Web Analytics Made Easy - Statcounter

جشنواره بین المللی اختراعات خیام جشنواره ای است که محققان ایرانی و خارجی می توانند توانمندی های خود در حوزه علم و فناوری را به عرصه نمایش بگذارند، این جشنواره اسفندماه برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، محققان ایرانی در هر سن و جنسیتی نشان داده اند در مسابقات بین المللی صاحب بهترین جایگاه ها و مقام ها می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاهی به مسابقات بین المللی جهانی این امر را اثبات می کند که محققان ما چه در بخش های دانش آموزی چه دانشجویی و حتی اساتید دانشگاهی رتبه های برتر جهانی را کسب کرده اند، اما بیشتر این مسابقات در خارج از کشور برگزار شده است و محققان ما باید برای اعزام به این مسابقات علاوه بر هزینه، زحمات بسیاری را هم متحمل می شدند تا در مسابقات شرکت کنند.

حالا اما دو موسسه خصوصی با همکاری نهاد های دولتی و خصوصی دیگر تصمیم به برگزاری مسابقه ای بین المللی در کشور خودمان گرفته اند که محققان کشورمان راحت تر می توانند در این مسابقه شرکت کنند و از آنجایی که این مسابقه نیز بین المللی است محققان ایرانی می توانند با محققان کشورهای دیگر نیز آشنا شده و ارتباط برقرار کنند.

نام این مسابقات نیز مزین به نام «خیام» دانشمند بزرگ ایرانی اسلامی است که در جهان علم ریاضی شهرت و جایگاه بالایی دارد.

غیاث‌الدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری مشهور به عمر خیام نیشابوری زاده ۲۸ اردیبهشت ۴۲۷ در نیشابور فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و رباعی‌سرای ایرانی در دورهٔ سلجوقی بود که به واسطه تبحرش در امور مختلف او را «همه چیز دان» نیز صدا می کردند.

یکی از برجسته‌ترین کارهای وی را می‌توان سروسامان دادن و سرپرستی محاسبات گاه‌شماری ایران در زمان وزارت خواجه نظام‌الملک که در دورهٔ پادشاهی ملک‌شاه سلجوقی (۴۲۶–۴۹۰ هجری قمری) بود، دانست، محاسبات منسوب به خیام در این زمینه، هنوز معتبر است و دقتی به مراتب بالاتر از گاه‌شماری میلادی دارد.

عمر خیام نیشابوری در ریاضیات، نجوم، علوم ادبی، دینی و تاریخی استاد بود، نقش وی در حل معادلات درجه‌ سوم و مطالعاتش دربارهٔ اصل پنجم اقلیدس نام او را به‌عنوان ریاضی‌دانی برجسته در تاریخ علم جهان ثبت کرده‌ است.

نوپیدا کردن نظریه‌ای دربارهٔ نسبت‌های هم‌ارز با نظریهٔ اقلیدس نیز از مهم‌ترین کارهای اوست.

به دلیل همین جایگاه والای خیام نیشابوری دانشمند بزرگ ایران، اسلام و جهان، در ایران نیز مسابقات بین المللی نوآوری و اختراعات که امسال برای اولین بار برگزار می شود به نام وی نامگذاری شده است.

درباره نحوه برگزاری این مسابقه بین المللی از علیرضا سلیمی دبیر جشنواره بین‌المللی اختراع و نوآوری خیام دعوت کردیم تا با حضور در خبرگزاری فارس به سوالات مخاطبان این خبرگزاری درباره جشنواره پاسخ دهد.

آنچه در گفت وگوی ما با سلیمی می خوانید :

* جشنواره خیام می تواند میدانی برای نمایش اختراعات و نوآوری های محققان باشد

* این جشنواره به حل معضلات کشور کمک می کند

* در جشنواره خیام چه جوایزی ارائه می شود؟

* جوایز جشنواره خیام به چه طرح هایی تعلق می گیرد؟

* تولید فناوری بدون هزینه و تلاش امکان ندارد

فارس: در ابتدا از جشنواره خیام بگویید، قرار است این جشنواره چگونه و به چه شکل برگزار شود؟

سلیمی: نخستین جشنواره بین‌المللی اختراع و نوآوری که مزین به نام «خیام» دانشمند ایرانی اسلامی است در نیمه دوم اسفند ماه امسال از روز ۱۶ تا ۱۸ اسفند در دانشگاه صنعتی اصفهان با حمایت بیش از 35 سازمان ملی و بین المللی از جمله سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان (WIIPA)، معاونت علمی ریاست جمهوری، سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری، اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان، کمیسیون ملی یونسکو و بسیج مهندسین صنعتی کشور در 9 کارگروه تخصصی برگزار می شود که این جشنواره شامل بخش دانشجویی، دانش‌آموزی و آزاد است.

می توان گفت این جشنواره یک نمایشگاه برای عرضه توانمندی‌های داخلی و خارجی در حوزه علم و فناوری روز دنیاست.

* حضور محققان خارجی در جشنواره خیام

فارس: از میان کشورهای خارجی، محققان چه کشورهایی در این جشنواره حضور می یابند؟

سلیمی: تاکنون محققان حدود ۳۱ کشور دنیا مانند اتریش، کرواسی، کانادا، هنگ‌کنگ، امارات متحده، ژاپن، کره جنوبی، سریلانکا، ترکیه، تایوان، ویتنام، هند، روسیه، سوئیس، اسپانیا، آلمان، رومانی، اندونزی برای حضور در این جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند..

* حضور محققان از حوزه های مختلف علم و فناوری در جشنواره

فارس: محققان از چه حوزه های علم و فناوری در این جشنواره حضور می یابند؟

سلیمی: محققان می توانند اختراعات و نوآوری های خود را در 9 حوزه تخصصی برق و کامپیوتر، مکانیک و مکاترونیک، زیست فناوری و پزشکی و داروسازی، نانو و شیمی و پلیمر، متالوژی و صنایع، عمران و معماری و ساختمان، مهندسی پزشکی، کشاورزی، فناوری های اقتصاد و هوشمند سازی به دبیرخانه این جشنواره از طریق سایت رسمی و پنل ثبت نام ارسال کنند.

آنچه اهمیت دارد این است که این جشنواره به حل معضلات کشور منجر شده و گره ای از مردم بگشاید.

جشنواره خیام را می توان یک نمایشگاه یا ویترین برای عرضه توانمندی‌های داخلی و خارجی در حوزه علم و فناوری روز دنیا دانست، این جشنواره باید به حل معضلات کشور در عرصه های مختلف منجر شود

* نحوه اعطای جوایز در جشنواره

فارس: درباره جوایز جشنواره هم توضیحاتی بفرمایید.

سلیمی: جوایز جشنواره شامل دو بخش داخلی و بین‌المللی است به این صورت که در بخش بین‌الملل جوایز شامل کاپ، مدال های طلا، نقره و برنز است.

سازمان جهانی مالکیت فکری اختراعات جهان یکی از حامیان اصلی بخش بین‌الملل است که رئیس و اعضای آن نیز در جشنواره حضور می یابند.

از طرفی انجمن مخترعان کشور ترکیه جایزه بهترین اختراع زنان و بهترین خلاقیت را در جشنواره ارائه می‌کند، جایزه دانش و نوآوری پروفسور آندری کشور رومانی نیز در سه سطح شوالیه، افسر و فرمانده پس از داوری به نفرات برگزیده اعطا می‌شود.

* تشریح اعطای جوایز در بخش داخلی

فارس: اعطای جوایز بخش داخلی به چه صورت است؟

سلیمی: جوایز داخلی شامل ۱۰ وام کلان بلاعوض و کم‌بهره جهت تجاری‌سازی و تولید انبوه، تسهیلات کسر خدمت سربازی، اعطای ۲۶ جایزه تا سقف ۵ میلیون تومانی به نفرات برگزیده، تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی به تعداد نامحدود است.

اگر شرکت کنندگان ایده‌هایی داشته باشند که قابلیت تجاری شدن دارد و در بحث تولید ظرفیت داشته طبق تفاهم نامه جشنواره با بنیاد تعاون تا سقف ۲ میلیارد تومان از طرح و مخترع حمایت می شود، البته مبلغ بستگی به طرح ارائه شده دارد.

تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی هم داریم که به هر نفر از اعضای تیم تا سقف ۴۰ میلیون تومان در جشنواره ارائه می شود.

برای شرکت کنندگان خارجی‌ها مبلغ مادی در نظر نگرفتیم زیرا معتقدیم آنچه قرار است هزینه شود داخل کشور باشد که برای خودمان کارایی داشته باشد.

بخشی از هزینه‌های جشنواره از سوی سازمان‌های حامی ارائه شده است، جشنواره به صورت خصوصی برگزار خواهد شد و سازمان بسیج علمی هم یکی از حامیان جشنواره است.

سعی کردیم طرح‌هایی که قرار است به بهره‌برداری برسد را حمایت کنیم، علاوه بر این میتوانیم از مزایای جشنواره خیام به این موضوع اشاره کنیم که از طریق این جشنواره محققان ایرانی با محققان کشورهای دیگر هم آشنا می‌شوند.

* چه طرح هایی در جشنواره نوآوری و اختراعات خیام جایزه می گیرند؟

فارس: شرایطی برای اعطای جوایز وجود دارد؟

سلیمی: طرح ها باید شرایطی مانند نوآوری، خلاقیت، کاربرد، تجاری‌سازی، ظرفیت بازار و اعلام نیاز را داشته باشند تا عوامل برگزار کننده بتوانند شرایط تجاری سازی و تولید را برای مخترع فراهم کنند.

فارس: این جشنواره شامل طرح های دانش آموزی هم می شود؟

سلیمی: بله، طرح های دانش آموزی هم به جشنواره ارائه شده و در کنار جوایز نقدی، معرفی به مراکز علمی و حمایت از شخص مخترع، کمک به تکمیل طرح و ثبت اختراع و همچنین جوایز معنوی مانند دیپلم افتخار و مدال‌های رنگارنگ داخلی و بین المللی بر اساس رتبه‌های داوری به طرح‌های برتر این بخش نیز اعطا می‌شود؛ به طور کلی این جشنواره در بخش دانش آموزی، دانشجویی و آزاد برگزار می شود.

* مخترعان و استعدادهای برتر برای اشاعه فرهنگ نوآوری و خلاقیت تلاش کنند

فارس: نظر شما به عنوان دبیر جشنواره بین المللی اختراع و نوآوری خیام درباره نحوه پیشبرد طرح های مخترعان چیست؟

سلیمی: ایده و اختراع یک بخش بزرگی از زندگی من بوده است که از نوجوانی با آن انس و خو گرفتم، از 15 سالگی وارد صنعت ایده پردازی شدم و تا کنون 3 ایده بنده به مرحله تولید و وارد بازار شده است، از این منظر معتقدم به طور جامع مخترع یعنی تبدیل کننده صفر به یک و مهم ترین و با ارزش ترین گزینه برای یک ایده پرداز یا مخترع ایجاد ارتباطات برای پیشبرد طرح است.

 

تمامی سیاست های برگزاری جشنواره اختراع و نوآوری خیام نیز ایجاد ارتباطات امن در راستای پیشبرد طرح های مخترعان  و محققان بوده و در همین زمینه باید بگویم با این حال که جشنواره سال گذشته به اتمام رسیده اما در روزهای گذشته یکی از طرح های معرفی شده به مراکز با توجه به پیگیری های عوامل برگزار کننده 40 میلیون تومان به صورت بلاعوض به صاحب ایده به منظور ساخت نمونه تجاری پرداخت می شود که این امر اثبات ادعای عوامل برگزار کننده مبنی بر پسا جشنواره و معرفی طرح ها است.

به عقیده من کپی‌برداری کار ساده و بی‌زحمتی است، اما مخترعان و استعدادهای برتر باید تلاش کنند تا بتوانیم فرهنگ نوآوری و خلاقیت را گسترش دهیم.

جوانان محققی که فکر می کنند در حارج از کشور برایشان سفره طولانی پهن کرده اند و در آنجا می توانند ایده هایشان را سریع تر به هدف برسانند اشتباه فکر می کنند، پیشنهادم به این جوانان این است که بیشتر تحقیق کنند و با توانمندی های محققان ایرانی و امکانات و توانایی های دانشگاه ها و مراکز علمی کشور خودمان بیشتر آشنا شوند

* موفقیت دانشگاه های ایران در حوزه های مختلف علم و فناوری

متاسفانه بعضی از مخترعان به بهانه مشکلات کشور و عدم توجه مسوولان به آنها گاهی به فکر مهاجرت هستند، مهاجرت یک پدیده جهانی است ولی اینکه برخی بدون هیچ نگرشی معتقدند کشورهای دیگر دانشگاه‌های بهتری دارند که آنها را به اهدافشان می‌رساند و از طریق مهاجرت به کشورهای دیگر می توانند بر روی ایده هایشان سرمایه گذاری کنند از نظر من اینگونه نیست و این افراد باید درباره نظراتشان بیشتر تحقیق کنند، به نظرم این گونه افراد هیچ اطلاعاتی از ظرفیت های مراکز علمی و تحقیقاتی داخل کشور ندارند و به دلیل عدم اطلاع تصمیم اشتباه خواهند گرفت.

اگر برخی جوانان فکر می‌کنند دانشگاه‌های کشورهای دیگر سفره طولانی برایشان پهن می‌کنند باید بیشتر تحقیق کنند.

* نحوه حمایت سازمان بسیج علمی از محققان و مبتکران

فارس: یکی از حامیان این جشنواره سازمان بسیج علمی بوده این محققان تا چه اندازه مورد حمایت این سازمان به واسطه جشنواره قرار می گیرند؟

سلیمی: سازمان بسیج علمی در حال حاضر حمایت‌های خوبی برای افرادی که قصد دارند از پایه رشد و حمایت شوند.

سازمان برای طرح‌های محصول محور هزینه می‌کند آن هم به صورت بلاعوض سال گذشته ۱۰ جایزه ۳ میلیون تومانی به طرح های برتر ارائه شده و امسال این جوایز تا ۵ میلیون تومان افزایش یافته است که توسط سازمان با تایید کمیته داوری جشنواره به برگزیدگان داده میشود.

ما سال گذشته 30 تا از طرح‌هایی که کمیته داوری امتیاز بالایی دادند را به سازمان های مربوطه معرفی کردیم تا از تجهیزات نهادهای دولتی استفاده کنند و این کمک بزرگی به مخترعان است.

ما مخترعان را به سازمان‌ها معرفی کرده و پیگیری‌ می‌کنیم تا از تجهیزات سازمان‌ها استفاده کنند، البته بیشتر طرح‌های محصول‌محور مورد توجه ماست.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: علیرضا سلیمی جشنواره خیام مسابقات اختراعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۷۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار نمایشگاه و جشنواره اقوام ایرانی در زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسپین زنجان در حاشیه مراسم افتتاح این نمایشگاه، گفت: در این نمایشگاه ۹۵ غرفه از ۱۵ استان شامل زنجان، تهران، آذربایجان شرقی و غربی، همدان، قزوین، گیلان، کردستان، فارس، کرمانشاه، البزر، یزد، خراسان رضوی، لرستان و خوزستان برپا شده است.

قندیلی، مهمترین هدف برگزاری جشنواره ملی اقوام را معرفی و بیان اصالت‌های اقوام ایرانی، تقویت و معرفی هویت ایرانی و اسلامی، تقویت همگرایی ملی و معرفی توانمندی‌های اقوام ایرانی ذکر کرد.

وی افزود: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی موجب می‌شود تا به پیشینه و تاریخ غنی و مؤثر کشورمان برگردیم و فرهنگ و هویت خودمان را در میان نسل جوان تقویت کنیم.

مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسپین زنجان با بیان اینکه این نمایشگاه در زنجان به مدت ۶ روز برگزار می‌شود، ادامه داد: نمایشگاه و جشنواره اقوام ایرانی از ۱۶ تا ۲۱ اردیبهشت از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی استان زنجان برای بازدید علاقمندان دایر است.

دیگر خبرها

  • مهمترین اخبار ۱۹ اردیبهشت/احتمال عرضه داروی ایرانی SMA
  • اکنون جشنواره امام رضا (ع) بازوی قدرتمندی برای عرضه فرهنگ و معارف رضوی است
  • احتمال عرضه داروی ایرانی SMA در خرداد
  • باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
  • جشنواره دریای سرخ به فیلم ایرانی جایزه داد
  • تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد نوآوری در سازمان‌ها
  • حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
  • ببینید | برگزاری روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری در دبی
  • آغاز به کار نمایشگاه و جشنواره اقوام ایرانی در زنجان
  • سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ نجات جان ۱۵۴ میلیون نفر با تزریق واکسن در ۵۰ سال گذشته