Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اقتصاد ــ کاظمی اظهار کرد: مشکلی که در سایت‌های شرط‌‌بندی وجود دارد این است که از شرکت‌کنندگان پولی دریافت می‌شود و آن‌ها هم از همان مبلغ، جایزه برندگان را پرداخت می‌‌کنند لذا این اقدام از منظر شرعی حرام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالرحیم کاظمی، کارشناس مرکز پاسخگویی به سؤالات شرعی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره کسب درآمد از طریق سایت‌های شرط‌بندی که اخیراً در ایران بسیار رایج شده و همچنین حکم درآمدهای ناشی از قماربازی پرداخت و اظهار کرد: درآمد ناشی از قماربازی در اسلام قطعاً حرام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درباره شرط‌بندی هم باید گفت که اگر مثلاً قرار باشد یک مسابقه فوتبال پیش‌بینی شده و شما بابت آن پیامکی ارسال کرده و پولی هم به علت این پیامک‌ها کسر نشود و شما به قرعه‌کشی راه پیدا کنید درآمد حاصل از آن طبق نظر همه مراجع تقلید هیچ مشکلی ندارد.

سرگرمی باید مبتنی بر شریعت باشد

وی ادامه داد: مشکلی که در سایت‌های شرط‌بندی وجود دارد این است که از شرکت‌کنندگان پولی دریافت می‌شود و آنها هم از همان مبلغ، جایزه برندگان را پرداخت می‌‌کنند لذا چنین کاری حکم ربا و قمار را پیدا می‌کند و حرام است. از نص صریح آیات قرآن کریم نیز مشخص است که خداوند متعال، قمار را در ردیف می‌گساری و بت‌پرستی و از کارهای پلید شیطانی قرار داده است.

کارشناس مرکز پاسخگویی به سؤالات شرعی گفت: البته اسلام هیچ وقت مخالفتی با تفریح و سرگرمی ندارد و اتفاقاً در بسیاری از روایات توصیه شده که ساعاتی از روز به سرگرمی و تفریح اختصاص داده شود. اما نکته مهمی که در این مورد وجود دارد این است که اسلام معتقد است باید این تفریح و سرگرمی مشروع بوده و از لحاظ شرعی و فقهی حرام نباشد.

کدام شرط‌بندی‌ها از نظر شرعی حرام نیست

کاظمی یادآور شد: فقط در دو مورد است که می‌توانیم شرط‌بندی کنیم و پول هم بدهیم و هیچ اشکالی هم از لحاظ شرعی ندارد. یکی در تیراندازی و دیگری در سوارکاری است که شرط‌بندی در مورد آ‌ن‌ها از لحاظ شرعی کاملاً حلال است و روایت‌های خاصی هم درباره آنها وجود دارد و مراجع هم بر طبق آن روایات حکم بر حلال بودن این نوع شرط‌بندی‌ها را صادر کرده‌اند.

وی بیان کرد: البته شرط‌بندی با قماربازی تفاوت‌هایی هم دارد. در قمار از آلات و ابزاری همانند پاسور و تخته‌نرد و .... استفاده می‌کنند اما شرط‌بندی ربطی به ابزار و آلات ندارد بلکه خود عملی که انجام می‌شود حرام است. بنابراین اگر قرار باشد از شرکت‌کنندگان، ولو در مسابقات قرآن، پولی دریافت شده و به عنوان جایزه به برندگان پرداخت شود از منظر شریعت حرام است.

نهی مسلمانان از بازی با آلات قماربازی

این کارشناس مسائل شرعی درباره وسایل مورد استفاده از قمار نیز تصریح کرد: در اسلام حتی بازی با ابزارآلات قمار هم نهی شده است. ابزارهایی که برای قمار مورد استفاده قرار می‌گیرند، وسایلی هستند که از آن‌ها برای بازی با شرط‌بندی و برد و باخت استفاده می‌شود که در صورت بازنده شدن یک نفر، آن فرد بازنده باید چیزی را به برنده اهدا کند.

کاظمی در پایان بیان کرد: الان در برخی از مسابقات ورزشی هم چنین کاری انجام می‌شود که پولی را از تیم‌های مختلف جمع کرده و جایزه هم به برنده پرداخت می‌شود که این هم از منظر شرعی دارای اشکال و حرام است. البته بنده تا الان نشنیده‌ام که در مسابقات قرآن چنین چیزی وجود داشته باشد اما بعضاً در مسابقات ورزشی چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. اینها از مواردی هستند که در میان مراجع هیچ اختلا‌ف‌‌نظری در مورد آنها وجود ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا حکم فقهی شرط بندی سایت های شرط بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۱۵۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم

احمد ابوالقاسمی، قاری قرآن و داور برنامه «محفل» در برنامه «جعبه سیاه» شبکه افق در پاسخ به سوال امیر عضد درباره خواننده مورد علاقه‌اش گفت: من شجریان را خیلی می‌پسندم. چون او یک استثناست. ولی، چون آقای علیرضا قربانی فامیلم است، صدای آقای قربانی هم دوست دارم. او پسر دایی‌ام است. 

این قاری قرآن در پاسخ به واکنش تعجب‌برانگیز عضد گفت: به من نمی‌آید پسر دایی‌ام خواننده باشد؟ البته خوانندگی به صدا ربطی ندارد، به هوش موسیقایی ربط دارد. 

ابوالقاسمی در پاسخ به این سوال که خاطره‌ای از معجزات قرآن در زندگی دارید؟ گفت: ترکش زمان جنگ خیلی به من خدمت کرد. من در سال ۱۳۷۰ در مسابقات قرآن جانبازان شرکت کردم و رتبه اول شدم. از همان طریق در مسابقات کشوری شرکت کردم و بعد به مالزی رفتم. خلاصه مسیر ورودم به مسابقات جهانی را ترکش برایم باز کرد. در مدینه بودم، که آقای محمد عباسی یکی از قاریان قرآن گفت که مسجدالنبی برویم و چند رکعت نماز بخوانیم، تا حالمان خوب شود.

داور برنامه «محفل» تعریف کرد که آن زمان آقای عباسی گفت که به من حس روضه دست داده است. بلد هستی روضه بخوانی؟ من هم درِ گوش ایشان شروع به خواندن کردم. او گریه کرد و گفت که ان‌شاء‌الله مزد روضه‌ات را حضرت زهرا (س) بدهد. گفتم یا فاطمه زهرا (س) یکی از آرزوهایم این است که امسال در مسابقات قرآنِ مالزی اول شوم.

این قاری قرآن ادامه داد: ما در استان تهران در مسابقات قرآن اوت شدیم. منی که می‌خواستم در مسابقات جهانی اول شوم، یک آیه‌ای در تهران به من افتاد، که بلند بود و بخاطر ترکش در سینه‌ام نمی‌توانستم بخوانم. به همین دلیل، کوتاه کوتاه خواندم و ۷ نمره از دست دادم. از آنجایی که در مسابقات قرآن جانبازان اول شده بودم، گفتند نباید در مسابقات استانی شرکت می‌کردی و باید مستقیم به مسابقات کشوری می‌رفتی. در مسابقات کشوری شرکت کردم و موانع پیش‌رویم زیاد بود، که قابل گفتن نیست. آنها می‌خواستند به ناحق فرد دیگری را جای من بفرستند.

وی در پاسخ به سوال عضد که در مسابقات قرآن هم پارتی‌بازی هست؟ توضیح داد: بله، تا دلتان بخواهد. البته الان پارتی‌بازی کم شده است. اما آن زمان بیخودی می‌خواستند فرد دیگری را جای من بفرستند، که بین دو نفر دعوا شد و از لجِ همدیگر مرا به مسابقات مالزی فرستادند. البته حضرت زهرا (س) دعای مرا پذیرفته بود، که فیل هم نمی‌توانست دعای مرا تغییر دهد، چه برسد به آن دو نفر. یک ماه قبل از رفتنم یکی از اساتید به من گفت حاج احمد شما از آیه ۲۳ سوره اسراء به اندازه ۱۲ دقیقه طبق استاندارد مسابقات جهانی تلاوت کن. 

داور برنامه «محفل» ادامه داد: من هم آیات را آهنگسازی کردم. وقتی مالزی رفتم، خطاب به حضرت زهرا (س) گفتم، یا حضرت زهرا یک آیه خوش دست برایم انتخاب کن. از بین شش هزار و خورده‌ای آیات قرآن، آیه ۲۳ سوره اسراء به من افتاد؛ آیه‌ای که حدود یک ماه قبل خودم برای خواندنش آماده کرده بودم. آیا این معجزه نیست؟ 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

ابوالقاسمی در پاسخ به این سوال که قاریان قرآن باید تغذیه‌شان ملاحظات داشته باشند؟ گفت: حتماً. امثال چای، قهوه و آب یخ را نباید بخورند. آرزویم خوردن یخ در بهشت است، که نمی‌توانم بخورم. دو سه بار یخ در بهشت خوردم، اما تا دو سه ماه اثرش روی صدایم بود. غذا‌هایی هم که منجر به رفلاکس معده می‌شود، نباید خورد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • رقابت دانش آموزان البرزی در مسابقات قرآن و عترت
  • مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان بیضا
  • دانشکده طراحی سوئیس: مبلمان را در بسته بندی به اندازه پیتزا بخرید، در خانه به اندازه واقعی می رسند! (+عکس)
  • برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن و عترت و نماز به میزبانی شهر کهک
  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • ثبت‌نام سومین دوره مسابقات تیمی قرآن در گیلان آغاز شد
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • روشنفکری ایرانی و تشویق حرام‌کاری
  • نماینده آیت الله العظمی سیستانی خواستار تربیت شخصیت قرآنی دانش آموزان و دانشجویان شد
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم