Web Analytics Made Easy - Statcounter

غنای محتوایی برنامه‌های تلویزیونی نه با تولیدی کردن و نه با آنتن زنده است که جهش پیدا می‌کند؛ همه‌چیز بستگی دارد به فکر و تیمی که پشت آن قرار می‌گیرد.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا: تلویزیون آن‌هم آنتن زنده نیاز به سوژه‌های جذاب دارد تا در کنار برنامه‌های تفریحی و سرگرمی که برای مخاطب تدارک می‌بیند، بلکه بتواند با پرداختی حرفه‌ای روی ماجراهای حساس و به روز جامعه نیز باری از معضلات عامه مردم بردارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منتها عملیاتی کردن این قضیه را باید درون برنامه‌هایی گنجاند که خود ایجاد تنش نکنند؛ آفتی که متاسفانه گرفتار برخی برنامه‌های زنده سیما شده و کار را به تعطیلی همه برنامه‌های مشابه قرار است بکشاند.

تحلیلی کوتاه از محسن غلامی (قلعه سیدی) از پژوهشگران رسانه را درباره این رویه احتمالی تلویزیون می‌خوانید.

برنامه‌های تلویزیون همیشه با حاشیه همراه بوده و همچنان هم هست؛ رویه‌ای که گرفتار همه آنتن‌های زنده شبکه‌های تلویزیونی است و تفاوتی هم ندارد مختص رسانه جمعی ما باشد یا دیگر کشورها. البته این حواشی گاه نقطه اتکاء و امتیازی برای تولیدکنندگان است یعنی به عمد اتفاق می‌افتند تا فلان برنامه و برنامه‌ساز بتوانند در این آب گل آلود اسم و رسمی به هم بزنند!

پس از اتفاقات چندی که حول برنامه‌های شبکه افق رخ داد از «عصرانه» گرفته تا «جهان آرا»، و امثالهم، در نقشه راه جدید سیما گویا قرار است ریشه برنامه‌های زنده دیگر شبکه‌های اصلی تلویزیون نیز زده شود که «ثریا» و «فرمول یک» و بقیه نیز از این دست هستند.

هرچند برخی از این برنامه‌ها به واقع مبدل به شویی برای عوامل آن شده‌اند که به سبب نبود تیم خوش‌فکری پشت آن کم‌کم دچار حواشی نیز می‌شوند اما قطعا همه اینگونه نیستند که مصداقش می‌تواند برنامه «ثریا» باشد. با این حال تب و تاب از آنتن پایین آمدن برنامه‌ها  به شکل زنده کم‌کم کمیّت بیشتری می‌گیرد.

برخی از برنامه‌های زنده، چون تیم سازنده حرفه‌ای پشت خود نمی‌بینند دچار حواشی بسیاری شده‌اند که از قضا تولیدی پخش کردنش و یا حداقل سپردنش به برنامه‌سازان حرفه‌ای می‌تواند اتفاق خوش‌یمنی برای تلویزیون هم باشد.

نکته‌ای که این روزها علتش را بار محتوایی و کیفی این برنامه‌های گزارشی و «تاکشو»  تلویزیون عنوان می‌کنند؛ هرچند که قطعا این اولین و آخرین دلیل نیست و گاه چیزی است شبیه توجیه که لااقل عبارتی متناسب با همه برنامه‌های نام‌برده شده هم نیست.

برخی از این برنامه‌های زنده، چون تیم سازنده حرفه‌ای پشت خود نمی‌بینند دچار حواشی بسیاری شده‌اند که از قضا تولیدی پخش کردنش و یا حداقل سپردنش به برنامه‌سازان حرفه‌ای می‌تواند اتفاق خوش‌یمنی برای تلویزیون هم باشد که برخی تولیدات شبکه افق از این دسته‌اند.

با این حال تمام برنامه‌های گفتگومحور و یا چالشی را قطعا نباید از آنتن زنده حذف کرد. از این بابت که همین آثار نهایتا در خروجی تولیدی مبدل می‌شوند به برنامه‌هایی خنثی که قرار است هیچ نکته انتقادی به همراه نداشته باشد بلکه به جناح، گروه و یا افرادی  برنخورد.

در عین حال زنده ماندن برخی برنامه‌ها برحسب تجربه، به واقع نیاز است بطوریکه مصداق عینی آن را می‌توان در آیتم‌های مناظره‌وار دید. این رویه هم موجد جذب و استقبال مخاطب بیشتر است و هم می‌تواند در تاثیرگذاری و جریان‌سازی مفیدتر جلوه کند.

زنجیر کردن همه برنامه‌ها در فرم تولیدی و خاموش کردن آنتن زنده، حداقل به صلاح مخاطب و خاصه جریانسازی برخی موضوعات حساس نیست.

این اقدام ابتکاری و درپیش گرفته  برای صداوسیما تماما مایه نقد نیست و از قضا می‌توان آن را هر از گاهی جدی هم دنبال کرد خصوصا آنجا که متاسفانه تیم تولید غیرحرفه‌ای به صرف هیجان، موضوعی را دستمایه پرداخت و چالش در گفتگو قرار می‌دهند که تبعاتش نمونه خاصی از جامعه را دربرمی‌گیرد. تبعاتی که متاسفانه در چندوقت اخیر گرفتار شبکه افق و قبل‌تر شبکه سه نیز شد، از فضای آماتوری این برنامه‌ها نشات می‌گیرد.

پس یکسویه عمل کردن تصمیم‌سازان برای رسانه ملی و زنجیر کردن همه برنامه‌ها در فرم تولیدی و خاموش کردن آنتن زنده، حداقل به صلاح مخاطب و خاصه جریان‌سازی برخی موضوعات حساس نیست. همینطور هم بقدری محافظه‌کار خواهند شد که حتی نمی‌توان به شکل جدی سراغ معضلات و چالش‌های روز جامعه رفت و دست سانسور و حتی خودسانسوری بر برنامه‌ها را دوچندان خواهد کرد.

غنای محتوایی برنامه‌های تلویزیونی نه با تولیدی کردن و نه با آنتن زنده است که جهش پیدا می‌کند؛ همه‌چیز بستگی دارد به فکر و تیمی که پشت آن قرار می‌گیرد. اگر تولید کردن‌ها صرفا مختص عده‌ای خواص نباشد و بتوان کار را به کاربلدها سپرد، از قضا قشر باسواد و حتی همیشه منتقد نیز حاضر می‌شوند که در این برنامه‌ها حضور یابند. لااقل از این بابت که قرار نیست با چالشی احساسی و جوزده یا از سر موضع خاص مواجه شوند.

انتهای پیام/4139/

منبع: آنا

کلیدواژه: تلویزیون صداوسیما شبکه افق برنامه های زنده سیما برنامه های تولیدی سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۶۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله ایران، اسرائیلی ها را روان پریش کرد | اعلام آمار عجیب روی آنتن زنده رژیم اشغالگر

به گزارش همشهری آنلاین سازمان رادیو و تلویزیون رژیم اسرائیل روز سه‌شنبه از افزایش روان پریشی در میان صهیونیست‌ها پس از حمله ایران به سرزمین‌های اشغالی خبر داد.بر اساس این گزارش، پس از حمله اخیر ایران به اسرائیل که «وعده صادق» نام گذاری شده، تعداد متقاضیان دریافت کمک‌های روانی در اسرائیل 400 درصد افزایش داشته است.رژیم صهیونیستی به نخست وزیری نتانیاهو، با وجود گذشت 200 روز از حملات همه جانبه به باریکه غزه، همچنان به جنایت‌های خود ادامه می‌دهد.

ابوعبیده، سخنگوی نظامی گردان‌های عزالدین القسام امروز در سخنانی با اشاره به اینکه اسرائیل پس از عملیات طوفان الاقصی به جز رسوایی و ننگ، چیزی عایدش نشده است، گفت: 200 روز گذشت و ارتش اسرائیل همچنان در باتلاق غزه گرفتار مانده و فقط مشغول کشتار و تخریب بیشتر است.وی با بیان اینکه هیچ افقی پیش روی اسرائیل وجود ندارد تا بتواند اسرای خود را آزاد کند، ادامه داد: مقاومت همچنان در غزه پابرجاست. حملات ما به دشمن نیز ادامه خواهد داشت و نوع جدیدی به خود خواهد گرفت.

کد خبر 846800 برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه

دیگر خبرها

  • پخش زنده جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ جمعه ۷‌ اردیبهشت از تلویزیون و آنلاین
  • پخش زنده بازی‌های فوتبال امروز جمعه ۷ اردیبهشت از تلویزیون + سایت آنتن و آپارات
  • (ویدئو) حماسه جدید جواد خیابانی روی آنتن زنده
  • ببینید | حماسه جدید جواد خیابانی روی آنتن زنده
  • پخش زنده بازی‌های فوتبال امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت‌ از تلویزیون + سایت آنتن و آپارات
  • دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده! | صدای مجری هم درآمد
  • پخش زنده بازی‌های فوتبال امروز چهارشنبه ۵‌ اردیبهشت از تلویزیون + سایت آنتن و آپارات
  • پخش زنده جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ چهارشنبه ۵‌ اردیبهشت از تلویزیون و آنلاین
  • حمله ایران، اسرائیلی ها را روان پریش کرد | اعلام آمار عجیب روی آنتن زنده رژیم اشغالگر
  • نزاع و درگیری لفظی تحلیلگران اینترنشنال در آنتن زنده