Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ادونسد ساینس، گروهی از محققان ایرانی در انستیتو فناوری جورجیا (جورجیا تک) با استفاده از هوش مصنوعی روش جدیدی در دستیابی به چشم اندازی ارزشمند درباره نانوساختارهای فوتونیک ارائه کردند. هوش مصنوعی قادر است نور را برای کاربردهای مختلف مانند فراوری سیگنال، ارتباطات و محاسبات دستکاری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تحقیق اخیرا در نشریه Advanced Intelligent Systems منتشر شده است.

هنگامیکه نور از این نانوساختارها می گذرد، اثر جمعی بسیاری از نانوعنصرها تغییرات مهمی در خصوصیات طیفی یا مکانی نور ایجاد می کند.

 با گزینش مناسب ویژگی های هندسی این نانو ساختارها، طیف وسیعی از ویژگی های سطح سیستم را می توان به وجود آورد ( مانند فیلتر کردن، لنزینگ، تبدیل فرکانس ).

این درحالی است که بیشتر تحقیقاتی که از هوش مصنوعی در حوزه نانوفتونیک استفاده کرده اند، روی طرح و ارتقای نانوساختارها متمرکز هستند مانند کشف ویژگی های هندسی متا اتم ها. در همین راستا روش جدید محققان ایرانی با کمک هوش مصنوعی سعی دارد ویژگی های فیزیکی نانوساختارها را درک کند.  

 روش جدید محققان ایرانی در دو مرحله اجرایی می شود. در مرحله نخست، ارتباط میان ورودی و خروجی نانوساختار، با کاهش ابعاد آن به صورت ساده ارائه می‌شود. فشرده‌سازی اطلاعات حاصل از واکنش این نانوساختار با استفاده از الگوریتمی به نام «خودرمزگذار» (autoencoder) موجب می‌شود تا ارتباط به شکل ساده‌تری شکل بگیرد. خودرمزگذار، یک شبکه عصبی مصنوعی است که از آن برای رمزگذاری استفاده می‌شود.

در مرحله دوم، واکنش‌های ناشی از یک مجموعه گسترده نانوساختارهایی که ویژگی های هندسی آنها به طور تصادفی انتخاب شده، در فضایی با ابعاد کاهش یافته به کار می‌روند. هدف آن است که در این فضا با ابعاد کاهش یافته یک متغیر پنهان کشف شود که  شامل همه واکنش‌های امکان‌پذیر را از نانوساختار مورد نظر با کمترین میزان خطا باشد.

درهمین راستا یک الگوریتم پیچیده‌تر به نام SVM نیز  برای اطمینان در مورد امکان‌پذیری یک واکنش استفاده می شود.

«یاشار کیارشی‌نژاد»دانشجوی ایرانی مقطع دکتری موسسه فناوری جورجیا در این باره می گوید: استفاده از SVM برای ارزیابی امکان‌پذیر بودن واکنش سطح منتخبی از نانوساختارها، پیش از فرآیند طراحی متمرکز محاسباتی می‌تواند به صرفه‌جویی در زمان و اجتناب از یک طراحی نامطلوب منجر شود.

یکی از جنبه‌های اصلی این روش، آموزش بخش‌های متفاوت این الگوریتم است که با شبیه‌سازی حدود ۱۰۰۰ نانوساختار به وسیله نرم‌افزار تجاری صورت می‌گیرد. «محمدرضا زنده‌شاهوار»  یکی از مولفان این پژوهش نیز می گوید: ما با استفاده از یک روش تکرارپذیر، می‌توانیم فرآیند آموزش را تنظیم کنیم.

این الگوریتم پس از آموزش با واکنش‌های ممکن و غیرممکن آزمایش می شود تا از دقت ارزیابی ها اطمینان حاصل شود.

محققان روش مورد نظر خود را با بررسی ساختارها در سطوح متفاوت پیچیدگی مورد بررسی قرار دادند. هدف از این کار، نشان دادن امکان استفاده از این روش برای ساده‌سازی طراحی یک نانوساختار با واکنش مطلوب است.

«سجاد عبدالله رمضانی» یکی دیگر از پژوهشگران این تحقیق می گوید: ما معمولا از حداکثر توانایی خود برای انتخاب یک ساختار استفاده می‌کنیم تا به واکنش مورد نظر برسیم. این کار منجر به تولید ساختارهای پیچیده می‌شود. روش ما می‌تواند برای ساده‌سازی طراحی ساختار به کار برود.

این روش، چشم اندازهای مختلفی را در امکان‌پذیر ساختن واکنش حاصل از یک نانوساختار ارائه می‌دهد. محقق دیگر این پروژه، «امید همت‌یار» نیز می گوید: این روش می‌تواند راهنمایی برای تغییر ساختار باشد تا یک واکنش غیرممکن را امکان‌پذیر کند یا یک طراحی پایدارتر برای تغییرات محیطی و یا تغییرات ناشی از ساخت ارائه دهد.

این روش می‌تواند برای دستیابی به اطلاعات بیشتری در مورد مکانیسم‌های فیزیکی مربوط به تعامل نور با نانوساختارهای فوتونی گسترش یابد و گروه جدیدی از نانوساختارها را شکل دهد که می‌توانند عملکردهای جدیدی داشته باشند.

«علی ادیبی»، محقق ارشد این پژوهش و استاد دانشکده مهندسی الکترونیک و رایانه  جورجیا تک می گوید: این پژوهش فقط بخش کوچکی از کل فعالیت ما است. به کار بردن این اطلاعات می‌تواند به یادگیری ویژگی‌های اصلی نانوساختارها و شکل‌گیری واکنش‌های متفاوت و همچنین تکامل یک نانوساختار جدید با کاربرد مطلوب منجر شود.

کد خبر 4831170

منبع: مهر

کلیدواژه: محقق ایرانی نوآوری هوش مصنوعی تحقیقات علمی فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نوآوری شرکت دانش بنیان تحقیقات علمی فناوری فضایی ماهواره هکرها موبایل ایالات متحده آمریکا امنیت سایبری گوشی هوشمند شرکت هواوی فیس بوک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۳۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظاهر آیفون متحول می‌شود/ جزئیات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وب‌سایت 9to5Mac می‌گوید به یادداشت محرمانه‌ای از جف پو، تحلیلگر Haitong International Securities، دست پیدا کرده که به برنامه‌های بزرگ اپل برای سری آیفون ۱۷ اشاره دارد. بر همین اساس گفته می‌شود که سری آیفون ۱۷ شامل طراحی بهبودیافته، دوربین سلفی باکیفیت‌تر و داینامیک آیلند کوچک‌تر خواهد بود.

براساس گزارش زومیت، به ادعای جف پو، اپل مدل پلاس را در سری آیفون ۱۷ کنار می‌گذارد و برای اولین بار دستگاه جدیدی با پسوند «اسلیم» معرفی می‌کند. بدین ترتیب خانواده‌ی آیفون ۱۷ شامل مدل استاندارد ۶٫۱ اینچی، آیفون ۱۷ اسلیم ۶٫۶ اینچی، آیفون ۱۷ پرو ۶٫۳ اینچی و آیفون ۱۷ پرو مکس ۶٫۹ اینچی خواهد بود.

جف پو می‌گوید آیفون ۱۷، آیفون ۱۷ اسلیم و آیفون ۱۷ پرو دارای بدنه‌ی آلومینیومی با «طراحی پیچیده‌تر» خواهند بود؛ با این‌حال آیفون ۱۷ پرو مکس بدنه‌ی تیتانیومی خواهد داشت. به احتمال زیاد ابعاد داینامیک آیلند در آیفون ۱۷ پرو مکس کوچک‌تر می‌شود، اما سایر مدل‌ها داینامیک آیلند مشابه مدل فعلی خواهند داشت.

کاهش ابعاد داینامیک آیلند ازطریق کاهش ابعاد حسگرهای فیس ID انجام خواهد گرفت. پو می‌گوید اپل برای دست‌یابی به این هدف، از فناوری جدیدی استفاده خواهد کرد.

شاید جالب‌ترین نکته درباره‌ی افشاگری جف پو، اشاره به آیفون ۱۷ اسلیم باشد؛ اما این نخستین باری نیست که اسم دستگاه موردبحث را می‌شنویم. مدت‌ها پیش یک افشاگر دیگر گفته بود آیفون ۱۷ اسلیم با «طراحی باریک» برای جایگزینی با مدل پلاس در راه است.

جف پو می‌گوید آیفون ۱۷ و آیفون ۱۷ اسلیم دارای هشت گیگابایت رم و پردازنده‌ی A18 یا A19 خواهند بود؛ اما دو گوشی آیفون ۱۷ پرو و آیفون ۱۷ پرو مکس با ۱۲ گیگابایت رم و پردازنده‌ی A19 Pro عرضه می‌شوند.

در حال حاضر آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس به ۶ گیگابایت رم مجهز هستند و مدل‌های پرو و پرو مکس هشت گیگابایت رم دارند. اپل احتمالا امسال در هر چهار مدل سری آیفون ۱۶ از هشت گیگابایت رم استفاده خواهد کرد.

به ادعای پو، هر چهار مدل از سری آیفون ۱۷ دارای دوربین سلفی ۲۴ مگاپیکسلی خواهند بود. در حال حاضر آیفون‌ها دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی دارند.

مشخص نیست که تغییرات یادشده باعث افزایش قیمت گوشی آیفون می‌شوند یا نه. شاید اپل بتواند با بهینه‌سازی زنجیره‌ی تأمین از بالارفتن قیمت گوشی جلوگیری کند.

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903318

دیگر خبرها

  • ظاهر آیفون متحول می‌شود/ جزئیات
  • هوش مصنوعی در دستان iOS 18!
  • هوش مصنوعی رابطه بین روده و آلزایمر را کشف کرد!
  • ابداع باتری برپایه آب با چگالی انرژی بالا و چرخه عمر طولانی
  • ال۹۰ ایرانی چه مشخصات و ویژگی هایی دارد؟ + تصویر
  • هوش مصنوعی اخبار ایکس را خلاصه می‌کند
  • چت‌بات Grok اخبار ایکس را خلاصه می‌کند
  • آزمایش عمومی دستیار کوپایلت ویندوز ۱۱ موقتاً متوقف شد
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: ارتباط بین روده و مغز!
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: کاوش در ارتباط بین روده و مغز!