Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@17:24:46 GMT

۱۲۸ بطانه سنجاب در بیجار کشف شد

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۱۴۱۴۵

۱۲۸ بطانه سنجاب در بیجار کشف شد

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،علی اصغر هدایت زاده گفت: این محموله شکارغیر مجاز توسط یگان امداد انتظامی شهرستان و همکاری ماموران اداره محیط زیست بیجار در کمربندی محور بیجار - زنجان شناسایی و کشف شده است.

او افزود: ۱۲۸ بطانه سنجاب که در سه قفس کوچک به صورت فشرده در یک دستگاه خودروی سواری سمند جاسازی شده بودن و در صورت عدم بازرسی در بیجار، بدون شک تلفات این گونه جانوری در این وضعیت بسیار زیاد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره محیط زیست بیجار ضمن تقدیر از هوشیاری پلیس انتظامی در کنترل و بازرسی در محور‌های موصلاتی بیجار گفت: در این رابطه ۲ نفر که بومی استان کردستان هستند توسط پلیس انتظامی دستگیر و پس از تکمیل پرونده در اداره محیط زیست شهرستان، به مراجع قضایی معرفی شدند.

هدایت زاده با اشاره به اینکه در این فصل سال، چنین گونه‌های جانوری در معرض خطر و شکار توسط شکارچیان غیرمجاز است اضافه کرد: پس از بررسی، معاینات بالینی و تایید صحت و سلامتی جسمی سنجاب‌ها توسط دامپزشک و رعایت مواردی برای مصون ماندن جانور از آسیب، رهاسازی آن‌ها در زیستگاه جنگلی با پوشش غالب درختان گردو و بلوط توسط محیطبانان انجام می‌گیرد.

او یادآور شد: سنجاب ایرانی بومی مناطق جنگلی غرب کشور است و در جنگل‌های بلوط زاگرس از سردشت آذربایجان غربی، کردستان تا مناطق چهارمحال بخیتاری، لرستان، کهگیلویه و فارس دیده می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست بیجار تاکید کرد: این جانور از دانه، میوه، جوانه، برگ، پوست درختان تغذیه می‌کند و برای فصل زمستان مقدار زیادی مواد غذایی و به خصوص دانه بلوط را در سوراخ‌های زمین، زیر ریشه، یا سوراخ درختان مخفی می‌کند که این کار، کمک فراوانی به رشد و تجدید حیات جنگل‌های بلوط می‌کند.

او گفت: مهمترین زیستگاه سنجاب ایرانی در ایران، جنگل‌های بلوط و منطقه حفاظت شده بوده که تخریب زیستگاه به دلیل دخل و تصرف اراضی توسط عامل انسانی، آتش سوزی جنگل‌ها و خشکیدن درختان بلوط و همچنین شکار و قاچاق این جاندار به منظور فروش آن به عنوان حیوان خانگی مهمترین عوامل تهدید کننده حیات سنجاب ایرانی است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حیات وحش امدادو نجات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۱۴۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان، با اعلام خبرثبت تصاویری بزرگترین گونه گوزن جنگل‌های هیرکانی افزود: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود پس از هفته‌ها تلاش شبانه روزی موفق به ثبت تصاویر زیبا از ۴ راس گوزن قرمز (مرال) درارتفاعات جنگلی این شهرستان شدند.
 حمزه عشوری افزود: پایش دوره‌ای و منظم زیستگاه‌ها و همکاری جوامع محلی از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت این گونه با ارزش در استان است. 
وی تصریح کرد: مرال یا گوزن قرمز یکی از نماد‌های تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی، و از گونه‌های حمایت شده و شکار ممنوع زیستگاه‌های گیلان است. 
مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه مرال به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند گفت: امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه‌ی بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است و محیط بانان با حضور و تلاش شبانه روزی در جنگل‌ها زیستگاه‌ها را برای حیات وحش امن می‌کنند.
حمزه عشوری افزود: زمان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهرماه انجام می‌شود و چنانچه شرایط برای زادآوری مرال‌ها مناسب نباشد، سبب کاهش زادآوری و به‌هم ریختگی جمعیت مرال‌ها می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)
  • آغاز مبارزه بیولوژیکی با آفت برگ خوار بلوط
  • ۹ کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم