Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-06@23:17:21 GMT

هک تلفن همراه مدیر عامل آمازون توسط محمد بن سلمان

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۱۶۹۳۳

هک تلفن همراه مدیر عامل آمازون توسط محمد بن سلمان

تلفن همراه جف بزوس میلیاردر آمریکایی مالک آمازون و نشریه واشنگتن پست در سال 2018 پس از دریافت پیامی در  WhatsApp که از شماره شخصی ولیعهد عربستان سعودی ارسال شده بود، هک شد.

بر اساس نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دیجیتالی، در این ماجرا پیام رمزگذاری شده ای که از شماره محمد بن سلمان به جف بزوس ارسال شده بوده است شامل یک بد افزار و فایل مخرب بوده که به تلفن ثروتمندترین مرد جهان نفوذ کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تجزیه و تحلیل دیجیتال "احتمال بسیار قوی" را نشان می دهد كه حمله به تلفن همراه بزوس توسط یك فایل ویدئویی آلوده انجام شده كه از حساب شاهزاده سعودی ارسال شده است.

به گفته منابعی که با شرط عدم افشای نام خود با نشریه گاردین صحبت کرده اند، این دو تا زمان ارسال این فایل مخرب در 1 می سال 2018، گپ و گفت دوستانه ای در واتس اپ با هم داشته اند. به گفته یک مقام  آگاه در این زمینه، پس از آلوده شدن تلفن بزوس، حجم انبوهی از داده ها و اطلاعات از تلفن وی استخراج شده است. گاردین هیچ اطلاعی در مورد آنکه چه چیزی از این تلفن سرقت شده یا نحوه استفاده از داده های سرقتی به دست نیاورده است.

افشاگری این مساله عجیب که احتمالا پادشاه آینده عربستان سعودی شخصا در هدف قرار دادن بنیانگذار آمریکایی شرکت آمازون دست داشته است، موجی از شوک و وحشت را به سمت وال استریت و سیلیکون والی فرستاده است. این مساله همچنین می تواند تلاش های شاهزاده سعودی را، برای اغوای ثروتمندان غربی برای سرمایه گذاری بیشتر در عربستان سعودی، كه وی متعهد شده است اقتصاد آن را متحول سازد،  تضعیف كند.

این مساله همچنین میتواند سوالات اساسی را در مورد احتمال دست داشتن پادشاهی سعودی در مساله افشا و انتشار بسیاری از پیام ها و تصاویر زندگی شخصی جف بزوس، تنها 9 ماه پس از این واقعه پیش بکشد.

همچنین این ماجرا ممکن است در مورد اقداماتی که ولیعهد سعودی و محفل نزدیک به وی در ماههای قبل از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار واشنگتن پست که در اکتبر 2018 کشته شد - پنج ماه پس از ادعای "هک" تلفن صاحب روزنامه - صورت داده اند، بازنگری های اساسی را به وجود آورد.

عربستان سعودی پیشتر منکر هک تلفن بزوس شده بود و اصرار داشته که قتل خاشقجی نتیجه "اقدامی سرخود" بوده است. در ماه دسامبر، یک دادگاه سعودی پس از محاکمه ای غیر علنی که از سوی فعالان حقوق بشر به عنوان یک اقدام شرم آور مورد انتقاد قرار گرفت، هشت نفر را به دست داشتن در این قتل محکوم کرد.

کارشناسان تجزیه و تحلیل دیجیتال پس از انتشار اطلاعات شخصی زندگی جف بزوس در ژانویه گذشته توسط National Enquirer بررسی وضعیت تلفن وی را آغاز کردند.

این اطلاعات، که شامل افشای داشتن یک رابطه خارج از ازدواج نیز بود، توسط تیم امنیتی بزوس جهت کشف چگونگی درز داده ها مورد پیگیری قرار گرفت. این تیم با "اطمینان قوی" دریافت که سعودی ها موفق شده اند به تلفن بزوس نفوذ کرده و "اطلاعات شخصی وی را به دست آورده اند".

رئیس تیم امنیتی بزوس، گاوین د بکر، در ماه مارس گذشته به روزنامه دیلی بیست گفت که جزئیات تحقیقات خود را در اختیار مقامات قانونی قرار داده است، اما هیچ اطلاعاتی راجع به چگونگی دسترسی سعودی ها به تلفن بزوس ارائه نداد. وی همچنین در رابطه با "ارتباط نزدیک" ولیعهد سعودی با دیوید پکر، مدیر اجرایی شرکت مادر Enquirer، در ماههای قبل از انتشار داستان بزوس توضیح داد. دی بکر به تماس ها و پیام های گاردین پاسخ نداده است.

گاردین دریافته است که تجزیه و تحلیل دیجیتالی تلفن بزوس، و نشانه هایی از شروع "هک" به واسطه یک فایل آلوده از حساب ولیعهد سعودی، توسط «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل که در مورد قتل های غیرقانونی تحقیق می کند، بررسی شده است. گویا این مساله به اندازه کافی معتبر تلقی شده تا محققان در مورد درخواست رسمی از عربستان سعودی برای ارائه توضیحی در این خصوص، مجاب شوند.

کالامارد، که در تحقیقات خود راجع به قتل خاشقجی "شواهد و مدارکی معتبر" در مورد دخالت مستقیم ولیعهد و سایر مقامات ارشد سعودی پیدا کرده است، به گاردین گفته که وی همچنان "چندین مساله در رابطه با" قتل را دنبال میکند، اما حاضر به اظهار نظر در این زمینه نشد که ایا این تحقیقات ارتباطی با مساله هک تلفن بزوس دارد یا نه؟

کالامارد در پاسخ به این سوال که آیا از عربستان سعودی در مورد اتهام "هک شدن" تفحص میکند یا خیر؟ گفت: "از کلیه پروتکل های سازمان ملل که محققان را ملزم می کند تا دولت ها را درباره ادعاهای عمومی مورد بازجویی قرار دهند، پیروی می کند".

کارشناسان سعودی - مخالفان و تحلیلگران - به گاردین گفتند که به اعتقاد آنها بزوس احتمالا به دلیل مالکیت واشنگتن پست و پوشش موضوعات و اخبار عربستان سعودی هدف قرار گرفته است. ستون نویسی های انتقادی خاشقجی در مورد محمد بن سلمان و اقدامات وی برای سرکوب فعالان و روشنفکران، در این روزنامه ولیعهد و حلقه نزدیک وی را به شدت عصبانی کرده بود.

این احتمال که رئیس یکی از شرکتهای برجسته آمریکایی از طرف عربستان سعودی مورد هدف قرار گرفته باشد، می تواند معضل بزرگی را برای کاخ سفید ایجاد کند. ترامپ و دامادش جرد كوشنر علیرغم این که نهادهای اطلاعاتی آمریكا - براساس گزارشی با اطمینان از درجه متوسط تا زیاد - بر این باورند که محمد بن سلمان دستور قتل خاشقجی را صادر كرده است،  روابط خوب و نزدیکی را با ولیعهد سعودی برقرار کرده اند.

البته ولیعهد سعودی هرگونه دست داشتن در هک تلفن همراه بزوس را انکار کرده است. وکیل بزوس گفته که وی اکنون مشغول همکاری با بازرسان در تفحص پیرامون این مساله است. سفارت عربستان در واشنگتن نیز در توییتر ادعای دست داشتن ولیعهد در این داستان را «مضحک» خوانده است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: مکانیسم ماشه اجلاس داووس سردار حجازی زینب ابوطالبی سم آفلاتوکسین سیلاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر لیگ قهرمانان آسیا حمید ابوطالبی جف بزوس محمد بن سلمان هک تلفن همراه خاشقجی واشنگتن پست واتس اپ مکانیسم ماشه اجلاس داووس سردار حجازی زینب ابوطالبی سم آفلاتوکسین سیلاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر لیگ قهرمانان آسیا حمید ابوطالبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۱۶۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند

به گزارش ورزش سه، صندوق سرمایه گذاری عمومی در سال 2023 از باشگاه‌های لیگ روشن برای جذب گروهی از مهم‌ترین بازیکنان بین‌المللی مثل کریستیانو رونالدو، نیمار، کریم بنزما فرانسوی و ... حمایت کرد.

یک منبع به روزنامه سعودی الشرق الاوسط توضیح داد که کمیته جذب بازیکن در لیگ حرفه‌ای عربستان در دوره اخیر جلساتی را با باشگاه‌ها برگزار کرده است تا بازیکنانی را که می‌خواهند در فصل نقل و انتقالات تابستانی به فوتبال این کشور منتقل شوند، مشخص کند.

این منبع در ادامه گفت پیش بینی می‌شود هفته آینده جلسه دیگری بین کمیته و باشگاه‌ها برگزار شود. برنامه برای حضور بازیکنان بزرگ بین‌المللی در راستای برنامه‌ توسعه مسابقات فوتبال در عربستان سعودی است تا لیگ این کشور به یکی از 10 لیگ مهم جهان تبدیل شود.

اما صندوق سرمایه‌گذاری عربستان بر چه اساسی از باشگاه‌ها حمایت می‌کند؟ این منبع اشاره کرد که حمایت‌های صندوق از باشگاه‌ها با توجه به جایگاه آنها در جدول لیگ عربستان صورت می‌گیرد.

در واقع باشگاه‌هایی که موقعیت‌های بالاتری دارند (به عنوان مثال الهلال و النصر در فصل جاری)، ممکن است حمایت بیشتری دریافت کنند، و تیم مقابل تیم‌هایی که در رده‌های پایین‌تر هستند، حمایت کمتری داشته باشند.

این استاندارد به منظور ایجاد انگیزه در باشگاه‌ها برای ارائه بهترین سطوح و دستیابی به نتایج بهتر است که باعث افزایش قدرت و جذابیت مسابقات لیگ عربستان می‌شود.

انمار الحائلی، رئیس باشگاه الاتحاد، اخیراً در اظهارات تلویزیونی تایید کرد که حمایتی که از باشگاه‌ها انجام می‌شود، به یک اندازه نیست. من اطلاع دقیقی ندارم و نمی‌خواهم در این مورد اظهار نظر کنم، اما باید جزئیات بیشتری در این زمینه به ما ارائه شود.

وی همچنین گفت: باید جدولی ارائه شود که نشان دهد هر باشگاه چه چیزی دریافت می‌کند، چون ممکن است خطایی رخ بدهد و از برخی باشگاه‌ها بیشتر از سایر باشگاه‌ها حمایت شود.

دیگر خبرها

  • ببینید | فوری؛ ترور محمد بن سلمان ناکام ماند!
  • باورتان می‌شود این گوشی تلفن همراه، پرفروش‌ترین در جهان است؟
  • ارزیابی میزان تشعشعات گوشی تلفن همراه در سازمان تنظیم مقررات
  • الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • جزئیات تعرفه مکالمه و اینترنت برای حجاج اعلام شد
  • اعلام جزئیات تعرفه مکالمه و اینترنت برای حجاج ایرانی
  • فصل پنجم «نون‌خ» برای سلمان همراه با چاشنی ماه عسل بود
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند