Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-26@10:42:39 GMT

حضرت فاطمه چگونه نماز می‌خواند؟

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۳۸۱۲۶

حضرت فاطمه چگونه نماز می‌خواند؟

عبادت حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام یک عبادت نمونه است.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، برخی از روایات نشان می‌دهند که گاهی مردم مدینه در حین عبور نیمه شب از در خانه حضرت زهرا عليهاالسلام نورى از خانه او متجلی و ساطع می‌دیدند، از پیامبر صلی الله علیه و آله علت را می‌پرسیدند و فاطمه علیهاالسلام را در محراب عبادت می‌یافتند و هم رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: به هنگامی که فاطمه عليهاالسلام در محراب عبادت است ، هزاران فرشته بر او درود می‌فرستند و او را سیده زنان عالم خطاب می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..او اهل سجده‌های طولانی و قیام و رکوع طولانی بود و خدای را با تمام وجودش عبادت می‌کرد.

نمازی سراسر توجه

در بحار الانوار و در بیان چگونگی نماز حضرت فاطمه (س) آمده است که: " در این امّت، عبادت كسی بیش از عبادت فاطمه زهرا علیهاالسلام نبود. او چندان به عبادت می ایستاد كه پاهایش ورم كرده بود." و نیز در مورد حال حضرت در نماز آمده است:" فاطمه زهرا علیهاالسلام، در حال نماز، به سبب ترس بسیار از خداوند بزرگ، نفسش به شماره می افتاد." با توجه به این دو مطلب می توان به عمق توجه حضرت به نماز پی برد، نمازی که نفس را به شماره اندازد، نمازی سراسر توجه و حضور قلب است که انسان را به اسرار نماز نزدیک می سازد تا از دریچه این نزدیکی بتوان از فیوضات نماز بهره برد.

تمرین خضوع

در اعیان الشیعه از حضرت زهرا (س) در مورد یکی از اسرار نماز آمده است که :" خداوند نماز را جهت دوری شما از کبر و خود پسندی مقرر فرمود." نماز اما از دیدگاه صدیقه طاهره (س) اسراری دارد که ایشان در یکی از بیاناتشان به گوشه ای از آن می پردازند، حضرت زهرا (س) نماز را سدی در برابر نفوذ خودپسندی در جان انسانهای مؤمن می داند که با ادای آن، تمرین خضوع می کنند و چه آرامشی در زندگی انسانهای خاضع جاری است، هر چند اسرار نماز بی پایان است و نمازگزاران نصیبهای بی حدی از آن برای زندگی دنیوی و اخروی خود می برند.

حدیث حضرت زهرا (س) درباره نماز

حضرت فاطمه علیهاالسلام:

فرَضَ اللّه ُ. الصَّلاةَ تَنزِیها مِنَ الکِبرِ؛

خداوند نماز را براى دورى از کبر واجب کرد.

نماز با لباسی آراسته

در كشف الغمه علامه اربلی در مورد حالات نماز حضرت زهرا(س) آمده است:" حضرت زهرا(س) به هنگام عبادت لباس پاكیزه می‌پوشید و عطر استعمال می‌كرد. چنان كه حتی در لحظات آخر عمر به اسماء بنت عمیس فرمود: عطر و لباس مخصوص نمازم را بیاور می‌خواهم نماز بخوانم. اسماء‌ می‌گوید: من عطر و لباس ویژه نمازش را حاضر كردم آن حضرت وضو گرفت و بعد از وضو حالش منقلب شد. سرش را بر زمین نهاد و فرمود: اسماء هنگامی كه وقت نماز فرا رسید مرا بیداركن تا نماز بگزارم." سیره حضرت زهرا (س) در ادای نماز الگویی است برای تمامی نمازگزارن که هنگام نماز با لباسی آراسته و خوش بو به دیدار پروردگارشان روند، ایشان حتی در آخرین لحظات عمر ارزشمندشان نیز این شیوه را ترک نمی کنند تا نمازگزاران با تاسی به سبک زندگی عبادی حضرت، نماز بگزارند.

15 ضرر و زیان در نماز

مرحوم سیّد بن طاووس در کتاب فلاح السّائل آورده است:

روزى حضرت صدّیقه کبری، فاطمه زهراء سلام اللّه علیها به محضر مبارک پدر بزرگوار خود، رسول گرامی اسلام صلی اللّه علیه و آله وارد شد و اظهار داشت: ای پدر جان! جزای آن دسته از مردان و یا زنانی که نماز را سبک می‌شمارند، چیست ؟

پیامبر خدا صلوات اللّه علیه فرمود: دخترم، فاطمه جان! هرکس نماز را سبک شمارد و به شرایط و دستورات آن بی‌اعتنایی نماید، خداوند او را به پانزده نوع مجازات می‌گرداند:

شش نوع آن در دنیا، سه نوع آن موقع مرگ و جان دادن، سه نوع در قبر و سه نوع دیگر در قیامت آن هنگامی که از قبر بر انگیخته شود خواهد بود.

امّا آن 6 نوع عاقبت که در دنیا خواهد دید:

1- برداشتن برکت و توفیق از عمرش، که نتواند از آن بهره کافی و سودمندی برگیرد.

2- برداشتن برکت از درآمدهایش.

3- پاک شدن سیمای نیکوکاران از چهره‌اش.

4- سرگردان و دلسرد شدن در کارها و عباداتش.

5- دعاها و خواسته‌هایش مستجاب نخواهد شد.

6-  در دعای مؤمنین سهیم نخواهد بود و دعای خیر ایشان شاملش نمی‌شود.

و امّا آن عاقبت‌هایی را که هنگام مرگ خواهد دید:

1- ذلیلانه خواهد مُرد.

2- گرسنه و تشنه جان می‌دهد.

3 - هیچ چیزی تشنگی و گرسنگی او را بر طرف نسازد.

و امّا آن عذاب‌هایی که در قبر دچارش می‌شود:

1- خداوند متعال ملکی را مامور می‌نماید تا مرتّب او را مورد شکنجه قرار دهد.

2 - قبرش تنگ و تاریک و وحشتناک می‌باشد.

و امّا آنچه در قیامت مبتلایش می‌گردد:

1 - خداوند ملکی را مامور می‌نماید تا او را بر صورت، روی زمین بکشاند و اهل محشر او را تماشا نمایند.

2 - محاسبه و بررسی اعمالش سخت و دقیق خواهد بود.

3- و در نهایت این که مورد رحمت و محبّت خداوند قرار نمی‌گیرد و عذابی دردناک دچارش خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: مهمترین ویژگی حضرت زهرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۸۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک چهار میلیارد ریالی خیرین سلامت به بیمارستان حضرت زهرا (س) فریمان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر شبکه بهداشت و درمان فریمان گفت: حاج حسین هروی؛ این مبلغ را در قالب خرید تجهیزات و ملزومات پزشکی و مواد مصرفی مورد نیاز شامل تهیه یو پی اس، تجهیزات مورد نیاز اتاق عمل چشم پزشکی و قطعات دستگاه‌های دیالیز به بیمارستان حضرت زهرا (س) اختصاص داد.

 محمود ولایتی مقدم با قدردانی از اقدام خیرخواهانه این خیر افزود: امیدوارم با عنایت بیشتر خیرین سلامت به مقوله بهداشت و درمان، شاهد تحولات خوبی در راستای بهبود ارائه خدمات در حوزه سلامت شهرستان فریمان باشیم.

دیگر خبرها

  • امام جمعه تهران: مذاکره موشکی نکردیم، نمی‌کنیم و نخواهیم کرد /وقتی می‌گوییم می‌زنیم محکم می‌زنیم /در مساله عفاف و حجاب دوقطبی شکل ندهید
  • دستور امام جمعه تهران به وزیر کار دولت رئیسی /نیروهای مسلح اجازه کمترین تعرض به کشور را نمی دهند
  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • از تولید مسکن تا آخرین وضعیت ابر پروژه باغ راه حضرت فاطمه
  • ماجرای طعم شیرین آخرین دعای کمیل شهید زین الدین
  • باورهای توحیدی امیرمؤمنان(ع) در دعای کمیل
  • نقش مساجد فراتر از محلی برای عبادت است
  • دختران کبدی قم در جمع ۱۶ تیم برتر کشور
  • کمک چهار میلیارد ریالی خیرین سلامت به بیمارستان حضرت زهرا (س) فریمان
  • تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند