Web Analytics Made Easy - Statcounter

در جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت از نواخته شدن زنگ انقلاب در روز دوازدهم دی‌ماه در گلزار شهدای رشت خبر داده شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت امشب در یک‌صد و چهارمین جلسه این کمیسیون در ساختمان جلسات شورای شهر رشت با تسلیت فرارسیدن ایام فاطمیه اظهار کرد: در کنار برنامه‌هایی که در ایام فاطمیه توسط دستگاه‌های مربوطه در دست انجام است شهروندان ولایتمدار رشت نیز به‌صورت خودجوش نسبت به برگزاری مراسم عزاداری در این ایام اقدام کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محوریت برنامه‌های ایام‌الله دهه مبارک فجر با یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
فاطمه شیرزاد به ترور ناجوانمردانه سردار ملی مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی توسط آمریکای جنایتکار اشاره کرد و گفت: با توجه به ‌پیش رو بودن ایام‌الله دهه مبارک فجر و تقارن آن با چهلمین روز از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، اجرای تمامی برنامه‌ها با محوریت یاد این شهید گران‌قدر برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه ملت غیور ایران اسلامی در چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب  قدرت ایران اسلامی را به رُخ جهانیان می‌کشانند، افزود: به‌طور یقین در روز  ۲۲ بهمن ملت همیشه درصحنه ایران اسلامی بار دیگر اقتدار کشورمان را در سایه ولایت به رخ دنیا می‌کشانند.

اجرای سرودهای انقلابی در پیاده راه فرهنگی رشت
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت با اشاره به اقدامات انجام‌شده به‌منظور اجرای برنامه‌های متعدد در این ایام بیان کرد: اجرای سرودهای انقلابی در پیاده راه فرهنگی رشت ازجمله برنامه‌های موردنظر در ایام‌الله دهه مبارک فجر است و به ایجاد فضای نشاط و شادمانی در جامعه تأکیدداریم.

شیرزاد به اجرای ۲۲ برنامه فرهنگی، افتتاح و کلنگ زنی ۲۲ پروژه شهری در رشت اشاره کرد و گفت: در ایام دهه فجر امسال اجرای ۲۲ برنامه فرهنگی توسط سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت در دستور کار است و همچنین کلنگ زنی و افتتاح ۲۲ پروژه مدیریت شهری رشت نیز جزو برنامه‌های این ایام مبارک است.

تکریم مادران و همسران شهدا در کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت
وی با بیان اینکه تکریم مادران و همسران شهدا نیز در ایام‌الله دهه فجر در دستور کار کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت قرار دارد، تصریح کرد: سالروز وفات حضرت ام‌البنین (س) بنام  روز تکریم مادران و همسران شهدا نام‌گذاری شده و به‌منظور ارج نهادن به مقام والای مادران و همسران شهدا در این روز برنامه‌ای در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت با اشاره به طرح راه‌اندازی کتابخانه در شورای شهر رشت افزود: طرحی مبنی بر ایجاد کتابخانه در شورای رشت به کمیسیون فرهنگی شورت ارائه‌شده است و بنده و دیگر اعضای کمیسیون با اجرای آن موافق هستیم.

جایگاه ویژه برای شهر اولین‌ها 
عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه برخی از مباحث به سازمان‌های شهرداری رشت اعلام می‌شود اما متأسفانه کسی پیگیر نیست، اظهار کرد: رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گیلان اعلام کرده که حاضر به همکاری پیرامون احداث برخی از سردیس‌ها و اقدامات این‌چنینی در شهر رشت به‌عنوان مرکز استان گیلان است.

محمدحسن عاقل منش به احداث جایگاهی تحت عنوان جایگاه اولین‌ها در رشت اشاره کرد و گفت: رشت در بسیاری از مباحث شهر اولین‌ها است و باید این مهم در یک جایگاه ویژه در معرض دید عموم و گردشگران قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه با ایجاد کتابخانه در شورای شهر رشت موافق هستم، افزود:  این اقدام باید هر چه سریع‌تر انجام شود.

برگزاری مراسم میهمانی لاله‌ها در گلزار شهدای رشت
معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان نیز در این جلسه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را ابَرمرد مقاومت دانست و اظهار کرد: سردار شهید سلیمانی در جریان برگزاری کنگره  هشت هزار شهید دفاع مقدس گیلان، استان گیلان را  زادگاه دوم خودش معرفی کرد.

محمدرضا داوطلب با بیان اینکه نخستین شهید انقلاب یک گیلانی بود، افزود: برنامه‌های دهه مبارک فجر رأس ساعت ۹ صبح دوازدهم بهمن‌ماه  با نواختن زنگ انقلاب در گلزار شهدای رشت آغاز می‌شود  و همچنین مراسم یادواره شهدای انقلاب نیز روز هفدهم بهمن‌ماه در رشت برگزار می‌شود.

وی به برگزاری مراسم میهمانی لاله‌ها در گلزار شهدای رشت اشاره کرد و گفت: این مراسم نیز هفدهم بهمن‌ماه در رشت برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان با اشاره به اینکه بیش از سی سال است که از  تعدادی از وسایل متعلق به شهدا نگهداری می‌کنیم، تصریح کرد: تعدادی وسیله شخصی همچون ساعت و غیره از شهدای گیلان به یادگار مانده است که در صورت تمایل شهرداری رشت می‌توانیم این اقلام را در قالب یک موزه مرکزی در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهیم.

نمایشگاه المان‌های جهادی در پیاده راه فرهنگی رشت
مدیر هنر و ادبیات معاونت فرهنگی سپاه قدس گیلان نیز در این جلسه با تسلیت ایام فاطمیه و شهادت سردار سلیمانی اظهار کرد: در شرایط فعلی آمریکای جنایتکار و همدستانش تمامی برنامه‌های زورگویانه خود را ازجمله تحریم‌ها، ترور و غیره علیه ملت ایران به راه انداخته‌اند.

محسن حامدی با بیان اینکه ملت بزرگ ایران اسلامی ولایتمداری و تعهد خود را در جریان شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به دنیا نشان دادند، افزود: چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را در پیش روداریم  و این مراسم باید با نگرشی پویاتر برگزار شود.

وی با تأکید بر اینکه سپاه قدس گیلان به لحاظ فرهنگی و فضاسازی شهری در ایام‌الله دهه مبارک فجر برنامه‌های متعددی در دست انجام دارد، بیان کرد:  تولیدات هنری و دیجیتالی که توسط مجموعه مرکز آفرینش‌های هنری در دست انجام است ازجمله برنامه‌های این ایام مبارک هستند.

حامدی به رونمایی از کتابی صوتی برای نخستین بار در ایام‌الله دهه مبارک فجر اشاره کرد و گفت: قصد داریم به‌منظور گرامیداشت دهه مبارک فجر  نمایشگاهی با المان‌های جهادی در پیاده راه فرهنگی رشت برگزار کنیم و همچنین اجرای یک برنامه ویژه دانش‌آموزی با عنوان جُنگ انقلاب نیز در دستور کار است.

برپایی نمایشگاه عکس انقلاب در خانه میرزا کوچک جنگلی
مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به برنامه‌های دهه فجر سال جاری اظهار کرد: اجرای مسابقات ورزشی در دو بخش بانوان و آقایان در محلات رشت برای این ایام برگزاری شده است که  از دوازدهم بهمن‌ماه در رشته‌هایی ازجمله گل‌کوچک، بسکتبال، تنیس، آمادگی جسمانی و غیره آغاز می‌شود.

حمید محمدی به مشارکت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت در برگزاری جشنواره فرهنگی هنری فجر رشت اشاره کرد و گفت: برنامه‌های این جشنواره با همکاری گروه‌های موسیقی،  قرآنی، نمایشی و غیره با محوریت اداره ارشاد شهرستان رشت برگزار می‌شود و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت نیز هرساله سهمی در آن دارد.

وی برپایی نمایشگاه عکس انقلاب در خانه میرزا کوچک جنگلی را از دیگر برنامه‌های ایام‌الله دهه مبارک فجر اعلام کرد و افزود: این نمایشگاه از دوازدهم تا ۲۲ بهمن در معرض دید عموم قرار دارد.

راه‌اندازی کتابخانه در شورای شهر رشت
کارشناس امور فرهنگی شورای شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به طرح راه‌اندازی کتابخانه در شورای شهر رشت اظهار کرد: از حدود سیزده سال پیش فعالیتم در واحد اداری شورای شهر رشت آغاز شد و در آن زمان  متوجه وجود کتب بسیار باارزشی در واحد روابط عمومی شورا شدم.

مریم نعمتی با بیان اینکه پس از نقل‌مکان شورا از میدان صیقلان به خیابان سعدی متوجه وضعیت نامناسب نگهداری این کتب باارزش شدم، افزود: به‌منظور حفظ این میراث باارزش و تسهیل دسترسی به آن، طرح راه‌اندازی کتابخانه در شورای شهر رشت را با همکاری یکی دیگر از فعالین حوزه کتاب به کمیسیون فرهنگی شورای رشت ارسال کردیم و امیدواریم با این طرح موافقت شود.

به گزارش فارس با طرح راه‌اندازی کتابخانه در شورای شهر رشت در یک‌صد و چهارمین جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا  موافقت شد.

انتهای پیام/84008

منبع: فارس

کلیدواژه: شهید رشت مدیریت شهری انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۹۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای چرایی ساخت مسجد در پارک‌های بزرگ شهر

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در دنیای امروز پارک‌های شهری به عنوان یکی از فضا‌های عمومی، به دلیل دارا بودن کارکرد‌های گوناگون اجتماعی، اقتصادی و اکولوژیکی، جزء مهم‌ترین بخش‌های محیط‌های شهری به حساب می‌آیند که نبود یا کمبود آنها می‌تواند اختلالات جدی در روند زندگی شهروندان ایجاد کند. اهمیت فضا‌های سبز شهری تا بدان حد است که امروزه وجود این کاربری به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع به‌حساب می‌آید.

فضای سبز حق همه شهروندان است

از طرف دیگر بوستان‌ها و فضا‌های سبز شهری به علت کارکرد‌های مختلفی که دارد از دیرباز مورد توجه مردم قرار داشته چراکه حضور در پارک به بهبود کیفیت زندگی شهری کمک می‌کند و به همین دلیل به محلی برای تجمع گروه‌های مختلف اجتماعی در آن شده است.
اگر پارک‌ها را صرفا محیطی سبز، بی‌دفاع و فاقد هرگونه فعالیت اجتماعی وفرهنگی در نظر بگیریم شاهد رشد و توسعه انواع آسیب‌های اجتماعی در آن قسمت‌ها خواهیم بود. با توجه به حضور نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها در بوستان‌ها و فضا‌های سبز و تامین امنیت روانی آنها این مسئله از اهمیت دوچندانی برخوردار می‌شود.

فعالیت‌های فرهنگی در بوستان‌ها افزایش می‌یابد

مدیریت شهری باید بتواند پارک‌ها و فضا‌های سبز را به نحوی مدیریت کرده که شرایط حضور همه شهروندان اعم از کودکان، خانواده‌ها و سالخوردگان در آن محل‌ها فراهم شود. در این رابطه نرگس معدنی‌پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ضمن تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی را در پارک‌ها و بوستان‌های شهر باید افزایش داد معتقد است باید توجه ویژه‌ای به ایجاد زیر ساخت‌های فرهنگی و اجتماعی در پارک و بوستان‌های شهر شود و این یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

شهرداری تهران از گذشته در مناطق مختلف ۲۲ گانه شهر تهران اقدام به ساخت خانه‌های فرهنگ و برگزاری کلاس‌ها و برنامه‌های متنوع در محل بوستان‌ها و فضای سبز می‌کرد تا بتواند مدیریت فرهنگی پارک را به نحو صحیح عهده‌دار شود.

آن‌طور که از صحبت‌های معدنی‌پور بر‌می‌آید در پارک‌ها نه تنها باید برنامه و فعالیت‌های متنوع فرهنگی هنری اجتماعی و ورزشی با رویکرد خانواده محوری طراحی و اجرا شود، بلکه یکسری ساختار و زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی نیز در آن باید ایجاد شود تا به کمک آنها بتوان مدیریت فرهنگی و اجتماعی در پارک‌ها را تقویت کرد.

مدیریت بر عهده مردم

همانطور که پیش از این در سازمان فرهنگی و هنری اکثر خانه‌های فرهنگ محله در پارک‌ها ایجاد می‌شدند تا آنها مدیریت فرهنگی پارک را به عهده بگیرند البته شهرداری تهران تلاش کرده تا با ایجاد شرایط حضور اقشار مختلف مردم در فضای پارک‌ها موقعیتی را فراهم کند که در کنار دریافت خدمات، شهروندان بتوانند محیط را مدیریت کرده و از بروز انواع آسیب‌ها جلوگیری کنند.

پروژه مشارکت مردم کلید خورد

در راستای اجرای این هدف برای سپردن بخشی از مدیریت بوستان‌ها و فضای سبز شهری به شهروندان در کنار توسعه خدمات اجتماعی و فرهنگی به افراد مانند طرح‌ها ورزشی، بازارچه‌های محلی، کافه‌‎های سیار و ...، پروژه ساخت مسجد در پارک‌های بزرگ کلید خورده است.

یکی از نیاز‌های مردم مسجد است

یکی از این پارک‌های بزرگ که اخیرا سروصدای زیادی هم به پا کرده، پارک قیطریه است. علیرضا زاکانی شهردار تهران درخصوص ساخت مسجد در این پارک بزرگ می‌گوید که پارک قیطریه را به عنوان جایی که نیاز‌های مردم را تامین کند، مد نظر قرار دادیم و یکی از نیاز‌های مردم هم مسجد است.

همچنین وی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه در روند ساخت مسجد هیچ درختی قطع نمی‌شود بیان کرد: فقط موضوع مسجد مطرح نیست بلکه امکاناتی در موضوعات مختلف مثل مجموعه‌های آموزشی یا خدماتی در این پارک و دیگر پارک‌های فرامنطقه‌ای تهران که شرایط این کار در آنها وجود دارد، ساخته خواهد شد.

هیچ درختی قطع نخواهد شد

شهردار تهران در کنار بازدید حضوری از پروژه احداث مسجد در این پارک تاکید داشت که هیچ درختی نباید قطع شود و برهمین اساس نقشه اولیه احداث مسجد تغییر کرد و در حال حاضر، فقط چند نهال کوچک در محل نقشه جدید قرار دارد که قرار شد آنها نیز به بخش دیگری از پارک در کنار مسجد منتقل شود.

با این حال زاکانی به شهروندان اطمینان داد که پیشنهادات و نظرات آنها را مورد نظر قرار داده و همه تلاش خود را برای رضایتمندی و ارتقا سطح خدمت رسانی و فرهنگی اماکن شهر تهران از جمله پارک‌ها به کار خواهد بست.

تهران به سوی سبز شدن

پایتخت هم اکنون حدود ۲۴۰۰ پارک و بوستان دارد که در همین رابطه سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار اصله درخت به فضای سبز اضافه شد. برنامه شهرداری تهران قطع درختان و یا توقف توسعه فضای سبز نیست بلکه با ایجاد بوستان‌ها و پارک‌ها تلاش می‌کند تا محلی برای آسودگی از شلوغی و آلودگی شهر فراهم کند. 

در نهایت پارک‌ها محلی برای است تفریح و استراحت تعبیه شده‌اند که نباید با وقوع سایر آسیب‌های اجتماعی در آن، حق استفاده از پارک برای شهروندان گرفته شود. می‌توان با مدیریت صحیح و افزایش فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در این محل شرایط حضور همه اقشار جامعه را در بوستان‌ها فراهم کرد. امیدواریم که در آینده شاهد مشکلات و مسائل چالش برانگیز در فضاهای سبز شهری نباشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اصلاح ۴۴ نقطه از گره‌های ترافیکی مشهد تا پایان سال جاری
  • افزایش ۵ برابری بودجه مناطق ۲۲‌گانه تهران در دوره ششم مدیریت شهری
  • ۵ مددسرا و ۱۰ مرکز جامعه‌پذیری تا پایان سال افتتاح می‌شود
  • آغاز ساخت حسینیه و مرکز فرهنگی گلزار شهدای بردسکن پس از ۲۰ سال
  • ماجرای چرایی ساخت مسجد در پارک‌های بزرگ شهر
  • جزئیات برنامه دهه کرامت
  • تدارک ۱۲۰ هزار عنوان برنامه با مشارکت مردم در سراسر کشور
  • رویدادهای فرهنگی برای «خرم‌آباد»
  • ارائه گزارش عملکرد مدیریت شهری شیراز در سال ۱۴۰۲
  • پرسنل حجمی و شرکتی شهرداری ارومیه ساماندهی و تعیین تکلیف شوند