Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشاورزی بر پشت‌بام یکی از گزینه مهم برای کشاورزی شهری در صورت مواجهه با کمبود زمین زراعی، به‌خصوص در بسیاری از شهرهای هندوستان به شمار می‌رود؛ این روش می‌تواند نقش مهمی در مدیریت زیست‌محیطی شهری و افزایش کیفیت هوا ایفا کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهری‌سازی در جوامع هندی به یک پدیده عمومی تبدیل شده است که این امر منجر به کاهش چشمگیر زمین‌های کشاورزی و افزایش جمعیت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با افزایش بی‌رویه جمعیت، نیاز به ساختمان‌های مسکونی افزایش یافته است و به همین دلیل از زمین‌های کشاورزی و زراعی برای احداث مکان‌هایی برای سکونت شهروندان استفاده می‌شود که همین امر منجر به کاهش چشمگیر فضاهای سبز و مزارع در سراسر هندوستان شده است.

در نتیجه این پدیده، شهروندان هندی با کاهش منابع غذایی روبرو شده‌اند و نسل‌های آتی این کشور با تهدیداتی جدی مواجه خواهد بود. احداث ‌بام‌باغ ‌ها یکی از بهترین اقداماتی است که مقامات رسمی به همراه معماران برای حل این مسئله مطرح کرده‌اند و باوجود این‌که تنها چند سال از پیاده‌سازی این طرح می‌گذرد اما موفقیت‌های چشمگیری به دنبال داشته است و در میان مردم هند از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار شده است.

امروزه در بسیاری از شهرهای جهان، مردم به روش‌های مختلف نظیر احداث باغ‌های عمودی یا بام‌باغ‌ها به تولید بخش اعظمی از مواد غذایی خود می‌پردازند و نیاز خود به منابع خوراکی خارجی را کمتر می‌کنند. این کار فواید بسیاری برای آن‌ها و شهرهایشان دارد؛ ضرورت جبران فضاهای سبز برای حفظ کیفیت محیط زیست یک امر بسیار ضروری است چرا که سازه‌های سخت و غیر قابل نفوذ به سرعت در حال جایگزین شدن این فضاها می‌باشد. احداث پشت‌بام‌های سبز یا ‌بام‌باغ‌ها در مناطق مسکونی و تجاری یک انتخاب بسیار مناسب برای کاهش اثرات منفی ناشی از ساخت‌وساز شهری به شمار می‌رود که فواید زیادی را برای محیط زیست، اقتصاد و جامعه به دنبال دارد.

علاوه‌براین، سیستم‌های بام‌باغ‌ها بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد از آب باران دریافتی خود را حفظ می‌کند و برای مصارف مختلف، از جمله آبیاری گیاهان باغ و تامین آب خوراکی ساکنان یک مجتمع مورد استفاده قرار می‌دهد. همچنین پشت بام‌هایی که بر فراز آن‌ها فضاهای سبز تعبیه شده طول عمر طولانی‌تر نسبت به  پشت‌بام‌های معمولی دارد چرا که از اشعه ماورء بنفش و افزایش شدید دما، که منجر به نفوذپذیری سقف در زمان بارش باران و برف می‌شود، در امان است. گیاهان سبز باعث خنک‌سازی پشت‌بام درفصول سرد می‌شود زیرا همچون یک عایق عمل می‌کند که بر فراز بام سایه می‌افکند و از نفوذ گرما به داخل ساختمان خودداری می‌کند.

اگرچه احداث بام‌باغ‌ یک مفهوم نسبتا جدید در شهرهای هندوستان است، بااین حال افزایش این فضاهای سبز شهری روز به روز در حال افزایش است و در میان مردم ازمحبوبیت بالایی برخوردار می‌شود. زیست‌شناسان و مقامات رسمی در تلاشند اهمیت پرورش مواد غذایی خانگی را در میان هندی‌ها افزایش دهند و آن‌ها را از زندگی پایدار، به عنوان یک ضرورت در شرایط تغییر زیست‌محیطی، آگاه سازند. هر چه جمعیت مردم شهرهای هندی بیشتر می‌شود، نیاز به کشاورزی شهری به عنوان روشی پایدار برای تولید سبزیجات و غلات تازه به میزان زیاد نیز افزایش می‌یابد.

احداث باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی بر پشت‌بام‌ها می‌تواند یک جایگزین مناسب در مواجهه با کاهش زمین‌های زراعتی شهری باشد، به خصوص در کشور هند که با رشد بی‌رویه جمعیت، افزایش مناطق مسکونی و کاهش زمین‌های کشاورزی و فضاهای سبز روبرو است. مردم با احداث بام‌باغ‌ها می‌توانند مدیریت زیست‌محیطی شهری را به عهده بگیرند و در بهبود کیفیت هوا نقش مهمی ایفا کنند. تولید مواد غذایی و سبزیجات خوراکی ارگانیک در مزارع شهری از دیگر فواید بسیاری مهمی است که روز به روز بر تعداد افرادی که به سمت احداث مزارع خانگی و بام‌باغ‌ها گرایش پیدا می‌کنند، می‌افزاید.  

کد خبر 407036

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کشاورزی بام سبز باغ بام هندوستان هند محصولات کشاورزی اراضی کشاورزی فضاي سبز شهري فضاي سبز خلاقیت زمین های کشاورزی زمین های زراعی کشاورزی شهری شهرهای جهان خلاقيت و نواوري شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۱۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تغییر مسیر رینگ چهارم و آزادسازی اراضی در محدوده سیتی‌سنتر و راه‌آهن

معاون عمران شهری شهردار اصفهان بر لزوم تغییر مسیر رینگ چهارم در محدوده اراضی سیتی سنتر و راه آهن تاکید کرد و گفت: آزادسازی اراضی در محدوده و حریم مناطق ۴،۶ و ۱۳ شهرداری اصفهان و شهر ابریشم از جمله موانع موجود در تکمیل رینگ چهارم ترافیکی کلان‌شهر اصفهان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اصغر کشاورزراد امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در بازدید استاندار اصفهان از رینگ چهارم ترافیکی کلان‌شهر اصفهان، به تشریح بخش‌های تکمیل شده رینگ ترافیکی کلان‌شهر اصفهان پرداخت و اظهار کرد: رینگ اول در محدوده مرکزی شهر به طول ۱۲ کیلومتر شامل خیابان‌های شریانی فرعی، رینگ دوم در محدوده میانی شهر به طول ۲۵ کیلومتر شامل خیابان‌های شریانی درجه دو و رینگ سوم به طول ۴۰ کیلومتر به عنوان بیرونی‌ترین مسیر حرکت شهر و به صورت بزرگراه قرار دارد.

وی با اشاره به رینگ چهارم حلقه حفاظتی کلان شهر اصفهان افزود: با توجه به بار ترافیکی بسیار زیاد رینگ سوم و به‌منظور توسعه و احداث هر چه بیشتر شبکه معابر بزرگراهی به عنوان زیر ساخت اصلی حمل و نقل طرح رینگ حفاظتی کلان‌شهر اصفهان به طول ۷۸ کیلومتر با اهداف کاهش بار ترافیکی در مبادی ورودی به شهر اصفهان و شهرهای در مسیر پروژه، توزیع ترافیک ورودی قبل از رسیدن به محدوده شهری، حذف ترافیک بین شهری از داخل شهر، کاهش اثرات منفی ترافیک در منطقه، کاهش بار ترافیکی معابر شهری، سهولت حرکت ترافیک عبوری، جلوگیری از گسترش بی رویه ساخت‌وسازها در این منطقه و ایجاد محدوده شهری مصوب شد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با اشاره به مشخصات مسیر حلقه حفاظتی کلان‌شهر اصفهان صریح کرد: این مسیر به طول چهار کیلومتر و عرض خط بدنه ۷۶ متر و با در نظر گرفتن سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت با چهار خط در دو مسیر رفت و برگشت آزادراهی و ۳۶ پل و تقاطع غیر هم سطح در نظر گرفته شده است و عبور مسیر پروژه از محدوده و حریم ۱۱ منطقه شهر اصفهان و ۵ شهر دولت آباد - خورزوق - خمینی شهر - درچه ابریشم و نیز قسمتی از اراضی فرمانداری‌های برخوار و فلاورجان انجام می‌شود.

وی در خصوص بخش‌های احداث شده رینگ چهارم در محدوده شهرداری اصفهان در دوره‌های قبل مدیریت شهری گفت: تقاطع‌های غیر همسطح رضوان – میدان استقلال- شهدای اشکاوند و نیز تقاطع‌های غیر همسطح سردار شهید سلیمانی، شهدای قهجاورستان، آفتاب و احداث مسیر چهار تا هشت کیلومتر مسیر با هزینه یک همت احداث شده‌اند.

کشاورزراد همچنین درباره بخش‌های در حال اجرای مسیر رینگ چهار در محدوده شهرداری اصفهان یادآور شد: تقاطع‌های غیر همسطح شهدای خاتون آباد - شهدای دهنو - شهدای بهاران و پل کانال آب و احداث مسیر کیلومتر ۰ تا ۴ منطقه ۱۵ با اعتبار ۱,۱۰۰ میلیارد تومان معادل ۷۵ درصد پیشرفت، همچنین ساخت اراضی تملک شده یک صد و هفده هزار متر مربع در ۲۲۱ مورد با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان؛ همچنین تعریض مسیر کیلومتر ۶۵ تا ۶۸ منطقه ۶ رینگ با اعتبار ۱۱۰ میلیارد تومان معادل ۸۵ درصد پیشرفت و در نهایت تعریض مسیر کیلومتر ۷۳ تا ۷۷ منطقه ۴ رینگ با اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومان معادل ۲۰ درصد پیشرفت از جمله پروژه‌های تملک و احداث از سال ۱۴۰۰ تاکنون بوده‌اند.

وی پیرامون برنامه ادامه رینگ چهارم در شهرداری اصفهان در سال جاری تصریح کرد: احداث تقاطع غیر همسطح شهید فخری‌زاده (روشن دشت) و تعریض پل رودخانه در منطقه چهار یعنی کیلومتر ۷۲ تا ۷۳ مسیر با اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان به منزله آزادسازی ۲۰۰ میلیارد و احداث ۵۰۰ میلیارد تومان؛ همچنین تعریض مسیر رینگ حدفاصل تبادل شهدای اشکاوند تا پل رودخانه در منطقه شش یعنی کیلومتر ۷۰ تا ۷۲ مسیر با اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومان که به منزله آزادسازی ۶۰۰ میلیارد تومان و احداث ۲۰۰ میلیارد تومان و در نهایت پیگیری آزادسازی و احداث مسیر رینگ حد فاصل اتوبان ذوب آهن تا کمربند جنوب غرب در محدوده منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان و شهر ابریشم با محوریت استانداری جهت توافق با ارتش از کیلومتر ۴۵ تا ۵۵ مسیر که به منزله آزادسازی تقاطع غیر همسطح ذوب آهن در منطقه ۱۳ بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است، از جمله برنامه‌های ادامه رینگ چهارم شهر اصفهان خواهند بود.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با اشاره به مشکلات و موانع موجود در پروژه عنوان کرد: آزادسازی اراضی کشاورزی و باغات در محدوده و حریم منطقه چهار و شش شهرداری اصفهان (باغ ویلا)، تغییر مسیر رینگ در محدوده اراضی سیتی سنتر و راه آهن و نحوه آزادسازی آن، آزادسازی زمین متعلق به وزارت جهاد کشاورزی و ارتش در محل تقاطع ذوب آهن در منطقه ۱۳، آزادسازی اراضی ارتش در محدوده شهر ابریشم، تأمین بودجه مورد نیاز جهت تکمیل پروژه در محدوده شهر اصفهان با برآورد ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و لزوم الحاق اراضی مسیر رینگ که اغلب در حریم شهر است به محدوده قانونی شهر از جمله موانع و مشکلات موجود در روند تکمیل پروژه است.

به گزارش ایمنا، در این بازدید فرماندار اصفهان، شهردار اصفهان و برخی مسئولان استانی و شهری، استاندار اصفهان را همراهی کردند.

کد خبر 747885

دیگر خبرها

  • کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران مهمترین دغدغه کشاورزان اسدآبادی
  • جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است
  • لزوم تغییر مسیر رینگ چهارم و آزادسازی اراضی در محدوده سیتی‌سنتر و راه‌آهن
  • امکان کاهش ۲۰ درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی
  • آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌ ناشی از سیل را کاهش داد
  • آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌های ناشی از سیل را کاهش داد
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • راهکار هایی برای کنترل اشتها
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • احداث گلخانه در جهت خودکفایی شهرداری در تولید انواع گل + فیلم