Web Analytics Made Easy - Statcounter

در استان گیلان روزانه دو هزار تن زباله تولید می‌شود و در کنار کم‌کاری صورت گرفته در تفکیک از مبدأ، عملکرد نامناسب و ناکافی مسؤولان، این طلای کثیف را تبدیل به دردی بی‌درمان برای استان‌های شمالی بالأخص گیلان کرده است.

 به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، تشخیص درد بخشی از مراحل بهبودی محسوب می‌شود که با درمان و مراقبت پس‌ازآن به تکامل می‌رسد که این مقوله مشمول موضوعات غیرانسانی نیز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان گیلان همانند سایر استان‌های شمالی کشور دارای معضل اظهرمن‌الشمسی به نام زباله و پسماند است که مسؤولان توأمان با فریاد مردم در تشخیص درد خوب عمل می‌کنند اما عجیب است که مسؤولیت درمان را از دوش خود برمی‌دارند.

معضل پسماند به‌عنوان بزرگ‌ترین تهدید سه دهه اخیر تاریخ گیلان

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان از معضل پسماند به‌عنوان بزرگ‌ترین تهدید سه دهه اخیر تاریخ گیلان یاد می‌کند که سلامت و محیط‌زیست مردم منطقه را تهدید می‌کند و دستاوردهای بد پسماند آن متوجه رودخانه‌هایی همچون گوهررود و زرجوب است که نهایتاً به تالاب انزلی سرازیر می‌شود.

آیت‌الله رسول فلاحتی از گوشزد چندین‌باره به مسؤولان سخن گفته و تسریع در تحقق اعتبارات در نظر گرفته‌شده برای پروژه پسماند سراوان رشت توسط دستگاه‌های مربوطه را ضروری می‌داند.

سیل مگس و بوی نامطبوع در محل پسماند سراوان با اقدام مُسکن‌وار شهرداری رشت تنفس مقطعی را برای ساکنان منطقه رقم‌زده است.

امام‌جمعه رشت اشاره‌ای به دریافت روزانه ۲۵۰ تن زباله شهر رشت توسط شرکت کود آلی گیلان دارد و معتقد است تجهیزات کارخانه مذکور با قدمت ۲۵ ساله فرسوده بوده و نیاز به بازسازی دارد.

ناصر حاج محمدی شهردار رشت نیز به احداث دو سوله در کارخانه کود آلی شهرداری رشت اشاره کرد که در حال حاضر ۳۰۰ تن زباله به‌طور روزانه در این کارخانه تبدیل به کود می‌شود و برای اینکه زباله‌ها دیگر به سمت سراوان سرازیر نشود باید ظرفیت کارخانه کود آلی را افزایش داد و اعتبار احداث این سوله‌ها در وزارت کشور مهیا است.

استفاده از انعطاف دستگاه‌های نظارتی برای حل معضل پسماند

نماینده عالی دولت در گیلان خطاب به سازمان مدیریت پسماند و شهرداری‌ها ازجمله شهرداری رشت خواست تا نسبت به دغدغه مردم اهتمام بیشتری بورزند و از انعطافی که هم‌اکنون در بین دستگاه‌های اجرایی، شهرداری‌ها و دستگاه‌های نظارتی وجود دارد حداکثر استفاده را ببرند.

ارسلان زارع تأکید کرد که باید اعتبارات حوزه پسماند همچون سایر اعتبارات دولتی در جای خودش هزینه شود، ازاین‌رو از سازمان بازرسی گیلان خواسته شد نه‌تنها در سال‌های اخیر حتی اگر در سال‌های گذشته نیز انحرافاتی وجود دارد، گزارش‌های خود را مکتوب ارائه کند.

در استان گیلان روزانه دو هزار تن زباله تولید می‌شود که به یُمن حضور مسافران و گردشگران به‌خصوص در ایام تعطیلاتی همچون عید نوروز به این آمار ۲۵۰ تن دیگر افزوده می‌شود.

محل دفن زباله سراوان یکی از ۲۲ مرکز دفن زباله در گیلان در دل طبیعت است که با ارتفاع ۷۵ متری کوه زباله، قریب یک هزار تن را در دل خود جای می‌دهد.

بهره‌برداری از تصفیه‌خانه رشت تا پیش از پایان سال

شهردار رشت به اعتبار پروژه تصفیه‌خانه شیرابه سراوان اشاره کرد که این پروژه بااعتبار هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در دستور کار قرارگرفته و در سال ۹۷ به‌واسطه رانش زباله مکان اجرای این پروژه تغییر پیدا کرد.

تسریع درروند احداث تصفیه‌خانه وعده حاج محمدی است و به گفته وی در ابتدا این پروژه با سبک بسیار سبُک در دست اجرا بود که با انتخاب مشاور سازه آن تغییر پیدا کرد و تا دو ماه آینده شاهد بهره‌برداری از این پروژه هستیم.

اعتبار پروژه تصفیه‌خانه شیرابه سراوان در مساحتی حدود یک هزار و ۵۰۰ مترمربع در حال اجرا است و با تأمین برق موردنیاز به‌زودی عملیات سیم‌کشی آن نیز به اتمام می‌رسد و با این اقدام سه لیتر بر ثانیه از میزان شیرابه سراوان تصفیه می‌شود.

با راه‌اندازی تصفیه‌خانه شیرابه سراوان جمع‌آوری ۳۰ درصد از فاضلاب‌های شهر رشت تا پایان امسال اتفاق می‌افتد.

انعقاد ۵ تفاهم‌نامه همکاری با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا

اسماعیل حاجی پور، رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز اشاره‌ای به انعقاد پنج تفاهم‌نامه همکاری با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا کرد که با اختراع یک جوان ایرانی کل شیرابه واردشده به رودخانه‌های رشت را وارد حوضچه آرامش می‌کند و با مواد نانو این شیرابه به آب تبدیل می‌شود.

شیرابه سمی واردشده به منطقه سراوان رشت در روزهای عادی سه لیتر بر ثانیه و در روزهای بارانی ۱۸ لیتر بر ثانیه است.

به گفته شهشهانی مدیرعامل پسماند استانداری گیلان برای راه‌اندازی نیروگاه زباله‌سوز ۶۰۰ تنی رشت تاکنون ۴۰ میلیارد تومان هزینه شده و پیش‌بینی می‌شود برای استقرار تجهیزات آن ۳۰ میلیارد تومان و برای ابنیه فنی آن نیز ۱۵ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

دیگر وعده‌ای را نمی‌پذیریم

مع‌الوصف، زباله و پسماند درد بی‌درمان این روزهای گیلان و در عین بحرانی کردن زندگی مردم در زبان مسؤولان دست به دست می‌شود و گاهی نیز بازدیدهایی صورت می‌گیرد ولی وخامت اوضاع به‌گونه‌ای است که اقدامات عاجل مسؤولان برای درمان درد بیش از پیش ضرورری است.

انتهای پیام/۳۳۸۹

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست گیلان سراوان درد زباله سراوان معضل پسماند شهشهانی ارسلان زارع ناصر حاج محمدی رسول فلاحتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۹۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد

متخصصان در تاریخ ۱۹ آوریل در مجله Nature Medicine گزارش دادند در یک مورد از هر ۱۰ مورد ابتلا به ام اس، بدن سال‌ها قبل از شروع علائم، شروع به تولید مجموعه مشخصی از آنتی بادی‌ها در خون می‌کند.

متخصصان دریافتند این الگوی آنتی بادی ۱۰۰ درصد تشخیص ام اس را پیش بینی می‌کند. هر بیمار حامل این مجموعه از آنتی بادی‌ها به ام اس مبتلا شد.

آن‌ها امیدوارند این آنتی بادی‌ها روزی مبنای یک آزمایش خون ساده برای غربالگری ام اس باشند.

دکتر «مایکل ویلسون»، متخصص ارشد مغز و اعصاب از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) گفت: در چند دهه اخیر، حرکت در زمینه درمان ام اس جدی‌تر و قوی‌تر صورت گرفته است.

ام اس زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند و به غلاف محافظ اطراف رشته‌های عصبی به نام میلین آسیب می‌رساند. این امر سیگنال‌های ورودی و خروجی مغز را مختل می‌کند و باعث بروز علائم مختلفی می‌شود که حواس را مختل کرده و بر توانایی حرکت تأثیر می‌گذارد.

برای این مطالعه، متخصصان نمونه‌های خون گرفته شده از ۲۵۰ بیمار مبتلا به ام اس را که قبل و بعد از تشخیص آن‌ها جمع آوری شده بود، غربالگری و آنها را با نمونه خون افراد سالم مقایسه کردند.

متخصصان تصور می‌کردند با مشاهده اولین علائم بیماری در بیماران ام اس، شاهد جهش در آنتی‌بادی‌ها خواهند بود.

در عوض، آن‌ها دریافتند که ۱۰ درصد از بیماران ام اس سال‌ها قبل از تشخیص، سطوح بالایی از آنتی بادی‌های اتوآنتی بادی - آنتی بادی‌هایی که می‌توانند به خود بدن حمله کنند – داشتند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث ام اس در ۹۰ درصد دیگر بیماران می‌شود، اما متخصصان بر این باورند که آنها اکنون یک علامت هشدار اولیه قطعی مبنی بر بروز این بیماری، دارند.

علائم ام اس می‌تواند حاد یا مزمن باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مهم این است که از علائم مختلف این بیماری آگاه بود. علائم بیماری ام اس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- مشکلات حرکتی مانند احساس خستگی یا ضعف هنگام راه رفتن، صحبت کردن یا بلعیدن

- گزگز یا بی حسی در اندام‌ها

- اختلال عملکرد مثانه و روده

- اختلال شناختی

- تغییرات خلقی یا افسردگی

- لرزش یا اسپاسم

- سرگیجه

- اختلال بینایی

در موارد شدید، افراد مبتلا به ام‌اس ممکن است دچار نابینایی و یا فلج شوند.

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای برای ام‌اس وجود ندارد. بنابراین، مدیریت علائم، فاکتوری ضروری برای داشتن یک زندگی سالم همراه با این بیماری است. پزشک ممکن است بسته به شدت علائم بیماری درمان‌های استروئیدی، تزریق خون یا فیزیوتراپی را انتخاب کند.

منبع: ایسنا 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • تصاویر| سراوان از دفن زباله بهسازی شد؛ استان گیلان
  • تولید زباله در سراب ۴۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است
  • ۷۰ درصد پسماند‌ها در کشور به صورت غیر اصولی دفن می‌شود
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • کودک لاهیجانی «شهر یار» حوزه آموزش پسماند شد
  • زباله سوز؛ نقطه پایانی رفع ابَرچالش سراوان
  • اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی
  • چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود