Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@21:46:33 GMT

تشدید ضوابط بهداشتی در مرغداری‌ها ضروری است

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۲۸۵۴۱

تشدید ضوابط بهداشتی در مرغداری‌ها ضروری است

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان آبیک روز پنجشنبه در این خصوص گفت: صاحبان صنعت طیور و پرورش دهندگان طیور بومی باید فصل زمستان در رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای دقت نظر بیشتری داشته باشند تا با توجه به برودت هوا از بروز و شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پیشگیری شود.

دکتر مرتضی یعقوبی اظهار داشت: آنفلوانزای پرندگان یک بیماری ویروسی است که دستگاههای تنفس، گوارش یا عصبی بسیاری از انواع طیور و سایر پرندگان را مبتلا می سازد  و شدیدترین نوع بیماری به صورت حاد و عمومی است که در طیور با یک دوره کوتاه و مرگ و میر بسیار بالا مشخص می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسوول افزود:  آنفلوانزای پرندگان می تواند در بیشتر گونه های پرندگان بروز کند و پرندگان آبزی ( اعم از وحشی و اهلی) مخازن عمده طبیعی برای انتقال ویروس های آنفلوانزا هستند.

وی افزود:  با توجه به افزایش بقا و انتقال آسان ویروس در هوای سرد و مرطوب، ضرورت تشدید اقدامات امنیت زیستی و ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای در واحدهای طیور ضروری تر از قبل به نظر می‌رسد و  بر این اساس کارکنان این واحدها باید نسبت به حذف ترددهای غیر ضروری توجه داشته باشند و هر گونه تلفات غیر عادی را گزارش دهند.

این مقام مسئول ادامه داد: بیماری آنفلوانزای پرندگان تا کنون در سطح شهرستان کنترل شده است و تمامی واحدهای مرغداری به طور مرتب بر اساس برنامه های مراقبت فعال و غیر فعال،  توسط کارشناسان دامپزشکی پایش می شود.

وی در پایان اظهار داشت: از آنجا که پرندگان مهاجر به عنوان مهمترین عامل ورود آلودگی به کشورها می توانند طیور روستایی را نیز آلوده کنند ، از روستائیان و مرغداران می خواهیم ضمن گزارش هرگونه تلفات غیرعادی پرندگان ، از خرید طیور روستایی از بازارچه ها قبل از اطمینان از سلامت آنها جدا خودداری کنند.

برچسب‌ها سازمان دامپزشکی کشور استان قزوین آنفولانزای فوق حاد پرندگان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان دامپزشکی کشور استان قزوین آنفولانزای فوق حاد پرندگان سازمان دامپزشکی کشور استان قزوین آنفولانزای فوق حاد پرندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۸۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی

 
حمید جانفدا  ان کرد: باتوجه‌به اهمیت سلامت فرآورده‌های خام دامی، یکی از وظایف مهم دامپزشکی نظارت بر تولید و عرضه بهداشتی این فرآورده‌ها است و سازمان دامپزشکی برنامه‌های مختلفی در طول سال در دست اجرا دارد تا اطمینان حاصل شود که فرآورده‌های سالم و بهداشتی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

وی افزود: بدین منظور در تمام ایام سال اکیپ‌های بازرسی و نظارتی بر مراکز تولید، نگهداری، توزیع و عرضه این فرآورده‌ها نظارت می‌نمایند.

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان تصریح کرد: در این راستا در سال ۱۴۰۲ کارشناسان دامپزشکی بر کشتار ۳ میلیون و ۱۷۸ هزار قطعه طیور، ۷۷ هزار و ۲۳۸ رأس گاو، ۱۳ هزار و ۳۱۸ نفر شتر و ۲۱ هزار و ۵۶۶ رأس گوسفند و بز در کشتارگاه‌های استان نظارت کردند تا گوشت سالم و بهداشتی تولید شود.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۲۳ هزار و ۳۴۷ مورد بازدید از مراکز نگهداری، توزیع و عرضه فرآورده‌ها صورت گرفت که یک هزار و ۹۲۲ مورد غیربهداشتی کشف شد و ۶۷۲ مورد نمونه‌برداری از محصولات مشکوک منجر به معدوم‌سازی ۶۸ تن فرآورده غیربهداشتی شد و دراین‌خصوص ۱۷۷ متخلف به مراجع قضایی معرفی و ۱۱۶ مرکز غیربهداشتی پلمب شد.

جانفدا اذعان کرد: ازآنجایی‌که یکی از معضلات مهم استان سیستان و بلوچستان عرضه دام زنده و کشتار غیرمجاز دام است که به علت عدم نظارت بر دام و گوشت عرضه شده خطر جدی شیوع بیماری‌های واگیر و خطرناک وجود دارد، از شهروندان عزیز تقاضا می‌شود از خرید هرگونه گوشت دام و طیوری که در خارج از کشتارگاه کشتار شده و مراکز غیرمجاز عرضه می‌شود خودداری کنند تا سلامت خود و خانواده‌شان به خطر نیفتد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • فواصل بهداشتی دامپزشکی مانعی برای مجوز‌های دامداری و پرورش طیور
  • پایان واکسیناسیون طیور لرستان علیه بیماری نیوکاسل
  • تبدیل به ضایعات بیش از ۳ هزار کیلوگرم گوشت مرغ در بیرجند
  • نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی
  • ۴ هزار و ۸۰۰ مجوز دامداری و پرورش طیور رد شد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • حذف بیش از ۳ تن مرغ غیر قابل مصرف از چرخه مصرف انسانی
  • تخلف یک کشتارگاه طیور در استان کرمانشاه
  • شیوع آنفلوانزای پرندگان در آمریکا