Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-04@21:23:38 GMT

چرا قیمت خودرو با قیمت جهانی محاسبه نمی شود؟

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۱۵۵۹۲

چرا قیمت خودرو با قیمت جهانی محاسبه نمی شود؟

‍‍‍‍‍‍

صالحی اصفهانی گفت: مردم به اطلاعاتی که از بازار به دستشان می رسد نگاه می کنند و  تصمیم درست می گیرند.این وظیفه دولت،نخبگان و روزنامه نگاران است که به مردم توضیح دهند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: جواد صالحی اصفهانی،استاد اقتصاد در ویرجینیای امریکا در واکنش به این مبحث که اگر قیمت سوخت در کشور باید قیمت جهانی باشد، قیمت خودرو هم باید به قیمت جهانی باشد، گفت: این صحبت به ظاهر منطقی می آید اما می خواهم مثالی از توسعه در کره جنوبی بزنم تا مسئله ارز و تعرفه روشن شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: وقتی در دهه 70 میلادی، در کره بهره وری افزایش می یابد و خودروهای کره ای آرام آرام  شروع به رقابت با خودروهای ژاپنی  می کنند و خرید و فروش بالا می رود. این باعث افزایش عرضه ارز در کره و کاهش نرخ ارز می شود. همان زمان قیمت کالا های وارداتی به کره ارزان می شوند و ممکن است مثلا صنعت کفش در آنجا از بین برود.

صالحی اصفهانی ادامه داد: اما این از بین رفتن در آنجا در حد از بین رفتن در ایران نیست به دلیل آن که همان عواملی که صنعت خودرو را در کره در صنایع صادراتی بالا بردند، صنایع تولید داخل را هم بهره ور تر کردند تا در مقابل واردات بتواند رقابت کنند. این همان تئوری اقتصادی است که می گوید ارز را آزاد بگذارید، اگر بهره وری بخش صادرات بالا رفت،حتما بهره وری بخش واردات هم بالا می رود. بنابراین، اینها با هم تصمیم می گیرند که نرخ ارز چقدر باشد.

وی درباره شرایط ایران گفت: این در مملکت ما صادق نیست. یکدفعه می بینید که قیمت نفت دو سه برابر شد اما اینجا هیچ تغییری ایجاد نشده است. کسی که اینجا لباس تولید می کند می بیند که لباس های ترکیه نصف قیمت وارد می شوند. مردمی که مصرف گرا هستند، می گویند که لباس ترکیه را بخریم ولی فکر این نیستند که ممکن است کارشان را در آن صنعت از دست دهند یا پسرشان که ممکن است در آینده رشته نساجی بخواند شاغل نخواهد شد.

این استاد اقتصاد در پایان گفت: مردم به اطلاعاتی که از بازار به دستشان می رسد نگاه می کنند و  تصمیم درست می گیرند. این وظیفه دولت، نخبگان و روزنامه نگاران است که به مردم توضیح دهند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.اگر قرار شد روی کالاهایی که نساجی ما را از بین می برد، تعرفه وضع شود، باید مردم را توجیه کرد. من فکر می کنم اگر مردم ایران در روزنامه بخوانند یا در تلویزیون ببینند که داستان چیست، قبول می کنند که این کار درست است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000GIT برچسب ها: جواد صالحی اصفهانی ، آزادسازی تعرفه واردات خودرو ، سهمیه بندی بنزین

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: آزادسازی تعرفه واردات خودرو سهمیه بندی بنزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۱۵۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا افزایش یافت

آفتاب‌‌نیوز :

بهای هر اونس طلا ۰.۳ درصد افزایش یافت و پس از افزایش بیش از یک درصدی جلسه قبل به ۲۳۲۳ دلار و ۶۶ سنت رسید. هر اونس طلای آمریکا با یک درصد افزایش به ۲۳۳۳ دلار و ۳۰ سنت رسید.

سرمایه‌گذاران منتظر گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات‌متحده هستند که در روز جمعه منتشر می‌شود. گزارش اشتغال روز چهارشنبه نشان داد که حقوق و دستمزد خصوصی ایالات‌متحده در آوریل بیش از حد انتظار افزایش یافته است. گزارشی از وزارت کار ایالات متحده نشان داد که فرصت‌های شغلی ایالات‌متحده در ماه مارس به کمترین میزان در سه سال گذشته رسیده است، در حالی که تعداد افرادی که شغل خود را ترک می‌کنند کاهش یافته است.

طبق گزارش شورای جهانی طلا، تقاضای جهانی طلا انعطاف‌پذیری را نشان داد و سالانه سه درصد رشد کرد و به ۱۲۳۸ تن در سه ماهه اول رسید که قوی‌ترین شروع یک سال از سال ۲۰۱۶ را نشان می‌دهد. بر اساس گزارش شورای جهانی طلا علیرغم افزایش هشت درصدی تقاضای طلا در هند در سه ماهه مارس، افزایش قیمت‌های اخیر چالشی را ایجاد می‌کند که به طور بالقوه منجر به پایین‌ترین مصرف سالانه در چهار سال گذشته می‌شود.

طبق گزارش رویترز، نقره با ۰.۶ درصد افزایش به ۲۶.۷۹ دلار در هر اونس رسید، پلاتین با حدود یک درصد افزایش به ۹۵۸.۹۵ دلار و پالادیوم ۰.۸ درصد افزایش یافت و به ۹۵۶.۳۱ دلار رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • پیش‌بینی تورم جهانی بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶
  • قیمت جهانی موادغذایی بالا رفت
  • قیمت طلا به کف رسید؟
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
  • تفاوت عجیب قیمت خودرو در ایران و امارات
  • مردم پول ندارند سمند ۲۰ سال پیش را عوض کنند؛ می‌خواهند خودروی برقی وارد کنند؟
  • شاهین اتومات چند شد؟ + جدول قیمت
  • قیمت امروز خودرو در بازار | نوسان در قیمت خودروهای داخلی و خارجی
  • قیمت طلا افزایش یافت