Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@11:39:41 GMT

دین فهمی درست؛ مانع ریخته شدن خون سلیمانی‌ها

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۲۵۴۴

دین فهمی درست؛ مانع ریخته شدن خون سلیمانی‌ها

گروه معارف ــ یک مدرس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این جلسات و تفاسیر قرآنی و دینی به خاطر آن است که مبادا به جهت بدفهمی برخی‌ها خون امثال سردار سلیمانی بر زمین بریزد، ما باید دین فهم بشویم تا از دل دینداری داعشی‌گری به وجود نیاید.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علیرضا آزاد، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، شامگاه گذشته ۳۰ دی‌ماه در جلسه تفسیر کاربردی دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه با اشاره به آیه ششم سوره لقمان اظهار کرد: در این آیه افرادی مستحق عذاب هستند که شاید گناه نمی‌کنند اما در دل گناه را دوست می‌دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تشریح کلمه «صراط» عنوان کرد: راه رسیدن به خدا یکی است اما ممکن است هرکس این راه را به شیوه‌ای خاص بپیماید، در حقیقت ام‌الکتاب نیز در ادیان مختلف یکی بوده و بر هر پیامبر با کتابی خاص تجلی کرده است.

آزاد ضمن اشاره به عبارت «بغیر علم» در این آیه ادامه داد: مفسران به صورت آشکار این عبارت را توضیح ندادند، اما به صورت کلی سه نظر در این رابطه وجود دارد، یکی اینکه انسان‌های فریب خورده بدون پشتوانه سخنرانی را می‌گویند، دیگر اینکه این افراد از گمراهی خود علم و آگاهی ندارند و برداشت سوم نیز این است که این افراد تجارت نمی‌دانند.

پاداش و مجازات الهی متناسب با آگاهی انسان

مدرس علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: به نظر می‌رسد مجازات الهی متناسب با آگاهی و انتظاری است که از انسان می‌رود، خدا سنگ ترازوی ثابتی برای همه ندارد، هرکس براساس توانایی و اطلاعات خود سنجش می‌شود، خدای عادل و علیم متناسب با توانایی مخلوق او را مجازات می‌کند و یا پاداش می‌دهد و ما انسان‌ها در حد دانشمان ماخذه می‌شویم.

آزاد بیان کرد: انسان در کسب دانش نباید به مسائلی بپردازد که گرفتن پاسخ آن‌ها وظیفه انسان را سنگین و او را اندوهگین می‌کند، البته کوتاهی در کسب دانش نباید داشت و آنچه برای زیستن لازم است، باید کسب شود اما برخی‌ها چهره علمی کاریکاتوری دارند، در بخشی به صورت زیاد و در بخشی از علم کم رشد کردند.

وی با اشاره به کلمه «هزوا» افزود: انسان وقتی کسی را مسخره می‌کند، یعنی شکوه او را تکه‌تکه می‌کند، به این جهت در این آیه از این کلمه استفاده شده است؛ تکذیب‌کنندگان و مخالفان قرآن اینگونه مسخره و استهزا می‌کنند، این افراد وقتی از جهت معرفتی و حکمت خاموش می‌شدند و نمی‌توانستند هم قدم مسلمانان شوند،  در بعد نظری و عملی کم می‌آوردند و دست به رفتارهای غیراخلاقی می‌زدند. تمسخر، دشنام و اینگونه حرکت‌ها کار آنان نیست که در بحث منطقی نتوانستند کاری از پیش ببرند.

تناسب جنس عذاب الهی با گناه انسانی

آزاد با توضیح «عذاب مهین» تصریح کرد: این عذاب ناظر به عذاب روحی است و با جایی که قرآن از عذاب الیم استفاده می‌کند متفاوت است، در عذاب الیم، عذاب جسمی مورد نظر است، عذاب انسان‌ها متناسب با رفتار خود آنان سنجیده می‌شود، کافر آیات الهی را هجو کرده پس عذاب اخروی او نیز از جنس عذاب مهین است.

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به شهادت سردار سلیمانی نیز اظهار کرد: این واقعه یک تلنگر به همه ما بود، ما در عرصه الهیات چه کاری برای تحقق وعده الهی و ادامه راه سردار سلیمانی می‌توانیم انجام دهیم؟ اگر قلم‌ها کار خود را درست انجام نمی‌دادند کار به گلوله‌ها نمی‌رسید، اگر مساجد و حوزه و دانشگاه کار درست انجام دهند، کار به پادگان‌ها هم نمی‌رسد.

آزاد تأکید کرد: سردار سلیمانی‌ها جبران کننده کوتاهی کار ما هستند، اگر ما به خوبی عمل می‌کردیم این افراطی‌گری مذهبی به جان جوامع نمی‌افتاد، چرا باید دینی‌ترین منطقه جهان و زادگاه ادیان الهی خونبارترین بخش جهان باشد، اگر دینداران عالم کار خود را درست انجام می‌دادند چنین نمی‌شد.

ناتوانی ما در وحدت مرزهای اعتقادی

این استاد دانشگاه افزود: این جلسات و تفاسیر قرآنی و دینی به خاطر آن است که مبادا به جهت بدفهمی برخی‌ها خون امثال سردار سلیمانی بر زمین بریزد، ما باید دین فهم بشویم تا از دل دینداری داعشی‌گری به وجود نیاید، ما در مرزهای اعتقادی نتوانستیم وحدت ایجاد کنیم و اجنبی وارد شد و در دل کشورهای اسلامی پایگاه زد.

آزاد اظهار کرد: اگر موشک‌های اعتقادی ما نفاق و فساد و جدایی را می‌زد، لازم نبود امروز موشک‌ها مراکز نظامی را بزند، حالا چون موشک‌های اعتقادی ما عمل نکرده است، لازم می‌شود این موشک‌ها امروز به پایگاه‌ها زده شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی معارف تفسیر کاربردی دانشگاه فردوسی علیرضا آزاد گناه عذاب دینداری سردار سلیمانی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۲۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم کاهش آسیب‌های اجتماعی برای رسیدن انسان به جایگاه خلیفة‌اللهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا ولیلو سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی در نخستین همایش منطقه‌ای «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» که به میزبانی واحد ماکو برگزار شد، اظهار کرد: نگاه اسلام به بشریت یک نگاه تعالی‌بخش است که انسان را به عروج می‌رساند.

وی با بیان اینکه گاهی در مسیر حرکت انسان به سعادت، کوتاهی‌هایی وجود دارد که می‌تواند او را دچار لغزش کند، افزود: انسان خلیفة‌الله است، یعنی خداوند بار امانت خود را بر دوش انسان گذاشته و او برای اینکه بتواند بار امانت الهی را به دوش بکشد، باید از لغزش‌ها به دور باشد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی عنوان کرد: اینکه بگوییم حجاب سخت‌گیری است حرف درستی نیست؛ بلکه حجاب یک سهل‌گیری است که طی مسیر برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی انسان را هموار کرده و او را در برابر لغزش‌ها ایمن می‌کند.

ولیلو با اشاره به تشکیل خانواده و ایجاد محیط امن و سالم برای جوانان به‌عنوان یکی از معیار‌های مفید رسیدن به سعادت، تبیین کرد: تشکیل خانواده به دنبال خود، عشق، محبت، فرزندآوری و امید به زندگی را در انسان تقویت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مسائل جنسی نمی‌تواند محور روابط اجتماعی باشد، بر لزوم مصون ماندن از آسیب‌ها در مسیر رسیدن به سعادت و دستیابی به آرامش روحی و روانی تأکید کرد و ادامه داد: تفاوت جامعه جنسی غربی با جامعه الهی در این است که در جامعه الهی باید مسیررسیدن به سعادت را هموارتر کنیم تا انسان به مقام خلیفة‌اللهی برسد و جامعه برای رسیدن به رشد و تعالی نیاز به سلامت جسمی و روانی دارد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی از برگزارکنندگان نخستین همایش منطقه‌ای «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» تقدیر و ابراز امیدواری کرد که برگزاری این همایش در پاسخ به نیاز‌های جامعه مؤثر واقع شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لزوم کاهش آسیب‌های اجتماعی برای رسیدن انسان به جایگاه خلیفة‌اللهی
  • سلیمانی: اخراج رفیعی درست بود؛ بنیادی‌فر قضاوت بی‌نقصی داشت
  • مساله حجاب، دستور الهی است
  • خداوند برای انسان‌ها رستگاری می‌خواهد
  • دانشگاه خودباوری را در جامعه به منصه ظهور برساند
  • دانشگاه با فرهنگ‌سازی در جامعه خودباوری را به منصه ظهور برساند
  • انسان چقدر زمین نیاز دارد ؟ از زبان الهی قمشه ای بشنوید (فیلم)
  • (ویدئو) پوست الکترونیکی که دقت لمس آن درست مانند پوست انسان است!
  • حوزه‌های علمیه مهمترین نقش تربیتی را در جامعه دارند
  • اینجا آمریکاست و آنهایی که در سمت درست تاریخ ایستاده‌اند