Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن هانی زاده کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نقش روسیه و چین در حمایت از برجام اظهار کرد: با توجه به کارشکنی سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در اجرایی کردن تعهدات یازده گانه خود، به نظر می‌رسد که حوزه تعامل ایران با این سه کشور اروپایی طرف توافق هسته ای به پایان عمر خود رسیده و هیچ نقطه امیدی برای همکاری بین تهران و اتحادیه اروپا در چارچوب برجام وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: از همان ابتدای توافق برجام و بعد از خروج آمریکا، سه کشور تروئیکای اروپایی سیاست‌های خود را با واشنگتن هماهنگ کرده و تاکنون برای همکاری با ایران هیچ گامی برنداشته اند. شرایط در حال حاضر به گونه‌ای است که ایران باید به رویه قبلی ادامه داده و بر مواضع اتخاذ شده خود ایستادگی کند. از سوی دیگر  چین و روسیه از  امضاکنندگان توافق نامه برجام هستند و وظیفه سنگینی بر عهده این دو کشور است که بتوانند توافق هسته ای  را تاحدودی حفظ کنند.

هانی زاده بیان کرد: چین و روسیه در حوزه های  اقتصادی و سیاسی نفوذ قابل توجهی دارندو هر دو کشور هم در شورای امنیت  دارای حق وتو هستند، بنابراین  لازم است تا در تعامل با ایران فعالیت سیاسی و اقتصادی بیشتری  داشته باشند و در این باره از نفوذ سیاسی و اقتصادی خود استفاده کرده و جریان سازی سیاسی را علیه آمریکا و سه کشور اروپایی به راه بیاندازند.

کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: چین و روسیه تاکنون گام‌هایی در حمایت از برجام برداشته‌اند،می توان گفت که با توجه به قدرتی که در عرصه بین المللی دارند توان حفظ توافق هسته ای را هم خواهند داشت.این دو کشور  باید از نفوذ خود در شورای امنیت استفاده کرده و در جامعه جهانی نقش فعال و همسو با مواضع ایران  داشته باشند.

او با اشاره به اقدامات حمایت گرانه  قدرت های بزرگ آسیایی در قبال ایران خاطر نشان کرد: روسیه و چین در حوزه تعامل با ایران امکانات بیشتری دارند مثلا می‌توانند در حقیقت یک چارچوب اقتصادی مشخصی را با ایران داشته باشند و اجازه ندهند که آمریکا و سه کشور اروپایی از اهرم فشار شورای امنیت علیه ایران استفاده کنند، همچنین هرگونه طرح موضوع در شورای امنیت را و وتو کنند. به همین دلیل روسیه و چین باید به تعهدات خود در قبال برجام احترام گذاشته و ثابت کنند که دارای استقلال بوده  و دیپلماسی آنها از سیاست‌های آمریکا و اروپا جداست.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برجام روسیه چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۶۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

به گزارش همشهری آنلاین، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در ریاض به سر می‌برد، اعلام کرد: تنها راه‌حل مناقشه اسرائیل و فلسطین، تقسیم زمین است.

به نقل از یورونیوز، رئیس دیپلماسی اروپا در جریان نشست مجمع جهانی اقتصاد در ریاض با همتای سعودی خود دیدار کرد.

در این دیدار، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان گفت: حتی اگر آتش‌بس در غزه حاصل شود، ما همچنان باید با پیامدهای درگیری نه‌تنها در غزه بلکه در کرانه باختری رود اردن، فراتر از آن، در منطقه خود مواجه شویم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: انتظار می‌رود چندین کشور اروپایی تا پایان ماه مه آینده کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

بورل اظهار کرد: به من گفتند که جغرافیا دیگر مهم نیست. در اوکراین، جنگ برای سرزمین است و اینجا در غزه و فلسطین، جنگ برای سرزمین است، دو طرف برای یک سرزمین می‌جنگند و تنها راه‌حل این است که آن را به اشتراک بگذارند.

کد خبر 848135 منبع: ایسنا برچسب‌ها جوزف بورل - اتحادیه اروپا خبر ویژه اتحادیه اروپا فلسطین فلسطین - حماس

دیگر خبرها

  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • مهدی نصیری و توهم اتحاد
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • تلاش آمریکا برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران
  • چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند