Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی از وزیر میراث فرهنگی خواست تا نسبت به بررسی جوانب امر مرمت گنبد شیخ لطف‌الله، رسیدگی به قصورات مسوولان مربوط و جبران خسارت وارد به این بنای تاریخی اقدام و طبق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، تمامی اسناد پروژه‌ها برای مطالعه منتقدان، در اختیار کارشناسان قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، در کنار همه اظهار نظرها و صحبت‌هایی که تا کنون مطرح شده‌اند و تا کنون مرغِ دست‌اندرکاران مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان برای ماندن بر سر حرف اولشان یک پا داشته که کاردرست‌اند، بالاخره یکی از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی هم خبرهای نقادانه را از مرمت این بنای تاریخی دید و به وزیر این وزارتخانه تازه‌تاسیس تذکر داد.

«ناهید تاج‌الدین»‌ - نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی - در تذکری که به هیات رییسه مجلس داده، و خواسته تا طبق ماده ۲۰۸ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، این تذکر ابلاغ و خلاصه آن در جلسه علنی مجلس پرسیده شود، از علی اصغر مونسان – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – پرسیده که «چرا دلایل بروز معایب ناشی از مرمت گنبد مسجد شیخ‌لطف الله اصفهان اعلام نشده و مستندات مربوط به فعالان میراث و منتقدان ارایه نشده است؟»

او که این تذکر را در صفحه‌ی شخصی  خود در اینستاگرام و همراه با تصویرِ معروف گنبد که روی ترک تازه مرمت شده‌اش برفی ننشسته، منتشر کرده، نوشته است: «با توجه به شرایط بحرانی گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان، مرمت این گنبد امری اجتناب‌ناپذیر بوده است. تصمیم درستی که به روش نامناسب اجرایی شده و حساسیت‌های جامعه میراث فرهنگی کشور را برانگیخته و از طرفی پس از اتمام مرمت و بروز معایب، ایراداتی ناشی از برچیدن و نصب کاشی‌های مشخص نگردیده و به انتقادات کارشناسان و خبرگان این حوزه پاسخی داده نشده است.

از طرفی شواهد نشان دهنده این است که به اصل " برگشت‌پذیری" که یک اصل مهم مرمتی است، در این پروژه حساس توجهی نشده است. چرا پروژه‌ای با این اهمیت فاقد مدارک مطالعاتی، نتایج آزمایشگاهی مصالح قدیم و جدید، پروتکل اجرایی و نظارتی بوده است؟ و اگر وجود دارد، چرا در اختیار کارشناسان و منتقدان قرار نگرفته است؟ لذا نظر به این‌که تا کنون پیگیری‌های فعالان میراث و کارشناسان این حوزه در خصوص مشخص شدن روند اجرای پروژه‌های حساسیت‌برانگیز با پاسخ شفافی رو به رو نشده و تداوم این امر به بی‌اعتمادی فعالان میراث فرهنگی و نگرانی‌های موجود دامن خواهد زد، ضرورت دارد نسبت به بررسی جوانب امر، رسیدگی به قصورات مسوولان مربوط و جبران خسارت وارده به این بنای تاریخی اقدام و طبق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، تمامی اسناد پروژه‌ها برای مطالعه منتقدان، در اختیار کارشناسان قرار گیرد.»

این تذکر توسط علی اصغر یوسف‌نژاد در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان به مجلس شورای اسلامی خوانده شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گنبد مسجد شیخ لطف الله مرمت علی اصغر مونسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۳۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار گروه‌های پایش و مرمت در نقش رستم

ایسنا/فارس مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان‌شناسی در مجموعه تاریخی نقش رستم خبر داد.

علیرضا عسکری چاوردی امشب، ۱۴ اردیبهشت‌ ماه گفت: در اثر بارندگی های اخیر، محوطه باستانی نقش رستم دچار آب گرفتگی شد و در پی  آن فرونشست‌های متعددی در منطقه رخ داده است.

وی افزود: در حال حاضر تیم پایش، حفاظت و مرمت همراه با گروه باستان‌شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این محوطه باستانی مستقر هستند و پس از تهیه گزارش علمی، برنامه ساماندهی محوطه نقش رستم آغاز خواهد شد.

عسکری با بیان اینکه  بخشی از فرونشست‌های رخ داده در این محوطه باستانی مربوط به فرونشست عمومی دشت مرودشت است گفت: بخش دیگری از مشکلات مجموعه هم به آوار گسترده باروهای خشتی نقش رستم برمی‌گردد که طی این بارندگی‌ها بخش باروها و آوارهای رسوب شده باستانی دچار رانش شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بیان کرد: پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بلافاصله پس از اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی برنامه ساماندهی، حفاظت و مرمت نقش رستم را آغاز خواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • در نود و یکمین جلسه شورای شهر ساری چه گذشت؟
  • پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی عملیات اصلاح شبکه آبرسانی در گنبد کاووس
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • استقرار گروه‌ پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در نقش رستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در محوطه باستانی نقش رستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعددی در محوطه باستانی نقش رستم
  • استقرار گروه‌های پایش و مرمت در نقش رستم
  • تذکر معنادار امام جمعه تبریز به کاندیداهای دور دوم تبریز در انتخابات مجلس