Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-26@01:13:10 GMT

سرای ملک، حلقه مفقوده بازار

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۲۵۷۰۶

سرای ملک، حلقه مفقوده بازار

تا زمانی‌که همه مالکان حجره‌ها راضی به راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی در سرای ملک نباشند، وضعیت این سرا به همین شکل باقی خواهد ماند.

 به گزارش خبرگزاری برنا «محمود علی‌محمدی» گفت: در مجموعه سرای ملک پیش از آغاز فعالیت‌های عمرانی فعالیت‌های حقوقی انجام نشد و از این‌رو پس از مرمت این سرا، با بخش خصوصی و معارضان در گیر هستیم و تا زمانی که مالکان حجره‌ها راضی به راه‌اندازی آن نباشند، وضعیت این سرا به همین شکل باقی خواهد ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: ماجرای سرای ملک همانند این است که خانه شخصی، آباد شود و راضی نباشد تغییر کاربری دهد، اما تا زمانی‌که مالکان رضایت نداشته باشند به همین شکل باقی خواهد ماند، این در حالی است که هنگامی که مالکان راضی شوند مجموعه میراث‌فرهنگی با تمام قوا فعالیت خود را آغاز می‌کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در صورت رضایت مالکان حجره‌ها در سرای ملک فعالیت‌های عمرانی آغاز می‌شود، چون مجموعه مورد‌نظر نیازمند مواردی هم‌چون سرویس بهداشتی و ترانس برق فشار قوی است، در غیر این‌صورت سرای ملک به همین شکل باقی خواهد ماند.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان اظهار کرد: پیش از آغاز فعالیت‌های میراث‌فرهنگی، سرای ملک مخروبه‌ای بوده که هویت معماری و تاریخی خود را از دست داده بود و از این‌رو پس از آغاز فعالیت‌های عمرانی تغییر ساختار اتفاق افتاده و به مجموعه‌ای زیبا تبدیل شد که برای راه‌اندازی آن نیازمند همکاری مالکان حجره‌ها و یا بخش خصوصی علاقه‌مند میراث‌فرهنگی برای خریداری مجموعه مورد ‌نظر هستیم.

او  افزود: در حالت کلی در زمینه سرای ملک مرمت وظیفه میراث‌فرهنگی بوده و خارج از وظیفه خود فعالیتی انجام نداده است، اما با توجه به اینکه این مرمت‌ها تحت عنوان بازارچه صنایع‌دستی انجام گرفته و از اعتبارات صنایع‌دستی در این زمینه استفاده شده است، از این‌رو انجام فعالیت‌های مربوط به صنایع‌دستی در این مکان تبدیل به دغدغه مسئولان و مردم استان شده است.

وی تصریح کرد: نشست‌های مختلفی با مالکان حجره‌ها در این سرا برگزار شده است که این مالکان نیز مشکلات خود همچون نداشتن انباری را در صورت واگذاری این حجره‌ها اعلام می‌کنند، اما توافقاتی هم‌چون برپایی چند نمایشگاه موقت صنایع‌دستی در این محل انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا سرای ملک که در بازار سنتی زنجان قرار دارد چند سال پیش مرمت شد، اما این سرا که 40 حجره دارد دارای مالکان زیادی بوده و این مالکان راضی به انجام فعالیت‌های میراث‌فرهنگی در این سرا نیستند، از این‌رو با وجود هزینه‌های بسیاری که برای مرمت در این مکان انجام گرفته، مغفول مانده و انباری بازاریان زنجانی شده است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استان زنجان صنایع دستی صنایع دستی و گردشگری مشکلات معماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۵۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر ارشاد از ابلاغ مصوبه برپایی بازار هنر ایران خبر داد


محمدمهدی اسماعیلی  در حاشیه بازدید از نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: آثار ارائه شده در این نمایشگاه بسیار با کیفیت و تبلور هنر ایران در زمینه قرآنی است.

وی با اشاره به نقش مهم و موثر بخش خصوصی در برگزاری این نمایشگاه افزود: دولت وظیفه خود را تنها حمایت از بخش‌های خصوصی می‌داند. هر قدر حضور جریان‌های مردمی در یک فعالیت پررنگ‌تر باشد، می‌توان به تداوم آن فعالیت امیدوار شد.

اسماعیلی با بیان اینکه هنر‌های قرآنی ریشه دیرینه در بخش‌های مختلف هنر ایران دارد، اظهار داشت: توصیه شد که بخشی از غرفه ایران در شصتمین دوسالانه هنری ونیز که این روز‌ها در کشور ایتالیا برپا شده، به هنر‌های قرآنی اختصاص پیدا کند.

وی درباره برگزاری بازار‌های بزرگ برای هنر‌های تجسمی به ویژه هنر‌های قرآنی گفت: اواخر سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزاری بازار هنر ایران را تصویب و رئیس جمهور هم آن را ابلاغ کرد که یک گام مهم به شمار می‌آید. در حال حاضر برای اجرای بازار هنری قانون مصوب وجود دارد. البته خود بنده پیش از این هم آثار هنرمندان را به مسئولان فرهنگی دیگر کشور‌ها هدیه می‌دادم.

 نخستین نمایشگاه تخصصی هنر‌های قرآنی با عنوان روایت باران تا ۳۱ اردیبهشت در فرهنگسرای نیاوران برقرار و بازدید از آن برای علاقه‌مندان آزاد است.

دیگر خبرها

  • نمایشگاه بین‌المللی صنایع وابسته فرش ماشینی برگزار می‌شود
  • افزایش 6500 میلیارد ریالی قراردادهاي فافق
  • هزار و ۶۴۵ حلقه چاه آب مجاز صنایع در خراسان رضوی واجد شرایط هوشمندسازی هستند
  • ملایر شاهد یک تحول جدی در حوزه گردشگری و صنایع دستی است
  • کاهش فواصل بهداشتی واحد‌های دامی از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد
  • وزیر ارشاد از ابلاغ مصوبه برپایی بازار هنر ایران خبر داد
  • واگذاری روابط حاکم بر اقتصاد به مردم شرط تحقق مشارکت مردمی در تولید
  • ۱۰۰درصد بازار شیرینی و شکلات کشور در دست صنایع آذربایجان شرقی است
  • بازار لاستیک ترمز برید
  • حلقه مفقوده مدیران عدم پیگیری و نظارت بر تصمیمات است