Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، بررسی آمار موجود نشان می‌دهد سالانه ۲ میلیون و ۲۲۹ هزار تن گاز مایع در پالایشگاه‌ها، ۳ میلیون و ۴۳۰ هزار تن در پتروشیمی‌ها و ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در میادین گازی کشور تولید می‌شود. به عقیده کارشناسان یکی از راه‌های افزایش بهره‌وری گاز مایع استفاده از آن در خودروها، مخصوصاً خودروهای استان‌های مرکزی کشور است که دارای پالایشگاه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا فاقرلو، کارشناس انرژی با اشاره به اینکه در صورتی که حدود ۱ میلیون تن گاز مایع در هر سال جایگزین مصرف بنزین در کشور شود شاهد حذف هزینه حمل LPG تا مرز هستیم، گفت: به ازای حمل هر تن LPG از پالایشگاه‌های مرکزی کشور تا خلیج فارس به منظور صادرات، مبلغی بیش از ۳۵۰ هزار تومان یعنی حدود ۸ میلیون تومان به ازای هر خودروی حمل مخصوص هزینه می‌شود. در حالی که این مبلغ برای حمل بنزین به میزان قابل توجهی (حدود یک سوم) کمتر است.

اولویت صادرات بنزین نسبت به ال پی جی

وی افزود: قیمت هر تن بنزین در فوب خلیج فارس ۱۵۰ دلار بیشتر از قیمت هر تن گاز مایع است. بنابراین بنزین با نرخ آزاد شده با قیمت بیشتر نسبت به گاز مایع صادر می‌شود.

به گفته این کارشناس انرژی با مصرف ۱ میلیون تن LPG در خودروها، مصرف ۱.۲ میلیون تن بنزین آزاد می‌شود که با توجه به صفر شدن هزینه حمل و نقل ال پی جی تا مرز و همچنین ارزش صادرات بیشتر بنزین در مقابل گازمایع در مجموع درآمدی برابر سه هزار میلیارد تومان برای کشور خواهد داشت. در نتیجه جایگزینی ال پی جی به جای بنزین آلودگی هوا در کلان‌شهرهایی نظیر تهران، تبریز، اصفهان و اراک کاهش می‌یابد.

کاهش آلودگی هوا ثمره ورود گاز مایع به سبد سوخت

شهرهای دارای پالایشگاه، معمولاً دارای هوای آلوده هستند. بنابر نظر کارشناسان و با توجه به آمارهای اعلام شده درصد زیادی از آلودگی هوا ناشی از خودروها است. سوخت LPG نیز در دنیا به سوخت پاک معروف است و آلاینده‌های حاصل از آن بسیار کم است؛ بنابراین با استفاده از این سوخت در خودروها، می‌توانیم به کاهش آلودگی هوای این شهرها کمک کنیم.

معمولاً کشورهای توسعه یافته برای کاهش آلودگی هوا از منابعی برای جایگزینی بنزین و دیزل استفاده می‌کنند که از سویی در دسترس باشد و همچنین مصرف آن سوخت در داخل کشور نسبت به صادرات آن، صرفه اقتصادی بیش‌تری داشته باشد.

سبد سوخت ترکیه چگونه است؟

کشورهایی نیز هستند که با وجود واردات گاز مایع، از آن به عنوان سوخت خودروهای خود استفاده می‌کنند؛ برای مثال با وجود آنکه ترکیه ۳.۳ میلیون تن در سال، یعنی ۷۸ درصد از مصرف گاز مایع خود را از طریق واردات تأمین می‌کند، اما باز هم استفاده از اتوگاز (LPG مصرفی به عنوان سوخت خودرو) در این کشور در حال رشد است و ۷۹ درصد از کل مصرف گاز مایع این کشور در خودروها مصرف می‌شود، یا کشور کره جنوبی که واردات گاز مایع آن در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۷ میلیون تن بوده که مقدار ۳ میلیون تن آن به عنوان سوخت خودروها مصرف شده است.

قیمت گاز مایع در بیش‌تر کشورها از بنزین و گازوئیل کمتر است که خود باعث تشویق صاحبان خودروها به استفاده از آن می‌شود. در کشور ما قیمت گاز مایع یارانه‌ای، هر کیلوگرم ۲۳۰ تومان است که به شرکت‌های پخش تحویل داده می‌شود، شرکت‌های توزیع کننده موظف اند این سوخت را با قیمت ۵۴۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در اختیار خرده فروشی‌ها قرار دهند. خرده فروشی‌ها نیز باید هر کیلوگرم آن را با قیمت ۷۸۰ تومان به دست مصرف کنندگان نهایی برسانند. اما به تازگی با توجه به نابسامانی‌های ایجاد شده در پخش و کمبود گاز مایع در داخل، هر کیلوگرم این سوخت با قیمتی بیش‌تر از ۱,۵۰۰ تومان به مصرف کنندگان می‌رسد. با شرایط پیش آمده، هم صاحبان خودروهای LPG سوز و هم مردم مناطقی که این سوخت را به عنوان سوخت خانگی استفاده می‌کنند از این نابسامانی و قیمت بالا ناراضی‌اند. این در حالی است که دولت هم از این اوضاع متضرر می‌شود. تنها در این میان واسطه‌های غیر مجاز (دلال‌ها) هستند که سود گزافی از این ماجرا برده و کاسبی شأن رونق دارد.

راه حل چیست؟

فاقرلو گفت: راه حل این مشکلات قطعاً از یک مسیر کارشناسی و تنظیم میزان عرضه و تقاضای داخلی حل می‌شود و در دنیای رسانه‌های امروزی معلوم نیست که چرا هنوز مسئولین وزارت نفت با مردم صادق نیستند و مدام عنوان می‌کنند که LPG یک سوخت خطرناک است و نباید در خودروها استفاده شود بلکه باید صادرات شود. این در حالی است که مردم عیناً و به صورت تجربی فشار پایین و خطر کمتر LPG را مشاهده می‌کنند و از سویی دیگر با سفر به کشورهای خارجی نظیر ترکیه، کره جنوبی، استرالیا و کشورهای اروپایی یا حداقل از طریق رسانه‌ها دیده اند که در این کشورها LPG به عنوان یک سوخت ایمن و حتی به عنوان سوخت پاک در خودروها استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: راه حل رهایی از وضع نابسامانی گاز مایع که صدای بسیاری از مردم روستاها را درآورده است این است که LPG نیز مانند سایر سوخت‌های خودرو به رسمیت شناخته شده و در جایگاه‌های سوخت و از طریق نازل به خودرو وارد شود؛ نه آنکه وزارت نفت آن را برای روستایی‌ها در سیلندرهای ۱۱ کیلویی وارد کند و خودروها به صورت مخفیانه مجدداً آن را در خودروها تخلیه کنند و سیلندر در میانه راه گم شود و به دست روستاییان هم نرسد.

تنوع سبد سوخت و ایجاد امنیت پایدار

به گفته این کارشناس حوزه انرژی برای استفاده از ال پی جی به عنوان سوخت خودرو، ایران با هیچ کمبودی برای عرضه گاز مایع مواجه نیست زیرا ۷۵ درصد از گاز مایع تولیدی کشور صادرات می‌شود که می‌توانیم قسمت بیشتری از آن را در داخل کشور عرضه کنیم. با این کار متنوع شدن سبد سوخت خودروها نیز در کشور اتفاق می‌افتد و مصرف کنندگان بنزین کمتر می‌شوند. همین مسئله از نظر امنیتی نیز می‌تواند به نفع کشور باشد چراکه اعتراضاتی مشابه اعتراضات بنزینی آبان‌ماه ۹۸ را کاهش می‌دهد و از طرفی صادرات بنزین که با ارزش‌ترین فرآورده در بازارهای صادراتی است بیشتر می‌شود و دولت نیز از این راه سود می‌برد.

وی اظهار داشت: کشورهایی مانند روسیه و کره جنوبی در سال‌های گذشته علاوه بر بنزین و دیزل، LPG و CNG را در سبد سوختی خود قرار داده اند. این تنوع در سبد سوختی باعث می‌شود در صورت گران شدن یا کمبود یک فرآورده مانند بنزین، همه اقشار مردم تحت تأثیر قرار نگیرند و ماجراهایی مانند اتفاقات امنیتی آبان ۹۸ در کشور پیش نیاید.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: واردات بنزین سهمیه بندی بنزین بنزین گاز مایع قیمت بنزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۱۲۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نبود سبد سوخت یکی از دلایل ناترازی بنزین

مهرداد عباد عضو اتاق بازرگانی در گفت وگو با خبرنگار مهر، درباره علت بروز ناترازی بنزین و راه کار برون رفت از این معضل گفت: کشور ما هم اکنون در چند جبهه «بنزین، گاز و برق» با ناترازی انرژی رو به رو است. این ناترازی به چند عامل برمی گردد که یکی از این عوامل عدم سرمایه گذاری خودروسازان در تحقیق و توسعه برای ورود تکنولوژی‌های جدید به صنعت خودروسازی و مهمتر از آن عدم سرمایه گذاری دولت بر روی متنوع کردن سبد سوخت است.

عباد در ادامه بیان کرد: ما چند پژوهشگاه داریم که در ارتباط با صنعت نفت و گاز و تکنولوژی خودروها کار می‌کنند و تحقیقات خوبی هم داشته اند اما متأسفانه از آنها استفاده‌ای که باید نشده است.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی افزود: متأسفانه در چند ۱۰ سال اخیر بودجه‌های آنها به شدت پایین آمده است ولی با این وجود کارهای تحقیقاتی زیادی در این پژوهشگاه‌ها انجام شده که همچنان خاک می‌خورد. در این پژوهشگاه‌ها به خیلی از تکنولوژی‌های روز دنیا برای تولید خودروهای با تکنولوژی پیشرفته به صورت آزمایشگاهی دست پیدا کرده ایم، می‌توانیم تولید خودروهای پاک و سبز را هم در دستور کار داشته باشیم تا سبد سوخت ما متنوع شود ولی متأسفانه به این سمت و سو سوق پیدا نکرده ایم.

عباد گفت: ما متأسفانه برنامه ریزی خوبی در چند ۱۰ سال اخیر برای سرمایه گذاری در سبد سوخت نداشته ایم و هرازگاهی به واسطه معروف شدن یک کار در برخی حوزه‌ها سرمایه گذاری می‌کردیم که خیلی هم تأثیر گذار نبود. در حالی که در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد سبد سوخت ما وابسته به بنزین است کشورهای نه چندان توسعه یافته از سوخت‌های دیگر برای تردد وسایل نقلیه خود استفاده می‌کنند.

عباد خاطرنشان کرد: از سوی دیگر قدیمی تر شدن تجهیزات این پالایشگاه‌ها و تجهیزات سر چاهی و همچنین قدیمی شدن مخازن نفت و گاز باعث شده که عملاً راندمان تولید بنزین پایین بیاید.

عضو کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق تهران توضیح داد: در کشور نیاز داریم که از خودروهای جدید و با تکنولوژی روز دنیا استفاده کنیم ولی متأسفانه همچنان از خودروهای بی کیفیت استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: ما زمانی حدود ۵ تا ۱۰ سال پیش تصورمان این بود که بنزین، گاز و نفت همیشه به اندازه کافی در دسترس هست، در آن زمان هنوز با این مشکلات سیستمی رو به رو نبودیم. در حال حاضر نیاز به اصلاح در صنعت ساخت خودروها داریم تا بتوانیم راندمان مصرف بنزین را پایین بیاوریم و در نتیجه با ناترازی بنزین مقابله کنیم.

کد خبر 6096856 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • واردات ۳ میلیارد دلار بنزین در سال گذشته
  • ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است
  • انجام بیش از ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع و مصرف‌کنندگان عمده
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟
  • انجام ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟!
  • نبود سبد سوخت یکی از دلایل ناترازی بنزین
  • بازگشت بنزین مرگبار به چرخه سوخت
  • مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است
  • تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور با تکیه بر افزایش مصرف CNG و LPG ضروری است