Web Analytics Made Easy - Statcounter

قطب‌الدین صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تاکید بر این‌که رسالت و وظیفه تئاتر و هنرمندانش همسویی با جامعه و بازتاب دغدغه‌ها، مشکلات و آسیب‌هایی است که جامعه را تهدید می‌کند، یادآور شد: تئاتر هنر اندیشیدن و انتقال اندیشه به مخاطب است. به همین سبب هنرمند تئاتر باید همواره در طول دوران فعالیتش تلاش کند به واسطه اثر هنری خود مخاطبان را در مواجهه با آسیب‌ها و مشکلات موجود در جامعه با نگاهی جهان‌شمول‌تر در جهان به واکنش و اندیشیدن وادارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با انتقاد از گردش حرکت تئاتر اندیشه‌محور در کشورمان به سمت و سوی تئاتر تفننی و صرفاً متکی بر سرگرم‌سازی و فتح گیشه یادآور شد: به شخصه با این شیوه و نگاه هیچ‌گاه فعالیت هنری نکرده و تا زمانی که زنده هستم نخواهم کرد. 

تئاتر برای من مفهومی غیر از اندیشیدن، تامل و تعمق درباره مسائل پیرامون‌مان ندارد. آنچنان که این هنر را آموختم نیز بزرگان تئاتر هیچگاه نامشان به واسطه نگاه تفنن و سرگرمی‌ساز به تئاتر در تاریخ ثبت نشده است.

به گفته صادقی وقتی زندگی و آثار بزرگان تئاتر جهان را مرور می‌کنیم، به وضوح متوجه می‌شویم قلم درخشان و ذهن متفکر این افراد در مواجهه با مسائل پیرامونِ جامعه، کشور و مردمانی که با آنها زیست کرده و نفس می کشیدند به عنوان مهمترین خط مشی و نگاه آن‌ها در خلق اثر هنری به شمار رفته است. در حقیقت همین نگاه و واکنش هنرمندان، توأم با اندیشه نویسندگان و کارگردانان بزرگ در عرصه تئاتر است که نام آن‌ها را در تاریخ تئاتر ثبت کرده است.

این کارگردان، مدرس و پژوهشگر تئاتر در پاسخ به این پرسش که آیا تاکید بر نگاه اندیشه‌محور و بیان آسیب‌های اجتماعی موجود توسط هنرمندان تئاتر باعث انتقال مستمر تلخی‌ها و مصائب جامعه به مخاطب نمی‌شود یادآور شد: اینجاست که هنر، معنای اصیل خود را پیدا می‌کند. هنرمند با نگاهی زیبایی‌شناسانه و با زبانی متکی بر امر زیبا تلاش می‌کند تمام تلخی‌ها و سختی‌های جامعه خود را بگیرد و این بار در قالب اثر هنری آنرا با رویکرد و نگاهی زیبا اما با متنی تلخ، قابل پرسش و اندیشیدن به مخاطب معرفی و ارائه کند.

صادقی در پاسخ به پرسشی دیگر که چرا برای روایت نمایش چنور باز هم سراغ مونولوگ (تک‌گویی) و استفاده از یک بازیگر مانند نمایش های پیشین خود چون سحوری و مویه جم رفته است، گفت: چنور روایت کننده قربانی شدن نسلی‌ست که به واسطه اجتماعی که آرام آرام از مهر، احساسات و عشق فاصله گرفته و به سمت عصبیت و پرخاشگری رفته اعتراض و قیام می‌کند.

وی افزود: در حقیقت قهرمان چنور قهرمانی است که مدام تلاش دارد در سایه آرمیدن در پناه عشق و عاطفه هدف زندگی خود را دنبال کند اما تلخی، عصبیت و عدم درک مفهومی مانند همدلی و همراهی در میان جامعه‌ای که او زیست می‌کند، باعث شده تا او و هم‌نسلانش به نسلی آسیب دیده بدل شوند.

مدیر تماشاخانه شانو با انتقاد از جریان شکل‌گرفته یکی، دو دهه اخیر در بدنه تئاتر که این هنر را صرفاً به سمت هنری تفننی و سرگرمی‌ساز برای فتح گیشه‌ها بدل کرده است، تصریح کرد: در تمام جهان، تئاتر هنری فرهنگ‌ساز است و همواره مدیران و مسؤولان دغدغه‌مند فرهنگ از آن حمایت می‌کنند.

اما طی یک دهه اخیر با شکل‌گیری و توسعه مفهوم تماشاخانه‌های خصوصی و غلبه  کفه تئاتر تجاری نسبت به تئاتر اندیشه‌محور و فرهنگی؛ شاهد نابودی و حرکت رو به زوال تئاتر اندیشه‌مند در کشور هستیم. به شخصه امیدوارم مدیران و مسئولان دغدغه‌مند در عرصه فرهنگ با یاری و همت مسیر رو به انحطاط تئاتر فرهنگی را بار دیگر به مسیر اصلی جریان‌سازی و هویت واقعی آن نزدیک کنند.

چنور نام گیاهی بسیار خوشبو در منطقه کردستان است که به عنوان یکی از نام‌های دخترانه این منطقه استفاده می‌شود. نمایش چنور به نویسندگی و کارگردانی قطب‌الدین صادقی و با بازی فرشید گویلی همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۲۰ تا هفتم بهمن در تالار چهارسو به صحنه می‌رود.

برچسب‌ها تئاتر شهر نمایش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تئاتر شهر نمایش تئاتر شهر نمایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۳۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشانه جامعه متمدن در گرو توجه به مقام معلم است

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: جامعه متمدن جامعه‌ای است که به معلمان خود توجه ویژه‌ داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدرضا ابراهیمی در آئین تجلیل بیش از ۵۰۰ معلم نمونه اصفهان ضمن تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم، اظهار کرد: خدای سبحان انسان را اشرف مخلوقات نامیده است، زیرا انسان طلیعه‌دار خرد و اندیشه است و همین اندیشه او را نسبت به سایر موجودات متمایز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه چنین امتیازی نیاز به یک امانتدار ویژه دارد افزود: معلم، بهترین امانت‌دار خرد و اندیشه است و به همین جهت پیامبران خود را معلم نامیده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان انقلاب اسلامی را سبب تکریم، عظمت و عزت ایران اسلامی و شیعه دانست و تصریح کرد: انقلاب اسلامی حدود پنج هزار معلم شهید دارد که سهم استان شهیدپرور اصفهان از این میزان، ۳۴۰ شهید است.

وی با بیان اینکه خداوند مارا امانت‌دار بهترین خلق خود قرار داده و مارا همکار خود و پیامبران الهی برگزید و جان انسان به دست ما به امانت سپرده شد، گفت: مردم فرزندان خود که به مثابه جانشان است را به امانت به دست معلم می‌سپارند و در حالی که هر پدر و مادری در طول روز مکرراً جویای احوال فرزندش است اما او را با اطمینان به معلم می‌سپارند.

ابراهیمی ادامه داد: معلمان انسان‌هایی هستند که درس ایثار و از خودگذشتگی را به شهیدان آموخته‌اند و ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز را پرورش داده‌اند که در این بین نیز، معلمان استان اصفهان ۵۶۰۰ شهید دانش‌آموز را تربیت کرده‌اند.

وی معلم را نشان تمدن دانست و اظهار کرد: جامعه متمدن جامعه‌ای است که به معلمانش توجه ویژه داشته باشد، چرا که معلم عنصری متعالی است و ما وظیفه داریم او را متعالی بدانیم و با او متعالی برخورد کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اینکه نام‌گذاری روز شهادت استاد مطهری به نام روز معلم موجب افتخار ما است زیرا او استادی فرهیخته و الگوی مناسبی برای معلمان است، افزود: اگر بخواهیم ارتقای علمی، پژوهشی و دینی داشته باشیم باید به این الگو رجوع کنیم.

وی با اشاره به نقش ماندگار معلمان در تربیت نسل‌ها، اظهار کرد: معلمی که دانش‌آموزی را تربیت کرده و او باعث ماندگاری کار خیر در بین نسل‌های متوالی می‌شود، این کار خیر در پرونده اعمال معلم نیز ثبت می‌شود.

کد خبر 751574

دیگر خبرها

  • ارتش آلمان حضور نظامی در اقیانوس هند و آرام را تقویت می‌کند
  • آیین افتتاحیه پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بچه‌های مسجد برگزار شد
  • پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بچه‌های مسجد افتتاح شد
  • رویداد‌های باغ هنر در حوزه هنری کودک و نوجوان
  • جامعه متمدن در گرو توجه به مقام معلم است
  • نشانه جامعه متمدن در گرو توجه به مقام معلم است
  • عبور از نگاه سنتی به رسانه با پدیده‌ دانشجو ـ خبرنگار
  • دبیر اجرایی و دبیر هنری جشنواره ملی تئاتر ایثار معرفی شدند
  • دشمن دنبال گرفتن چادر از بانوان است/سنجش کارآمدی هر نظام با امنیت
  • انتصاب دبیر اجرایی و دبیر هنری هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار