Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-01@14:27:42 GMT

مار‌ها منشا ویروس کشنده شایع در چین

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۳۶۸۹۴

مار‌ها منشا ویروس کشنده شایع در چین

در این پژوهش دانشمندان به بررسی توالی ژنتیکی ویروس مورد بحث (با نام علمی ۲۰۱۹-nCoV) پرداخته و آن را با توالی ژنتیکی ۲۰۰ گونه دیگر از کروناویروس در سراسر جهان مقایسه کردند.

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا کروناویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که برخی موجب بروز بیماری در انسان می‌شوند و برخی دیگر حیوانات از جمله شترها، گربه‌ها و خفاش‌ها را آلوده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در برخی موارد نادر نیز کروناویروس‌های حیوانی می‌توانند به شکلی توسعه پیدا کنند که باعث آلودگی انسان و شیوع بیماری میان جوامع شوند. این دقیقا همان اتفاقی است که برای ویروس‌های سارس و مرس (سندروم عفونت تنفسی خاورمیانه) افتاد و حالا به نظر می‌رسد که آن سناریو در حال تکرار شدن برای ۲۰۱۹-nCoV است.

در پژوهش تازه‌ای که نتایج آن امروز در نشریه Medical Virology منتشر شد مشخص گردید که ۲۰۱۹-nCoV ترکیب یا شکل باز ترکیب شده از دو کروناویروس است که یکی خفاش‌ها را آلوده می‌کند و دیگری منشاء ناشناخته‌ای داشته.

دانشمندان با بررسی دقیق‌تر توالی ژنتیکی ۲۰۱۹-nCoV به دنبال الگو‌هایی در کد ژنتیکی ویروس گشتند که میزبان ویروس دوم را مشخص می‌کرد و برپایه نتیجه تحقیقات، میزبان دوم احتمالا مار‌ها هستند.

مولفان این مقاله خاطرنشان کردند که یافته هایشان برای نخستین بار نشان می‌دهند که مار اصلی‌ترین منشاء و منبع حیوانی ۲۰۱۹-nCoV است.

دو نوع خاص از مار‌ها که در جنوب شرقی چین به وفور یافت می‌شوند (یعنی جایی که این بیماری شیوع پیدا کرده) به ترتیب Bungarus multicinctus (که بسیاری با نام krait می‌شناسند) و Naja atra یا کبرای چینی نام دارند.

در این پژوهش دانشمندان همچنین دریافتند که در نتیجه ترکیب شدن دو گونه مختلف از کروناویروس، تغییر بسیار مهمی در یکی از پروتئین‌های ویروسی ۲۰۱۹-nCoV رخ داده؛ پروتئینی که به گیرنده‌های موجود روی سلول‌های میزبان پیوند می‌خورد و باعث شناسایی آن می‌شود. شناسایی نیز گامی کلیدی در وارد شدن ویروس به سلول‌ها است و تغییری که در این پروتئین خاص ایجاد شده احتمالا همان عاملی است که انتقال آن از مار‌ها به انسان را ممکن ساخته است.

پژوهشگران همچنین خاطرنشان کردند که مار‌های آلوده در زمره حیواناتی بوده اند که در بازار غذا‌های دریایی در Wuhan به فروش رفته اند؛ یعنی جایی که اولین موارد آلودگی از آن نشات گرفته. آن‌ها یادآور شدند که علیرغم این یافته‌ها ضروریست که تحقیقات بیشتری برای تایید آن‌ها صورت بگیرد.

تا به امروز بالغ بر ۵۰۰ مورد ابتلا به این ویروس و ۱۷ مورد مرگ ناشی از آن در چین گزارش شده است. متاسفانه این ویروس در مسافرانی که به تایلند، ژاپن، کره جنوبی و تایوان سفر کرده اند و اخیرا یکی از شهروندان آمریکایی که به تازگی از ووهان دیدن کرده نیز مشاهده شده است.

منبع: برنا

منبع: پارسینه

کلیدواژه: ویروس کرونا ویروس چینی مار چین ویروس کشنده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۶۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید دکتر رئیسی از کارخانه ایران خودرو دیزل در اسلامشهر

این کارخانه در مساحتی بالغ بر ۷۶۰ هزار متر مربع با ۵ هزار و ۵۰۰ نفر پرسنل سالانه ۲۲ هزار دستگاه محصولات باری کشنده شامل کامیون، کشنده و کامیونت و ۱۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه محصولات مسافری شامل ون، اتوبوس و مینی بوس تولید می‌کند.

کارخانه ایران خودرو دیزل با اهتمام ویژه دولت مردمی به امر تولید، در سال گذشته رشد تولید بیش از ۶۰۰ درصدی را محقق کرده و برای افزایش آن  تا سال ۱۴۰۴ نیز هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی شده است.

دیگر خبرها

  • معلمان منشا هر تحولی در جامعه هستند
  • برتری 3-0 بارسلونا مقابل لیورپول با بریس لیونل مسی (لیگ قهرمانان اروپا - 2019/5/1) / فیلم
  • این ۴ نکته عمرتان را ۶ سال افزایش می‌دهد
  • شایع ترین علت پیوند کبد در ایران/ زنگ خطر کبد چرب
  • شایع ترین علت نیاز به پیوند کبد در ایران
  • بازدید دکتر رئیسی از کارخانه ایران خودرو دیزل در اسلامشهر
  • بازدید  رئیس جمهور از کارخانه ایران خودرو دیزل
  • بازدید رئیسی از کارخانه ایران خودرو دیزل
  • بازدید رییسی از کارخانه ایران خودرو دیزل
  • نامه رهبر انقلاب به دانشجویان منشا تحولات عظیم اروپا و آمریکا شد