Web Analytics Made Easy - Statcounter

«سد معبر» واژه ای نام آشنا بوده که هر بار با چالشی جدید از سوی رسانه ها مطرح می شود اما مشخص نیست این معضل را باید با برخورد قهری رفع کرد و یا با فرهنگ سازی جلو پیش روی آن را گرفت.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

دین مبین اسلام همواره در مورد رعایت حقوق مردم تاکید داشته و در قرآن کریم نیز در این زمینه آیات متعددی آمده که نشان از اهمیت حق الناس دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نکته چنان اهمیت دارد که خداوند برای پایمال کنندگان حقوق مردم عذاب سختی را وعده داده و به مومنان توصیه کرده هرگز رو به این سمت نیاورند و مراعات حال هم نوعان خود را داشته باشند.

 

قصدم پیاده روی به محل کارم بود تا هم از خودرو شخصی استفاده نکنم هم اینکه بهانه ای باشد برای ورزش کردن و تحرک بیشتر. آنچه در مسیر پیاده روی توجه من را به خود جلب کرد خودروهای شخصی بود که در پیاده روها به صورت عمودی پارک شده و مانع حرکت عابران پیاده بود؛ به طوری که عابران مجبور بودند در بخشی از پیاده رو که خودرویی پارک شده مسیر خود را به خیابان تغییر داده که خطراتی برای آنها و خودروهای در حال عبور ایجاد می شود.

 

ناخودآگاه این حدیث از رسول اکرم(ص) فکر من را به خود مشغول کرد؛ آنجا که حضرت می فرمایند: «کسی‌که سد معبر کند و مانع عبور رهگذران شود از رحمت خداوند دور است». احادیث و روایات متعددی در مورد سد معبر به نقل از ائمه معصومین(ع) آمده که با یک جستجوی ساده در اینترنت می توان از آنها بهره گرفت. اما سوالی که در ذهن من به وجود آمد این بود که چرا قانون گریزی و رعایت حق مردم برای برخی از افراد عادی بوده و به راحتی در حق دیگران جفا و مراعات هم نوعان را نمی کنند.

 

مصادیق سد معبر را در مسیر کوتاهی که طی کردم به وضوح مشاهده کرده و خلأ فرهنگ سازی در ارتباط با این معضل اجتماعی را احساس کردم. از میوه فروشی که جعبه های میوه را در پیاده رو قرار داده تا وجود نخاله ها و مصالح ساختمانی در قسمتی از پیاده رو که مانع عبور و مرور مردم شده بود. انگار برای برخی افراد مهم نبود که بقیه نیز سهمی از پیاده رو دارند و صرف اینکه منزل یا مغازه ای در کنار خیابان قرار گرفته نمی تواند علتی برای مسدود کردن مسیر عبور و مردم و جفا در حق آنها شود.

 

این مسئله چنان اهمیت دارد که پیامبر اکرم(ص) نمازخواندن در راه و مسیر عابران را نیز نهی کرده اند که نشان از رعایت حقوق شهروندان در سیره و منش بزرگان دین دارد. از موارد حقوق شهروندی رعایت حریم اجتماعی است که رعایت آن در ابتدا نشان دهنده فرهنگ و شخصیت افراد جامعه است.

 

اشغال و مسدود کردن معابر از لحاظ قانونی نیز جرم محسوب می شود و ارتکاب آن مستوجب مجازات است چرا که معابر عمومی متعلق به عموم شهروندان بوده و کسی حق ندارد آن را مسدود کند. در ماده 690 قانون مجازات اسلامی آمده است: «هرگونه اشغال فضای عمومی به منظور استفاده شخصی بدون مجوز، سد معبر است و افراد خاطی به یک ماه تا یک سال حبس محکوم می شوند».

 

همچنین در قانون 55 شهرداری ها نیز سد معبر تخلف شناخته شده و به شهرداری اجازه داده شده که بدون دستور قضایی با خاطیان برخورد کند. اگرچه شهرداری ها در سال های اخیر نسبت به جمع آوری موارد سد معبر اقداماتی انجام داده اند اما به نظر می رسد اقدامات قهری آنگونه که باید دردی را دوا نکرده و همچنان داستان سد معبر در شهرها ادامه دارد.

 

البته در برخی موارد مانند پارک خودروها در پیاده رو که با کسب و کار افراد و کسبه تفاوت دارد شهرداری ها لازم است اقدامات سنجیده و درخوری انجام دهند. کاری که شهرداری جهرم در حال پیگیری آن بوده و اکنون در مرحله دوم این طرح قرار دارد.

 

به گفته «علیرضا نظری» پارک خودرو در پیاده روها نقض حقوق عابران بوده و شهرداری وظیفه برخورد با متخلفان را دارد. شهردار جهرم از آغاز مرحله دوم جمع آوری و جریمه خودروهای پارک شده در پیاده روها خبر می دهد و می گوید: برخی صاحبان خودروها به حق و حقوق شهروندان بی تفاوت بوده و با پارک کردن خودرو در پیاده‌روها و نادیده گرفتن حریم و سد معبر کردن مسیر، برای آنان مشکل ‌ساز می ‌شوند.

 

به اذعان وی رعایت حقوق شهروندی از نکات مهم و بارز در موضوعات اجتماعی به شمار می ‌آید و همه باید به رعایت حق و حقوق یکدیگر اهمیت قائل شوند. نظری ادامه می دهد: از این رو شهرداری جهرم با هماهنگی و همکاری پلیس‌ راهور مرحله دوم طرح جمع‌آوری و جریمه خودروهای پارک شده در پیاده‌روها رو آغاز کرده است.

 

پیش از این نیز «علی ناصری» اشاره به معضل سد معبر شیراز به لزوم فرهنگ سازی در این زمینه تاکید کرده و گفته بود: «اگر هر مغازه و یا واحد صنفی و تجاری با این بینش نگاه کند که چهره شهر زمانی زیباست که حریم‌ ها رعایت و حفظ شوند، قطعا با سد معبر درسطح شهر رو به رو نخواهیم شد‌».

 

عضو شورای شهر شیراز با یادآوری وضعیت نامناسب اقتصادی مردم و افزایش جمعیت مهاجر و حاشیه نشین در شیراز، می گوید: «جمع‌ آوری سدکنندگان معابر معضلی برای شهرداری است که محدودیت‌ هایی به لحاظ اسلامی و عرفی ایجاد کرده است‌».

 

اگرچه رعایت حقوق شهروندی امری مهم و ضروری است اما آنچه اهمیت دارد تداوم طرح های مبارزه با سد معبر به شیوه مناسب و محترمانه و همچنین فرهنگ سازی در این زمینه است تا احترام به هم نوعان به عنوان یک فرهنگ عمومی در جامعه نهادینه شود.

 

گزارش: مهدی رحمانیان

پایان پیام/691

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد همایش نظریه انتظار مسجد رویداد ملی فهما سردار سلیمانی سد معبر فارس شهرداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۱۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان

توجه بر حقوق بشری شدن گفتمان جبهه اصلاحات که از سوی حزب اتحاد ملت نیز دنبال می شود در شرایطی است که آنان میز بر ضرورت توسعه ادبیات حقوق بشری و پیوند دادن آن با مسائل روز جامعه تاکید دارند.

سرویس سیاست مشرق- گروهک غیر قانونی نهضت آزادی پیشنهاد کرده است که اصلاح طلبان که شامل نحل‌ های مختلفی هستند مطلوب‌ترین گزینه برای رسیدن به برنامه های خود را متمرکز بر حقوق بشر و حقوق شهروندی نمایند.

این گروهک با اشاره به اینکه هر نظامی به غیر از نظام لیبرال دموکراسی نامطلوب است تصریح می کند که لیبرال دموکراسی دارای دو بخش دموکراسی انتخاباتی و آزادی های لیبرالی است، لذا می بایست اصلاح طلبان به سمت گزینه مطلوب‌تر حرکت کنند.

گروهک نهضت آزادی در ادامه با ارائه طرح «نافرمانی مدنی» تصریح کرده که پیگیری حقوق شهروندی مطالبه آسان‌تری است. هر چند برای دست‌یافتن به آن نیز پیش‌نیازهای بسیاری مطرح می‌شود اما چون قرار نیست مستقیم در ساختار قدرت تغییر ایجاد کند با هزینه کمتر و با سرعت بیشتری می‌توان به آن دست‌یافت!

به باور گروهک نهضت آزادی، برای کسب حقوق شهروندی نه نیاز است صبر کنیم نه می‌توانیم صبر کنیم بلکه باید اراده برای زیستن در سبک دلخواه را به یک مبارزه مستمر هر روزه از طریق نافرمانی مدنی تبدیل کرد

گفتنی است با توجه به مطالب گفته شده می توان گفت:

۱ - گروهک نهضت آزادی با پرستش نظام لیبرال دموکراسی و بدون توجه به اندیشه مردمسالاری دینی علاوه بر اینکه نسبت دور خود را در برابر اندیشه های انقلاب اسلامی به نمایش می گذارد از سوی دیگر بر وجه اپوزیسیونی خود و نیز تلاش برای تشکیل یک جبهه در برابر نظام جمهوری اسلامی تصریح می‌کند.

۲- توجه بر حقوق بشری شدن گفتمان جبهه اصلاحات که از سوی حزب اتحاد ملت نیز دنبال می شود در شرایطی است که آنان میز بر ضرورت توسعه ادبیات حقوق بشری و پیوند دادن آن با مسائل روز جامعه تاکید دارند.

۳ - تصریح بر نافرمانی مدنی در حقیقت برنامه طیف برانداز برای تحریک و تهیج جامعه جنبشی بوده و از جانب دیگر جنس و عمق نگاه ابزاری و پروژه سیاسی رادیکال های اصلاحات را به برخی تحولات روزمره روشن می سازد!

تامل بر کنش های رادیکال همچنان بیانگر آن است که آنان برنامه ریزی برای بهره گیری از مسائل روزمره در دو سطح سطح زندگی و سبک زندگی را در دستورکار خود قرار داده اند.

دیگر خبرها

  • گشت صیانت از حقوق شهروندی در رفسنجان
  • فرهنگ‌سازی و آموزش، راهبرد موثر در کاهش حوادث رانندگی
  • برخورد با قصور دستگاه‌ها در صورت بی توجهی به آسیب‌های اجتماعی
  • برخورد با قصور دستگاه‌ها در صورت بی توجه به آسیب‌های اجتماعی
  • ویژگی پل های جدید عابر پیاده تهران | این پل ها در کدام نقاط شهر نصب می شوند؟
  • زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی
  • کتابخانه محل مناسبی برای آموزش حقوق شهروندی به کودکان و نوجوانان است
  • فرهنگ‌سازی در حوزه حجاب همراه با برخورد قهری نتیجه عکس می‌دهد
  • امام گفتند امروز، موضوع‌شناسی هم کار فقیه است!
  • نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان