Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد علت پیشتاز بودن اهدای عضو در چهارمحال و بختیاری را نخست روحیه جوانمردی، سخاوت مردم استان و منسجم بودن و با صداقت بودن تیم پزشکی اهدا عضو استان برشمرد و گفت: ادامه فرهنگ‌سازی در این حوزه، شناسایی موارد مناسب برای اهدا، حفظ مطلوب اعضا برای انتقال و اعتمادسازی در اعضای خانواده ۴ گام مهم در این زمینه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجید شیرانی دوم بهمن‌ماه در کارگاه آشنایی با فرآیند مرگ مغزی از شناسایی تا اهدا که در بیمارستان هاجر شهرکرد برگزار شد، اظهار کرد: روحیه جوانمردی، سخاوت مردم و منسجم بودن و با صداقت بودن تیم پزشکی اهدای عضو چهارمحال‌وبختیاری، سبب پیشتازی استان در زمینه پیوند و اهدای عضو در سطح کشور است.

وی با بیان اینکه در اهدای عضو یک دنیا انسانیت نهفته است، اظهار کرد: این حرف‌های اساسی باید تکرار شود و این انسانیت بایست با تکرار و ممارست بدست آید و اهدا کنندگان عضو کسانی هستند که در مرگشان، زندگی نهفته است و این نفس را بدون هیچ چشم‌داشتی به کالبد بیماران نیازمند می‌دمند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، پیوند اعضا را یکی از دستاوردهای نوین اخیر و بسیار با اهمیت علم پزشکی دانست و افزود: با وجود آن‌‎که در سال‌های نه چندان دور این دانش و فن آغاز به کار کرده، اما پیشرفت‌های خوبی طی سالیان اخیر کسب شده است.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه اهدا عضو روح آدمی را صیقل داده و روحیه ایثار را در جان تقویت می‌کند، بیان کرد: در کشور ما در این وجهه از علم چه به لحاظ فنی و تکنیکی و چه به لحاظ دانش، در مرزهای پیشرفت دنیا قرار داریم و اقداماتی که در کشور انجام می‌شود همگام با پیشرفته‌ترین کشورهای دنیاست.

وی با اشاره به پویایی فقه شیعه و پاسخ‌گویی به تمام مسائل اعم از این موضوع، گفت: پس از تصویب قوانین در این حوزه و مجوز مراجع عظام مبنی بر اینکه در شرایطی که زندگی بیمار غیر قابل برگشت است، این حق مجاز است که با توجه به ارزشمند بودن امر اهدا عضو که سبب حیات دوباره به چند نفر دیگر می‌شود، این عمل خیرخواهانه صورت بگیرد.

شیرانی افزود: نزدیک به ۲۰ سال است که فناوری اهدا و پیوند در ایران کلید خورد و با فاصله اندکی این عمل در چهارمحال و بختیاری شروع بکار کرد، جای خرسندی است که واحد فناوری اهدا عضو استان در کشور پیشتاز است و همیشه جز اولین استان‌های کشور در این زمینه بوده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد علت پیشتاز بودن اهدا عضو در استان را نخست روحیه جوانمردی، سخاوت مردم استان و آنگاه منسجم بودن و با صداقت بودن تیم پزشکی اهدا عضو استان برشمرد و افزود: ادامه تقویت فرهنگ‌سازی در این حوزه، شناسایی موارد مناسب برای اهدا، حفظ مطلوب اعضا برای انتقال و  اعتمادسازی در اعضای خانواده ۴ گام مهم در این زمینه است.

وی با اشاره به اینکه سال ۹۶ و ۹۷ بهترین سال‌ها در حوزه اهدای عضو بوده و حدود ۹۰۰ اهدای عضو در کل کشور داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: نکته مهم که همگان باید بدانند این است که اولین و آخرین هدف نجات جان بیمار است و پس از آن اهدا عضو است.

در ادامه زهرا سیاح هماهنگ کننده تیم پیوند اعضای چهارمحال و بختیاری، گفت: فرآیند اهدا و پیوند عضو موضوعی بسیار پیچیده و علمی است که خوشبختانه علاوه بر پیشرفت‌ها در مسائل دیگر، در کشور ما قدم‌ها و تلاش‌های مفیدی در این حوزه از سالیان متمادی صورت گرفته است.

سیاح با بیان اینکه هماهنگی و انتقال اعضا پیوندی چهارمحال و بختیاری با دو استان فارس و اصفهان صورت می‌گیرد، اظهار کرد: کسی که در حادثه‌ای دچار مصدومیت می‌شود، پرسنل ۱۱۵ نخستین کادر خط مقدم هستند که بر بالین شخص حاضر می‌شوند و اقدامات ابتدای امر بسیار مهم است که تا فشار خون فرد ثابت بماند، مایعات وریدی به خوبی به او داده شود، اکسیژن رسانی به اعضا بسیار مهم است و سپس با کنترل تمام موارد مصدوم به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل ‌شود.

هماهنگ کننده تیم پیوند اعضای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هدف این کارگاه‌ها که سالانه برگزار می‌شود، توجه به مهم بودن مسئله اهدای عضو است، بیان کرد: مرکز اهداعضو بوعلی در شیراز یکی از مراکز مهم خاورمیانه محسوب می‌شود که روزانه بیش از ۴ تا ۵ مورد پیوند کبد توسط تیم پزشکی این مرکز انجام می‌گیرد.

وی با بیان این‌که کد ۳۲۴، در سراسر کشور در همه بیمارستان های دولتی و غیردولتی برای شناسایی افراد مرگ مغزی فعال شده است، افزود: وقتی که شخص مصدوم به اورژانس منتقل شود، زنگ بحران به صدا در می‌آید و اتاق سی پی آر آماده می‌شود، خانواده آن باید متوجه شوند که گام‌های اولیه تیم درمانی صرفا برای نجات جان آن هموطن است، همه پرسنل آموزش‌های لازم را دیده‌اند که به کمک آن بشتابند.

سیاح بیان کرد: توصیه ما به تیم پرستاران این است که عزمشان را برای نجات آن مصدوم جزم ‌کنند، هم‌اینک و پس از تشخیص و تایید سالم نبودن مغز و غیر قابل برگشت نبودن زندگی بیمار، در این مرحله تلاش‌ها باید برای نجات جان ۸ بیمار نیازمند پیوند عضو صورت بگیرد که مصدوم برای انجام اقدامات اهدا به اتاق آی سی یو منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه ما در قبال خانواده شخص مصدوم انجام دو کار است، نخست اعتمادسازی که از زمان انتقال مصدوم به اورژانس می‌بایست صورت می‌گرفت تا اعضا خانواده شخص روند پیگیری پرسنل را مشاهده کنند و در مرحله بعد، اجازه دادن به نزدیکان فرد برای ملاقات عزیزشان برای لحظات آخر است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی منطقه چهارمحال و بختیاری اهداي عضو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۰۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۵۳ میلیمتر بارش در در لیرابی

قطره کارشناس هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: همچنین کمترین میزان بارش‌ها با ۸ میلیمتر در ایل بگی گزارش شد.

بیشتر بخوانید

افزایش شدت بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری

وی افزود: با افزایش ناپایداری‌ها برای دوشنبه و سه شنبه در بیشتر مناطق استان به خصوص غرب و جنوب استان رگبار باران همراه با رعد و برق و احتمال تگرگ پیش بینی می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • لغزندگی محور‌های مواصلاتی در چهارمحال و بختیاری
  • فعالیت سامانه بارشی جدید امروز در چهارمحال و بختیاری
  • وقوع ۱۹ حادثه در چهارمحال و بختیاری
  • ارائه خدمات رایگان پزشکی و بهداشتی در لاران
  • کلنگ مجتمع پرورش اسب در شهرکرد به زمین زده شد
  • افتتاح دومین نمایشگاه کار در چهارمحال و بختیاری
  • صعود تیم به جمع ۴ تیم برتر لیگ برتر جوانان
  • ثبت ۵۳ میلیمتر بارش در در لیرابی
  • تصاویری از لحظه حادثه مینی بوس در چهارمحال و بختیاری
  • رشد ۳۱ درصدی مرسولات از چهارمحال و بختیاری