Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-28@08:06:21 GMT

نقش نمک در مقابله با سرطان

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۰۶۷۴

نقش نمک در مقابله با سرطان

ساعت24 -محققان در مطالعه جدید خود بر روی موش ها توانستند با موفقیت از نانوذرات سدیم کلرید (نمک) برای نابودی سلول های سرطانی استفاده نمایند.

محققان دانشگاه جورجیا در تحقیق خود مشاهده کردند تزریق نانوذرات نمک به تومورها در موش موجب محدودیت قابل توجه رشد آنها شد.

کلرید سدیم برای زندگی ضروری است، اما در صورت استفاده نابجا می‌تواند منجر به مرگ سلولی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به منظور کنترل این مسئله، کانال‌های یونی در غشای پلاسما که سلول‌ها را احاطه کرده اند از ورود نمک جلوگیری می‌کنند.

حفظ تعادل درست بین یون‌های سدیم و کلرید بیرونی و پتاسیم درونی در سلول‌ها می‌تواند موجب ایجاد فرآیندهای شود که به حمایت از هوموستاز کمک می‌کند.

محققان مطالعه جدید عنوان می‌کنند نانوذرات سدیم کلرید می‌توانند یون‌ها را به سلول‌ها تحویل داده و موجب اختلال در هوموستاز یونی شوند.

نانوذرات سدیم کلرید حاوی میلیون‌ها اتم سدیم و کلرید هستند اما کانال‌های یونی مسئول ممانعت از ورود نمک، این حالت را تشخیص نمی‌دهند. در نتیجه نانوذرات سدیم کلرید به راحتی وارد سلول می‌شوند.

محققان در مطالعه بر روی موش‌ها، نانوذرات سدیم کلرید را به تومورها تزریق کردند و این گروه از موش‌ها را با موش‌های گروه کنترل مقایسه کردند.

تیم تحقیق مشاهده کرد نانوذرات سدیم کلرید رشد تومور را تا ۶۶ درصد متوقف می‌کند. همچنین هیچ نشانه‌ای مبنی بر آسیب به اندام موش‌ها مشاهده نشد.

منبع: مهر

منبع: ساعت24

کلیدواژه: سرطان نمك

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۰۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟

آیا این امکان وجود دارد که نانوذرات از دستگاه گوارش عبور کرده و دارو را مستقیم به بافت مغز برسانند؟ محققان دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گویند بله و انتظار می‌رود آخرین یافته‌های آنها برای بیماران مبتلا به اختلالات نورودژنراتیو مانند مولتیپل اسکلروزیس یا ام‌اس، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS و بیماری پارکینسون یا PD مفید باشد. این کار با همکاری شرکت کلین نانومدیسین انجام شده است.

به گزارش ایسنا، مرتضی محمودی، دانشیار گروه رادیولوژی در کالج‌های پزشکی استئوپاتی و پزشکی انسانی و سلامت دقیق دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گوید: ما بر روی شناسایی هویت بیولوژیکی نانوذرات از جمله نوعی از پروتئین‌ها که به سطح می‌آیند، متمرکز هستیم. این موضوع مهم است زیرا نوع پروتئین‌هایی که به سطح می‌آیند، الگوی منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند که می‌تواند ما را برای عبور از سد خونی مغز و کار مستقیم در بافت‌های مغز یاری کند.

محمودی و تیم تحقیقاتی او دو مقاله در مورد هویت بیولوژیکی نانوذرات منتشر کرده‌اند. اولین مورد با عنوان «Measurements of heterogeneity in proteomics analysis of the nanoparticle protein corona across core facilities » در سال ۲۰۲۲ در نشریه Nature Communications منتشر شد.

دومین مقاله این گروه با عنوان « A uniform data processing pipeline enables harmonized nanoparticle protein corona analysis across proteomics core facilities » در ماه ژانویه ۲۰۲۴ در Nature Communications منتشر شد.

محمودی می‌گوید: نانوذرات یکسان با پروتئین کرونا را تهیه و به ۱۷ مرکز ارزیابی مختلف ارسال کردیم. ما تنوع داده‌های قابل‌توجهی را از پروتئین‌های ارسالی دریافت کردیم، بنابراین روشی برای تجزیه و تحلیل برای کمک به آزمایشگاه‌ها در بازتولید دقیق‌تر داده‌ها از هویت بیولوژیکی نانوذرات ایجاد کردیم. این ابزار به جامعه علمی کمک می‌کند تا در تحلیل نتایج هماهنگ‌تر شوند.

محمودی می‌گوید: از آنجایی که ما بیش از ۱۵ سال تجربه تجزیه و تحلیل قوی کرونا پروتئین را داریم، توانستیم با شرکت کلین نانومدیسین (Clene Nanomedicine) برای روشن کردن هویت بیولوژیکی نانوذرات آنها همکاری کنیم.

CNM-Au۸ سوسپانسیونی از نانوبلورهای طلا است که بیماران می‌توانند به صورت خوراکی مصرف کنند. نانوکریستال‌ها از طریق دستگاه گوارش عبور کرده و وارد سیستم گردش خون بدن می‌شوند، جایی که با پروتئین‌های خون و سایر مولکول‌های زیستی برهم‌کنش می‌کنند و توسط آنها پوشانده می‌شوند.

به نقل از ستاد نانو، محمودی توضیح داد که این ترکیب توانایی نانوبلورها را برای عبور از سد خونی مغزی افزایش می‌دهد. تحقیقات ما نشان می‌دهد که این نانوبلورهای طلا که با استفاده از روشی جدید برای تشکیل ساختارهای خاص و بدون سورفکتانت‌ها ساخته شده‌اند، می‌توانند یک کرونا پروتئین متمایز تشکیل دهند که دسترسی به بافت مغز را تسهیل ‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • تولید و عرضه به بازار کفی طبی نانویی
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • تشخیص چند دقیقه‌ای سرطان با یک قطره خون
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟