Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@15:52:47 GMT

/گزارش/ دوآبِ روی آب

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۱۵۶۴۱

/گزارش/ دوآبِ روی آب

ایسنا/لرستان مجتمع پرورش ماهی دوآب سلسله پس از گذشت ۱۴ سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

لرستان در حدود ۹ سال گذشته یکی از استان‌هایی بوده که پروژه‌های مختلفی در آن با حضور مسئولان استانی و کشوری کلنگ‌زنی شد و می‌خواست هزاران امید و آرزو را با خود به سرزمین مفرغ و بلوط بیاورد ولی ...

پایانه سنگ، احداث ۴۰ هزار هکتار باغ در اراضی شیب‌دار، پالایشگاه پلدختر و چندین و چند پروژه مهم و زیرساختی که بعد از سالیان سال فقط در ذهن‌های مردم استان نامی از آنها باقی مانده و روی کاغذ جا خشک کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برگردیم به سال ۱۳۸۴ و شهرستان سلسله، جایی که کلنگ یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های اشتغالزایی آن هم از جنس ماهی به زمین زده شد ولی پس از گذشت ۱۴ سال هیچ کس در این مزرعه، ماهی ندید و نچید.

شور و ذوق مردم منطقه در آن زمان به‌حدی وصف‌ناپذیر بود که  اهالی منطقه دوآب زمین‌های خود را به منظور ایجاد یک مجتمع بزرگ پرورش ماهی واگذار کردند.

چندی از کلنگ‌زنی این پروژه در آن سال‌ها نگذشته بود که مشکلات یکی پس از دیگری خود را نمایان کردند و سدی شدند برای تولید صدها تن ماهی.

افتتاح پروژه در هفته دولت

کیارش بیرانوند مدیرکل شیلات لرستان در خصوص تاخیر در روند احداث این پروژه مهم و اقتصادی شهریور ۱۳۹۴ گفته بود: در چند روز اخیر به همراه استاندار از مجتمع احرار و مزارع شیلاتی الشتر و گونه‌های آزاد ماهیان دریای خزر بازدید شد.

وی  با بیان این‌که ظرفیت اسمی پروژه دوآب ۷۵۰ تن و احرار ۸۰۰ تن است، افزود: پروژه‌ی مجتمع پرورش ماهی دوآب در سال ۸۵ کلنگ‌زنی و تا سال ۹۰ این طرح به دلایلی از جمله نبود اعتبار تعطیل شد.

مدیرکل شیلات لرستان خاطرنشان کرد: در سال ۹۰ با اختصاص اعتبار از سوی استاندار روند ساخت این پروژه از سر گرفته شد و پیش‌بینی می‌شود در هفته‌ی دولت به بهره‌برداری برسند.

افتتاح پروژه در هفته دولت، هفته دولتی که پس از گذشت ۴ سال از آن صحبت‌ها هنوز از راه نرسیده است.

مجتمع پرورش ماهی دوآب با مدیریت واحد فعالیت می‌کند

مدیرکل شیلات لرستان مردادماه ۱۳۹۶ نیز در جمع خبرنگاران گفته بود: مجتمع پرورش ماهی دوآب با مدیریت واحد فعالیت می‌کند.

وی افزود: مجتمع پرورش ماهیان سردابی دوآب الشتراز سال ۸۵ به علت داشتن معارضین دو سال و نیم تعطیل شد و از سال ۸۹ نیز به علت کمبود اعتبار فعالیتی نداشت.

این مسئول ادامه داد: از سال ۹۳ با گرفتن اعتبار اقدام به تکمیل زیرساخت‌های آن کردیم و در ۹۴ که زیرساخت تکمیل شد چندین نامه‌نگاری برای گرفتن تسهیلات ارزان انجام دادیم که متاسفانه موفق نشدیم.

بیرانوند افزود: در سال ۹۵ قرار شد با توجه به ماده ۲۷ این مجتمع و پروژه‌های چم‌چیت و سپیددشت به فروش برسند.

مدیرکل شیلات لرستان گفت: کسانی که قبلا ثبت‌نام کرده‌اند سهامی برای آنان نگهداری شد و حال این مجتمع به فروش رسیده است.

وی تصریح کرد: قرارداد آن بسته شده و کسانی که سهام‌دار بودند هم‌اکنون نیز سهم دارند و نیروهای کاری که مورد نیاز است از بین این افراد به کارگیری خواهند شد.

بیرانوند گفت: تنها کسی‌که ۵۱ درصد سهام‌دار به صورت مکانیزه هست به جای سهام‌داران وثیقه می‌گذارد و مدیریت واحد خواهد شد.

دوباره وعده‌ای دیگر و عملی نشدن آن!

مدیرکل شیلات لرستان دی‌ماه همین سال یعنی ۱۳۹۶ در جریان بازدید استاندار لرستان از پروژه‌های در دست احداث شهرستان سلسله بیان کرد: کل مساحت مفید مجتمع پرورش ماهی دوآب الشتر ۶ هکتار بوده و این مجموعه دارای تخصیص آب سه متر مکعبی است.

وی ادامه داد: تلاش‌های زیادی برای تعیین تکلیف این مجتمع بزرگ پرورش ماهی صورت گرفته و با توجه به تعهدمان به تعدادی از افراد این منطقه یک پنجم از این مجتمع برای احداث استخرهای پرورش ماهی به آنها واگذار شده و حمایت‌های لازم نیز صورت می‌گیرد.

مدیرکل شیلات لرستان عنوان کرد: با ورود سرمایه‌گذار جدید این طرح کاملا تغییر یافته و شاهد احداث استخرهای هشت وجهی و مکانیزه در آن هستیم.

بیرانوند اظهار کرد: با برآوردهای صورت گرفته ۴۰۰ استخر با ظرفیت چهار تا پنج تن در سال به صورت مکانیزه در این مجتمع احداث می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این مجتمع در صورت بهره‌برداری دو هزار تن ماهی در سال تولید می‌کند، افزود: خوشبختانه با ورود سرمایه‌گذار جدید شاهد افزایش ظرفیت تولید این مجتمع بزرگ پرورش ماهی هستیم به نحوی که با تکمیل آن سالانه دو هزار تن ماهی تولید و روانه بازار می‌شود.  

این مسئول با بیان اینکه با برآورد صورت گرفته امیدواریم این مجموعه تا پایان شهریور سال آینده آماده بهره‌برداری شود، عنوان کرد: در کنار پرورش ماهی در این مجتمع زنجیره تولید آبزیان در نظر گرفته شده و مطمئنا شاهد نقش ویژه آن در اشتغال‌زایی خواهیم بود.

شهریور ۹۷ هم به اتمام رسید و نه تنها خبری از زنجیره تولید آبزیان نشد بلکه خود پروژه و افتتاح آن نیز هم‌چنان انجام نشد.

روند کار از نو شروع شده است

در این خصوص اسد عبدالهی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان به ایسنا گفت: این پروژه قبلا دولتی بوده و الان به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی ادامه داد: بعد از فعال شدن بخش خصوصی در این پروژه، سیل تاسیسات احداث شده در این مجتمع را کامل از بین برد و دوباره روند کار از نو شروع شده است.

عبدالهی تاخیر در احداث این پروژه را سیل اعلام کرد و یادآور شد: خوشبختانه مراحل پایانی کار را شاهد هستیم، سرمایه‌گذار پای کار بوده و امیدواریم هر چه سریعتر به بهره‌برداری برسد.

سیل عامل دیگر تاخیر در احداث مجتمع دوآب و ...

مشکل سهامداران خرد در مجتمع دوآب

شریف خسروی فرماندار سلسله نیز با بیان اینکه پروژه یک سری سهامدار خرد داشته است، گفت: وقتی سهامداران به شکل خرد باشند امکان همگرایی وجود نخواهد داشت یا مشکل خواهد بود و برخی از آنها توان تامین وثیقه برای دریافت تسهیلات را نداشتند؛ مراحل نیز قبلا به‌صورت قانونی طی نشده بود.

این مسئول افزود: سرمایه‌گذار در حال حاضر بسیار فعال بوده و توان اجرای کار را نیز دارد.

خسروی تصریح کرد: جلسه‌ای با حضور دادگستری، ثبت اسناد، جهاد کشاورزی، شیلات و ... تشکیل دادیم تا مسئله سهامداران خرد را حل کنیم.

وی با بیان اینکه سیلاب ۹۸ خسارات زیادی به پروژه وارد کرد، بیان کرد: احداث یک کانال برای هدایت آبها در بحث سیلاب با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان نیز ایجاد خواهد شد.

فرماندار سلسله وظیفه دولت را ایجاد زیرساخت‌ها برشمرد و افزود: این پروژه مشکل خاصی ندارد و امیدواریم در اواخر اسفند امسال افتتاح و به بهره‌برداری برسد.

وعده جدید افتتاح مجتمع دوآب، اسفند امسال...

اختصاص ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات برای بهره‌برداری

رضا سوخته‌زاری رئیس جهاد کشاورزی سلسله نیز در این خصوص گفت: جهت رفع مشکلات آبزی پروران شهرستان، به زودی کارخانه تولید خوراک آبزیان و یک واحد فرآوری و عمل آوری ماهی(شکم پر) در شهرستان کلنگ زنی می شود.

وی با اشاره به اینکه شهرستان سلسله رتبه سوم تولید ماهیان سردآبی را در لرستان دارد، اظهار کرد: سلسله رتبه نخست تکثیر را در لرستان داراست و باید تلاش کنیم ظرفیت‌های تولید را در بخش شیلات شهرستان افزایش دهیم.

این مسئول با اشاره به بلاتکلیفی ۱۴ ساله مجتمع پرورش ماهی دوآب، گفت: با پیگیری‌های شیلات لرستان و از محل اشتغال پایدار روستایی توانستیم ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات برای بهره‌برداری از این مجتمع در اختیار مالک قرار دهیم.

سوخته‌زاری با اشاره به توانمندی‌های سلسله در بخش شیلات، بیان کرد: جهت رفع مشکلات آبزی‌پروران شهرستان، به زودی کارخانه تولید خوراک آبزیان و یک واحد فرآوری و عمل آوری ماهی(شکم پر) کلنگ‌زنی می‌شود.

هر چند احداث کارخانه تولید خوراک آبزیان و یک واحد فرآوری و عمل آوری ماهی(شکم پر) به نفسه بسیار عالیست ولی انتظار می‌رود ابتدا دوآب به‌صورت ویژه پیگیری و افتتاح شود چون سال‌های قبل نیز  وعده داده بودند در کنار این مجتمع زنجیره تولید آبزیان اجرا شود که هیچکدام عملیاتی نشدند.

پرورش ماهی دوآب سلسله اولین مجتمع مکانیزه ماهیان سردآبی کشور

دکتر سید موسی خادمی استاندار لرستان نیز در خصوص این پروژه گفت: مجتمع پرورش ماهی دوآب سلسله در مساحت ۱۳ هکتاری در حال اجراست که تاکنون ۲۵ میلیارد تومان اعتبار در آن هزینه شده و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به این‌که این مجتمع در مساحت ۱۳ هکتار و با ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ تُن در سال  در دست احداث بوده، اظهار کرد: ۲۰۰ استخر هشت وجهی در این پروژه تعبیه شده که تاکنون ۱۴۰ عدد آن آماده شده‌است.

خادمی ادامه داد: جمع کل اعتبار سرمایه‌گذاری شده در این طرح ۲۵ میلیارد تومان بوده که بخشی از آن تسهیلاتی است که توسط جهاد کشاورزی پرداخت شده است.

خادمی با اشاره به این‌که مجتمع پرورش ماهی دوآب سلسله اولین مجتمع مکانیزه ماهیان سردآبی در کشور است، اضافه کرد: با بهره‌برداری از این مجتمع برای ۷۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۲۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد.

استاندار لرستان با اشاره به این‌که شهرستان الشتر استعداد خوبی در بحث پرورش ماهی دارد، تصریح کرد: این منطقه به لحاظ منابع آبی و شرایط آب‌وهوایی که دارد می‌تواند یکی‌از قطب‌های تولید پرورش ماهی سردآبی در کشور باشد.

وی با بیان این‌که دولت بخاطر محدودیت‌هایی که دارد معمولاً نمی‌تواند پروژه‌های اقتصادی را خوب انجام دهد، ادامه داد: این طرح از قبل شروع شده و خود دولت متولی آن بود که معمولاً با کمبود اعتبار و تخصیص روبرو می‌شد و به دنبال سیاست‌هایی که دولت تدبیر و امید داشت این طرح به بخش خصوصی واگذار شد که بعد از آن پیشرفت خوبی داشت.

خادمی بیان کرد: درحال حاضر تمام کار بر عهده بخش خصوصی و آماده بهره‌برداری در آینده نزدیک است.

استاندار لرستان با اشاره به این‌که ما باید در حوزه زیرساخت‌ها به این طرح کمک کنیم، بیان کرد: بخشی از کانال‌ها و جاده دسترسی این طرح در سیل فروردین‌ماه دچار مشکل شد که از محل اعتبارات سیل ۵۰۰ میلیون تومان از منابع برای حل این مشکل تخصیص یافته‌است.

به گزارش ایسنا، هرچند ۱۴ سال از کلنگ این پروژه می‌گذرد ولی اگر خوشبینانه به ضرب‌المثل معروف "ماهی را هر وقت از آب بگیرین تازه است" استناد کنیم و مشکل خاصی پیش نیاید اسفندماه می‌توان ماهی را از این مجتمع بگیریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پرورش ماهي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۱۵۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازآفرینی بلدیه تهران پس از ۵۰ سال

صبح امروز بازدید خبرنگاران از ۳ پروژه شهری از جمله مجتمع ورزشی امامزاده یحیی، میدانگاه سبزه‌میدان و خانه بلدیه (خانه شهر) انجام شد.

به گزارش تسنیم، مسعود حق‌لطفیT مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهرانT اظهار کرد: مجتمع ورزشی امامزاده یحیی در منطقه ۱۲ و در محدوده بافت فرسوده قرار دارد که احداث این پروژه پیش از این در اختیار شهرداری منطقه بود که با هماهنگی ایجاد شده فرآیند احداث این پروژه به سازمان عمرانی معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران سپرده شد.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده مجموعه آبی، توپی، بیلیارد و ... در مجتمع ورزشی امامزاده یحیی در نظر گرفته شده و ان‌شاءالله این مجموعه در زمان معین و مشخص به بهره‌برداری خواهد رسید.

حق‌لطفی در پاسخ به این سؤال چرا پارکینگی برای مجتمع ورزشی امامزاده یحیی (ع) پیش‌بینی نشده ادامه داد: با توجه به اینکه قرار است از این مجموعه ورزشی اهالی این محله و منطقه استفاده بکنند پارکینگی برای آن پیش‌بینی نشده است.

وی تصریح کرد: مجتمع ورزشی امامزاده یحیی در منطقه ۱۲ در زمینی به مساحت ۱۱۰۰ متر و شامل ۲ بلوک است که بلوک اول دو طبقه ساخته و مجموعه مختلف ورزشی در این مجتمع در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران به عنوان بازوی اجرایی معاون فنی عمرانی شهرداری تهران در پروژه‌های بزرگ‌مقیاس ورود پیدا کرده است، افزود: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به پردیس شماره سه و چهار، ساختمان شهرداری منطقه ۶، احداث سوله‌های بحران، احداث شتاب‌نگاره‌ها برای مدیریت بحران، احداث میادین میوه و تره‌بار و همچنین احداث مراکز نگهداری برای مجموعه سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران جهت نگهداری معتادان متجاهر، اشاره کرد.

حق‌لطفی در پاسخ به این سؤال چرا پارکینگی برای مجتمع ورزشی امامزاده یحیی (ع) پیش‌بینی نشده ادامه داد: با توجه به اینکه قرار است از این مجموعه ورزشی اهالی این محله و منطقه استفاده بکنند پارکینگی برای آن پیش‌بینی نشده است.

وی تصریح کرد: مجتمع ورزشی امامزاده یحیی در منطقه ۱۲ در زمینی به مساحت ۱۱۰۰ متر و شامل ۲ بلوک است که بلوک اول دو طبقه ساخته و مجموعه مختلف ورزشی در این مجتمع در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران به عنوان بازوی اجرایی معاون فنی عمرانی شهرداری تهران در پروژه‌های بزرگ‌مقیاس ورود پیدا کرده است، افزود: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به پردیس شماره سه و چهار، ساختمان شهرداری منطقه ۶، احداث سوله‌های بحران، احداث شتاب‌نگاره‌ها برای مدیریت بحران، احداث میادین میوه و تره‌بار و همچنین احداث مراکز نگهداری برای مجموعه سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران جهت نگهداری معتادان متجاهر، اشاره کرد.

وی افزود: یکی از پروژه‌های مهمی که در دستور کار سازمان عمرانی قرار دارد، همان خانه بلدیه است. این پروژه در محدوده میدان امام خمینی در حال اجرا است.

حق لطفی در ارتباط با هزینه اجرای این پروژه گفت: پیش بینی ما از احداث و تجهیزات و بهره‌برداری از این مجموعه رقمی حدود ۳۰ میلیارد تومان است.

مدیر عامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران در رابطه با جزئیات احداث ساختمان شهر (ساختمان بلدیه) اظهار کرد: ساختمان بلدیه‌ای در سال ۱۳۰۳ در همین محدوده ساخته و در سال ۱۳۰۵ به بهره‌برداری رسید که بهره‌برداری آن فراتر از شهرداری بود و اقداماتی در حوزه اقتصاد و دارایی انجام می‌شد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۴۸ ساختمان بلدیه تهران تخریب و جای آن را به پارکینگ اتوبوس‌های بین شهری داد و در ادامه از سال ۹۶ بازآفرینی بلدیه یا خانه شهر در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت.

حق‌لطفی با اشاره به اینکه در حال حاضر این پروژه ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اضافه کرد: ان‌شاءالله قبل از روز تهران و در شهریورماه امسال این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران درباره کاربری خانه شهر (بلدیه) تهران اظهار کرد: رویکرد و کاربری در این مجموعه فرهنگی و تاریخی است البته قرار است بخشی از روابط عمومی شهرداری تهران در این مجموعه جهت نگهداشت این ساختمان حضور پیدا کنند.

وی درباره نحوه دسترسی به خانه شهر (بلدیه) گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده پارکینگی برای این مجموعه پیش‌بینی نشده است و افراد می‌توانند از مترو که به این مجموعه متصل شده است استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • رهاسازی ۷ هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان
  • بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود
  • آغاز برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • استقبال تعاونی ها از مجموعه پرورش ماهی در قفس خلیج گرگان
  • طرح‌های پرورش ماهی در استان بوشهر حمایت می‌شود
  • استفاده از اقتصاد دریا از فاصله ۱۳۰۰ کلیومتری!
  • برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس
  • بلدیه تهران بعد از ۵۰ سال بازآفرینی شد
  • بازآفرینی بلدیه تهران پس از ۵۰ سال