Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@21:13:50 GMT

اتاقکی هوشمند که مانع تصادف خودرو می شود

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۳۹۹۰

اتاقکی هوشمند که مانع تصادف خودرو می شود

یک استارتاپ تایوانی، نوعی اتاقک خودرو ارائه داده که با ویژگی‌های هوش مصنوعی ساخته شده و می‌تواند میزان تصادفات ناشی از حواس‌پرتی راننده را کاهش دهد.

خودروهای خودران هنوز فناوری آینده به شمار می‌روند اما در آزمایشگاه‌های کنونی، گونه‌های بسیاری از این فناوری وجود دارند که بسیاری تجهیزات از سامانه بازدارنده سرعت گرفته تا تجهیزات خودران را شامل می‌شوند و باوجود آنها نیازی نیست که اصلا راننده‌ای در خودرو باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک استارتاپ تایوانی موسوم به "مایندترونیک ای‌ال"(Mindtronic AI)، نوعی اتاقک خودرو ابداع کرده که بسیار راحت است و ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را نیز شامل می‌شود. این ویژگی‌ها، کنترل وسیله نقلیه را به رایانه منتقل می‌کنند تا اگر راننده، بیمار، حواس‌پرت و یا بی‌دقت باشد، از عهده کنترل خودرو برآید.

این اتاقک موسوم به "DMX"، سرگرمی‌هایی برای راننده فراهم می‌کند که به سادگی قابل استفاده هستند اما اگر این سرگرمی‌ها موجب حواس‌پرتی راننده شوند، می‌توانند شرایط خطرناکی را ایجاد کنند. اتاقک DMX برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی، یک سامانه بررسی داخلی دارد که سطح خستگی، حواس‌پرتی یا بیماری ناگهانی راننده از جمله حمله قلبی را مورد بررسی قرار می‌دهد. سامانه رانندگی خودران در صورت تشخیص مورد مشکوک، کار خود را آغاز می‌کند.

طرح کلی این اتاقک، با بالاترین سطح فناوری‌های خودران وسایل نقلیه مطابقت دارد که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ گسترش یابند.

"آدو چانگ"(Udo Chang)، بنیانگذار مایندترونیک ای‌ال گفت: معمولا یکی از دلایل بروز تصادف، رفتار راننده و مهارت کم او است. این سیستم می‌تواند هم رفتار و هم مهارت را پوشش دهد.

 

شروع یک روند گسترده تر

استارتاپ مایندترونیک ای‌ال قصد دارد با ارائه این اتاقک هوشمند، توجه سازندگان وسایل نقلیه را به خود جلب کند.

پیشرفت مقوله فناوری نهایتا باید به رانندگان در کنترل تغییر لاین هنگام رانندگی و پیشگیری از تصادف کمک کند. هوش مصنوعی می‌تواند حرکات مردمک چشم راننده و توجه او به رانندگی را ردیابی کند.

انتظار می‌رود که توسعه فناوری‌های داخل خودرو، تا چند سال آینده افزایش یابد زیرا این ویژگی‌ها به یک عامل متمایزکننده در انتخاب وسیله نقلیه تبدیل می‌شوند. متخصصان پیش‌بینی می‌کنند که تعداد وسایل نقلیه قابل اتصال به اینترنت تا سال ۲۰۳۰، به ۷۶.۳ میلیون خواهد رسید.

رانندگی خودران تاکنون بخش بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. سازندگان سامانه‌های خودران باید پیش از فروش آنها به شرکت‌های تولیدکننده خودروهای خودران، زمان و هزینه قابل توجهی را برای اطمینان از کارکرد سامانه‌ها صرف کنند.

بی‌توجهی به کیفیت این سامانه‌ها می‌تواند پیامدهای خطرناکی در پی داشته باشد که یکی از نمونه‌های آن، خودروی خودران شرکت "اوبر"(Uber) بود که در سال ۲۰۱۸ تصادفی را در ایالت آریزونای آمریکا به همراه داشت. در هر حال نمی‌توان از این موضوع فافل شد که روزانه هزاران مورد مرگ و میر ناشی از تصادف رخ می‌دهد که رانندگان انسان در آن نقش دارند./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۳۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۸ دستگاه خودرو و موتورسیکلت سرقتی از ۴ استان در کرمان

سرهنگ حمیدرضا میرحبیبی گفت: ماموران پلیس آگاهی در راستای کشف علمی وسایل نقلیه سرقتی، به صورت روزانه و مستمر اصالت خودرو و موتورسیکلت‌های سطح شهر یا توقیف شده را تحت بررسی قرار دادند.

وی افزود: در این زمینه طی فروردین ماه امسال ماموران پلیس آگاهی با به کارگیری روش‌های علمی و تخصصی بر روی ارکان اصلی تعدادی از وسایل نقلیه در سطح معابر و تعدادی از پارکینگ‌های شهر کرمان، ۴ دستگاه خودرو و ۴ دستگاه موتورسیکلت دارای سابقه سرقت از استان‌های قم، کرمان، فارس و سیستان و بلوچستان را کشف کردند.

رئیس پلیس آگاهی استان با اشاره به اینکه وسایل سرقتی کشف شده پس از شناسایی مالکانشان در این ۴ استان به آنها تحویل خواهد شد، افزود: تحقیقات تخصصی پلیس برای شناسایی سارقان این وسایل نقلیه نیز تا حصول نتیجه و دستگیری سارقان و عاملان خرید و فروش آن ها انجام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • کشف ۸ دستگاه خودرو و موتورسیکلت سرقتی از ۴ استان در کرمان
  • ثبت تخلف سرعت بیش از ۴۵۰ هزار وسایل نقلیه در مازندران
  • ثبت تخلف سرعت بیش از ۴۷۹ هزار وسایل نقلیه در مازندران
  • مرگ موتورسوار در کورس با پراید
  • مرگ موتورسوار در کورس با پراید/ فوت عابر پیاده در پی فرار راننده مقصر
  • مرگ ۲ تن در ۲ تصادف رانندگی به فاصله ۱۰ دقیقه در پایتخت
  • نقص سیستم خودران تسلا دردسرساز شد
  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه پکن
  • مصدومیت ۵ نفر ‌در ۳ سانحه رانندگی شهر قزوین
  • تصادف پژو پارس با کامیون در قزوین یک‌کشته برجای گذاشت