Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، کوروش هاشمی‎فرد رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان لالی گفت: به منظور اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساس‎نامه این سازمان مصوب سال ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی، اثر فرهنگی و تاریخی "چهارطاقی دره‎بوری" از شهرستان لالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان این‎که چهارطاقی دره‎بوری با شماره ۳۲۵۰۴ ثبت شده، افزود: این اثر تاریخی در منطقه آب جاز و در شرق روستای دره‎بوری و درکنار ایلراه شوکل به گریوه در ۲۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان لالی واقع شده است.

هاشمی فرد تصریح کرد: باتوجه به شیوه معماری اثر، وضع موجود قابل مقایسه با بنا‌های مذهبی دوره ساسانی است که کاربری آتشکده و جایگاهی خاص در آن دوره را داشته‎اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لالی با اشاره به این‎که در دوره‎های بعد مرمت و بازسازی‎های زیادی روی این اثر انجام شده، بیان داشت: در ساخت بنا از مصالح بوم‎آورد سنگ و ملات گچ و شفته آهک استفاده شده است.

این مقام مسئول در ادامه به ویژگی‎های این اثر اشاره و اظهار کرد: اثر دارای پلان مربع با یک اتاق در مرکز و ۴ ورودی است که روی ورودی‎ها طاق تعبیه شده که در قسمت شمالی اثر به یک دالان طواف یا خروجی منتهی می‎شود.

او اذعان داشت: تزئینات گچ‎بری در فیلپوش‎های زیر سقف و دیگر سطوح داخلی دیوار‌ها به چشم می‎خورد و سقف اثر بصورت مدور روی پلان مربع بنا شده است.

کوروش هاشمی‎فرد بیان کرد: با ثبت چهار طاقی دره بوری، این اثر در حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی قرار گرفته است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‎های اسلامی، تعزیرات و مجازات‎های بازدارنده، جرم محسوب می‎شود و مرتکب، مشمول مجازات‎های قانونی خواهد شد؛ ضمن این‎که مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت وزارتخانه ممکن خواهد بود.

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی بافت فرسوده آثار تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۷۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع) تمامی بنا‌های تاریخی، موزه‌ها و محوطه‌های زیر مجموعه این اداره کل در سطح استان پهناور اصفهان  فردا تعطیل است.

امیر کرم زاده ادامه داد: از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه تمامی این اماکن آماده ارائه خدمات به گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی خواهد بود.

استان اصفهان بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی دارد که هزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی و ۱۵ اثر آن از جمله میدان امام، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

۸۰ موزه و بنای تاریخی با قابلیت بازدید در سراسر اصفهان تحت نظارت و مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • فیلم سینمایی «حکیم نظامی» ساخته می‌شود
  • رونمایی از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک سمنان
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • انتقال اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به استان کرمان
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • قصه سنگلج به کجا رسید؟
  • راهیابی ماندستان به جشنواره رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود