Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@08:17:38 GMT

لبنان؛ اهمیت شبکه‌های اجتماعی در مطالبات مردمی

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۲۹۰۷

لبنان؛ اهمیت شبکه‌های اجتماعی در مطالبات مردمی

 لبنان در تقاطع ۲ قاره مهم آسیا و اروپا قرار دارد و دارای سواحل طولانی با دریای مدیترانه است و همواره به عنوان پلی برای انتقال تمدن ها و فرهنگ ها به نقاط دور دست عمل کرده است.

لبنان موثرترین کشور در میان کشورهای عربی و دارای تاریخ طولانی و باستانی است . عضو اتحادیه عرب و سازمان جهانی تجارت است. پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی ، لبنان  بین سال های ۱۹۲۰ تا ۱۹۴۳ میلادی تحت قیمومیت فرانسه بود و از آن سال تاکنون دارای نظام سیاسی طایفه ای، دموکراسی توافقی و دارای یک پارلمان،احزاب قانونی و رسانه های فعال بوده و هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه های لبنان در منطقه ی خاورمیانه بخش مهمی از نیاز خواندن  و مطالعه، دیداری و شنیداری مردم منطقه عرب زبان را تامین می کند. انتشارات ،روزنامه ها و نشریات مکتوب این کشور جزو پر مخاطب ترین رسانه ها در دنیای عرب زبان هستند.

کاربرد اینترنت در لبنان در دهه های گذشته با سیر صعودی همراه بوده و بیشتر کاربران آن جوانان ،تحصیل کردگان و روزنامه نگاران هستند. شبکه های اجتماعی نقش بالایی در تحولات داخلی لبنان به ویژه جنبش اعتراضی این کشور از ۲۵ مهر تاکنون داشته اند.

بیشتر فعالان این جنبش و بیشتر مخاطبان آن،اخبار تظاهرات و پیشرفت های جنبش و حوادث و درگیری های آن را از طریق این شبکه ها ارسال و دریافت می کنند. ظرف سال های گذشته شبکه های اجتماعی در لبنان رشد قابل توجهی داشته است.

مشهورترین و تاثیر گذارترین شبکه هایی که مورد استفاده مردم به ویژه جوانان و مقام های سیاسی و حزبی لبنان است، توییتر، واتساپ، تلگرام، فیس بوک و یوتیوب است که بدون فیلتر در دسترس آنان قرار دارد.

هر روز تعداد کاربران این شبکه ها افزایش می یابد و استفاده از آن ها توسط شهروندان لبنان شکل جدیدی به روابط انسانی در این کشور داده و زمینه ی تبادل اخبار،افکار و آگاهی بخشی در زمینه های اقتصادی و سیاسی را فراهم کرده است.

شبکه های اجتماعی در لبنان در مسائل اقتصادی در رفتار و تصمیم فعالان اقتصادی تاثیر می گذارد. بیشتر شرکت ها برای تبلیغ و بازاریابی از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.

از نظر جوانان و معترضان لبنان، این شبکه ها وسیله ای برای "تغییر و تحول" و پیش بردن جنبش اعتراضی و رسیدن به اهداف آن به شمار می روند.

آنان به نقش شبکه های اجتماعی در سقوط دیکتاتورهای  جهان عرب اذعان می کنند و این شبکه ها را وسیله ای موثر برای رسوایی و آشکار ساختن فساد مقام های سیاسی و حزبی لبنان واقدام علیه آنان قلمداد می کنند.

جوانان لبنان در شبکه های اجتماعی بخصوص توییتر و واتساپ به طرز شگفت انگیزی نظام طایفه ای و مقام های حکومتی را غافلگیر کرده اند. این جوانان،مطرح شدن شایعاتی مبنی بر این که آنان نسلی بیهوده هستند که به امور کوچک می پردازند،از  بین برده اند.

شبکه های اجتماعی شعارهای جوانان مانند «لبنان ینتفض یا لبنان ینتهض، بپا می خیزد » ، «همه یعنی همه»، «تاوان نخواهیم داد» و «ملت سقوط  نظام را می خواهد » در میدان ها و خیابان های اصلی و فرعی به همه منتقل کردند.  معنای شعار «همه یعنی همه » محکوم کردن عملکرد و فساد چهل سال گذشته ی همه حاکمان و مقام ها و احزاب و گروههای سیاسی لبنان بدون استثناء است و معنای شعار « تاوان نخواهیم  داد» این است که مردم لبنان دیگر حاضر نیستند تاوان فساد، سوء مدیریت دولت های طایفه ای، پیامدهای تشکیل نشدن دولت جدید و عواقب بحران های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را بپردازند.

جنبش اعتراضی لبنان ظرف ۹۷ روز گذشته به طور آشکار بر همه ی شهروندان و ساکنان این کشور از جمله فلسطینی ها T سوری ها و آفریقایی ها تاثیر گذاشته و جوانان جنبش خود را از شبکه های اجتماعی آغاز کردند.

این شبکه ها البته موجب شدند دامنه اعتراض بتدریج گسترش یابد و فعالیت از فضای مسالمت آمیز در ۹۰ روز نخست به فضای تنش و درگیری در میدان های الشهداء ، ریاض الصلح و النجمه بیروت در هفت روز گذشته منتقل شود.

در این درگیری ها که ظرف یک هفته در میادین یاد شده میان جوانان معترض و نظامیان رخ داد حدود ۷۰۰ تن از دوطرف از جمله شماری از اصحاب رسانه ، زخمی شدند.

برچسب‌ها اعتراض های خیابانی تظاهرات در لبنان مطالبات مردمی پروندهٔ خبری اعتراض‌های مردمی در لبنان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اعتراض های خیابانی تظاهرات در لبنان مطالبات مردمی اعتراض های خیابانی تظاهرات در لبنان مطالبات مردمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۲۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ موشکی حزب‌الله به حمله صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان لبنانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، جنبش مقاومت اسلامی لبنان بامداد پنجشنبه از عملیات موشکی علیه نظامیان و پایگاه رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی خبر داد.

حزب‌الله در این راستا، تصاویر حمله موشکی به اهداف صهیونیستی در مناطق «رامیم»، «هونین» و «مرغلیوت» در شمال فلسطین اشغالی را منتشر کرد.

جنبش مقاومت اسلامی لبنان ضمن اشاره به گرفتن تلفات از صهیونیست‌ها در این حمله، گفت که این عملیات را در پاسخ به حملات اشغالگران علیه غیرنظامیان لبنانی انجام داده است.

این در حالی است که در بامداد پنجشنبه، مناطق اطراف شهرک‌های «مارون الراس»، «حولا» و «یارون» چندین مرتبه هدف حملات توپخانه‌ها و جنگنده‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفتند.

جنبش مقاومت اسلامی لبنان پیش از این نیز گفته بود که نظامیان صهیونیست در نزدیکی پایگاه «جل العلام» در شمال فلسطین اشغالی را با موشک هدف قرار داده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • جنبش‌های دانشجویی در آمریکا از جنگ ویتنام تا غزه/اهمیت جنبش کنونی
  • نماز جمعه پایگاه مردمی است
  • پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران
  • «پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم
  • پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد تامین‌اجتماعی
  • پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد
  • از خواسته‌های خود پا پس نمی‌کشیم
  • پاسخ موشکی حزب‌الله به حمله صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان لبنانی
  • راه اندازی سایت شبکه‌های تخصصی سمن‌های جوانان
  • اهمیت خانواده و ازدواج برای نسل جوان تببین شود