروازی بیشینه ۲۷ ساعت دارد. این پهپاد که دارای یک موتور پیستونی است به بیشینه سرعت حدود ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت دست یافته و می تواند تا ارتفاع ۸۸۴۰ متر اوج بگیرد.

این پهپاد قابلیت حمل تا ۳۶۰ کیلوگرم محموله جنگی را در چهار جایگاه نصب زیر بال از جمله موشک های هوا به سطح «هلفایر» در چند گونه مختلف یا بمب های نقطه زن «وایپر استاریک» را دارد. در صورت حمل مخازن سوخت خارج بدنه به جای مهمات جنگی، این پهپاد قابلیت گشت زنی به مدت ۵۰ ساعت (بیش از دو روز) را خواهد داشت.

یک سامانه الکترواپتیکی پایدار شده مجهز به دوربین‌های دید در روز و شب و مسافت یاب و هدفگیری لیزری در زیر دماغه MQ-۱C نصب شده است. همچنین آنتن ارتباط با ماهواره نیز در بخش جلویی و بالای بدنه در محفظه منحنی شکلی قرار دارد که به واسطه آن می تواند مستقیماً با خاک اصلی آمریکا در ارتباط باشد. همچنین یک گونه تاکتیکی سبک از رادارهای SAR نیز در این پهپاد برای کمک به هدفگیری خصوصاً اهداف متحرک با دقت بالا نصب شده است.

 پهپاد MQ-۹ ریپر

این پهپاد که بر اساس استفاده از تجارب خانواده پهپادهای MQ-۱ پریدیتور طراحی شده، در رده پهپادهای برد بلند و با مداومت پروازی بالا قرار می گیرد. «ریپر» به میزان قابل توجهی بزرگتر از پهپادهای MQ-۱ است و البته توانایی حمل محموله بیشتری را نیز دارد.

ریپر دارای طول ۱۱ و دهانه بال ۲۰ و ارتفاع ۳.۸ متر است. بیشینه وزن برخاست آن ۴۷۶۰ کیلوگرم بوده و می تواند تا ۱۴۰۰ کیلوگرم بار بیرون بدنه و تا ۳۰۰ کیلوگرم در داخل بدنه حمل کند. ۶ جایگاه زیر دو بال و یک جایگاه زیر بدنه این پهپاد برای حمل محموله ها شامل موشک های هلفایر و بمب های نقطه زن هدایت ماهواره ای یا لیزری پیش بینی شده است.

این پهپاد از یک موتور توربوپراپ استفاده می کند که به آن امکان رسیدن به بیشینه سرعت ۴۸۲ کیلومتر بر ساعت، سقف پرواز ۱۵۰۰۰ متر، ارتفاع پروازی عملیاتی ۷۵۰۰ متر، مداومت پروازی این پهپاد بسته به میزان سوخت و محموله از ۳۰ تا ۴۲ ساعت ذکر شده است. با حمل بیشترین محموله جنگی این پهپاد ۱۴ ساعت مداومت پروازی دارد.

همچون پهپاد MQ-۱C سکوی شناسایی هدفگیری الکترواپتیکی زیر دماغه، آنتن ارتباط ماهواره ای و رادار SAR از محموله های شناسایی و ارتباطی این پهپاد است. به علاوه پهپاد ریپر به یک سامانه جنگ الکترونیک نیز مجهز شده است.

دو پهپاد MQ-۱C و MQ-۹ آمریکا مستقر در پایگاه عین الاسد از جمله ابزارهای مهم عملیات شناسایی و رزمی ارتش تروریست آمریکا در منطقه هستند. این پهپادها با مداومت پروازی بالا و برخورداری از تسلیحات هدایت دقیق امکان درگیری با اهداف ثابت و متحرک را در شعاع رزمی قابل توجه چند صد کیلومتری دارند. گفته می شود عملیات ترور شهید سپهد قاسم سلیمانی نیز توسط موشک های شلیک شده از پهپادهای رزمی آمریکا صورت گرفته است که به احتمال بالا یکی از دو نوع پهپاد فوق بوده است.

 بالگرد AH-۶۴ آپاچی

بالگردهای آپاچی ساخت شرکت بوئینگ نزدیک به سه دهه است که نقش بالگرد اصلی رزمی نیروی زمینی ارتش آمریکا را بر عهده دارند. این بالگرد برخوردار از دو موتور قدرتمند توربوشفت بوده و در خدمت ارتش تروریستی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس در تمامی عملیات مهم نظامی این دو رژیم در دهه های گذشته نقش داشته است.

در گونه D بالگرد آپاچی، یک رادار موج میلیمتری برای هدفگیری اهداف با دقت بالا نیز به آن اضافه شده و گونه هدایت راداری از موشک هلفایر نیز به فهرست تسلیحات آن افزوده شده است.

این بالگرد دارای طول بدنه ۱۵، قطر روتور ۱۴.۶، ارتفاع ۳.۹ متر، بیشینه وزن برخاست ۱۰۴۳۳ کیلوگرم و قابلیت حمل تا ۲۷۰۰ کیلوگرم محموله (در گونه آخر) خود است. بیشینه سرعت و سرعت پیمایشی این بالگرد به ترتیب ۲۹۳ و ۲۶۵ کیلومتر بر ساعت و سقف پرواز آن نیز ۶۴۰۰ متر اعلام شده است.

این بالگرد می‌تواند در شعاع رزمی بیش از ۴۵۰ کیلومتر به اجرای عملیات بپردازد و دو جایگاه حمله جنگ افزار نیز در دو طرف بدنه زیر بالها و یک جایگاه در نوک بال آن تعبیه شده است. قابلیت حمل ۱۶ موشک هوا به سطح هلفایر یا ۴ پرتابگر ۱۹ فروندی راکت هایدرا-۷۰ توسط این بالگرد نمایش داده شده است که پایایی رزمی قابل توجهی به آن می دهد. یک توپ ۳۰ میلیمتری تک لوله نیز زیر دماغه این بالگرد نصب شده است.

سامانه شناسایی و هدفگیری در روز و شب مجهز به مسافت یاب و نشانه گذار لیزری در دماغه این بالگرد نصب شده و همانطور که اشاره شد در برخی گونه ها از یک رادار موج میلیمتری نیز در این بالگرد بهره گرفته شده است. قیمت هر فروند از گونه آخر این بالگرد در حدود ۳۵ میلیون دلار اعلام شده است.

 بالگرد UH-۶۰ بلک هاوک

این بالگرد به عنوان جایگزین خانواده بالگردهای مشهور UH-۱ توسط شرکت سیکورسکی طراحی و ساخته شده و در طی سه دهه گذشته ستون فقرات ترابری و پشتیبانی رزمی نیروهای نظامی آمریکا و برخی دیگر از کشورهای عضو ناتو را بر عهده داشته است.

همچون بالگرد آپاچی، بلک هاوک نیز در عملیات های نظامی متعددی شرکت داشته است. گونه های متعددی از آن برای کاربردهای زمینی و دریایی توسعه یافته که شامل نمونه عملیات ویژه با قابلیت سوختگیری هوایی و نمونه مجهز به جایگاه حمل جنگ افزار برای حمل موشک های هلفایر و راکت انداز هایدرا-۷۰ نیز می شود.

این بالگرد که قیمت هر فروند آن در برخی گونه ها به ۲۱ میلیون دلار می رسد قابلیت حمل ۱۳ سرنشین به جز خلبان و کمک خلبان را دارد. طول بدنه آن در حدود ۱۵.۴۳، قطر روتور اصلی ۱۶.۳۶ و ارتفاع آن تا بالای روتور اصلی ۲.۸۷ متر است.

این بالگرد قابلیت حمل ۱۲۰۰ کیلوگرم بار داخلی یا ۴۱۰۰ کیلوگرم بار خارج بدنه را دارد. بیشینه وزن برخاست آن نیز ۱۰۶۶۰ کیلوگرم است.

این بالگرد می تواند به سرعت بیشینه ۲۹۴ و سرعت پیمایشی ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و شعاع عملیات رزمی آن حدود ۵۹۰ کیلومتر و بیشترین ارتفاع پرواز آن نیز ۵۷۹۰ متر است. با توجه به این ویژگی ها، این بالگرد نقش مهمی در عملیات های رزمی نیروی زمینی ارتش آمریکا دارد.

 تیلت روتور V-۲۲ آسپری

این پرنده که ترکیبی از هواپیما و بالگرد است، توسط دو شرکت مطرح بل و بوئینگ طراحی و ساخته شده است. در پروژه‌ای به ارزش بیش از ۳۵ میلیارد دلار و زمان حدود ۱۸ سال از اولین پرواز تا رسیدن به نمونه تولیدی. رقم قیمت هر فروند از این پرنده ویژه بالغ بر ۷۲ میلیون دلار عنوان شده است.

وی-۲۲ به مدد قابلیت کاری دوگانه خود می توان همچون بالگردها به صورت عمودی بلند شده یا فرود آید و در حالت پرواز نیز همچون هواپیماها با سرعت پروازی بالا حرکت کند. برای تجمیع این دو قابلیت، موتورهای این پرنده قابلیت چرخش حول محوری در بال ها را دارند.

وی-۲۲ با طول بدنه ۱۷.۴۸، عرض با احتساب روتورها برابر ۲۵.۷۸ و ارتفاع ۵ تا ۶.۷۳ متر (بسته حالت بالگرد یا هواپیما بودن) قابلیت حمل تا ۳۲ سرباز را به همراه ۴ خدمه پروازی دارد. این پرنده می تواند تا ۹۰۷۰ کیلوگرم بار داخلی یا ۶۸۰۰ کیلوگرم بار خارج بدنه حمل نماید. وزن خالی آن ۱۴۴۳۲ و بیشینه وزن برخاست آن در بین حالات عملیاتی مختلف ۲۷۴۴۲ کیلوگرم است.

سرعت بیشینه آن ۵۶۵ کیلومتر بر ساعت در ارتفاع ۴۶۰۰ متری عنوان شده که معادل یک هواپیمای توربوپراپ حمل و نقل است. سقف پرواز آن نیز ۷۶۰۰ متر عنوان شده. وی-۲۲ می تواند به شعاع عملیات رزمی ۷۲۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. در تصویر زیر شعاع عملیاتی گونه MV-۲۲B بدون سوختگیری هوایی از پایگاه عین الاسد در عراق ترسیم شده است.

یکی از اماکن هدف قرار گرفته توسط موشک های سپاه، رمپ و آشیانه محل استقرار تیلت روتورهای وی-۲۲ بوده است. یکی از آشیانه ها به طور کامل نابود شده و دو آشیانه مجاور نیز آسیب دیده است. محل آشیانه منهدم شده تا محل توقف پرنده های وی-۲۲ در حدود ۷۵ متر است که با توجه به شعاع تخریب کلاهک های چند صد کیلوگرمی موشک های فاتح یا قیام، احتمالاً تعدادی از این پرنده ها در اثر برخورد ترکش ها آسیب دیده اند.

 بالگرد CH-۴۷ شینوک

بالگرد شینوک به واسطه حضور گونه ای از آن در ارتش کشورمان شناخته شده است. این بالگرد یک وسیله حمل و نقل برای جابجایی نیروها و بارها سنگین است که بیش از چهار دهه از ارائه اولیه آن می گذرد. تعدادی از این بالگرد در پایگاه عین الاسد آمریکا مستقر شده است. قیمت نمونه F این بالگرد ۳۸.۵۵ میلیون دلار اعلام شده است.

نمونه فوق دارای طول، عرض و ارتفاع بدنه به ترتیب ۱۵.۸۵، ۳.۷۸ و ۵.۷ متر است. به طور حدودی وزن خالی آن ۱۱۱۵۰ و وزن بیشینه آن ۲۲۶۸۰ کیلوگرم بوده و توانایی حمل ۱۰۸۸۰ کیلوگرم بار را دارد. سرعت پروازی پیمایشی این بالگرد ۲۹۱ کیلومتر بر ساعت، سقف پرواز آن ۶۰۹۶ متر و شعاع عملیاتی آن ۳۷۰ کیلومتر عنوان شده است.

این بالگرد در عملیات های بزرگ برای حمل سربازان یا تجهیزات سنگین به نقاط نزدیک به خطوط نبرد قابلیت ویژه ای دارد. بسته به میزان تجهیزات سربازان از ۳۳ تا ۵۵ نفر با این بالگرد قابل جابجایی است. از مشخصات این بالگرد پیداست که برخلاف نسل های قبلی سرعت و شعاع عملیاتی آن به میزان محسوسی افزایش یافته و در نتیجه ارزش عملیاتی بالاتری یافته است. برخی گونه های بالگرد CH-۴۷ به لوله سوختگیری هوایی هم تجهیز شده اند.

 هواپیمای ترابری C-۱۳۰ هرکولس

این هواپیما نیز به سبب وجود چند گونه از آن در نیروی هوایی ارتش برای کشور ما شناخته شده است. آخرین گونه از آن با مشخصه C-۱۳۰J سوپرهرکولس با قیمت هر فروند ۶۷.۳ میلیون دلار از سال ۱۹۹۹ در خط تولید قرار گرفته است.

این گونه دارای طول ۲۹.۷۹، دهانه بال ۴۰.۴۱ و ارتفاع ۱۱.۸۴ متر است. وزن خالی آن ۳۴۲۷۴، بیشینه وزن برخاست آن ۷۰۳۰۵ و میزان بار قابل حمل با آن ۱۹۰۵۰ کیلوگرم است. سرعت پیمایشی سوپرهرکولس ۶۴۳ کیلومتر بر ساعت و سقف پرواز آن ۸۶۱۵ متر با بیشینه بار قابل حمل است. برد پروازی این هواپیما با ۱۵۴۰۰ کیلوگرم بار به بیش از ۳۳۰۰ کیلومتر می رسد.

سوپرهرکولس با قابلیت نشست و برخاست در باندهایی با طول ۹۵۳ متر و باندهای ناهموار از مهمترین هواپیماهای راهکنشی (تاکتیکی) در عملیات های نظامی آمریکا به شمار می رود. گونه های دیگری از هواپیمای C-۱۳۰ هرکولس از جمله نمونه تهاجم زمینی آن به پایگاه عین الاسد رفت و آمد داشته اند. این گونه مجهز به انواع توپ و تیربار و نیز موشک های هلفایر برای حمله به اهداف زمینی است.

سوپرهرکولس قابلیت حمل ۹۲ نفر یا ۶۴ سرباز با تجهیزات کامل یا ۷۴ تخت بیمار را دارد. به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه ۹ سورتی پرواز این هواپیما از پایگاه عین الاسد پس از حمله سپاه گزارش شده است.

با این تفاسیر، با توجه به ضربه حیثیتی وارد شده بر ارتش تروریستی آمریکا در عملیات شهید سلیمانی، آمریکایی ها با سانسور شدید خبری در وهله اول و سپس انتشار کنترل شده اخبار سعی در پرهیز از ایجاد جو روانی شکست و خسارات و تلفات ارتش خود در این عملیات مهم دارند. تلاشی که ممکن است هر لحظه با انتشار تصاویر ماهواره ای از منابع غیر آمریکایی یا تصاویر گرفته شده توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بر باد رود.

برچسب ها: آمریکا ، عملیات نظامی ، شهید سلیمانی ، عین الاسد ، حمله موشکی

منبع: خرداد

کلیدواژه: آمریکا عملیات نظامی شهید سلیمانی عین الاسد حمله موشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۵۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار رشید: در حمله سپاه به اسرائیل، ۲۴۰ جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل کمک کردند /اسرائیل جرأت نکرد تصاویر دو پایگاه نظامی اش را به دنیا نشان دهد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مشروح گفتگوی روزنامه ایران با سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) درباره ابعاد مختلف عملیات وعده صادق را در ادامه می خوانید؛

عملیات ۷ اکتبر حماس را چگونه ارزیابی می‌کنید و فکر می‌کنید مهم‌ترین دستاورد این عملیات چه بود؟

مهم‌ترین دستاورد این عملیات این است که پوشالی بودن اسرائیل نمایان شد. پایه‌های ارتش اسرائیل به عنوان نیرویی که به این شکل پرمدعا و این ارتش دروغگو که طی این هفتاد سال ادعا می‌کرد من بی‌حریفم؛ من کسی بودم که ارتش مصر را شکست دادم ارتش اردن را شکست دادم، ارتش سوریه را شکست دادم، فروریخت؛ رژیمی جعلی‌ای که در این سال‌های اخیر هم مأموریت دارد که علیه ما رجز خوانی کند. این نکته بسیار مهمی است.

شهید حاج قاسم سلیمانی می‌گفت هر دولتی در عالم یک ارتش دارد اما در اسرائیل برعکس است؛ یک ارتش وجود دارد که آن ارتش یک دولت جعلی ساخته است، یعنی ما فقط با یک نیروی نظامی مواجهیم و نه چیزی بیشتر. اینها آمدند و چیزی را در اینجا کاشتند که به خیال خودشان از آن یک کشور به وجود بیاید؛ اسرائیل مفهومی شبیه ایمپلنت در دندانپزشکی است که انگلیسی‌ها و کشورهای غربی آن را کاشته‌اند و حیات اسرائیل هم به غرب وابسته است.

یعنی اگر روزی غرب نباشد، اسرائیل یک شبه فرو می‌پاشد و برعکس هم هست؛ یعنی اگر اسرائیل فروبپاشد، غرب هم فرومی پاشد. اسرائیل در ایران سفارت ندارد، اما تمام سفارتخانه‌های غربی به او کمک می‌کنند. از اطلاعات و هر کمکی اعم از سیاسی، نظامی، رسانه‌ای و... نیاز داشته باشند، در اختیارشان قرار داده می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران بارها به وضوح بیان کرده است که اسرائیل غاصب و اشغالگر باید از بین برود؛ این آرمان در عرصه واقعیت تا چه اندازه دست یافتنی است؟

این نکته را اینجانب عرض کنم که متأسفانه برخی از اساتید دانشگاه و روشنفکران مغالطه کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران، گفته ما می‌خواهیم اسرائیل غاصب را نابود کنیم؛ در حالی که رهبری و مقامات جمهوری اسلامی همیشه گفته‌اند که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام سیاسی به کمک همه دولت‌ها و ملت‌های مسلمان باید اسرائیل غاصب و متجاوز را که قبله اول مسلمین و سرزمین ملت مسلمان فلسطین را اشغال کرده، شکست دهد و نابود کند.

چیزی که برای فرماندهان ارتش اسرائیل آزار دهنده است و مایه کابوسشان است، همین شکننده بودنشان است؛ و کابوس آزاردهنده برای فرماندهان اسرائیل این است که اینها می‌گویند فقط ۱۱۰۰ نفر به ما حمله کردند و ما را به این شکل به هم ریختند؛ حماس ۳۰ هزار رزمنده دارد؛ اگر ۱۰ هزارنفر از این رزمندگان بار دیگر غافلگیرانه به ما حمله کردند، به همراه ۱۰ هزار نفر از رزمندگان حزب‌الله لبنان و ۲ یا ۳ هزار نفر از این جوانان کرانه غربی، کار اسرائیل تمام می‌شود. تازه این رقم بخش کوچکی از قوای آنهاست.

اسرائیل سرزمین بسیار کوچکی دارد؛ یک بار در خردادماه سال گذشته در یکی از جلسات مستمری که با فرماندهان ارشد نیروهای مسلح سپاه و ارتش داشتیم با اشاره به عملیات بیت المقدس مقایسه‌ای بین شیوه اقدام ما در این عملیات و وضعیت اسرائیل انجام دادم؛ وسعت عملیات بیت المقدس ما در جنگ در برابر عراق ۶۰۰۰ کیلومتر مربع بوده است.

یعنی ما وسعت جغرافیایی فلسطین اشغالی را در این عملیات آزاد کردیم؛ ما نقشه این منطقه را روی نقشه جغرافیایی فلسطین اشغالی گذاشتیم؛ از مرزهای جنوب لبنان یعنی نیمه شمالی خاک فلسطین اشغالی را پوشاند تا اطراف کرانه غربی و تا اشدود را پوشاند؛ یعنی تا جنوب تل آویو.

یعنی ما دیدیم که مراکز حکومتی، مراکز نظامی، مراکز جمعیتی و مراکز اقتصادی همگی در این منطقه قرار می‌گیرند؛ مابقی مناطق جنوب اسرائیل عمدتاً بیابانی است؛ مناطقی مثل صحرای نقب و اطراف غزه تا بندر عقبه همگی بیابان هستند و جمعیت قابل توجهی در آنجا وجود ندارد.

عمده جمعیت یهودی و اعراب قدیم ۱۹۴۸ در این منطقه هستند؛ همه شهرهای اسرائیل، همه مراکز حکومتی، وزارت دفاع، ستاد ارتش، مراکز صنعتی و... آن حرفی که فرمانده ارتش ما برادر عزیزم امیر سرلشکر موسوی زد، حرف محاسبه شده‌ای بود؛ خبرنگاری قبلاً از امیر موسوی پرسیده بود که اگر جنگی بین ایران و اسرائیل اتفاق بیفتد، ارتش، سپاه و نیروهای مسلح ایران چگونه می‌توانند اسرائیل را شکست دهند؟ او در پاسخ گفته بود که اگر شرایطی و امکانی به وجود بیاید که ارتش و سپاه در کنار هم در مقابل ارتش اسرائیل قرار بگیریم، فقط با یک عملیات و نه بیشتر در همان مقیاس عملیات‌هایی مثل فتح المبین و بیت المقدس کار اسرائیل را تمام می‌کنیم؛ یعنی اگر از جنوب لبنان، از جولان و از همین کرانه غربی و از خود غزه نیرویی در حد همین رزمندگان فتح المبین به اسرائیل حمله کنند، کار آنها تمام است و ارتش اسرائیل نابود می‌شود و واقعه ۷ اکتبر هم نمونه‌ای از این مسأله بود؛ اسرائیل نتوانست حتی در مقابل یک گروه چریکی و نه یک ارتش منظم به درستی عمل کند؛ آن هم حمله‌ای که فقط حدود ۱۶ تا ۲۰ ساعت به طول انجامید پس این ارتش پر مدعا تصویری که از خودش می‌سازد دروغین است.

وضعیت کنونی اسرائیل را از حیث مؤلفه‌های جغرافیایی و جمعیتی چگونه می‌بینید؟ فکر می‌کنید بحران‌های مختلفی که رژیم اسرائیل با آنها روبه‌رو است تا چه اندازه این کشور را شکننده و ضعیف کرده است؟

ما نباید فکر کنیم که اسرائیل همان چیزی است که خودش و رسانه‌های غربی به تصویر می‌کشند. بعضی وقت‌ها اسرائیل می‌آید در ایران کاری انجام می‌دهد و مثلاً دانشمند هسته‌ای ما را ترور می‌کند یا اقدام انفجاری در یک نقطه محدود انجام می‌دهد و بعد این کار خودش را بسیار بزرگ‌تر از چیزی که بوده نشان می‌دهد؛ کل امپراطوری رسانه‌ای غرب هم از او پشتیبانی می‌کند؛ چون اسرائیل با کمک‌های مستقیم امریکا و اروپا سرپاست، همه امکانات را به رایگان در اختیارش قرار می‌دهند؛ پول، تجهیزات، پیشرفته‌ترین سلاح‌ها و هر نوع کمکی که بخواهد.

در حال حاضر فرمانده سنتکام در تل‌آویو قرارگاه عملیاتی برپا کرده و از نزدیک در حال فرماندهی میدان جنگ است. سربازان فرانسوی، انگلیسی و امریکایی در کنار سربازان اسرائیلی می‌جنگند؛ یعنی اسرائیل چنین رژیم جعلی است.

کتابی هست به نام جغرافیای سیاسی خاورمیانه و شمال آفریقا که آلاسدایر درایسدل و جرالد هنری بلیک که دو جغرافیدان انگلیسی هستند، آن را در دهه ۸۰ میلادی نوشته‌اند و توسط خانم درّه میرحیدر ترجمه شده و خواندن آن را به شما پیشنهاد می‌کنم؛ در بخش دوم کتاب تحت عنوان «جداسازی و سیر تکامل نظام دولت‌ها» وارد بحث اسرائیل شده و نوشته است: اسرائیل یک پارادوکس است و ثمره یک ایدئولوژی افراطی به نام صهیونیسم است؛ مسائل بسیار حادی دارد و هرگز قادر به واحدسازی این مردمی که از سراسر دنیا گرد آورده، نیست.

در این کتاب آمده که جمعیت یهودی‌های اسرائیل از سراسر دنیا از ۱۰۲ کشور مختلف آورده شده و در اینجا جمع شده‌اند و این جمعیت گردآوری شده، چند زبانه است و حداقل به ۱۵ زبان تکلم می‌کنند (عبری - عربی - انگلیسی - لهستانی - روسی - آلمانی - ایرانی - اسپانیایی - آفریقایی و...). دلیل این شکستی که متوجه اسرائیل شد و قادر به ترمیم آن نخواهد بود، چیزی نیست جز اینکه این ارتش و این دولت جعلی اسرائیل و جامعه‌ای که در آن سرزمین اشغالی جمع شده‌اند، بی‌هویت‌اند و فاقد علت وجودی هستند که عامل مهم تشکیل‌دهنده یک دولت و ملت است ـ هویت ملی ندارند - پیوستگی فرهنگی ندارند و هیچ‌کدام از عناصر و مؤلفه‌های مهم را که یک دولت و ملت باید داشته باشند، ندارند.

اینها هویتی ندارند؛ نه هویت فرهنگی دارند و نه هویت ملی و نه به هم پیوسته‌اند؛ یعنی انسجام و پیوندی میان آنها وجود ندارد. وضعیت این جمعیت با وضعیت مردم ایران اصلاً قابل قیاس نیست؛ مردم ایران پیوندهای مستحکم و قوی با یکدیگر دارند؛ عواملی مانند تجانس مذهبی، تجانس نژادی، تجانس زبانی و تجانس قومی که در ایران هست در کمتر جایی از دنیا وجود دارد.

دشمنان و رسانه‌های معاند غرب سعی دارند القا کنند که تنوع قومیتی در ایران سبب شکاف میان جامعه ما شده است، در حالی که در واقعیت این‌گونه نیست؛ درست است که در ایران تنوع فرهنگی و قومی وجود دارد، اما مردم ایران از این تفاوت‌ها در راستای همدلی خود استفاده می‌کنند و اتفاقاً این تنوع و تفاوت، صمیمیت‌ها را بیشتر کرده است. همه این قومیت‌ها و گروه‌های متنوع در جامعه ایران هر زمان که ذره‌ای احساس خطر می‌کنند، یک دل و یک زبان کنار هم می‌مانند و برای دفاع از ایران با هم متحد می‌شوند.

عوامل موقعیت راهبردی و فضا، وحدت سرزمینی، ریشه کهن تاریخی، تجانس زبان، مذهب و دین و نژاد و قومیت، ساختار فرهنگی، آرمان سیاسی و حکومت قدرتمند مرکزی از عوامل درون‌زا و تهدیدات خارجی (به تحریک استکبار جهانی) از عوامل برون‌زا هستند که در ایجاد و افزایش همبستگی و وحدت و پیوستگی میان ساکنان سرزمین ایران مؤثرند و اما در اسرائیل چنین چیزی وجود ندارد؛ هیچ کدام از این پیوندها وجود ندارد؛ اسرائیل هیچ کدام از مؤلفه‌هایی را که علت وجودی یک کشور است و بر اساس آنها یک کشور تشکیل می‌شود، ندارد.

درباره عملیات وعده صادق توضیح دهید و ابعاد داخلی و بین‌المللی آن را برای مخاطبان خارجی بیان کنید.

دو عملیات «طوفان الاقصی» که توسط حماس انجام شد و عملیات «وعده صادق» که اقدام نظامی مستقیم ایران علیه رژیم بود، به‌وضوح نشان داد که اسرائیل بشدت آسیب‌پذیر است. دیگر هیچ چیز به قبل از طوفان الاقصی و اقدام مستقیم نظامی جمهوری اسلامی برنمی‌گردد. هر شکل از پاسخ رژیم برای رهایی از باتلاقی که در آن گرفتار شده، باعث فرورفتگی بیشتر خواهد شد. محورهای مقاومت دست برتر را دارند و افق ده سال آینده محور مقاومت دیدن دارد. تاریخ از نو بازخوانی خواهد شد.

ملت‌های مظلوم منطقه بویژه ملت مظلوم و مسلمان فلسطین و لبنان در برابر اشغالگر صهیونیستی راه مقاومت را آموخته‌اند و به فضل پروردگار بر رژیم اشغالگر صهیونیستی به کمک همه دولت‌ها و ملت‌های مسلمان از جمله جمهوری اسلامی ایران غلبه خواهند کرد و او را شکست خواهند داد.

مشخصه‌های امریکا و رژیم صهیونیستی را در منطقه همه ملت‌ها می‌بینند؛ اشغال سرزمین ملتی مسلمان، آواره کردن ملت فلسطین، زورگویی، باج‌خواهی، جنایت و نسل‌کشی و کشتار طی ۷۰ سال ادامه دارد و ملت مسلمان فلسطین حاضر به تسلیم شدن در برابر امریکا و رژیم صهیونیستی نیستند.

مهم‌ترین برجستگی عملیات وعده صادق ظهور اراده و تصمیم رهبری ایران بود که همه دشمنان را غافلگیر کرد؛ اسرائیل که تصور می‌کرد یک دژ نظامی نفوذناپذیر است، مورد تهاجم و نفوذ موشک‌ها و پهپادها قرار گرفت و نفس اراده و تصمیم ملت بزرگ ایران که در رهبری انقلاب متجلی شد، اهمیت استراتژیک دارد. اینکه چه میزان از شلیک‌های ایران بر اهداف اصابت کرده، به مراتب اهمیت کمتری دارد. عملیات وعده صادق، عبور از بازدارندگی خودساخته و توهمی رژیم صهیونیستی بود که تصور می‌کرد با تکیه بر قدرت‌های امریکا و ناتو، بازدارندگی‌اش تضمین شده است.

وقتی که دیدند رهبری ایران تصمیم قاطع خود را برای تنبیه متجاوز اسرائیلی گرفته است، همه با هراس به کمک اسرائیل آمدند. امریکا با حمایت کامل و گلچینی از قدرت‌های ناتو بویژه انگلیس و فرانسه و برخی کشورهای منطقه، لایه‌های دفاعی متعددی در برابر قدرت تهاجمی موشکی و پهپادی ایران ایجاد کردند و در جغرافیایی به وسعت حداقل یک میلیون کیلومتر مربع بر فراز فضاهای عراق، اردن، شمال عربستان، دریای سرخ، شرق مدیترانه، قبرس و فلسطین اشغالی آرایش دفاعی گرفتند و علیرغم این دیوارهای دفاعی در حمایت از رژیم صهیونیستی، موشک‌های پر قدرت ایران از سپرهای دفاع موشکی عبور کرد و دو مرکز نظامی نواتیم و شلاخیم را درهم کوبید.

رژیم صهیونیستی جرأت نکرد تصاویری از این دو پایگاه نظامی را به دنیا نشان بدهد؛ اگر امریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها و سنتکام به کمک رژیم صهیونیستی نمی‌آمدند، قطعاً ۸۰ درصد از پرتابه‌های ایران، پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی را درهم می‌کوبیدند.

با عملیات وعده صادق، آرایش استراتژیک یکبار دیگر به سود جمهوری اسلامی ایران تغییر کرد و این تغییر در شرایطی اتفاق افتاد که امریکا اعلام کرد «ما کنار اسرائیل با اراده آهنین ایستاده‌ایم!» امریکا و رژیم صهیونیستی و سایر قدرت‌های غربی که به کمک اسرائیل آمدند، در طول عملیات، ۱۰ ساعت در هراس و اضطراب و دلهره بسر بردند و شاهد تحمیل اراده ملت ایران و شکست بازدارندگی اسرائیل بودند. قدرت ایران را همگان تحسین کردند که بدون غافلگیری و با اعلام قبلی، رژیم صهیونیستی را تنبیه کرد و در حقیقت، سیلی‌ها و مشت‌های محکمی به لات گستاخ و جنایتکار منطقه زد و او را سر جایش نشاند.

این عملیات تهاجمی را در پاسخ به جنایت رژیم صهیونیستی علیه فرماندهانش در کنسولگری و سفارت ایران در دمشق انجام داد که به درخواست دولت سوریه در آنجا مستقر شده‌اند؛ عملیات تهاجمی وعده صادق را بخشی از نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برعهده داشت که این بخش کوچک، تنها ۲۰ درصد توان تهاجمی خود را به کار گرفت و در مقابل، امریکا و ناتو و سنتکام و رژیم صهیونیستی با ۲۴۰ فروند هواپیمای جنگنده و سامانه‌های متعدد ضد موشکی مستقر بر ناوهای امریکا در مدیترانه و دریای سرخ و سامانه‌های ضد موشکی رژیم صهیونیستی با هراس به دفاع برخاستند و آن بخش کوچک نیروی هوا فضای سپاه با ۸۰ درصد توان تهاجمی خود آماده بود تا بنا به دستور موج‌های بعدی حمله را آغاز کند؛ اما فرماندهان ایران تشخیص دادند که تنبیه رژیم صهیونیستی در همین حد کفایت می‌کند و حمایت این گونه از رژیم صهیونیستی از سوی امریکا، انگلیس، فرانسه و دولت‌های اروپایی، انسان را یاد جنگ‌های صلیبی می‌اندازد.

امریکا و دولت‌های اروپایی شریک قطعی جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی هستند و هرگز این هزینه‌های راهبردی که امریکا و دولت‌های اروپایی برای حمایت از رژیم صهیونیستی می‌پردازند، مورد قبول ملت‌های غربی نیست. آیا انسان‌هایی حکیم و عاقل در جامعه غرب پیدا خواهد شد تا به کمک ملت‌هایشان، مانع سیاست‌های دولت‌های خود در حمایت از نسل‌کشی و ویرانگری اسرائیل غاصب علیه ملت مظلوم فلسطین بشوند؟

یعنی واقعیت اسرائیل با آنچه در رسانه‌ها از خود به نمایش می‌گذارد، یکی نیست؟

خیر. تصویری که اسرائیل از خودش در رسانه‌ها می‌سازد، هرگز با تصویر واقعی اسرائیل در داخل سرزمین فلسطین اشغالی انطباق ندارد. تصویر دروغین از خودش می‌سازد؛ اینکه من بی‌حریفم و حریف ندارم.

در عملیات ۷ اکتبر تمام هیمنه دروغینش شکسته شد؛ توسط ۱۱۰۰ یا ۱۲۰۰ نفر از رزمندگان یک گروه چریکی که همه نظامیان می‌دانند این تعداد، استعداد رزمی و مانوری یک تیپ پیاده است. ۱۱۰۰ نفر به این ارتش پرمدعا حمله کردند؛ بعضی از رزمندگان حماس می‌گویند که اسرائیلی‌ها خواب بودند، شراب خورده بودند؛ همه در تانک‌ها و در قرارگاه‌ها، خواب بودند؛ اصلاً باورمان نمی‌شد که ارتش اسرائیل با یک عملیات چند ساعته ما تا این اندازه فرو بپاشد. خود امریکایی‌ها هم می‌گویند؛ بلینکن که وزیر خارجه امریکاست و به کشورهای عربی رفت و آمد می‌کند، به منطقه که آمده بود، به نخست‌وزیر عراق گفته بود که ارتش اسرائیل فروپاشیده بود و کارش تقریباً تمام بود؛ ما رفتیم و به آنها کمک کردیم و این ارتش را از زمین بلند کردیم و نگه‌اش داشتیم تا به طور کامل از بین نرود و سعی کردیم آنها را مجاب کنیم تا ایستادگی کنند و با تکیه به ما کارشان را ادامه دهند.

بنابراین رژیم صهیونیستی از نظر اقتصادی و نظامی به کمک حمایت‌های مستقیم آمریکا و اروپا سر پا ایستاده است و به رایگان هر امکانی را که نیاز داشته باشد، در اختیارش قرار می‌دهند حتی سلاح کشـــــــــتار جمعی یعنی بمب اتم!

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902972

دیگر خبرها

  • سی‌ان‌ان: عملیات اسرائیل در رفح محدود خواهد بود
  • رسانه آمریکایی: خریداران پهپادها و تجهیزات ایرانی به صف شدند
  • پایگاه آمریکایی: خریداران پهپادها و تجهیزات ایرانی به صف شدند
  • مختصات نظم جدید منطقه
  • بلینکن خطاب به نتانیاهو: عملیات نظامی در رفح با مخالفت واشنگتن مواجه می‌شود
  • عملیات نظامی در رفح با مخالفت واشنگتن مواجه می‌شود
  • ظاهر عجیب و غریب پهپاد نظامی ساخت هند! (عکس)
  • این پهپاد نظامی سوژه شبکه های اجتماعی شد |‌ عکس
  • سردار رشید: در حمله سپاه به اسرائیل، ۲۴۰ جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل کمک کردند /اسرائیل جرأت نکرد تصاویر دو پایگاه نظامی اش را به دنیا نشان دهد
  • مقایسه تاریخی پاسخ‌های ایران به تهدیدات دشمن