Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@14:07:22 GMT

برخی رد صلاحیت‌ها ناشی از خلاء قانونی است

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۳۷۹۰۰

برخی رد صلاحیت‌ها ناشی از خلاء قانونی است

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی نواقص قانون انتخابات گفت که استناد به بند مربوط به عدم التزام به اسلام یا نظام در رد صلاحیت برخی کاندیداهای انتخابات ناشی از خلاء قانونی است.

یحیی کمالی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به رد صلاحیت تعدادی از کاندیداهای انتخابات مجلس از جمله برخی نمایندگان فعلی، اظهار کرد: مطمئنا قانون انتخابات دارای نواقص متعددی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شورای نگهبان معمولا وقتی ایرادات و ابهاماتی درباره صلاحیت یک کاندیدا داشته باشد مجبور است آن را با چند بند از یکی دو ماده مربوطه تطبیق دهند. بنابراین گاهی عدم التزام به اسلام، نظام یا ولی فقیه که به عنوان علت رد صلاحیت برخی کاندیداها مطرح می‌شود در راستای این است که ما در این زمینه خلاء قانونی داریم.

نماینده مردم جیرفت در مجلس افزود: یکی از نکات مهم اساسی که برای شورای نگهبان به عنوان سند مطرح است گزارشاتی است که توسط برخی نهادهای غیر مرتبط نوشته شده و در اختیار این شورا قرار داده می‌شود. متاسفانه برخی از موارد رد صلاحیت‌ها به دلیل همین گزارشات است که به نظرم این هم یک نقص قانونی است.

کمالی پور با بیان این‌که «کسانی که در حاکمیت نظام جمهوری اسلامی هستند، معتقد به اسلام، نظام و ولایت فقیه هستند و جمهوری اسلامی را قبول دارند»، یادآور شد: اصل بر برائت است مگر این که خلاف آن ثابت شود. نمی‌شود به خاطر گزارش یک جریان سیاسی که اغلب هم از رقبا هستند در مورد رد صلاحیت کاندیداها تصمیم گرفت.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در پایان گفت: در حال حاضر این فرصت در مجلس دهم وجود ندارد اما امیدواریم در مجلس بعدی قانون انتخابات به نحوی تصویب شود که ابهامات و ایرادات مربوطه برطرف شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بررسی صلاحیت ها در شورای نگهبان انتخابات 98 انتخابات مجلس یازدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۷۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز نظام جمهوری اسلامی باعث سربلندی محور مقاومت و کل جهان اسلام شده‌ است

ماموستا عبدالسلام امامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، با تسلیت به مجاهدان محور مقاومت به ویژه مستشاران نظامی ایران در سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق اظهار داشت: باید درود و سلام ویژه به ارواح طیبه شهدایی مانند شهید تهرانی مقدم که سبب تقویت بنیه دفاعی کشور به ویژه در حوزه موشکی شده‌اند فرستاد.

وی تصریح کرد: به عنوان یک مسلمان باید به خود ببالیم که امروز نظام جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح کشور نه تنها باعث عزت برای ایران اسلامی بلکه برای باعث سربلندی برای محور مقاومت و کل جهان اسلام شده‌اند.

امام جمعه مهاباد بیان کرد: بی‌تردید اقدامی که ایران در عملیات «وعده صادق» انجام داد یک اقدام دفاعی بود چرا که رژیم صهیونیستی در 6 ماه گذشته و پیش از آن تمامی مرزهای اخلاقی و بین‌المللی را زیرپا گذاشت و توجهی به قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل، شورای امنیت و دستورات سازمان‌های حقوق بشری نکرد.

وی افزود: با توجه به حملات متعدد به مصالح و منافع و نیروهای مردم در سوریه، صبر راهبردی نظام اسلامی ایران مانع از این می‌شد که منطقه بیش از این دچار تنش نشود اما اقدام اخیرا رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری و سفارت ایران در دمشق و شهادت 34 هزار نفر از مظلومان غزه باعث شد رهبر معظم انقلاب اسلامی دستور انتقام وعده صادق را صادر کنند.

ماموستا امامی بیان کرد: در این رابطه نیروهای مسلح کشور، مردانه برخلاف تمامی عملیات‌های رژیم صهیونیستی که با غفلت انجام می‌گیرد، با اعلام قبلی حمله‌ای را انجام داد که در مقام دفاع از خود بود و از همه مهمتر در این حمله صرفا به اماکن نظامی و نه به مردم عادی و بیمارستان‌ها، نیروهای امدادی و زنان و کودکان حمله شد.

وی اظهار داشت: خوشبختانه این عملیات به اهداف از پیش تعیین شده خود رسید و از همه مهمتر سیستم دفاعی رژیم صهیونیستی یعنی گنبد آهنین و فلاخن داود و دیگر سیستم‌های آن را پشت سر گذاشت و آن به عنوان یک عملیات ابتدایی در این زمینه، هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را برای تمام جهانیان آشکار کرد.

امام جمعه مهاباد تصریح کرد: در نظرسنجی‌هایی که در کشورهای اسلامی و عربی انجام شده است بیش از نزدیک 88 درصد مردم از این اقدام بسیار خوشحال شدند و خود را در طرف ایران قرار می‌دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دنیای اسلام در تصمیم‌گیری مشترک، خلاء بزرگ دارد | حج امسال به صورت ویژه حج برائت است | جمهوری اسلامی منتظر دیگران نمی‌ماند
  • جایگاه معلم و الزامات نظام متعالی آموزش و پرورش
  • انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری، برای نخستین‌بار + عکس
  • اعتراف کیهان: فقط ۱۶۵ نامزد اعتدالی و اصلاح طلب برای مجلس دوازدهم تایید صلاحیت شدند
  • اعتراف کیهان: فقط ۱۶۵ نامزد اعتدالی و اصلاح طلب برای انتخابات مجلس دوازدهم تایید صلاحیت شده بودند
  • سخنگوی شورای نگهبان: رد صلاحیت حسن روحانی دلایل متعدد دارد / ایرادات به لایحه حجاب پابرجاست
  • واکنش به اظهارات حسن روحانی درباره دلایل رد صلاحیت خود | آخرین وضعیت لایحه حجاب | شورای نگهبان به مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ایراد گرفت؟
  • آغاز نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان/ زمان متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تعیین شد/ دلایل متعددی برای رد صلاحیت حسن روحانی وجود دارد
  • امروز نظام جمهوری اسلامی باعث سربلندی محور مقاومت و کل جهان اسلام شده‌ است
  • لیست «ائتلاف امناء» برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران