Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به اتفاقات سیاسى اخیر، درباره وضعیت تجارت ایران و عراق توضیح داد: مسلما اتفاقات این چنینی روابط بین‌المللی را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما میزان آن خیلى چشمگیر نبوده است؛ به طور مثال شنبه هفته گذشته مرز مهران برای ورودکامیون‌های عراقی به کشور بسته شده بود ولی در کردستان عراق هیچ مشکلى نداشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او درباره میزان صادرات به این کشور در دى ماه، بیان کرد: ما در ماه گذشته فقط به استان‌های مرکزی عراق  12هزار کامیون عراقی بار فرستاده‌ایم، یعنى روزانه بالغ بر 400کامیون بار وارد این کشور شده است؛ البته لازم به ذکر است که کامیون‌های عراقی دو برابر کامیون‌های ایرانی بار جابه‌جا می‌کنند و ظرفیت بیشترى دارند.

رشد صادرات به عراق نسبت به سال٩٧

وى با بیان اینکه تا کنون صادرات ما نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایشی بوده است، تاکید کرد: حجم صادرات ما به عراق برابر با میزان صادرات به چهار قاره اروپایی است، یعنى یک کشور به اندازه چهار قاره براى ما ظرفیت صادراتى دارد و از این رو باید به آن توجه ویژه اى شود.

به گفته حسینى، برای توسعه تجارت با عراق باید راه‌ تجارت تسهیل شود، به طور مثال موضوع کنترل کیفیت و استاندارد، افزایش تعرفه‌های گمرکی و عدم ضمانت‌های مناسب صادراتی از جمله موانع صادراتی با عراق است که باید مورد توجه هر دو دولت قرار بگیرد.

صادرات شش میلیارد دلارى در ٩ ماهه ٩٨

وى از صادرات شش میلیارد و ٣٠٠میلیون دلارى به عراق در مدت ٩ماهه امسال خبر داد و گفت: از این میزان صادرات حدود ٧٠درصد رفع تعهد ارزى شده و مابقى به واردکنندگان فروخته شده است، بنابراین صادرکنندگان به این کشور مشکلى درخصوص نقل و انتقالات بانکى و بازگرداندن ارز ندارند.

دبیر کل اتاق ایران و عراق درباره کارنامه نهایى صادرات به این کشور پیش بینى کرد: متاسفانه امسال صادرات ماهانه ما به کمتر از 4میلیارد دلار یعنی به حدود 3.5میلیارد دلار رسیده که با این حساب برآورد ما این است که حجم کلى صادرات به عراق تا پایان امسال به حدود ٤٠میلیاد دلار برسد.

او افزود: سال گذشته ٤٤میلیارد دلار صادرات به عراق صورت گرفت، البته امسال حجم صادرات بسیاری از کالا‌ها نسبت به سال گذشته افزایشی بوده اما ما سالانه حدود ١٠میلیارد دلار میعانات گازی صادر می‌کنیم که آمار آن فعلا منتشر نشده و همچنین قیمت پایه صادراتی نیز کاهش پیدا کرده، که با این شرایط صادرات ٤٠میلیاد دلاری امسال برابر با ٦٠میلیارد دلار سال گذشته است. حسینى در پایان گفت: طبق آخرین آمار وزارت اقتصاد، حجم صادرات امسال نسبت به سال گذشته از لحاظ ارزشی ٣درصد و از لحاظ وزنی ٣٠درصد رشد کرده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: عراق صادرات صادرات کالا حمید حسینی تجارت ايران و عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۸۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجار قمی در فروردین ماه به ۲۲ کشور صادرات کالا داشتند

اسفندیار دریکوندی ، ضمن اشاره به تنوع بالای کالا‌های صادراتی استان، گفت: در همین رابطه کشور‌های عراق، پاکستان، آذربایجان، افغانستان، روسیه، امارات، گرجستان، هند، چین و ازبکستان عمده کشور‌های هدف صادراتی استان قم بوده‌است.

مدیرکل گمرکات قم افزود: در این مدت بیش‌از ۳۰ نوع کالا از گمرکات استان به کشور‌های مورد نظر صادر شد که مهمترین آنها شامل محصولاتی همچون کفش و صندل، انواع گرانول و کامپاند، سرب، پلی استر، شماری از محصولات شیمیایی، محصولات غذایی همچون تخم مرغ و برخی از لوازم صنعتی است.

او ادامه داد: در سال‌های اخیر بستر‌های لازم برای صادرات انواع کالا‌های مورد توجه تجار در گمرکات استان قم فراهم شده‌است و ما امیدواریم در سال‌جاری با همراهی فعالان اقتصادی شاهد افزایش هرچه بیشتر میزان صادرات کالا‌های ساخت داخل از گمرکات این استان باشیم.

گفتنی است فروردین‌ماه امسال حدود ۱۲ هزار تُن کالا در قالب ۳۳۵ اظهارنامه به ارزش ۱۰ میلیون و ۲۷۳ هزار دلار از گمرکات این استان صادر شد.

با توجه به شرایط خاص فروردین‌ماه همچون وجود تعطیلات نوروزی و روند آغاز کار واحد‌های تولیدی، حجم صادرات استان از ماه‌های آینده با شتاب بیشتری دنبال خواهد شد و گمرکات قم برای تحقق این هدف در آمادگی کامل به سر می‌برد.

در این مدت حدود سه هزار تُن کالا نیز در قالب تعداد ۹۱ اظهارنامه به ارزش ۱۱ میلیون و ۴۲۱ هزار دلار از طریق گمرکات قم وارد کشور شد، همچنین درآمد کل گمرکات استان از فعالیت‌های تجاری به ۴۱۷ میلیارد ریال رسید.

گفتنی‌است سال گذشته نیز ۲۳۲ میلیون و ۸۷۵ هزار و ۷۹۴ دلار صادرات انواع کالا از گمرکات این استان به کشور‌های مختلف جهان صورت پذیرفت. این میزان صادرات در قالب ۶ هزار و ۳۳۲ اظهارنامه به وزن ۲۴۲ هزار و ۴۵۵ تُن بود که نشان دهنده پویایی فعالیت‌های تجاری در استان قم است.

در همین راستا سال گذشته درآمد کل گمرکات استان قم به ۲۰ هزار میلیارد ریال رسید که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۵۰ درصد افزایش داشت.

لیست کالا‌های صادراتی استان قم به بازار‌های جهانی بسیار متنوع است که عمده‌ترین آنها در قالب ۳۲ نوع کالا مورد شناسایی قرار گرفته و انواع محصولات صنعتی، شیمیایی، معدنی، خوراکی و سایر کالا‌ها را دربر می‌گیرد.

همچنین در این مدت ۴۷۸ میلیون و ۸۹۹ هزار و ۹۵۸ دلار کالا در قالب سه هزار و ۲۸۲ اظهارنامه به وزن ۸۹ هزار و ۴۹۰ تُن از طریق گمرکات قم وارد کشور شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • آغاز مذاکرات صادرات دانش قطعه‌سازی به چهار کشور
  • تمهیدات لازم برای اربعین از سوی کشور عراق اندیشیده می شود
  • تجار قمی در فروردین ماه به ۲۲ کشور صادرات کالا داشتند
  • هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد «سالم» است
  • ریل گذاری ایران و امارات برای افزایش صادرات
  • اقتصاد این کشور غافلگیر شد
  • افزایش ۸۰ درصدی ارزش صادرات سمنان در سال جدید
  • یک کشته و چهار زخمی در حمله به کاروان نیروی هوایی هند در کشمیر
  • پرچم تجارت بالا می‌رود؟
  • گشتی در اقتصاد جهان | صادرات گاز ترکمنستان به چین از روسیه بیشتر شد