Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق اعلام مسوولان، سهمیه‌بندی بنزین با کاهش میزان مصرف این فرآورده نفتی همراه شد، به طوری که در روزهای نخست اجرای این طرح اعلام شد در مصرف بنزین ۲۲ میلیون لیتر صرفه‌جویی شده است و این عدد تاکنون تغییر چندانی نداشته است.

 

در حال حاضر ظرفیت تولید بنزین در ایران حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز و متوسط میزان مصرف حدود ۹۴ میلیون لیتر در روز تخمین زده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که تعداد خودروها در ایران به ازای هر ۱۰۰۰ نفر، ۲۴۰ دستگاه و متوسط مصرف روزانه بنزین در سال ۱۳۹۷ حدود ۸۸ میلیون لیتر است.

این در شرایطی است که سال گذشته ایران از فهرست کشورهای واردکننده بنزین خارج شد که همین مساله لزوم توجه به میزان مصرف را بیش‌تر کرده است.

سیاری از کارشناسان بر این باورند که برای کاهش مصرف بنزین می‌توان در مرحله اول به تولید و استفاده از خودروهای کم مصرف روی آورد. سیاست بعدی با توجه به حجم ذخایر گاز کشور می‌تواند برنامه جایگزینی سوخت CNG با بنزین باشد. همچنین گسترش حمل و نقل عمومی یا سیاست‌های قیمتی نیز می‌تواند باعث کنترل و کاهش مصرف بنزین در کشور شود.

اما پس از طرح سهمیه‌بندی بنزین میزان مصرف این فراورده نفتی چقدر شد؟ درواقع بامداد جمعه ۲۴ آبان، بنزین سهمیه‌بندی شد و قیمت این فرآورده نفتی به صورت سهمیه‌ای (۶۰ لیتر ماهانه برای خودروهای شخصی) در هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و به صورت آزاد ۳۰۰۰ تومان تعیین شد. این تصمیم در کاهش مصرف بنزین در کشور بی‌تاثیر نبود؛ به طوریکه  ۲۰ درصد مصرف بنزین در روز جمعه ۲۴ آبان نسبت به جمعه هفته پیش ( ۱۷ آبان) محقق شد.

 

پیش‌بینی افزایش مصرف بنزین

پیش‌بینی‌ها اما حاکی از این بود که در بازه زمانی سه تا چهار ماهه، شاهد کاهش ۸ تا ۱۰ درصدی مصرف سوخت در کشور باشیم. آن‌طور که بیژن زنگنه - وزیر نفت - به‌تازگی اعلام کرده است پس از اجرای طرح احیای کارت سوخت، اگرچه هنوز مقدار مصرف بنزین پس از آغاز سهمیه‌بندی تثبیت نشده است، اما اکنون ۱۹ تا ۲۰ میلیون لیتر از مصرف بنزین کاسته شده است، البته فکر می‌کنیم مصرف دوباره بالا برود.

از بامداد روز جمعه ۲۴ آبان، بنزین سهمیه‌بندی شد و بر این اساس قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای (ماهانه ۶۰ لیتر برای خودروهای شخصی) از قرار هر لیتر ۱۵۰۰ تومان، قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای از قرار هر لیتر ۳۰۰۰ تومان و قیمت بنزین سوپر نیز از قرار هر لیتر ۳۵۰۰ تومان تعیین شد.

کنترل مصرف سوخت با توجه به میانگین بالای مصرف سوخت، افزایش توان صادرات، مبارزه با قاچاق سوخت و اختصاص منابع حاصل از مدیریت مصرف به مردم به ویژه اقشار ضعیف و کم‌درآمد به صورت مستقیم و نیز کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها و شهرها از جمله اهداف اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین اعلام شده است./ ایسنا

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۴۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرفه جویی ۱۲۰۰ مترمکعبی مصرف آب در دانشگاه بیرجند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، استخر ژئوممبران دانشگاه در آخرین روز‌های فروردین ماه ۱۴۰۳ با ظرفیت ۱۲۰۰ مترمکعب سرریز از آب شد.


با توجه به وجود خشکسالی‌های پی در پی، و برای استفاده حداکثری از ظرفیت آب‌های سطحی، استخر ژئوممبران در محل پردیس شوکت آباد با هزینه‌ی حدود ۵۰۰ میلیون تومان احداث شد.


در پی بارش‌های بهاری، این استخر آبگیری و سرریز شد که آب سرریز شده در باغ آموزشی اناری دانشگاه مورد استفاده قرار گرفت.


با جمع‌آوری یک میلیون و دویست هزار لیتر (۱۲۰۰ مترمکعب) آب باران در این استخر در حدود ۱۰۰ میلیون تومان در آبیاری فضای سبز دانشگاه صرفه جویی شده است.


آب جمع آوری شده در طول تابستان برای استفاده فضای سبز دانشگاه مورد استفاد قرار خواهد گرفت که موجب استفاده بهینه از آب‌های سطحی در فضای سبز دانشگاه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین
  • خودرو ، جایزه صرفه جویی در مصرف برق
  • تله سوخت و راهکارهای عبور از بحران سوختی در کشور
  • برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی
  • در مصرف برق صرفه جویی کنید خودرو جایزه ببرید
  • با صرفه جویی در مصرف برق، خودرو جایزه بگیرید
  • جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی
  • صرفه جویی ۱۲۰۰ مترمکعبی مصرف آب در دانشگاه بیرجند