اسلام با هنر شروع میشود/ هنر متعهد؛ دغدغه امروز تمام مصلحان جامعه بشری
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۲۳۴۵۸
گروه فرهنگی ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینكه قرآن، نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه یك پدیده هنری هستند، گفت: باید توجه کنیم که اسلام خودش پدیده هنری است و با هنر شروع میشود و با آن ادامه پیدا میکند.
به گزارش ایكنا از فارس، آیتالله ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه و مدرسه خارج فقه و اصول امروز، دوم بهمنماه در سومین همایش ملی «فقه هنر» كه طی امروز و فردا در شیراز در حال برگزاری است، گفت: اسلام با هنر شروع میشود و قرآن، نهجالبلاغه و حتی صحیفه سجادیه در دنیای مادی و پرتلاطم معاصر یک پدیده هنری هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی همچنین حضرت علی(ع) را یك پدیده هنری دانست كه هنر پیامبر مكرم اسلام(ص) تربیت چنین شخصیتی بود و ادامه داد: با گذشت 1400 سال ما همچنان میتوانیم خطبههای نهجالبلاغه را در دنیا مطرح كنیم.
آیتالله علیدوست ادامه داد: باید توجه کنیم که اسلام خودش پدیده هنری است و با هنر شروع میشود و با آن ادامه پیدا میکند و اصلا در اسلام، کف هنر استحباب است یعنی ممکن است برخی از کارها از اباحه شروع شود اما هنر از استحباب شروع میشود.
دبیر علمی همایش ملی «فقه هنر» به برگزاری این همایش اشاره كرد و گفت: در این همایش از ظرفیت هنرمندان سینما نیز استفاده میكنیم زیرا آنان بخشی از جامعه ایران هستند و مفیدند و باید از آنها استفاده كنیم.
وی یادآور شد: دغدغهای که هم ما از طرف حوزه، هم هنرمندان و هم دانشگاه دارند این است که كار كنیم هنر این کشور و سرزمین بالا بیاید اما از راه شرعی هم خارج نشود یعنی هم فخر هنری خود را داشته باشد و چیزی در اینجا از بین نرود و ضبط نشود و هم البته از جاده شریعت هم خارج نشود.
آیتالله علیدوست با تأكید بر اینكه ما نمیخواهیم حركتهای ژورنالیستی و پوپولیستی به نام فقه شود، گفت: وقتی بحث فقع میكنیم، منظور ما فقه منضبط از یك طرف است و از طرف دیگر فقهی است كه با هنجارهای شناخته شده فقاهت همراه باشد و هیچ انضباط فقهی را زیرپا نگذارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه اظهار كرد: ما عادت کردهایم در مسائل سیاسی، اقتصادی، هنری مسائل را درست بیان نمیكنیم لذا در جاهایی این آسیب خود را نشان میدهد ولی اگر با نگاه آسیبشناسانه بزرگان هر صنف و گرایشی به این مسائل میپرداختند مطمئنا ما در جایگاه بهتری قرار داشتیم.
وی با یادآوری اینكه در اینجا بر مسند فتوا ننشستهایم که بخواهیم فتوا صادر کنیم، گفت: اگر مباحث فقهی و حقوقی بیان میشود و هنرمندان دغدغههایشان را بیان میکنند به این قصد است که روزنهها و مسیری باز شده و فرایندی تعریف شود برای فقیهانی که میخواهند دغدغهمند با رعایت انضباط فکری و در نظر گرفتن اقتضائات زمان و مکان به استنباط بپردازند و برای محققان و رسانههای ملی و غیرملی که میخواهند برنامههایی داشته باشند و برای قانونگذاران کشور که میخواهند قانونی بگذارد، چراغ راه و صراطی برای آنها باشد و این گام کوچکی نیست و شاید اولین بار باشد که از یک سو از حوزه، از سوی دیگر حقوقدانان از دانشگاههای مختلف کشور و هنرمندان رودرو و كنار هم در یك همایش علمی مینشینند و حرفهایشان را میزنند.
آیتالله علیدوست در ادامه با بیان اینكه متخصصان هنرهای نمایشی در یک تقسیم کلان، هنرهای نمایشی را به غیر واقعگرایانه و واقعگرایانه به اصطلاح رئالیستی تقسیمبندی میكنند، گفت: در هنرهای نمایشی غیرواقعگرایانه دست صاحبان نمایش باز است. هم مخاطب قبول کرده که غیرواقعگرایانه است و هم صاحبان همایش تعهد ندادهاندکه آنچه ارائه میدهند واقعگرایانه است لذا در هنرهای غیرواقعگرایانه مشکلی نداریم.
دبیر علمی همایش ملی «فقه هنر» ادامه داد: مشکل در هنرهای نمایشی است که میخواهد واقعیت را نشان دهد و مدعی است اگر واقعیت را نشان ندهد، انتظار مخاطب برآورده نشده است و نتوانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند. اگر هنرهای نمایشی بخواهند واقعگرایی خود را حفظ کنند تا مخاطب خود را داشته باشند و مخاطب برای اینکه پیامهای منفی یا بی طرف، پیامهای ارزشی و اثباتی خودش را منتقل کند باید واقعگرایانه باشد.
وی با بیان اینكه هنر متعهد، هنرنما نیست بلكه واقعی است، گفت: هنر متعهد تنها دغدغه این مرز و بوم نیست و امروز تمام مصلحانی که به اصلاح بشر میاندیشند و دوست دارند خانه مشترک بشریت نوشته شود، دغدغه هنر متعهد دارند آن هم هنری منطبق با باورهای ملی، ارزشهای دینی و حتی قبیلهای و طایفهای.
آیتالله علیدوست به بحث نمایش معصوم و پیامبران در فیلمها اشاره كرد و گفت: نمایش معصوم و پیامبران بهصورت عریان و آشکار مانند کاری که در سریال حضرت یوسف(ع) رخ داد، در دنیا محل بحث و گفتوگو است و بسیاری از عالمان با نشان دادن آشکار چهرههای معصوم مخالفند البته برخیها دغدغههای اجتماعی و فرهنگی دارند و اینجا پای غیرفقها به صحنه میآیند.
این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: سئوالی كه در اینجا مطرح میشود این است كه آیا ما مجاز هستیم که اسطورههایی که مخاطبان تلقی قدسی از آن دارند، با نشان دادن چهره آنها، آرام آرام آنها را طبیعیانگاری و عادی کنیم. کسانی که مخالفند حرفشان مشخص است كه البته این مسئله بیشتر جنبه عقلی دارد.
وی با بیان اینكه زمانی كه اسطورهها طبیعیانگاری میشوند، از حالت قدسی بیرون میآیند و این یك دغدغه است، گفت: از آن طرف برخی هنرمندان میگویند وقتی چهره را اینگونه نشان میدهند مخاطب ارتباط برقرار نمیکند، البته ممکن است فقیهانی پیدا شوند که واگذار به مصالح کنند و باید یک کار جدی و میدانی در این رابطه انجام شود.
آیتالله علیدوست اظهار كرد: از سوی دیگر آیا نشان دادن چهره معصوم بهصورت آشکار اسطورهزدایی میکند و تصور طرف دیگر تصور قبلی نیست و مخاطب آن را معمولی تلقی میکند.
وی با بیان اینكه بحث بعدی به نمایش گذاشتن سبک زندگی در فیلمها است، گفت: برخیها وقتی نامهای ایرانی یا حتی غیرایرانی زیاد در تلویزیون نام برده میشود، میگویند چرا از نامهای ائمه استفاده نمیکنند، جوابی که فیلمسازان میدهند این است كه میخواهند سبک زندگی بیرون را منعکس کنند و وقتی در فیلم داریم از یک خانواده خاص تقریباً غیرمذهبی یا نیمه مذهبی پخش میکنیم دیگر نمیتوانیم از این اسامی استفاده کنیم و این اسامی تصنعی میشود.
آیتالله علیدوست اضافه كرد: همچنین در فیلمها برخی از زندگیها ترویج اشرافیگری و اسراف است و دغدغهای که فیلمسازان در این رابطه دارند این است كه میگویند این واقعیت است و اگر کسی دارای شغل پردرآمد داشته باشد، نمیتوانیم زندگی سادهای برایش متصور شویم.
وی افزود: اینها بعضا ربطی به مسائل مذهبی ندارد اما مشکل زمانی پید میشود که دغدغههای مذهبی را پاسخ دهد مثلاً خانم را با آرایش نشان دهد، اینها دغدغه است و آیا میتوان راهی پیدا کرد که هم بحث شرعی احترام گذاشته شود و هم لطمهای بر سینما و فیلم ما وارد نشود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه همچنین به بحث سانسور در فیلمها اشاره كرد و گفت: سانسور زمانی جواب میداد اما امروزه عصر امواج ضلال است امواجی که در اختیار همگان است و خیال میشود که میتوان اینها را کنترل کرد و جلوی آن را گرفت و هنر ما جلوگیری از این پدیدههاست. انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاري قرآن ايكنا استان فارس فرهنگي هنر اسلام هنر متعهد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۳۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم "محرم علیپور" برگزار شد
فرماندار مرند در این مراسم با تاکید بر الگو قرار شهدا در تمامی عرصههای زندگی گفت: شهدا با نثار جان خود در راه دفاع از اسلام و مظلومان حق امامت و پیشرو بودن را بر گردن ما دارند.
داود عباسی با بیان اینکه به برکت خون شهدا، تمام دنیا اقتدار و آزادگی ملت ایران را به چشم دید خاطر نشان کرد: تمام دنیا میداند که خاک ایران اسلامی پر است از شهیدانی، چون قاسم سلیمانی و محرم علیپور لذا ملت ما هیچ ترسی از هیچ دشمنی ندارد.
وی ادامه داد: در حال نابودی اسرائیل از روی این جهان هستیم که این نابودی در قبال ایستادگی و از جان گذشتگی این شهدا میسر شده است.
شهید مدافع حرم محرم علیپور، در روز ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳، در نبرد با پیروان اسلام آمریکایی برای دفاع از حرم حضرت زینب (سلام الله علیها) خلعت شهادت پوشید و در مزار شهدای روستای زادگاه پدری قراجه محمد به خاک سپرده شد.
باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز