Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید عباس صالحی روز سه شنبه در مراسم پاسداشت سالگرد تاسیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، گفت: اتحادیه و بطور وسیع تر انجمن‌های اسلامی در دهه اول انقلاب کارکردهای بسیاری داشته و در دهه پنجم انقلاب نیز انتظارات جدیدی به تناسب تغییر و تحولات جامعه می توان از آنها داشت.

وی افزود: انجمن در دهه اول انقلاب کنشگر فعال سیاسی در جبهه انقلاب بود، چرا که شرایط جامعه در چند سال اول عادی و آرام نبود و فضایی پرتنش در جامعه حاکم شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انجمن های اسلامی سپر صیانتی کشور در مدارس

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به اینکه خاطرات زیادی را طی سال‌های ۶۰-۵۷ داشتیم که انجمن های اسلامی سپر صیانتی کشور در مدارس محسوب می شدند، گفت: با نگاه به نیم میلیون مبارز در جنگ تحمیلی و ۳۶ هزار شهدای دانش آموز، تامل می شود که چطور یک نوجوان توانسته  در دوران دفاع مقدس سنگر انقلاب باشد.

صالحی در ادامه، انجمن های اسلامی دانش آموزی را پل ارتباطی مدرسه و جبهه دانست و گفت: زمان شکل گیری انجمن های اسلامی هنوز کانون های متعدد دانش آموزی در مدارس شکل نگرفته بود، این درحالی است که انجمن های اسلامی دانش آموزی به شکل خودجوش و مردمی ایجاد شدند و توانستند یک فضای شورآفرین در مدارس را  ایجاد کنند.

تاکید بر تقویت مهارت های  فردی

عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه سخنان خود همچنین تقویت مهارت های  فردی را یکی از کار کردهای انجمن اسلامی دانش آموزان  در دهه اول انقلاب دانست و اظهار داشت: نظام آموزشی سلطنتی در زمان طاغوت ساز و کارهایی داشت که متناسب با ارزش های دینی و بومی نبود و حضور این انجمن ها پس از انقلاب توانست این فضا را به سمت ارزش ها و یادگیری دینی سوق دهد.

صالحی همچنین انجمن های اسلامی را عملا یک نهاد غیررسمی در مدارس دانست و تصریح کرد: انقلاب اسلامی یک انقلاب دینی بود و در این راستا نیز نقش انجمن های اسلامی دانش آموزی در جهت ایمان و معرفت دینی بسیار پررنگ بود.

وی به تغییرات درونی و بیرونی دهه پنجم اشاره و تاکید کرد: در این دهه شاهد یک نسل دیجیتال هستیم که کاردکردهای آنان نیز در این محیط شکل گرفته است.

مصرف اینترنت روزانه دانش آموزان ۵ ساعت است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این نکته که از ۲۸میلیون گیمر و بازیکن در فضای بازی های رایانه ای ۱۸میلیون زیر ۱۸سال هستند و مصرف اینترنت روزانه در این فضا ۳ساعت بوده که در بین دانش آموزان ۵ساعت به بالاست.

صالحی معتقد است انجمن های اسلامی دانش آموزان باید سواد رسانه ای دانش آموزان را بالا برد و از سوی دیگر در حوزه تقویت بهداشت فردی و اجتماعی نیز نقش بسزایی ایفا کند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور، تصریح کرد: در حوزه سلامت روانی  حدود یک درصد دانش آموزان  در معرض آسیب های شدید روحی و روانی و ۳۰درصد از آنها نیازمند توانمند سازی هستند که همین آمار بیانگراهمیت بیشتر به فضای آموزش روانی را نشان می دهد.

جایگاه انجمن های اسلامی در جهاد علمی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش و جایگاه انجمن های اسلامی در جهاد علمی، گفت: بنا بر فرمایشات  رهبر انقلاب،«موتور تحرک انقلاب وجود علم و دانش در جامعه است، دانش آموز آشکارترین وسیله و لازمه قدرت یک کشور است».

صالحی با بیان اینکه نقش انجمن های اسلامی صیانت از انقلاب است، خاطر نشان کرد:  این نقش انجمن های اسلامی نیازمند کارکردی مستمر است، انقلاب اسلامی  در هر دوره ای با مخاطراتی همراه است، از این رو صیانت انجمن ها از انقلاب  واجب است.

وی خاطر نشان کرد: امروز کشور در محاصره تبلیغاتی توسط جنگ رسانه ای جهان قرار گرفته ،  انجمن های اسلامی می تواند وظیفه خود را در صیانت از انقلاب اسلامی در این خصوص نیز ایفا کنند.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله مسئولان حاضر در این همایش بودند.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان در یک نگاه

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با هدف ایجاد وحدت و هماهنگی بین انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور و به منظور حراست از دستاوردهای انقلاب و تحقق ارزشهای اسلام و آرمانهای انقلاب اسلامی و جهت بخشیدن به فعالیتهای صنفی دانش‌آموزان مسلمان و متعهد، در سال 1358 با حمایتهای معنوی و مادی حضرت امام خمینی (ره) تأسیس و طی سالیان متمادی در زمینة تربیت نیروهای مخلص دانش آموزی و حضور آنها در صحنه‌های انقلاب اقدام نموده است. اکنون که نظارت عالیه بر جریان فکری و فرهنگی اتحادیه با انتصاب نماینده از سوی مقام معظم رهبری محقق شده است با عنایت به اینکه اتحادیه مشمول قانو ن احزاب، انجمنها و جمعیتهای سیاسی مصوب سال 60 نیست و از طرفی دستگاه دولتی نیز محسوب نمی‌شود به عنوان یک مجموعة فرهنگی با شخصیت حقوقی مستقل برای تحقق اهداف مذکور و در چارچوب این اساسنامه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. ماده 1) تعریف: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان که در این اساسنامه اختصاراً اتحادیه نامیده می‌شود نهادی است غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی مستقل که به عنوان یک مجموعة فرهنگی برای سازماندهی، هدایت و پشتیبانی انجمن‌های اسلامی مدارس سراسر کشور با عنایت حضرت امام (ره) شکل گرفته و کماکان تحت نظارت عالیة مقام معظم رهبری و نمایندة منصوب از سوی ایشان فعالیت می‌کند.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان خیمه انقلاب اسلامی در مدارس و محیط دانش آموزی کشور است. از روزگاری که -حوالی سال 1343 شمسی- دانش آموزان غیرتمند این مملکت زیر لوای انجمن های اسلامی با رژیم ستمشاهی مبارزه کردند تا بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی که از سال 1358 و با فرمان امام خمینی (ره) این تشکل حیات رسمی خود بعد از انقلاب اسلامی را برای «حراست از دستاوردهای انقلاب و تحقق ارزشهای اسلام و آرمانهای انقلاب اسلامی و جهت بخشیدن به فعالیتهای صنفی دانش‌آموزان مسلمان و متعهد» آغاز کرد و با آغاز جنگ تحمیلی پرچمدار اعزام نوجوانان داوطلب به جبهه های دفاع مقدس و مفتخر به تقدیم 16 هزار لاله آسمانی به این نهضت مقدس شد.

و با این سابقه شکوهمند و پرافتخار حالا اتحادیه با حضور پررنگ و جدی در تمام استانهای کشور و ایجاد شبکه ارتباطی با بیش از 11 هزار مدرسه دوره متوسطه کشور و حضور بیش از 30 هزار عضو فعال دانش آموز ، علمدار فعالیت های تربیتی- فرهنگی در سطح مدارس متوسطه کشور است. تا دانش آموزان برومند این سرزمین بتوانند با ایده ها و خلاقیت های نوجوانانه خود مشق کنند فعالیت های تشکیلاتی، فرهنگی و تربیتی را در کنار جهاد علمی. تا بتوانند آینده سازان این مرز و بوم باشند و رهپویان فرمان رهبر انقلاب که به ایشان لقب «افسران جوان جنگ نرم» را اعطا کردند.

این تشکل دانش‌آموزی مفتخر است به حضور نماینده رهبری معظم انقلاب از ابتدای انقلاب اسلامی. آیت‌الله امامی کاشانی و آیت‌الله احمد جنتی از جمله نمایندگان امام راحل عظیم‌الشأن و رهبر فرزانه انقلاب در این تشکل بوده‌اند. در حال حاضر نیز حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری نماینده رهبری معظم انقلاب در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان هستند.

برچسب‌ها سید عباس صالحی غلامعلی حداد عادل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان دانش آموزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید عباس صالحی غلامعلی حداد عادل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان دانش آموزی حاجی میرزایی سید عباس صالحی غلامعلی حداد عادل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان دانش آموزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۸۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود

وزیر آموزش و پرورش از ساخت یک هزار هنرستان جدید در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش، رضا مراد صحرایی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از ۱۲ سال از تصویب سند تحول بنیادین، نخستین آئین نامه برای اجرای این سند یعنی بخش مهارت آموزی دانش آموزان تصویب شد، این آئین نامه در ۱۰ ماده به تصویب هیئت دولت رسید و بر این اساس تا پنج سال آینده، یک هزار هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود و تعداد دانش آموزان در رشته‌های مهارتی در هنرستان به نیمی از دانش آموزان کل کشور می‌رسد؛ این عدد الان ۳۹ درصد است.

وی افزود: موضوع تغییر تقویم آموزشی که مصوبه دولت است در قالب یک طرح تصویب شده و در حال بررسی است و هنوز قطعی نشده است؛ ۸۰۰ هنرستان نیز از طریق تغییر فضای آموزشی موجود ایجاد می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس این آئین نامه، ۲۵۰۰ هنرستان به واحدهای تولیدی و کارآفرین تبدیل خواهد شد، معادل دو درصد اعتبارات حساب‌های ملی و استانی پیشرفت و عدالت به عنوان مشوق در اختیار شرکت‌های و صنایعی قرار می‌گیرد که هنرستان تأسیس می‌کنند.

صحرایی ادامه داد: تأسیس هنرستان وابسته به دستگاه‌ها و غیردولتی و تیزهوشان در این آئین نامه دیده شده است و وزارت صمت مکلف به ایجاد هنرستان در جوار شهرک‌های صنعتی شده است و وزارت تعاون، نفت صمت، کشاورزی، فرهنگ، گردشگری، راه، بهداشت، کشور و ورزش حداقل پنج هنرستان وابسته مبتنی بر طرفیت‌های خود برای تقویت مهارت آموزی ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد ظرفیت آموزشی مراکز فنی و حرفه‌ای به آموزش مهارت به سایر دانش آموزان غیر فنی و حرفه‌ای اختصاص می‌یابد، وزارت آموزش و پرورش مکلف شده به دانش آموزان به دوره دوم غیر فنی و حرفه‌ای، ۳۰۰ ساعت آموزش مهارتی بدهد، تغییر کاربری هنرستان‌ها و تصاحب زمین‌های ممنوع است، اگر هنرستانی قابل استفاده نباشد، با اجازه وزارت آموزش و پرورش امکان تغییر بهره برداری از آنها ممکن است؛ آئین نامه توسعه سواد خواندن کشور و برنامه ملی اوقات فراغت به زودی به دولت خواهد آمد.

کد خبر 747528

دیگر خبرها

  • سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست
  • آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش
  • ایثارگران اسوه عزت و پایداری انقلاب هستند
  • مربیان باید موضوعات را با ارزش‌های دینی تبیین و تشریح کنند
  • مسیر و راه نسل توانمند از مدارس دخترانه می‌گذرد
  • برگزاری مراسم جشن تكليف دانش آموزان دختر در شهر نسر  
  • ◄ درخواست مهم انجمن رانندگان کامیون از اتحادیه تولیدکنندگان قطعات وسائط سنگین
  • ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود
  • انجام ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران/تقدیر از ۳ پزشک پیشکسوت عرصه پیوند کشور در بیمارستان فرهیختگان
  • هزار هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود