Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، طوفان‌های خورشیدی زیبا و شگفت‌آور که آسمان را به رنگ‌های سبز و صورتی در می‌آورند یک روی منفی نیز دارند. آن‌ها این قدرت را دارند که حفاظ الکترونیکی زمین، ارتباطات ماهواره‌ای و سیستم‌های الکترونیکی را از بین ببرند. حالا یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که منشاء این گونه از طوفان‌ها از آن چه پیش بینی شده بود به زمین نزدیک‌تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمین توسط یک لایه محافظ مغناطیسی پوشیده شده است که جلوی آثار منفی تابش نور خورشید را می‌گیرد، اما زمانی که این انرژی با قدرت و سرعت بالا به لایه‌های محافظ برخورد کنند به آن‌ها آسیب می‌رساند.

نحوه ردیابی شفق قطبی‌

زمانی که این طوفان خورشیدی به لایه محافظ زمین برخورد کند، دو محور خطی لایه با هم دیگر ترکیب می‌شوند و برای لحظه‌ای قوای مغناطیسی زمین را از دست می‌دهند، این عمل باعث پدیده‌ای می‌شود که ما به آن شفق قطبی می‌گوییم. اما به دلیل آن که این طوفان‌ها مدام اتفاق نمی‌افتند و منابع ماهواره‌ای برای ردیابی آن‌ها کافی نیست، مشخص نمی‌شود که کدام یکی از محور‌های خطی زمین تحت تاثیر این انرژی قرار گرفته است. برای فهمیدن آن معمولا محقق‌ها از تاریخچه شفق‌های قطبی ثبت شده در ماهواره‌های ناسا استفاده می‌کنند. روش کار این ماهواره‌ها به این گونه است که در زمان برخورد انرژی طوفان خورشیدی، ماهواره بر روی محور‌های زمین قرار می‌گیرند و به این صورت می‌توانند محل برخورد را ردیابی کنند. این ردیابیی با استفاده از دریافت مغناطیس موجود لایه زیرین که به سمت زمین است صورت می‌گیرد. حالا تحقیقات نشان داده است که طوفان بعدی به مراتب به زمین نزدیک‌تر است و تنها چهار دیامتر با زمین فاصله دارد.

به گفته منابع تحقیقاتی، اخیرا یک ماهواره هواشناسی انرژی الکترونیکی با شدت بالا را شناسایی کرده است که گفته می‌شود این انرژی ارسال شده مربوط به قبل از طوفان است. این شدت بالای انرژی می‌تواند خیلی از ماهواره‌ها را از کار بیاندازد و همچنین برای دی‌ان‌ای انسان ضرر دارد، در نتیجه محققان معتقدند که یک خطر جدی در راه است. گفتنی است که این طوفان‌های خورشیدی همچنین با ایجاد انرژی زیاد می‌توانند در حمل و نقل نیز مشکل ایجاد کنند. برای مثال در سال ۱۹۲۱ یک طوفان خورشیدی باعث شد یک ایستگاه راه‌آهن در نیویورک آتش بگیرد.

بیشتر بخوانید: مشخصات دوربین و باتری گوشی‌های سامسونگ گلکسی A31 و A41 فاش شد

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اختلالات ماهواره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۹۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماه در وضعیت اوج خورشیدی قرار می‌گیرد

ماه هفتم اردیبهشت‌ به دورترین فاصله از خورشید خواهد رسید و در فاصله ۱.۰۰۸۷ واحد نجومی آن قرار می‌گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، چرخش ماهانه ماه به دور زمین باعث می‌‏شود _جمعه، هفتم اردیبهشت_ به دورترین نقطه از خورشید در فاصله ۱.۰۰۸۷ واحد نجومی از خورشید برسد، این اتفاق تقریباً هم‌زمان با عبور از ماه کامل رخ می‌دهد.

زمانی که ماه در وضعیت اوج خورشیدی قرار می‌گیرد، زمین در فاصله ۱.۰۰۶۳ واحد نجومی از خورشید و ماه در فاصله ۱.۰۰۸۷ واحد نجومی از خورشید قرار می‌گیرد، فاصله بین ماه و زمین نیز ۰.۰۰۲۶ واحد نجومی یا ۳۹۲ هزار کیلومتر خواهد بود.

کد خبر 748025

دیگر خبرها

  • ماه در وضعیت اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور
  • راه‌اندازی ۴ نیروگاه خورشیدی در سال جدید
  • شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند
  • افتتاح مدرسه خیرساز در منطقه پردیسان قم
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟
  • ناسا ۲ ماموریت رصد زمین را پس از ۱۸ سال متوقف کرد
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!
  • بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت
  • پنل خورشیدی چسبان ، تولید انرژی رایگان برای همه (فیلم)