"بچه مهندس" ۲۵ ساله رمضانی میشود؟ / روزهای پایانی فیلمبرداری + عکس
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۲۱۳۶۱
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، "بچهمهندس" در قدم اول ماه رمضان دو سال قبل به تلویزیون آمد و ماجرای پرورشگاهی به نام "خانه خورشید" را مطرح کرد. شاید این ایام برای فصل سوم این مجموعه تلویزیونی نیز دوباره تکرار شود؛ چرا که این سریال یکی از گزینههای شبکه دو برای ماه مبارک رمضان است.
علی غفاری کارگردان این سریال تلویزیونی از روزهای پایانی فیلمبرداری "بچهمهندس"۳ خبر داد و گفت: فکر میکنم تقریباً ۱۵ درصد از کار باقیمانده و انشاءالله تا قبل از پایان سال، فیلمبرداری این فصل به پایان برسد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او درباره زمان پخش این سریال گفت: فصل سوم "بچه مهندس" یکی از گزینههای ماه مبارک رمضان است، اما به تصمیم مدیران شبکه و سیما در چیدمان کنداکتور رمضانی تلویزیون برمیگردد.
البته پیش از این سعید سعدی هم در گفتوگویی به این نکته اشاره کرده بود که پیشنهاد ما به پخش شبکه ۲ ایام ماه مبارک رمضان ۱۳۹۹ است، اما بستگی به تصمیم خودشان دارد.
* باید منتظر بمانیم و ببینیم فصل سوم "بچه مهندس" و احتمالاً آخرین ایستگاه ماجراهای جواد، در کدام کنداکتور شبکه دو سیما، قرار خواهد گرفت؛ آیا همچون فصل اول رمضانی خواهد شد؟
گروه "بچهمهندس"۳ این روزها در لوکیشنهای متعدد تهران فیلمبرداری خودشان را دنبال میکنند؛ در بوستان ولایت بودند و در روزهای آینده به لوکیشنی در حوالی پاسداران میروند.
تلویزیون، شبکه دو | شبکه ۲ سیمای جمهوری اسلامی ایران، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ماه مبارک رمضان.
این سریال، کودکی، نوجوانی و جوانی شخصیتی به نام «جواد جوادی» را مطرح میکند که به تعبیر کارگردان سریال، جواد یا کاراکتر "بچهمهندس" در این فصل، ۲۵ ساله میشود و مقطع فارغالتحصیلی این شخصیت را به نمایش درمیآورد.
حسن وارسته نویسنده فصل سوم «بچه مهندس» است و نقش جوادی را روزبه حصاری بازی میکند. روزبه حصاری پیش از این در سریالهای "یادآوری" و "تاریکی شب روشنایی روز" هم به ایفای نقش پرداخته است.
البته به تعبیر سعید سعدی، روزبه حصاری از دانشآموختگان مدرسه تیزهوشان است و تا حدودی شخصیت علمیاش با نقشی که در حال ایفای آن است، همخوانی دارد.
تلویزیون، شبکه دو | شبکه ۲ سیمای جمهوری اسلامی ایران، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ماه مبارک رمضان.
کارگردان سریال درباره اینکه آیا "بچهمهندس"۳ آخرین ایستگاه ماجراهای جواد خواهد بود گفت: در این فصل، "بچهمهندس" تمام میشود مگر اینکه مدیران تصمیم بگیرند این قصه ادامه داشته باشد. قصه فصل سوم در سال ۱۳۹۱ تعریف میشود و جواد ۲۵ ساله است. پیش از این کودکی و نوجوانی را تعریف کردیم و حالا به مقطع فارغالتحصیل شدن شخصیت اصلی داستان میرسیم. "بچهمهندس" که از سال ۱۳۶۷ ماجرایش به تلویزیون کشیده شد و حالا اتفاقات داستان در سال ۱۳۹۱ روایت خودش را دنبال میکند.
پیش از این تهیهکننده "بچهمهندس" درباره دنبالهسازی سریالهای تلویزیون و جذابیت فصل سوم این مجموعه، گفته بود: به نظرمن از فصل دوم و حتی اول "بچهمهندس" هم جذابیتش به مراتب بالاتر خواهد بود. هم فضای شاد دارد و هم تراژدی و جوابگوی هر سلیقهای است.
دنبالهسازی اتفاق بدی نیست، اما به شرط اینکه قصه داشته باشند و بتوانند مخاطب را جذب کنند؛ هر کار مطوّلی نمیتواند مخاطب را جذب کند؛ چون آببستن به فیلمنامه و نداشتن کشش جذب مخاطب، آسیبی است که مخاطب را دلزده میکند.
ما سعی کردهایم مخاطب با تماشای فصل سوم، هم نکات آموزنده دریافت کند و هم به تنوع ساخت سریال پی ببرد. در واقع کیفیت و کمیت توأمان پیش میرود؛ از پژوهش و تحقیق فیلمنامهای غفلت نکردیم.
سریال ۳۵ قسمتی "بچهمهندس" ۴۵ دقیقهای است؛ در کنارِ روزبه حصاری بازیگر جوادی و شخصیت اصلی داستان، فرهاد قائمیان، ثریا قاسمی، کامران تفتی و اتابک نادری، سیدمهرداد ضیایی، کاوه سماکباشی، فرناز رهنما، شیوا خسرومهر و... از بازیگران جدیدیاند که در فصل سوم "بچه مهندس" حضور دارند.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: بچه مهندس سریال تلویزیونی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۱۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
جالب اینجاست که در این میان یک رسانه نوشته بود بهواسطه ضعیفبودن کارنامه عملکرد VODها یا همان شبکه نمایش خانگی، آمار مخاطبان تلویزیون بالا رفته! و به نوعی نفس تازهای به رسانهملی تزریق شده است؛ اما نکته مهم، صحبتهای مطرحشده از سوی یکی از مدیران شبکههای نمایش خانگی است که نشان میدهد وضعیت این تولیدات و روابط آنها بیشتر از چیزی که مخاطبان مطلع باشند آشفته است و تنها یک اظهارنظر باعث شده تا دمل چرکین تولیدات عجیب و نمایش خانگی بیشتر از قبل برای مخاطب سر باز کند.حالا با تازهترین نظرسنجی منتشرشده از سوی مرکز افکارسنجی ایسپا، همه این تحلیلها بر باد رفته و نشان میدهد که مخاطبان تلویزیون واقعی و حتی بیشتر از آمار اعلامشده از سوی مقامات رسانهملی است. آمار منتشرشده از سوی مرکز افکارسنجی ایسپا، از این منظر اهمیت دارد که نه از سوی خود تلویزیون که از سوی یک رسانه مستقل مطرح شده که آمارهایش تاکنون محل استناد بسیاری از تحلیلهاست. این آمار نشان میدهد که ۴۰.۸درصد «ایرانیان» شبکه سه را بیشتر از سایر شبکههای تلویزیونی میبینند، ۳۵.۲درصد شبکه آیفیلم و ۲۱درصد شبکه یک را تماشا میکنند. میزان تماشای این شبکهها در بین «بینندگان صداوسیما» به ترتیب ۵۸.۹درصد شبکه سه، ۵۰.۸درصد شبکه آیفیلم و ۳۰.۳درصد شبکه یک بوده. همچنین ۶۹.۲ درصد «ایرانیان» بیننده برنامههای صداوسیما هستند.«مردان آهنین» پرمخاطب شد
این نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) یک طرح نظرسنجی با عنوان «سنجش نگرش مردم در خصوص برنامههای صداوسیما» با تعداد نمونه ۱۷۱۵نفرازشهروندان ۱۵سال به بالای سراسرکشور در «هفته آخر فروردینماه» سالجاری بوده که به شیوه مصاحبه تلفنی انجام شده و نکات مهمی را از مخاطبان تلویزیون روشن میکند. در مدت اخیر مطالبه بسیاری از منتقدان و فعالان رسانه بیان آمار روشن از میزان مخاطبان تلویزیون بود که بارها با حدس و گمان مطرح میشد. بااینحال، حتی زمانی که خود رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما آمار را بهصورت شفاف، دقیق و در حضور رسانهها بیان کرد، بازهم این نقدها ادامه یافت. حالا به نظر میرسد که با اعلام آمار از سوی مرکز ایسپا، بتوان تحلیل بهتری روی مخاطبان برنامههای تلویزیون داشت. بخشی از یافتههای ایسپا مربوط به درصد مخاطبان به تفکیک برنامههاست. یافتههای نظرسنجی ایسپا نشان میدهد ۹/۳۶درصد از «ایرانیان» برنامه مردانآهنین،۳۴.۷درصد برنامه زندگی پس از زندگی، ۳۴.۲درصد برنامه محفل، ۳۲.۳درصد برنامه شبخوش، ۳۱.۸درصد برنامه فوتبال برتر، ۲۹.۷درصد برنامه پانتولیگ و ۲۶.۵درصد برنامه معرکه، ۲۴.۵درصد برنامه مهمونی، ۲۱.۳درصد برنامه ماه خدا، ۱۸.۸درصد برنامه ماه من، ۱۷.۲درصد برنامه ایران دوستداشتنی، ۱۶درصد برنامه پاورقی و ۱۲.۱درصد برنامه برمودا را دیدهاند.میزان تماشای این برنامهها در بین «افرادی که تلویزیون تماشا میکنند» ۵۳.۳درصد برنامه مردان آهنین، ۵۰.۱درصد برنامه زندگی پس از زندگی، ۴۹.۴درصد برنامه محفل، ۴۸درصد برنامه شبخوش، ۴۶درصد برنامه فوتبال برتر، ۴۲.۹درصد برنامه پانتولیگ و ۳۸.۳درصد برنامه معرکه، ۳۵.۴درصد برنامه مهمونی، ۳۰.۷درصد برنامه ماه خدا، ۲۷.۲درصد برنامه ماه من، ۲۴.۸درصد برنامه ایران دوستداشتنی، ۲۳.۱درصد برنامه پاورقی و ۱۷.۵درصد برنامه برمودا بوده است. همچنین ۴۵.۴درصد از «ایرانیان» گفتهاند سریال زیرخاکی، ۲۳.۲درصد سریال هفت سر اژدها و ۲۰.۴درصد سریال رستگاری را دیدهاند. میزان تماشای این سریالهای تلویزیونی در بین «بینندگان تلویزیون» حاکی از این است که ۶۵.۵درصد آنها گفتهاند سریال زیرخاکی را دیدهاند. ۳۳.۵درصد سریال هفت سر اژدها و ۲۹.۴درصد سریال رستگاری را دیدهاند.
رشد مخاطب در دوران افول تلویزیونهای خارجی
نکتهای که در این میان باید به آن اشاره کرد، یکی از جملات رئیس مرکز تحقیقات صداوسیماست که در نشست اخیر گفته بود نباید انتظار مخاطب ۸۰درصدی از رسانه تلویزیون داشت، چراکه در کشورهای دیگر هم این آمار حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد است. در همان نشست هم برخی خبرنگاران با واکنشهای کنایهآمیز از این مقایسه گفتند و خواستار توضیح شدند که شاکرینژاد گفته بود: «امروز در عصری هستیم که مخاطب را باید ترکیبی از برادباند و برادکست دانست و از آن گریزی نیست. در حقیقت این عددها در این عصر چیزی شبیه معجزه است. مثلا مرکز تحقیقاتی در آمریکا یا انگلیس که میزان مخاطب را ارائه میکند، بهندرت آمارهایش به ۱۰درصد میرسد؛ بهعنوانمثال، برنامه پرمخاطب ۲۰۲۳ انگلیس، برنامه مربوط به تاجگذاری چارلز بود که ۱۲.۵میلیون نفر درمجموع آن را دیده بودند که حدود ۱۸درصد میشود. امروز وقتی با مردم صحبت میکنیم متوجه میشویم مردم در بستر خارج از تلویزیون و بر بسترهای دیگر مصرف رسانهای دارند. در حقیقت باید به یک فناوری برسیم که وقتی درباره میزان مخاطب صحبت میکنیم، هر دو را لحاظ کنیم.» انتشار آمارهای ایسپا در کنار این صحبتهای مطرحشده از سوی شاکرینژاد که حداقل آمار را بیان کرده بود، نشان میدهد که تلویزیون بهعنوان یک رسانه سنتی، هنوز هم مخاطبان خود را دارد و بیان آمار ۶۹.۲درصد برای مخاطبان تلویزیون، مهر تاییدی بر درستبودن آماری است که مرکز تحقیقات صداوسیما منتشر کرده بود. البته خود مرکز هم در نشست فوق تاکید کرده بود که حداقل آمار را بیان کرده و حتی میتوان گفت آمار فراتر از این مقدار است. نگاهی به تعداد کلیدواژههای تکرارشده در پیامکهای سامانه ۱۶۲ هم دال بر این است که مخاطبان تلویزیون به شکل دقیق این رسانه را تماشا کرده و از طریق همین سامانه، نظرات خود را درباره جزئیات این تولیدات بیانمیکنند.
دلیل اهمیت آمار ایسپا
ناگفته پیداست که هر رسانهای برای رسیدن به قله برنامههای خود نیاز به اصلاح و دریافت بازخورد دارد و بهطور قطع برخی تحلیلهای مطرحشده ــ صرفنظر از اهداف پشت آن یا صادقانه بودن یا نبودن نکات ــ میتواند رسانهملی را در جهت بهبود و استمرار جذب مخاطب هدایت کند. کما اینکه دو محور هویتمحوری و عدالتگستری که در اهداف تحولی سازمان صداوسیما قید شده و هر بار در صحبتهای رئیس این سازمان مورد تاکید قرارمیگیرد هم نشان از همین رویکرد ثبت بازخورد دارد. بااینحال، نمیتوان انکار کرد که برخی از این تحلیلها تنها هدف خود را بر نقد غیرعادلانه و یکطرفه علیه رسانهملی گذاشتهاند که در این صورت نمیتوان آن را موثر دانست. آمار۶۹.۲درصد مخاطب برای تلویزیون و بیان آن درزمانی که بحثها پیرامون مخاطبان این رسانه بالا گرفته، میتواند فصل تازهای برای ارائه نقدهای درست ومنصفانه و البته نگاه به عملکرد واقعی و مستند رسانهملی باشد.