Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@18:41:27 GMT

آستان قدس رضوی با طرح «1+99» به استقبال بهار می‌رود

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۹۰۶۵

آستان قدس رضوی با طرح «1+99» به استقبال بهار می‌رود

گروه فرهنگی ــ طرح «1+99» با هدف ترویج و گفتمان‌سازی فرهنگ کتاب و کتابخوانی از سوی آستان قدس رضوی در نوروز 99 برگزار خواهد شد. به گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد، رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی اظهار کرد: انس با کتاب، توفیقی عظیم است که تا حد یک واجب دینی، به آن تأکید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ساحت تمدنی نیز، توجه به کتاب، به‌عنوان یکی از بهترین ابزارهای کمال بشری، دروازه‌ای به‌سوی گستره‌ دانش و معرفت است.   وی افزود: سروکار نداشتن مردم با کتاب، خسارتی بزرگ برای کشور به شمار می‌رود و در بیان بزرگان ره‌آورد مطالعه و انس با کتاب، آرامشی پایدار است. رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت مسئله کتاب و کتابخوانی بیانات متعددی دارند، ایشان در اهمیت و جایگاه کتاب در میان مردم ایران می‌فرمایند: رواج کتاب و روحیه‌ کتابخوانى در میان ملت عزیز ما که خود یکى از مشعل‌داران فرهنگ و کتاب و معرفت در طول تاریخ پس از ظهور اسلام بوده است، بسى کمتر از آن چیزى است که از چنین ملتى انتظار مى‌رود.   گنابادی نژاد ابراز کرد: اکنون‌که که ما به گام دوم انقلاب رسیده‌ایم، بازخوانی هرچه دقیق‌تر سنت دیرین کتاب‌خوانی، گامی مؤثر و ضروری است. در همین راستا، ایجاد زمینه‌ای که میزان رویکرد زائرین و مجاوران به مطالعه را افزایش دهد، دستور کار ضروری مسئولین و مدیران فرهنگی به شمار می‌رود.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی افزود: طرح «کتاب» در ایام نوروز 99، فرصتی است مغتنم و فراگیر تا زیبایی‌های انس با کتاب به عموم زائرین و مجاوران ارائه شود و مخاطب در کنار این سفره‌ گسترده، طعم دل‌انگیز و حلاوت مطالعه را بچشد. در این صورت، فرهنگ کتاب‌خوانی، بیش ازآنچه هست، در جمع خانواده، گروه‌های اجتماعی و اصناف گوناگون رواج خواهد یافت.
وی ادامه داد: ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی در سه بخش ویژه «گفتمان محوری»، «افق 5 ساله» و «مأموریت» در خصوص طرح «کتاب» برنامه‌ریزی کرده است.   گنابادی نژاد اظهار کرد: تمام برنامه‌های آستان قدس رضوی در نوروز 99 در یک گفتمان محوری و ذیل چهار مفهوم «محبت و مودت»، «زیارت»، «ادب» و «تمدن سازی» تعریف می‌شود.   رئیس ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی بیان کرد: باتوجه به مقدمه‌ای که گفته شد و دغدغه‌های پیرامون کتاب و کتابخوانی، برای حرکت در مسیر تمدن سازی و معرفت‌افزایی در حوزه زیارت، در حوزه کتاب یک برنامه 5 ساله ترسیم کرده‌ایم و براساس این برنامه انتظار می‌رود مشهد در افق 5 ساله به برکت بارگاه منور امام رضا(ع) در حوزه‌ کتاب‌های ‌مبتنی‌بر ارزش‌های ‌اسلامی، انقلابی و ملی به‌عنوان پایتخت کتاب و کتاب‌خوانی در جهان اسلام شناخته شود.   وی عنوان کرد: بر همین اساس، قرار گرفتن یک فعالیت کتاب‌محور در بسته زیارتی زائران و مجاوران امام هشتم (ع) نیز محور مأموریت‌ها خواهد بود. در این میان ما یک هدف را دنبال می‌کنیم و آن بهبود اثربخشی زیارت در میان زائران و مجاوران با تأکید بر ظهور و بروز آثار معرفتی و اجتماعی زیارت است و این هدف جز با فراهم نمودن زیارتی بانشاط و امیدآفرین و همراه با امنیت از منظر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی محقق نخواهد شد.
گنابادی نژاد اضافه کرد: در سطح بعدی، راهبردهایی که ما برای رسیدن به این اهداف درنظر گرفته‌ایم در پنج عرصه نشر، معرفی، توزیع، فرهنگ‌سازی و تسهیل در فضای مطالعه، ناظر بر گفتمان محوری است که می‌بایست منجر به اضافه‌شدن یک فعالیتِ کتاب‌محور در بسته سفر زائر گردد.  
وی گفت: با عنایت به اصل «توجه به جغرافیای حضور زائر از مبدأ تا مبدأ» در برنامه کلان آستان قدس رضوی در نوروز 99، از ابتدای حرکت زائر به‌قصد زیارت به‌عنوان گستره و اقلیم تحت پوشش طرح، مدنظر خواهد بود.    رئیس ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی ابراز کرد: بر این اساس، علاوه بر حرم مطهر و حریم حرم، در سطح محلات مشهد و در اماکنی همچون مراکز خرید، هتل‌ها، حسینیه‌ها و محل‌هایی که زائرین اسکان دارند، در بوستان‌ها و مراکز تفریحی و نیز در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس و در استراحتگاه‌های بین‌راهی این طرح در دستور کار قرار می‌گیرد.   گنابادی‌نژاد تصریح کرد: بنا داریم در قالب 5 طرح، بحث ترویج کتابخوانی در نوروز 99 عملیاتی کنیم، یکی از عناوین اجرای این طرح، طرح «1+99» است.    وی گفت: این طرح با بهره‌گیری از فرصت حضور قابل‌توجه زائرین نوروزی امام مهربانی‌ها، در گستره‌ حرم، حریم و مشهدالرضا(ع) و انتخاب 100 عنوان، کتاب جذاب، مفید و تأثیرگذار، مبتنی بر راهبردهای چهارگانه «نشر»، «توزیع»، «ترویج» و «مطالعه» از 13 ماه رجب مقارن با 18 اسفند 98 تا نیمه ‌شعبان 20 فروردین 99 به مدت 37 روز در حرم مطهر، حریم حرم مطهر و مبادی ورودی و خروجی، محلات، معابر و مسیرهای ارتباطی مشهدالرضا(ع) اجرا می‌شود.   رئیس ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی اظهار کرد: طرح «راسته‌بازار کتاب» محور اجرای دیگری از این طرح است که باهدف طراحی، ایجاد و راهبری «راسته‌بازار کتاب» در مسیرهای با دسترسی مناسب برای زائرین، مبتنی بر راهبرد «توزیع» و «ترویج» کتاب با حضور ناشران برجسته مشهدی و کشوری از 18 اسفندماه آغاز شده و به‌صورت مستمر در حریم حرم مطهر و اماکن مناسب در سایر معابر و مسیرهای ارتباطی مشهدالرضا(ع) اجرا خواهد شد.   وی عنوان کرد: طرح «سوغاتی‌ها» با موضوع طراحی، تهیه و عرضه بسته‌های کتاب به‌عنوان ‌سوغاتی‌ و عیدی نیز از 13 رجب به مدت 37 روز در حرم مطهر، حریم حرم مطهر و مسیرهای منتهی به حرم اجرا می‌شود.   گنابادی نژاد افزود: طرح «ره‌باغ‌ کتاب» نیز از جمله طرح‌هایی است که در ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی برنامه‌ریزی‌شده است. طراحی، ایجاد و راهبری فضای مطالعه بزرگسال و کودک، محوطه مخصوص رویدادهای کتاب شامل سکوی خوانش کتاب، جایگاه معرفی و امضاء کتاب و فضای عرضه و امکان انتقال سازه‌های مربوطه به مکان‌های دیگر، از ویژگی‌های این طرح محسوب می‌شود.   رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: این طرح نیز از 18اسفند 98 به مدت 37 روز در حرم مطهر، حریم حرم مطهر، راه‌آهن، فرودگاه و مسیرهای منتهی به حرم برگزار می‌شود.   وی گفت: ویژه‌برنامه‌های «کتاب، محله، نوروز» نیز شامل مجموعه فعالیت‌ها و اقداماتی است که در گستره محلات شهر مشهد پراکنده خواهد شد و مهم‌ترین مخاطب آن مردم مشهد به‌حساب می‌آیند. این فعالیت‌ها‌ عموماً به‌صورت سیار بوده و در هر محله به مدت یک یا دو روز فعال خواهند بود، مسجدمحوری و توجه به ظرفیت مدارس در ایام غیر تعطیل ویژگی مهم این طرح است. انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی فرهنگی حرم رضوی بهار کتابخوانی گنابادی نژاد قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۹۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نام ماندگار معمارباشی‌ها بر آستان زرافشان جانان

تلألو هنر است و جلوه‌گری خلاقیت. زیبایی‌ها در اینجا، قاب شده و رفته روی دیوار و ایوان و گنبد و گلدسته. هر آنچه چشم می‌بیند، می‌پسندد. این نتیجه سال‌ها همجواری عشق و هنر است که از حرم مطهر حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) یک اثر برتر معماری خلق کرده است.


از مسجد گوهرشاد گرفته تا ایوان طلا و صحن قدیم و جدید، همه بناها به زیبایی ساخته و آراسته شده‌اند. بنا شدن هر کدام از اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی بخشی از معماری دوره‌های تاریخی حاکم بر ایران را با خود دارد. اهمیت معماری در حرم مطهر، این شغل را به یکی از پرکاربردترین حرفه‌های مورداستفاده در حرم مطهر رضوی تبدیل کرده است. شغلی که از محمدنایب معمار گرفته تا محمدصادق معمارباشی و علی‌نقی مشهدی و معمار بزرگی چون استاد قوام‌الدین شیرازی برای بنا شدن هر کدام از اماکن زیبای حرم مطهر به کار گرفته‌ شده است. 

شغلی به قدمت صفویه
از ساخت این بنای مطهر چند صد سال می‌گذرد و خدا می‌داند اولین خشت آن را چه کسی گذاشته است. عمله و بنا، نقاش، کاشی‌کار، آینه‌کار و... همه زیر نظر یک نفر کار می‌کردند تا صحن و سرا بسازند برای حضرت شمس‌الشموس(ع). آن یک نفر هم معمارباشی بوده که مهم‌ترین شغل را در حوزه ساخت و تعمیرات حرم مطهر رضوی داشته است.
اسناد تعمیرات و ساخت‌وسازهای حرم مطهر در دوره‌های مختلف را که بررسی کنیم به سند ۳۲۲۴۴ و ۳۲۳۵۷ می‌رسیم که قدیمی‌ترین سند موجود در آرشیو مدیریت اسناد سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی درباره شغل معمارباشی است. براساس این اسناد، سابقه این پیشه در حرم مطهر رضوی به دوران صفویه بازمی‌گردد. به بهانه روز بزرگداشت شیخ بهایی که در تقویم رسمی کشور روز معماری نام‌گذاری شده، با اعظم نظرکرده، مسئول امور نمایه‌سازی و مستندسازی اسناد مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت‌وگو کردیم تا سابقه این پیشه در حرم مطهر و سندهای به‌جا مانده از آن را بررسی کنیم. 


دومین شغل مهم آستان رضویه
الان هم اگر دقت کنید همین‌طور است. این‌طور که مثلاً نام مهندس یا معمار بر پیشانی یا ورودی یا کتیب‌نامچه بناها ثبت و ضبط می‌شود. در حرم مطهر رضوی نیز نام بسیاری از معمارانی که با هنرمندی خود به این بارگاه نور زیبایی بخشیدند، علاوه بر آثار ماندگارشان در اسناد به‌جا مانده از دوره‌های مختلف تاریخ حرم مطهر وجود دارد. دفاتر توجیهات و مقررات، استیفانامچه‌ها، طومارهای تعمیرات، دفاتر اداره و قبض‌های وصل، همگی نمونه‌هایی است که در آن‌ها به حضور معماران در ساخت و تعمیر اماکن مختلف حرم مطهر اشاره شده است. براساس این اسناد، معمار بالاترین شغل در انجام تعمیرات و دومین شغل پرکاربرد در مجموعه اسناد آستان قدس رضوی را داشته است. بنا به سلسله مراتبی که مرسوم بوده، معمارباشی در صدر امور قرار داشته و پس از او معمار، نایب معمار، سرکاردار عمارت، بنا و در آخر عمله و فعله قرار داشتند. در آن زمان روال کار به این صورت بوده که شخص معمار وجوهات تعمیرات را تحویل و استیفانامچه‌های تعمیرات را تأیید می‌کرده است. البته این در صورتی بوده که کار به صورت برون‌سپاری نبوده باشد. یعنی اگر استیفانامچه به صورت قرارداد مقاطعه‌کاری به معمار سرکار دیوان اعلی سپرده می‌شده، هزینه‌های آن باید توسط مستوفی سرکار آستانه و متولی‌باشی تأیید می‌شده است. اگر هم استیفانامچه آن با معمار آستان قدس منعقد می‌شده باید سرکاردار عمارات و ناظر کل، آن را تأیید نهایی می‌کرد. لازم به توضیح است استیفانامچه در واقع سندی‌ است که مطابق آن، قراردادی با معمارباشیان خارج از آستان (معادل پیمانکاری در عصر حاضر) بسته می‌شده است. این اسناد عموماً مربوط به دوره افشاریه‌اند و در آن دوره رایج بوده‌اند. برون‌سپاری ساخت و تعمیر اماکن به این دلیل بوده است که اغلب این معماران و معمارباشیان نه تنها جزو کارکنان آستان نبودند، بلکه از شهرهای دیگری هم آمده بودند. زمانی که نادر فاتحانه از هند بازگشت، علاوه بر غنایمی مانند اشیای نفیس و جواهرات، گوهرهای دیگری را نیز به خراسان آورد. او یگانه‌های تمام اصناف هنری از معماران، نجاران و نقاشان گرفته تا خاتم‌کاران و درودگران را از شهرهایی مثل قم، کاشان و اصفهان به مشهد کوچانید تا بناهایی در حرم مطهر بسازند و با هنرشان آن را آراسته کنند. در این میان، معماران که جزو کارکنان آستان قدس نبودند، در قالب استیفانامچه‌هایی تعمیرات را انجام می‌دادند.  از بررسی تعدادی از اسناد تعمیرات در دوره افشاریه به این نتیجه می‌رسیم که گچ‌کاری و نقاشی مکان‌های مختلف حرم مطهر و مسجد جامع گوهرشاد در قالب استیفانامچه‌هایی به معمارباشیان سرکار آستانه، دیوان اعلی (حکومت مرکزی)، قم و اصفهان واگذار شده است. بعدها این شیوه در دوره‌های صفویه و قاجاریه کنار گذاشته شد و یا به‌ندرت انجام می‌گرفت و معماران و معمارباشیان جزو کارکنان سرکار فیض‌آثار به شمار می‌آمدند.
در دفاتر اوارجه مربوط به تعمیرات که هم تعمیرات و هم ساخت و ساز مسجد و اماکن متبرکه را دربرمی‌گیرد، چگونگی پرداخت اجرت و دستمزدها، خرید مصالح ساختمانی و مکان‌های انجام تعمیرات به صورت‌ تفکیک شده و مشخص آمده است. اغلب هزینه‌های ثبت شده در این دفاتر به صورت مقاطعه‌کاری به معمارباشیان دیوان اعلی پرداخت شده است. به عنوان نمونه در دفتر اوارجه مربوط به سال ۱۱۵۶ قمری تعمیرات بنایی، گچ‌کاری و نصب سنگ‌های ازاره‌های شبستان‌های ملاعبادالله و ملاملک‌علی و منبر مسجد گوهرشاد به مبلغ ۷۶ نادری و ۸۲۵ دینار به بنّای سرکارآستانه که اغلب با نام استاد محمدباقر در این اسناد شناخته شده، واگذار شده است. اجرت و مصالح به کاربرده شده در مقایسه با دفاتر توجیهات بسیار کمتر بوده و به نظر می‌رسد بیشتر تعمیرات جزئی و کوتاه مدت در این‌گونه اسناد به معماران و استادکاران محول می‌شده است. 


نام‌هایی که به جا مانده
در آرشیو مدیریت اسناد سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی تعداد ۱۲۶ سند درباره معماری حرم وجود دارد که ۱۶ مورد متعلق به سال‌های ۱۱۰۰ تا ۱۲۱۷ قمری یعنی دوره صفویه و افشاریه، ۱۸مورد مربوط به سال‌های ۱۲۱۷ تا ۱۳۴۴ قمری یعنی دوره قاجاریه و ۹۲مورد مربوط به سال‌های ۱۳۰۴ تا ۱۳۷۴ شمسی یعنی دوره پهلوی به بعد است. قدیمی‌ترین این سندها مربوط به سال ۱۱۵۶ قمری است. این سند که در دوره افشاریه ثبت شده، مربوط به پرداخت مواجب به مأموران خدمت در آستان مقدسه بوده است. در این سند، پرداخت مواجب به شخصی با عنوان معمارباشی سرکار دیوان که در خدمات معماری حرم حضور داشته، ثبت شده است. جدیدترین و آخرین سند هم به سال ۱۳۷۴ شمسی می‌رسید که مربوط به سازمان عمران و توسعه حریم حرم رضوی و درباره مواردی مرتبط با معماری دارالولایه و صحن جمهوری اسلامی است.
اما تعداد اسناد مربوط به شغل معمار در این مجموعه اسناد بسیار بیشتر است. از میان ۳هزارو۳۶۰ مورد سند مربوط به این پیشه، ۳۴۵ سند به دوره صفوی و افشاری، هزارو۲۳۴ سند به دوره قاجار و بقیه به دوره پهلوی به بعد تعلق دارد. 
در بررسی این اسناد از نام بزرگانی چون استاد قوام‌الدین شیرازی که بگذریم، به نام‌های زیادی برمی‌خوریم که هرکدام در ساخت گوشه گوشه این حرم و بارگاه نقش‌های کوچک و بزرگی داشتند. یکی از این افراد، استاد محمدصادق معمارباشی سرکار فیض‌آثار در دوره قاجاریه است. در سندی متعلق به تعمیرات حرم مطهر در سال ۱۳۰۵ قمری، برات پرداخت مواجب وی به مبلغ ۱۷ تومان نقد و ۷ خروار و ۴۰ من غله از موقوفات مطلقه ثبت شده است. معمار بعدی حرم مطهر رضوی محمدباقر معمار است که نامش در مجموعه اسناد مسجد جامع گوهرشاد در سال‌های ۱۰۱۰ – ۱۰۰۸ قمری وجود دارد. همچنین محمد شریف بن عرب، معمار شیرازی نیز که تعمیرات صحن کهنه آستانه مقدسه رضویه در سال ۱۰۵۹ به دست او صورت گرفته، از استادان نام‌آور معماری بوده است. دیگر معماری که نامش در یکی از مهم‌ترین مکان‌های حرم مطهر ثبت شده، استاد علی نقی مشهدی معمار است. نام او در جنب توحیدخانه حرم مطهر زیر آینه بزرگ با این عنوان آمده است: «این ایوان زرافشان رفیع عالی به بنایی استاد علی نقی شاگرد استاد معصوم مشهدی به اتمام رسید». 

در کنار معماران
معماران از ابتدا در جایگاه نبودند. روزگاری پیش‌تر کارگری کردند، بنایی کردند، در کنار معماران پیش از خود شاگردی کردند و آموختند و آموختند تا شدند معمار و معمارباشی. در اسناد به‌جا مانده مرتبط با این حوزه، نام افرادی به چشم می‌خورد که عنوانشان «نایب معمار سرکار» بوده است. این افراد در زمان غیبت معمارباشی و معمار، عهده‌دار مسئولیت امور بودند و بر انجام کارها نظارت داشتند و در عین حال برای آینده کسب تجربه می‌کردند. در سند شماره ۹۱/۲۱۱۶۵ نام حاجی آقا نایب معمار به عنوان یکی از این افراد ثبت شده که در دوره قاجاریه انجام وظیفه می‌کرده است. دیگر افرادی که در ساخت و ساز حرم مطهر حضور فعال داشتند، بنّاها بودند. این افراد از نظر سلسله مراتب کاری زیردستان معماران محسوب می‌شدند. بنّاها که به عبارت بهتر کمک‌دست معماران بودند، همه کارهای ساختمانی و مسکن‌سازی را انجام می‌دادند. در کنار آن‌ها، یک بردست، چند عمله، یک ناوه‌کش و دو مقنی و یک نجار هم کار می‌کردند. در صفه آرامگاه شیخ حر عاملی در پایین کتیبه، نام یکی از بنّاهای آن دوره یعنی استاد ابراهیم بنّا مشهدی دیده می‌شود. بنایی سنگ‌های گنبد حاتم خانی در تاریخ ۱۲۷۱ قمری به دست این استاد بنا صورت گرفته است. این افراد که در کنار سایر افراد شاغل در مجموعه تعمیرات و ساخت‌وسازهای حرم مطهر رضوی نامشان در جای‌جای این مکان مقدس ثبت و ضبط شده، آثار ماندگاری از خود به جا گذاشته‌اند که تا ابد خواهد درخشید.

زهرا زنگنه

دیگر خبرها

  • استقبال گسترده از فعالیت‌های فرهنگی امامزاده قاسم (ع) تهران/فعالیت‌ها با پیوست رسانه‌ای انجام می‌شود
  • حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد
  • نام ماندگار معمارباشی‌ها بر آستان زرافشان جانان
  • مراسم استقبال از پرچم آستان قدس رضوی با حضور ایرانیان مقیم مالزی در رایزنی فرهنگی کشورمان
  • استقبال از پرچم حرم رضوی با حضور ایرانیان مقیم مالزی
  • استقبال از پرچم آستان قدس رضوی با حضور ایرانیان مقیم مالزی
  • مراسم استقبال از پرچم آستان قدس رضوی با حضور ایرانیان مقیم مالزی
  • مراسم استقبال از پرچم آستان قدس رضوی در مالزی